Only in America.....eller?

Sv: Only in America.....eller?

Stress?

Jadzia skrev:
Och vad gäller kastrering är det många gånger mycket schysst mot hunden att kapa kulorna än att låta den gå med enormt hormonpåslag. Det är stressande för hunden.

No1 svarade med ett bifall:
Både kastrering och sterilisering är av godo (istället för att låta hundarna gå med hormonpåslag som ger ett enerverande stressbeteende - värdelöst för både hund och hundägare).
Nackdelen är väl att det kan ge inkontinens

Så vitt jag hade för mig när jag skrev var att det kan vara ett problem som drabbar både tikar och hanar.
Efter en dubbelkoll via google verkar det som mina fantasier stämmer. Kolla själv.

Sterilisering innebär att man bara kapar äggledare alt sädesrör, dvs hormonerna fortsätter som vanligt, tikar löper o hanhundar blir kåta. Fö används sterilisering inte i Sverige, varför skulle man?

Både kastrering och sterilisering är av godo.
Nackdelen är väl att det kan ge inkontinens - för att knyta an till diskussionen ;)

Nja, det kan även ge beteendeproblem. Min rottweiler kastrerades pga sjukdom när han var drygt åtta år. Förutom att gagn blev inkotinent så blev han opålitligare med andra hundar( var i fler slagsmål efter än tidigare :cry:) och hade betydligt svårare att bygga muskler. Utan kastrering hade han dött, men det svider än.

Nja, det kan även ge beteendeproblem. Min rottweiler kastrerades pga sjukdom när han var drygt åtta år. Förutom att gagn blev inkotinent så blev han opålitligare med andra hundar( var i fler slagsmål efter än tidigare :cry:) och hade betydligt svårare att bygga muskler. Utan kastrering hade han dött, men det svider än.

Att det finns fler risker är jag väl medveten om, som jag skrev tog jag upp inkontinensen just pga diskussionen som sådan.

Personligen tycker jag inte att riskerna överväger fördelarna men som svensk är man i minoritet i ställningstagandet att kastration nästan är självklart :)

Senast ändrad:

Även hanar kan bli inkontinenta även om det inte är lika vanligt. Dock vanligare hos tikar än många tror.

KL

Risk för urininkontinens efter kastration

En teori angående inkontinens hos kastrerade hundar är att östrogen och/eller testosteron behövs för att uretra ska upprätthålla normal tonus och att det är den glatta muskulaturen som är könshormonberoende.
När hunden är vaken hjälper både den glatta och den tvärstrimmiga (viljestyrda) muskulaturen till att upprätthålla sfinkterfunktionen medan det i vila är upp till den glatta muskulaturen att se till att sfinktern fungerar.
Därför är den kastrerade hunden som drabbats av inkontinens oftast bara inkontinent under vila.
Risken för att en hanhund ska drabbas av inkontinens efter kirurgisk kastration är liten, omkring 0,8-2%. Tiden från kastration till dess att inkontinens kan synas kan variera från direkt efter ingreppet och upp till 18 månader efteråt.
Studier har visat att risken för inkontinens är större hos hundar som kastrerats vid mycket tidig ålder (yngre än tre månaders ålder) än de som kastrerats vid traditionell ålder. (24)

Sterilisering innebär att man bara kapar äggledare alt sädesrör, dvs hormonerna fortsätter som vanligt, tikar löper o hanhundar blir kåta. Fö används sterilisering inte i Sverige, varför skulle man?

Sterilisering och kastrering är av godo eftersom det säkerställer att hundar som inte är lämpliga för avel heller inte förökas.
Sterilisering är mycket riktigt inte vanligt i Sverige men används (i mindre utsträckning) av dem som bara vill ha en icke fortplantingsbar hund och lämna hormonsystemet intakt och på så sätt slippa en del biverkningar.

Kastering är två flugor i en smäll för den som föredrar sin hund "könslös". Jag föredrar den metoden.
Enligt en engelsk dokumentär handlar det även för vissa hussar/mattar om sympatier för hanhundar för att de inte ska behöva förlora sina kulor. I både england och US finns en plastikkirurgisk marknad för kastrerade hannar där husse och matte låter implantera pungkulor i silikon.

Om man lägger in neutricles i pungen på en kastrerad hanhund så har man gått något steg för långt i att förmänskliga hunden.
Fö går det utmärkt för de flesta hundägare att se till att deras intakta hundar inte förökar sig.

Om man lägger in neutricles i pungen på en kastrerad hanhund så har man gått något steg för långt i att förmänskliga hunden.
Fö går det utmärkt för de flesta hundägare att se till att deras intakta hundar inte förökar sig.

Det mest skrämmande är att det var en veterinär som kom på detta med silikonkulor - och att han var helt övertygad om att hunden mår bättre av att ha synliga kulor....:o Väldigt många steg för långt i förmänskligande.

Det mest skrämmande är att det var en veterinär som kom på detta med silikonkulor - och att han var helt övertygad om att hunden mår bättre av att ha synliga kulor....:o Väldigt många steg för långt i förmänskligande.

Fast han blev väl mångmiljonär på konceptet?
:devil:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka