Only in America.....eller?

Sv: Only in America.....eller?

Det är intressant att du som relativt ny hundägare ...
Vi har ännu inte tagit hem vår blivande hund.
Utan jag jämför era svar sinsemellan och även med andra hundägare.
Vissa i tråden tycker ju att det skulle vara jättebra vid vissa tillfällen.
Varför har du mer rätt än vad de har?

Ingen har sagt att kissandet är viktigt för att aktiviteten ska vara trevlig.

Det verkar då så.
Men tack, nu så blev det tydligt att det inte är så.
Jag kunde ju bara inte tro det.

Det löstes med en liten dos medicin.

Så att tratta i hunden medicin för att den inte skall kissa inne, det är okej men inte att erbjuda den en toalåda?

Ibland så begriper jag mig inte på hundmänniskor.
Droga = ok
Kissa på låda /= ok

Lådan måste väl ändå vara betydligt mindre farlig för kroppen än medicin?
Och dessutom skära kulorna av hunden = ok för bekvämlighetens skull.

Men vad är det som får dig att tro att inkontinens beror på att hunden inte kissar tillräckligt ofta?

Och även om en hund med inkontinens skulle bli marginellt bättre av att kissa mycket, hur skulle du förklara det för hunden?

De pinkar inte i tid och otid av sig själva, och det blir absolut inte lättare att få hunden att pinka ofta om den inte gör det av "kommunikationsskäl".

Okej, jag ligger nu hemma med hjärnskakning, trasig svanskota och allmänt blåslagen (Eh..skidor efter hund var det ja och så lite halka omkull på det :D)

Med tanke på att jag mått rätt risigt om jag ställt mig upp på här mina hundar fått stå tillbaka en hel del. Men.....det har inneburit att de inte fått några promenader eller träning, inte att Eetu fått vara utan mat eller rastning. Hade jag inte klarat det hade jag fått be om hjälp. Det är så grundläggande att ingen hund ska behöva vara utan hur sjuk man än är.

Så att tratta i hunden medicin för att den inte skall kissa inne, det är okej men inte att erbjuda den en toalåda?

Droga = ok
Kissa på låda /= ok

Medicin mot inkontinens ger man för att hunden inte ska kissa på sig, inte för att den behöver kissa oftare.

Det är dessutom otrevligt att lägga ord i munnen på folk. Jag tror att du missade att escodobe skrev att kastrationen gjordes på grund av prostataproblem. Hur du fick det till ett bekvämlighetsskäl vet jag inte.

Jag testade faktiskt en gång när hunden hade diarré att lägga torv som jag hade till kaninerna i en stor ikea låda (som man har under sängen) på balkongen. Men nupp hunden vägrar kissa i spån eller på asfalt osv. Bara GRÄS duger. Jag önskar han kunde velat göra ifrån sig i krislägen i -15 mitt i vintern när han ha risig kista och bor i lägenhet utan trädgård....

Jag är öppen inför lådan, men hanen lär kissa ner hela golvet om han inte får ett träd att kissa mot :angel:
Jag tror att det är bra att ha en sån så att hunden kan göra ifrån sig när den behöver istället för att hålla sig till nästa promenad. Hundar i hundgård kissar betydligt oftare än var tredje - fjärde timme, så varför ska inte lghthundar få göra det om det finns möjlighet utan att kissa ner ens lägenhet? Givetvis ska hunden rastas som vanligt utöver lådan...

Min hund hälsar att han är en bekväm fryslort som inte alls vill hänga med matte ut varken när temperaturen kryper ner under -20 eller när det regnar vågrätt och önskar sig en sådan med posten bums.

Matte är däremot för bekväm och snål för att köpa och rengöra något dyligt ;)

Ja, men var har jag skrivit att den bara ska gå på låda? Du skrev i ditt första svar till mig att "kan man inte ta hand om sin hund så ska man inte ha någon". Om hundägaren av någon anledning inte kan ta ut sin hund själv, men får hjälp ett par ggr om dagen med det, så är en sån här låda bra resterande tiden tycker jag. såklart förutsatt att hunden får aktivering och motion utöver innetiden.

Min Chihuahua hade älskat den uppfinningen! När det är -25 till -30 grader i dagar, ibland veckor i sträck så måste jag åka till ridhuset för att han ska få rasta sig ordentligt.

Ingenting jag hade använt mig av daglig dags men perfekt till "extrema" situationer.

Här är massor av exempel.

Droga = ok
Kissa på låda /= ok

Vid droppinkotens hjälper inte låda, hunden är inte mer kissenödig utan har en förslappning:crazy:
Kastrering var enda alternativet förrutom avlivning. Hunden var dödsjuk och akut inlagd pga förstorad prostata som blockerade tarmen. Annars hade jag aldrig gjort det. :cry:

Många hundar mår dåligt av att vara inkontinenta. De vill inte vara det. Dessutom är en inkontinenta hund inte frisk och då ska orsaken behandlas. Precis som att man ger antibiotika vid infektion. Inget konstigt med det.

Och vad gäller kastrering är det många gånger mycket schysst mot hunden att kapa kulorna än att låta den gå med enormt hormonpåslag. Det är stressande för hunden.

Medicin mot inkontinens ger man för att hunden inte ska kissa på sig, inte för att den behöver kissa oftare. .
Och hur nyttig är den för kroppen för övrigt?
Hur fungerar den?
Minskar urinmängden?
Eller?

Det är dessutom otrevligt att lägga ord i munnen på folk. Jag tror att du missade att escodobe skrev att kastrationen gjordes på grund av prostataproblem. Hur du fick det till ett bekvämlighetsskäl vet jag inte.
Jag fick det till att hunden fick prostataproblem av kastrationen.
Men det kanske var fel på den syftningen i mitt huvud.
I sådana fall så ber jag om ursäkt.

Min hund hade nog älskat om jag hade tränat han att gå på låda istället för att dra ut han i kylan (mycket naken blandras) men föredrar nog att slänga skiten i lådor och slippa ha det inne i huset!

Hade jag inte klarat det hade jag fått be om hjälp. Det är så grundläggande att ingen hund ska behöva vara utan hur sjuk man än är.
Jo men om du bara kunnat få hjälp med rastningen ett par gånger om dagen hur hade du gjort då?
Hade hundarna fått hålla sig eller hade du tyckt att en toalåda varit bättre?

Jag tycker ju att alla som har hund skall ha tillgång till egen trädgård, men det har jag fått mycket kritik för.
Men det är ju en nödlösning med trädgård och hundgård vid nödfall.
På samma sätt som toalåda.

Men är det inte också schyst mot hunden att låta den slippa vara kissnödig utan i stället ha tillgång till en toalåda?
När man nu kan göra så många andra saker som att t.o.m. stympa hunden för att vara schyst.

Det första exemplet handlar helt om ägarens bekvämlighet. Hunden hade inte fått några fördelar av låda.

Exempel nummer två bygger på teorin om att inaktiva hundar blir nödiga och behöver kissa. Det argumentet har escodobe redan bemött.

Vad gäller de frusna hundarna finns det som sagt både kläder och skor att ta till under de korta perioder det är riktigt kallt. Risken med att införa låda i sådana fall är att latmasken Hodgson ägaren kryper fram och vips så tycker visst hunden att det är busväder vid nollgradigt ( fast det egentligen är ägaren som inte vill gå ut)

Enda användningsområdet som jag kan se är till servicehunden. Den jobbar dygnet runt inne som ute och lär få nog med aktivering ändå och där nytta med hunden är så stor att man kan rucka på det här med utomhusrastning.

Hunden var dödsjuk och akut inlagd pga förstorad prostata som blockerade tarmen. Annars hade jag aldrig gjort det. :cry:

Okej, förlåt.
Jag visste inte.
Utan jag missförstod.

Vad har medicinen för effekt?
Alltså hur verkar den för att bota inkontinensen?

Då hade jag lämnat bort hundarna tills jag piggnat till. Fanns ingen hundvakt att tillgå så finns det pensionat.

Man låter inte hunden vara kissnödig. Man tar ut den.

Hundar blir som sagt inte nödiga förrän de går upp i aktivitet och vaknar hunden och börjar röra på sig är det ändå dags att gå ut och ge den lite aktivering. Som en kissrunda runt kvarteret där den kan nosa, kolla in omgivningen och rota lite i en buske.

Senast ändrad:

Inkontinens är ett symptom. Oftast försöker man åtgärda orsaken.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Stora shoppingtråden III
  • Miklem träns !
Tillbaka