Only in America.....eller?

Sv: Only in America.....eller?

Små hundar i stora hus kan utan vidare aktivera sig inomhus.
Du har haft stora hundar i liten bostad och jag tänker på små hundar i bostäder mellan 150-400kvm.
På 400kvm så kan en liten hund både aktivera sig och ha en toalåda på en annan våning i andra änden av huset.

130 kvm har jag visserligen bott i förrutom min etta.
lillhunden har väl närmare 100nu sen jag blev sambo (hur stor är en rätt stor trea? jag vet att en precis likadan med ett par väggar till är en femma men ytan är densamma)

Sen har jag ju bott på landet med stor rastgård i anslutning till huset.

Jag har ändå svårt att se behovet annat än i riktigt få fall.

Jo men 2 av dessa gångerna så borde det duga med en toalåda.
Och så 3 promenader.

Tror du att folk hade betalat 3000kronor i månaden för hunddagis istället för att skaffa en toalåda om det hade handlat om toabehov?

Nej, inte ens en mindre hund får ordentlig aktivitet och utlopp för sina naturliga drifter inomhus. Jag har en mindre sällskapshund och tillgång till ett hus på 300 kvadrat men aldrig i helsike att hon skulle vara nöjd med att rusa runt inne. Det finns inga dofter att nosa av, ingen jord att gräva i, inget nytt att undersöka.

Det enda jag ser om sådana här lådor skulle spridas till gemene man är hundar som inte längre får gå ut. Detta därför att den vanlige Svensson har dålig kunskap om hundar och deras behov. De tror precis som du att utevistelse mest handlar om att göra sina behov, när det egentligen är något sekundärt. Precis som escodobe beskriver. Hunden ska ut för att få aktivitet och det behöver den flera gånger per dag. Det räcker inte med en promenad.

Jag ser framför mig ett stort antal hundar som bara tas ut vid fint sommarväder eftersom det är så blött, mörkt, kallt, ägaren är trött......för hunden kan ju ändå gå på lådan och då är allt frid och fröjd. Det är inte en orealistisk verklighet, för många tror att hundar fungerar precis så.

Mina skulle kunna leva runt här inne som bara den, men jag har lärt dem att inne tar man det lugnt.

Visst.
Men nu så menade jag att det är fullt möjligt att aktivera en liten hund inomhus om man bor stort.
Man kan t.o.m. göra skillnad mellan olika våningar.

Precis! Småskvättandet som många hundar ägnar sig åt har inget att göra med att hunden är kissnödig.

Tror du att folk hade betalat 3000kronor i månaden för hunddagis istället för att skaffa en toalåda om det hade handlat om toabehov?

Men det är ju skillnad i tid.
Man kan ju inte lämna hunden ensam hela dagarna om man inte har hundgård.
Det får man inte.
Jag tänker på nattetid, sjuk och frusen hund, ägare med vinterkräksjuka eller vars barn har vinterkräksjuka.
Alltså vid särskilda behov.

Nej, jag set bara nyttan för ägaren.

Sjuka hundar ligger lågt i aktivitet och behöver därför rastas sällan. Är de så dåliga att de har problem att gå ut ligger de oftast inlagda. Här är det stor skillnad mellan häst och hund. Hund ställs i princip aldrig i "sjukbox".

Knähundar som skvätter inne är antingen dåligt uppfostrade eller koko i bollen och mot det hjälper ingen låda. Till frusna hundar finns det både kläder och skor och så himla kallt är det inte många dagar om året.

Även tikar ägnar sig åt revirmarkering, men handlar det om inkontinens så ska det behandlas. Inte avhjälpas med låda.

Inkontinens kan väl knappast avhjälpas med låda ändå, eftersom det handlar om okontrollerat läckage, ofta vid ansträngning (resa sig från bädden o dyl)

Nej, inte ens en mindre hund får ordentlig aktivitet och utlopp för sina naturliga drifter inomhus. Jag har en mindre sällskapshund och tillgång till ett hus på 300 kvadrat men aldrig i helsike att hon skulle vara nöjd med att rusa runt inne.
Men tillräckligt för att kunna kissa i alla fall en av dagens gånger.
Inte bara.
Varför tror du att det skulle bli bara inne av toalåda?

Det enda jag ser om sådana här lådor skulle spridas till gemene man är hundar som inte längre får gå ut. Detta därför att den vanlige Svensson har dålig kunskap om hundar och deras behov.
Men då så behöver Svenssons utbildas.
Att ha hund innebär att ta ansvar för en annan individ och dennes behov.

De tror precis som du att utevistelse mest handlar om att göra sina behov, när det egentligen är något sekundärt.

Men där har du fel.
Jag tror att det är två olika behov som inte nödvändigtvis måste tillgodoses på samma gång.
Och att kissa och bajsa kan skiljas från nöjen och stimulans.

Jag kan inte på något vis tro att kissa och bajsa måste ingå som del i aktiviteter för att aktiviteten skall bli tillräckligt rolig.

..., ofta vid ansträngning (resa sig från bädden o dyl)

Eller litet väl fylld blåsa och litet bus.
Oftare tömning = mindre tryck.
Dessutom så vill just den hunden helst slippa att gå ut.
En ganska så dålig kombination.

Men där har du fel.
Jag tror att det är två olika behov som inte nödvändigtvis måste tillgodoses på samma gång.

Jag kan inte på något vis tro att kissa och bajsa måste ingå som del i aktiviteter för att aktiviteten skall bli tillräckligt rolig.

Det är intressant att du som relativt ny hundägare går så hårt åt den samlade kompetensen som finns här inne. Dessutom syns det på dina argument att du inte förstår vad det är vi försöker säga. Ingen har sagt att kissandet är viktigt för att aktiviteten ska vara trevlig.

Vi säger att kissandet är så mycket mer än att tömma blåsan. Och att en frisk hund inte vill pinka inne i sitt hem. Och att det är andra aktiviteter som triggar hundens behov att göra ifrån sig. MEN det är bara valpar som behöver kissa vid varje aktivitet, inte vuxna hundar.

Nej, jag set bara nyttan för ägaren.

Sjuka hundar ligger lågt i aktivitet och behöver därför rastas sällan. Är de så dåliga att de har problem att gå ut ligger de oftast inlagda. Här är det stor skillnad mellan häst och hund. Hund ställs i princip aldrig i "sjukbox".

Knähundar som skvätter inne är antingen dåligt uppfostrade eller koko i bollen och mot det hjälper ingen låda. Till frusna hundar finns det både kläder och skor och så himla kallt är det inte många dagar om året.

Precis.

Och i extremfall tex om både hunden och ägaren har vinterkräksjuka samtidigt så skulle de flesta, precis som paradiset skrev när hon testade, inte vilja göra sina behov inne ändå. Då skulle man behöva tvinga dem. Precis som den vanskötta tiken jag hade. Det var körigt de första dagarna när jag hade henne+pyttevalp men så fort hon begrepp att hon fick lov att gå ut flera gånger om dagen blev hon rumsren.

De flesta inkontinenta hundar jag träffat (min ena blev det efter kastreringen pga prostatproblem) är droppinkontinenta dvs det läcker lite när de tex sover och sen reser sig. Inte att de bli akut nödiga, det kan säkert finnas men jag har hittills inte stött på någon.
Det löstes med en liten dos medicin.

Jag har själv urinproblem (min blåsa rymmer ungefär hälften av vad den borde) men det är tydligen mycket mer komplicerat att göra något åt och medicinen för människor gav ruskiga biverkningar, jag erkänner att jag sneglade på hundens flaska men det var visst två olika slags problem med dropp resp. trägningar.

Senast ändrad:

Kl.

Alltså, jag har funderat lite på det här. Sedan två månader tillbaka har jag en pyyyyytteliten hund hemma. En korthårig tik på knappt två kilo. Och det har varit svinkallt vissa dagar jag haft henne. När hon kom var hon inte rumsren och jag var beredd på att det skulle bli jättesvårt att få henne att vilja rasta sig ute med tanke på vädret. För hon fryser, det gör hon verkligen.

Men helt plötsligt blev hon rumsren. Trots det kalla vädret. Hon ber om att få gå ut precis som min stora (nåja) border collie. De vill helt enkelt kissa och bajsa ute, trots att den här tiken då inte var rumsren och aldrig varit det innan. Visst, de värsta dagarna springer hon bara ut, kissar/bajsar och sedan in igen. Då sköter vi "träningen" och aktiveringen inomhus; det tycker hon är en bra deal. Däremot måste jag ju ut med Border collien och lilla prazsky-tjejen skulle näver bäver vilja stanna hemma. Jag klär på henne så gott jag kan, sedan struttar hon runt med svansen i topp tills hon blir kall, då får hon åka innanför jackan en stund men efter några minuter vill hon ner och röja igen. Sedan upp i famnen; hon säger till när hon blir kall.

Det finns absolut inget behov alls för henne med en låda. Jag har 63 kvadratmeter för henne att kissa på och har egentligen inte "tränat" någon rumsrenhet då jag trodde det skulle bli omöjligt (hej fördomar om småhundar :o) men hon vill ändå ut, om så bara en liten stund; kissa, kolla läget, nosa två sekunder och sedan in i värmen under filten igen. :)

Och; jag är med mina hundar i princip 24/7 och har tomt. De säger till när de vill gå ut, men jag kan faktiskt inte minnas när någon av hundarna bad om det innan jag ändå släppt ut dem/promenerat dem. De har helt enkelt inte behov av att kissa 3511 gånger per dag; då röker jag ändå utomhus vilket innebär öppen dörr typ hur många ggr per dag som helst. Inte kissas det ständigt för det, trots att möjligheten finns.

Senast ändrad:

Jag ser i alla fall nyttan av toalåda i t.ex. ridhus, på färjor, i mässhallar, på T-centralen o.s.v.
Och när ägaren eller dennes familj är alldeles för sjuka för att kunna gå ut alla gånger som behövs.
Ibland så får även djur stå tillbaka litet för omständigheterna.

Fast saken är ju den att du underskattar behovet av stimulans samtidigt som du överskattar frekvensen för hur ofta hundar behöver kissa. Eftersom behovet av stimulans är så pass stort så finns det inga skäl att ha särskilda kiss- och bajstillfällen. Eller för den delen hundpottor inomhus. Ut måste man liksom ändå med hunden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka