KL
Problemet jag ser med en sådan låda är att fel människor skulle använda den, och på fel sätt. Räcker det inte med alla dessa hundägare som tror att en hund inte behöver aktivering? Om hundlådor skulle säljas i djuraffären skulle det anses vara "okej" att ha en lådhund. Och i många fall vara "okej" att inte gå ut 4 ggr om dagen.
Jag har en lådhund i min närhet som jag ofta är hundvakt åt. Hunden köptes till min reumatiska mormor som hade svårt att ta sig ut större delen av året. När jag fick planerna presenterade för mig satte jag mig på tvären direkt. Helt oacceptabelt. Men mig lyssnade dom inte på. Nu har dom ju haft tur med denna hunden (snäll och lydig) så någon läxa har dom inte lärt sig. Visst har han överskottsenergi men svårt att avgöra om det är pga aktiveringsbristen eller för att han är en liten glad skit. Men han är rädd för andra hundar, mörker och ljud. Som tur är engagerar sig jag och min mor mkt i hunden (långa promenader och lådförbud här hemma förutom nattetid) och har börjat få dom som har hunden numera att inse att han behöver ut mer och oftare.
Dock växer den 10-åriga dottern upp med tron att när hon skaffar en egen chihuahua kan den också gå på låda
Denna syn på hundhållning jobbar jag aktivt på att få bort.
Att använda lådan i speciella fall kan säkert vara en fördel (mina hundar har fått lära sig att gilla alla väder) men om det är på grund av ägarens hälsa så betyder ju det indirekt att hunden inte kommer få den aktivering den behöver.