Only in America.....eller?

Sv: Only in America.....eller?

Och hur nyttig är den för kroppen för övrigt?
Hur fungerar den?
Minskar urinmängden?
Eller?
Rinexin tightar upp slemhinnorna i urinröret så att urinen inte självmant läcker ut. Hunden kan då kontrollera ifall den vill kissa eller inte.

nej medicinen tajtade till läckagefunktionen hos hunden.
Hunden var besvärsfri av medicinen, dock tyvärr inte av kastreringen. Jag förespråkar verkligen inte rutinkastreringar av hundar. Det är sannolikt ett av skälen till vissa raser går mot att bli vidriga testeronmonster...

Medicinering jag fick var däremot betydligt värre...
Men det är två olika problem. Han var slapp och jag hade däremot så högt tryck i blåsan att de inte ens fick in instrumentet som skulle mäta trycket..

Och när ägaren eller dennes familj är alldeles för sjuka för att kunna gå ut alla gånger som behövs.
Ibland så får även djur stå tillbaka litet för omständigheterna.
Nog att dom kan behöva stå tillbaka lite i form av motion just dom dagarna man är jättesjuk, men trots influensa och sånt har jag kunnat resa mig upp för att rasta dom i trädgården (Bor på landet, stor trädgård). Så dom fått göra sina behov, nosa och busa lite. Som enkel aktivering har vi tex kastat godis i snön som dom får rota efter, det kräver inte så mycket av mig men dom tycker det är roligt.

Skulle jag bli sämre skulle jag lämna hundarna till hundvakt just då.

Nu så skall vi se om jag fått till det.

Det första exemplet handlar helt om ägarens bekvämlighet. Hunden hade inte fått några fördelar av låda.
Jo men om ägaren varit så skadad eller sjuk att det bara inte går, kan det inte vara okej då?
Hundpensionat är ju ingen trevlig miljö för en hund.
Nu så menar jag riktiga nödsituationer.

Exempel nummer två bygger på teorin om att inaktiva hundar blir nödiga och behöver kissa. Det argumentet har escodobe redan bemött.
Lösningen för de hundarna skulle alltså vara att de lär sig att slappna av inne när de är ensamma?
För vissa hundar stökar ju runt en del och då så är de aktiva och borde behöva kissa.
De som jag har träffat på som har haft problem har varit just understimulerade hundar som stökar om inne.
Faktiskt.
Jag har inte tänkt på det sambandet tidigare.

Vad gäller de frusna hundarna finns det som sagt både kläder och skor att ta till under de korta perioder det är riktigt kallt. Risken med att införa låda i sådana fall är att latmasken Hodgson ägaren kryper fram och vips så tycker visst hunden att det är busväder vid nollgradigt ( fast det egentligen är ägaren som inte vill gå ut).
Men det är ju ett annat problem.
Risken med Latmasken är ju också att hunden inte får gå ut när den behöver det och det måste ju vara värre.

Enda användningsområdet som jag kan se är till servicehunden. Den jobbar dygnet runt inne som ute och lär få nog med aktivering ändå och där nytta med hunden är så stor att man kan rucka på det här med utomhusrastning.

Ja och kanske Tullens hundar och andra hundar som arbetar på platser där det inte riktigt passar att kissa och bajsa.
Det kan du väl hålla med om?
Eller på resa där kissa och bajsa är svårt att ordna.

Jag kände en liten hund som på äldre dagar 14 år och uppåt blev frusen i tassarna pga dålig cirkulation. Det borrade inte genom mindre motion utan av varma skor och Overall. Hon såg rätt fånig ut men hängde med på millånga promenader.

Rinexin tightar upp slemhinnorna i urinröret så att urinen inte självmant läcker ut.

Rinexin är ett vidrigt preparat.
Bl.a. så kan det ge svåra depressioner.
Inget som jag skulle vilja ge till en hund.

Det är dessutom ett humanläkemedel och finns inte med i Vetfass.

Nu så skall vi se om jag fått till det.

Jo men om ägaren varit så skadad eller sjuk att det bara inte går, kan det inte vara okej då?
Hundpensionat är ju ingen trevlig miljö för en hund.
Nu så menar jag riktiga nödsituationer.

Nja, frågan är ju om hunden går med på det, paradisets hund vägrade ju trots att den var den som var sjuk
Lösningen för de hundarna skulle alltså vara att de lär sig att slappna av inne när de är ensamma?
För vissa hundar stökar ju runt en del och då så är de aktiva och borde behöva kissa.
De som jag har träffat på som har haft problem har varit just understimulerade hundar som stökar om inne.
Faktiskt.
Hurra!!! Det ägt detta som är pudelns kärna! Jag tror tyvärr att det ofta är så att risken för en bajskorv på mattan är enda skälet till att vissa hundar får gå ut alls

Men det är ju ett annat problem.
Risken med Latmasken är ju också att hunden inte får gå ut när den behöver det och det måste ju vara värre.

Ja och kanske Tullens hundar och andra hundar som arbetar på platser där det inte riktigt passar att kissa och bajsa.

Det verkar ju finnas på finlandsfärjan, hade det funnits ett behov för tull ock polis så hade det ordnats.

Men det är ju en nödlösning med trädgård och hundgård vid nödfall.
På samma sätt som toalåda.

Du kan inte mena allvar med den jämförelsen?
Trädgård/hundgård= Ut från hemmets 4 väggar, dofter, jord/gräs, saker att titta på osv.
Låda= Fortfarande kvar innanför hemmets 4 väggar.

men tror du inte att vissa hundar skulle må sämre av separationen än av att gå på toalåda?

Jag tycker det hör till att man har en hundvakt för nödsituationer, som hunden känner sig trygg med. Inte att dom lämpas av hos någon främling (även om det kanske kan vara nödvändigt någon gång i ett verkligt akut fall).

Mina hundar ÄLSKAR sin hundvakt och blir alltid tokglada när dom får åka dit!

Den där trädgården löser ju det mesta.

men tror du inte att vissa hundar skulle må sämre av separationen än av att gå på toalåda?

Det beror ju på hund, de flesta klarar seperationer från ägarna bättre än ägarna klarar seperationer från hunden :D. Min lille är dock ett undantag men eftersom han sällan lämnas ensam över huvud taget så finns det ändå tre-fyra personer som skulle kunna ta honom.

Tullen har inga problem att få till rastning med sina hundar. Ska man som hundägare resa med hunden får man såklart anpassa resan efter hundens behov eller lämna till hundvakt. Det är ett ansvar man har som hundägare.

Ja det är skönt när man får ihop det rent logiskt.
Nu så stämmer det.
Och så måste jag sätta etiketten "dålig hundägare" på några till i min omgivning.

Det är många olika bud från olika håll om vad som är okej.

Jag tror tyvärr att det ofta är så att risken för en bajskorv på mattan är enda skälet till att vissa hundar får gå ut alls
Fy fan så tragiskt.

Ni behöver inte oroa er för att vår hund inte skall få gå ut.
Det är att leka ute med oss som den bl.a. är till för.
Vi har gott om ute.

Ska man som hundägare resa med hunden får man såklart anpassa resan efter hundens behov eller lämna till hundvakt.

Man kan ju inte lämna till hundvakt om man behöver ha med sig sin hund.
Då så är ju inte hunden med.
Vilket blir tokigt när man kommer fram.

Tja du har ju en poäng där.
Men ett 300kvm stort hus är ju större än vissa trädgårdar så hel tokigt tycker jag inte att det är.
Om man jämför med ridhuset då.

Nu så bor ju jag på gård med flera uthus så jag skulle ju inte ha en låda inne.
Och inte behöver jag den heller.
Om inte hunden tokfryser.
Men en sådan hund vill vi inte ha, den skall klara litet väder.

Ja det är skönt när man får ihop det rent logiskt.
Nu så stämmer det.
Och så måste jag sätta etiketten "dålig hundägare" på några till i min omgivning.

Det är många olika bud från olika håll om vad som är okej.

Fy fan så tragiskt.

Ni behöver inte oroa er för att vår hund inte skall få gå ut.
Det är att leka ute med oss som den bl.a. är till för.
Vi har gott om ute.

Du anar inte hur många som har gott om ute vars hundar ändå sover bort sina liv i en rastgård, på en tomt eller kedja :(
Där har lägenhetshunden en fördel, ägaren måste ut själv istället för att bara öppna dörren och låta hunden pinka.
Folk tror att det räcker att få lufsa runt i trädgården, det gör det kanske för vissa raser men absolut inte för de flesta.

Jag tror att de flesta klarar väder, i allafall med ett täcke och rörelse. Vissa är mer bekväma av sig än andra precis som människor. Men de kan inte få sin vilja igenom om det är onyttigt för dem, lika lite som en glupsk shettis får tömma hela havretunnan.

Jag har lärt mig en hel del om hundägare i denna tråden.
Sådant som jag inte trodde att jag behövde veta men kommer att ha stor nytta av att kunna.
Men litet tråkigt är det allt att det är så illa som det är.

Ha det gott, nu skall jag ut och fylla vatten till hästarna och då så hade litet sällskap av en hund varit trevligt.

Jag oroar mig inte för din hund, jag tror däremot att du kommer omvärdera vissa saker och föreställningar. Men det är ju alltid spännande.
Det räckte ju att byta hundsort för att jag skulle behöva se saker på olika sätt ;-)

Faktiskt.

Japp! Just så!

Såhär ska det se ut hemma om hunden är lagom aktiverad och har lärt sig koppla av. Det ska inte vara något stressat spring.

20130206_143626_zpsa7c7ac8d.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !
Tillbaka