Om du skulle köpa hund NU?

Alltså... den här tråden i kombination med att valpen är lugn efter skogsspring får mig att fundera på hur jobbigt det vore med en till hund här hemma :angel:
(Men Ebrah ska få bli vuxen först och jag ska hitta jobb + bostad som jag verkligen trivs med. Finns tid och ork och plats och ekonomi när allt det är ordnat så...)

Om det ingår öronproppar för samtliga grannar så en isländsk fårhund igen :heart. Rasen kommer nog alltid ligga närmast hjärtat men är helt enkelt inte rätt just nu.
Så - borderterrier idag med!
Jag är nyfiken på isländsk fårhund. Sambon är rädd att de är för skälliga (och sen är frågan hur mycket vall de har i sig?).

Antingen en pumi, för de är så söta och ser ut som koalor, :love: eller en dobberman för de ser så läskiga ut och kan slita en i stycken :nailbiting:.
Har väldigt svårt för att bestämma mig. :D

Jag är nyfiken på isländsk fårhund. Sambon är rädd att de är för skälliga (och sen är frågan hur mycket vall de har i sig?).
Jo, de skäller :D. Nu var väl min lite extrem och visst är det till viss del en uppfostringsfråga men det trillar väldigt lätt ut ett skall när de öppnar munnen. Jag misstänkte onekligen att min hunds dövhet som ökade med tilltagande ålder var självförvållad av allt glappande :p...
Vall, nja. Det finns de som vallar med sina och rasklubben har börjat med någon form av vallanlagsprov (tror att de har lånat Västgötaspetsklubbens?) men det finns liksom en anledning till att det importeras bordercollies till Island.
Vill man ha en vallhund bör man se sig om efter en annan ras, är man å andra sidan rädd för att få en "vallidiot" så är det ingen större risk. De har förstås en del vallegenskaper kvar men jag tycker mest att de är till lite lagom nytta.
Till exempel så funkar de ofta bra med andra djur med lagom respekt, de är följsamma (i synnerhet för att vara spetsar!), håller gärna ihop flocken och så vidare. Stannar för det mesta på gården av sig själva.
Min "vallade" in gässen och hönsen på kvällen men @Migo hade nog fått hjärnblödning för att jag kallar det vallning (;)), det var snarare någon form av lydnadsdirigering även om hon självmant höll sig på lagom avstånd.
En sak som sannolikt varit till rasens fördel är att den inte blivit särskilt populär utan ganska sakta ökat populationen, med hjälp av engagerade uppfödare och ett internationellt samarbete. Den har sluppit "explosionen" som drabbar så många andra raser med skräpavel som följd.
Och så är de ju så fantastiskt fina :love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 134
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 945
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar