Only in America.....eller?

Sv: Only in America.....eller?

Ja de sjuka och frusna då.
Eller om man bor många våningar upp i lägenhet.
Även om jag inte tycker att hund och lägenhet är en bra kombination.

I t.ex. New York kan jag absolut se meningen med toalådor.
Eller på Stockholms Centralstation, Arlanda och Cityterminalen.

Jag tror du underskattar hundens egen instinkt att inte pinka/skita i ett hem.

Mina skulle hellre dö än göra ifrån sig inne.

Det tror jag är olika för olika hundar.
Precis som med utedass för olika människor.
Vissa människor håller sig hellre tills att det blir hälsofarligt än de använder ett utedass.
Och så tycker inte jag att man skall pressa hundar.

Varken de som fryser så mycket att de inte vill gå ut eller de som inte vill kissa inne.

Fast även om man bor många våningar upp så behöver ju hunden gå ut flera gånger på en dag ändå?

Sjuka hundar som har svårt att gå ut, t.ex. efter ett benbrott.
Eller små hundar som fryser sig halvt ihjäl i kyla under -20.

Hundar med benbrott ska faktiskt gå UT och belasta benet ofta, ca. 8x5 minuter per dag för en bra läkning. Då går man ju ut så ofta att det inte behövs någon låda.

Små hundar är tåligare än vad man tror och är det riktigt kallt ute så kan man klä på hunden. Bara för att det är kallt så kan man inte låta bli att motionera hunden, även om turerna kanske blir kortare än vanligt.

Jag tror du underskattar hundens egen instinkt att inte pinka/skita i ett hem.

Min med. Och det verkar vara en vanlig instinkt hos hundar. Tillochmed lådhunden i min omgivning använder bara lådan när han absolut inte kan komma ut. Även när jag glömt ställa undan lådan på morgonen kommer han och säger att han vill UT och kissa. Fastän lådan står framme. Lådan som han är uppväxt med att kissa och bajsa i, sedan 8 veckors ålder (3 år idag).

Om han varit ute tillräckligt sent på kvällen så är lådan även orörd på morgonen. Med andra ord, lådhunden håller sig hellre än att göra ifrån sig inomhus i lådan. Han är bara ett exempel, men garanterat långt ifrån den enda.

Ja men den behöver nog kissa oftare än den behöver gå på promenad.

I dagens läge är det väl inte nämnvärt många hundar som behöver kissa oftare än dom går på promenad? :confused: Det brukar ju höra ihop. Om hundar klarar sig med att gå ut var 4:e timma i dagens läge, varför anser du då att behovet för låda finns? Hunden ska ju fortfarande ut var 4:e timma. (exempel)

Hundar med benbrott ska faktiskt gå UT och belasta benet ofta, ca. 8x5 minuter per dag för en bra läkning. Då går man ju ut så ofta att det inte behövs någon låda.
Ja då var väl benbrott ett dåligt exempel då.
Men det finns ju andra sjukdomar och skador.

Små hundar är tåligare än vad man tror och är det riktigt kallt ute så kan man klä på hunden. Bara för att det är kallt så kan man inte låta bli att motionera hunden, även om turerna kanske blir kortare än vanligt.
Men flera i tråden vittnar ju om det varit tvungna att åka till ridhuset med sina hundar för att de skall kunna göra ifrån sig, tror du inte på deras berättelser?
Alla har ju inte tillgång till ett ridhus.
Och om jag hade ett ridhus så skulle jag bli ganska så arg om det användes som hundtoalett, så där skulle ju en hundlåda vara bra.
Jag vet dessutom flera hundar än så.
Kan det inte räcka med att klä på hunden 3ggr/dag och gå promenader för att sedan låta den gå på låda ytterligare några gånger?

Varför är ni så negativa?
Vad är det verkliga problemet?
Det är som att ni ser det som fusk.
Man får inte göra det lätt för vare sig sig själv eller hunden för då är man "lat".
Och lat är det värsta som man kan vara.
Eller?

Senast ändrad:

Ja men den behöver nog kissa oftare än den behöver gå på promenad.

Har du läst mina inlägg??

Det är ju det jag försöker visa, en passiv hund behöver sällan gå på Toa. Hundars behov är i hög grad knutna till aktivitet.
Men man vill inte hunden ska sova bort sitt liv, därför här man ut med den och den gör då sina behov.
Stimulansen ger toabehovet inte tvärtom.

En liten valp kan inte hålla sig och växlar snabbt mellan sömn, lek och mat och då gör den ifrån sig ofta, det är därför man går ut ofta.(valpar behöver dock inte motion i den meningen).
Vartefter hunden blir äldre då blir aktivetetsperioderna längre, de sover fler timmar i sträck men somnar tex inte med huvudet i matskålen...

Senast ändrad:

Hundar vill inte göra ifrån sig i hemmet.

Okej om vi ställer lådan i ridhuset då?
Eller i källaren på hyreshuset?
Det är ju inte hemma.

De småhundar som jag vet råkar dock kissa på alla möjliga ställen så där vore en låda ett lyft.

Min äldsta är också sådan. Han har varit riktigt kass i magen ett par gånger och när han kände att det började trycka på så stortjöt han och knep med stjärten och hoppade vid dörren (vi sprang ut jätteofta med honom men ibland kom det på några sekunder), inte ens då kunde han med att råka släppa inne. När han väl råkade släppa några droppar inne såg han väldigt skamsen ut.

Vi klär på våran dalmatiner både tossor och täcke, så klarar hon kylan också :) Fast det blir inga långpromenader. Men hon busar gärna lite i snön då trots att hon är väldigt frusen av sig.
Jag skulle aldrig ersätta det med en låda inomhus, för att vara bekväm.

Det är ju det jag försöker visa, en passiv hund behöver sällan gå på Toa

Små hundar i stora hus kan utan vidare aktivera sig inomhus.
Du har haft stora hundar i liten bostad och jag tänker på små hundar i bostäder mellan 150-400kvm.
På 400kvm så kan en liten hund både aktivera sig och ha en toalåda på en annan våning i andra änden av huset.

Därför att hundar som kan välja själva kissar oftare.

Ehm, nej. Jag har studerat kissfläckarna i snön i hundgården nu, och kan konstatera att hundarna där kissar inte mer än vad mina gör som bor inne och rastas. Snarare tvärt om, eftersom urinmarkering används för att meddela sig med andra hundar - helt meningslöst i hundgården eller i toalådan alltså.

Jag skulle aldrig ersätta det med en låda inomhus, för att vara bekväm.

Det skulle ju vara för hundens skull och inte din.
Du har ju hundgård så du har löst det på annat vis.

Det jag tror är att vissa hundar skulle uppskatta att ha toalåda.

Okej om vi ställer lådan i ridhuset då?
Eller i källaren på hyreshuset?
Det är ju inte hemma.

De småhundar som jag vet råkar dock kissa på alla möjliga ställen så där vore en låda ett lyft.

Att små hundar oftare pinkar inne än stora beror nog mer på slappa ägare (vi hade ju något Pucko härinne för något år sedan vars hund knappt fick gå ut:cry:) och att en del faktiskt är koko i huvudet med rubbad könsdrift :eek: Där verkar det handla mer om revirmarkerande än toabehov.

Små hundar i stora hus kan utan vidare aktivera sig inomhus.

Det handlar inte om utrymmet, utan om att man lär hunden att koppla av inomhus. Mina skulle kunna leva runt här inne som bara den, men jag har lärt dem att inne tar man det lugnt.

Därför att hundar som kan välja själva kissar oftare.

Om syftet är att markera så gör de det, men det ska de väl ändå inte göra inomhus. Kissa för nödighetens skull gör inte mina mer än kanske 5 ggr/dag. Går jag ut på promenad och det bara har gått tre till fyra timmar sedan de kissade senast så kan jag lätt promenera i tjugo minuter innan de kissar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka