Om du skulle köpa hund NU?

Ja absolut. Generellt är det inte några problem att ha många tillsammans. Men jag vill gärna hinna med dem som individer och vill anpassa mig efter hur de individer som jag har hemma är. Min ena behöver aktiveras med annat än spring pga kronisk sjukdom och det tar mer tid än vad race och LC gör och min andra trivs inte i för stora flockar.

Men oavsett individerna så kommer det ju en dag när de inte får tävla LC längre och då har de ju förhoppningsvis halva livet kvar och det måste ju också fyllas med meningsfulla aktiviteter. Jag vill inte hamna i den sitsen att jag har några hundar hemma som inte får tillräckligt med stimulans och kärlek samtidigt som jag är ute och tävlar och tränar med yngre förmågor.
Ja man får ju sätta dygnets alls timmar på hundarna då. Min kompis har 9 st och tränar aktivt med alla utom två gamlingar. Agility med de flesta och rallylydnad med resten. Alla ställs ut och alla under 8 år tävlar lc. Men jag vet inte när hon sover.

Ja man får ju sätta dygnets alls timmar på hundarna då. Min kompis har 9 st och tränar aktivt med alla utom två gamlingar. Agility med de flesta och rallylydnad med resten. Alla ställs ut och alla under 8 år tävlar lc. Men jag vet inte när hon sover.

Jo, jag känner ju många som lika många och fler hundar. Uppfödaren till min ena promenerar med deras tretton whippar samtidigt. Så det går ju. Men än är jag inte riktigt beredd att ge upp alla mina övriga intressen för att stimulera så många hundar.

Vi har dessutom så mycket vilt i skogen och träffar på minst ett rådjur per promenad och jag skulle aldrig någonsin orka hålla ett större knippe whippar i ett sådant läge. Jag slog för övrigt temporekord en gång när jag var ute och sprang med mina två kopplade till midjebälte och det skuttade upp tre rådjur framför oss. Min Garmin klockade oss på 26 km/h under 200 meter innan jag lyckades bromsa hundarna. :laugh: Att jag inte ramlade och slog mig sönder och samman var bara ren skär tur. Jag har även voltat med min MTB tillsammans med min yngsta (som är lite halvgalen :angel:) i jakten på en hare.

Jag skulle antingen vilja ha en jaktgolden eller en normalstor långhårig tax, dock kommer det inte bli någon då jag varken har tid, råd eller tycker att det är helt okej att ha, i alla fall en golden, i en lägenhet på 25kvm :P

Jo, jag känner ju många som lika många och fler hundar. Uppfödaren till min ena promenerar med deras tretton whippar samtidigt. Så det går ju. Men än är jag inte riktigt beredd att ge upp alla mina övriga intressen för att stimulera så många hundar.

Vi har dessutom så mycket vilt i skogen och träffar på minst ett rådjur per promenad och jag skulle aldrig någonsin orka hålla ett större knippe whippar i ett sådant läge. Jag slog för övrigt temporekord en gång när jag var ute och sprang med mina två kopplade till midjebälte och det skuttade upp tre rådjur framför oss. Min Garmin klockade oss på 26 km/h under 200 meter innan jag lyckades bromsa hundarna. :laugh: Att jag inte ramlade och slog mig sönder och samman var bara ren skär tur. Jag har även voltat med min MTB tillsammans med min yngsta (som är lite halvgalen :angel:) i jakten på en hare.
Jaha, du har ett LIV också? :laugh: Våra går lösa, så man slipper springa efter harar. Man vinkar adjö bara:angel: Hittills har vi aldrig mött annat än någon spårade jakthund.

Jag skulle antingen vilja ha en jaktgolden eller en normalstor långhårig tax, dock kommer det inte bli någon då jag varken har tid, råd eller tycker att det är helt okej att ha, i alla fall en golden, i en lägenhet på 25kvm :P
Hehe, jag hade två labbar + en cairn (och ibland någon av daghundarna) i min stuga som är på 18 kvadrat :D . Hade kanske varit lite jobbigare om de varit valpar eller unghundar, nu var de vuxna allihop.

I dag är jag nöjd med den jag har :love:
Jag med, men jag vill ju ha en till. :) Har ju haft två i en hel evighet och nu när tant terrier fått vandra vidare måste ju beståndet fyllas på.
I dag lutar det mest åt Podengo, en strävhårig förstås för att matcha terriern.

Har en retriever & förhoppningsvis är en BC på väg inom en snar framtid. Så det skulle vara en mindre hund som vill hänga med på allt men inte kräver supermycket & lika gärna kan ligga och snarka i soffan ett par dagar. Tycker bostonterriern verkar lite häftig annars tror jag det skulle bli en staffe :love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 134
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 945
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar