Om du skulle köpa hund NU?

Min nuvarande lista över hundar jag vill ha är:
1. Silken windhound
2. Field spaniel (alt. en till Eng. springer spaniel)
3. PON (alt. OES)
4. Afghan (fast korthårig :angel:)
5. Österrikisk pincher alt. Entlebucher sennenhund (men vet inte mentaliteten alls på nån av raserna :p)
6. Mexikanske eller Peruansk nakenhund med päls

Sen kan nummer placeringen ändras från dag till dag men ungefär så. Havanese hade funnits på listan om de hade haft lite längre ben, storlek och massa :cool: Andra raser som kvalar in då och då är Bedlington terrier (mest för att min kompis vill att jag ska ha en så hon kan klippa den :p) och Cirneco dell'etna.

Jo, de skäller :D. Nu var väl min lite extrem och visst är det till viss del en uppfostringsfråga men det trillar väldigt lätt ut ett skall när de öppnar munnen. Jag misstänkte onekligen att min hunds dövhet som ökade med tilltagande ålder var självförvållad av allt glappande :p...
Vall, nja. Det finns de som vallar med sina och rasklubben har börjat med någon form av vallanlagsprov (tror att de har lånat Västgötaspetsklubbens?) men det finns liksom en anledning till att det importeras bordercollies till Island.
Vill man ha en vallhund bör man se sig om efter en annan ras, är man å andra sidan rädd för att få en "vallidiot" så är det ingen större risk. De har förstås en del vallegenskaper kvar men jag tycker mest att de är till lite lagom nytta.
Till exempel så funkar de ofta bra med andra djur med lagom respekt, de är följsamma (i synnerhet för att vara spetsar!), håller gärna ihop flocken och så vidare. Stannar för det mesta på gården av sig själva.
Min "vallade" in gässen och hönsen på kvällen men @Migo hade nog fått hjärnblödning för att jag kallar det vallning (;)), det var snarare någon form av lydnadsdirigering även om hon självmant höll sig på lagom avstånd.
En sak som sannolikt varit till rasens fördel är att den inte blivit särskilt populär utan ganska sakta ökat populationen, med hjälp av engagerade uppfödare och ett internationellt samarbete. Den har sluppit "explosionen" som drabbar så många andra raser med skräpavel som följd.
Och så är de ju så fantastiskt fina :love:
Äh, hon är så lättprovocerad den där Migo.

Högt på listan ligger Hedehund och Karelare, den sist nämnde är dock ett stort NEJ för när det kommer till han som jag har hundar ihop med:cry:

Känner en som har ett helt gäng karelare och jagar både björn och älg med dem. Så otroligt häftiga hundar! :love: Jag skulle aldrig kunna ge en sådan hund ett tillräckligt bra liv, så nöjer mig med att njuta av dem på avstånd.

Åter till ämnet...
Jag hade nog köpt en staffe eller bruksschäfer. Eller en islänning
Om jag inte haft sambon, som är mer än lovligt trångsynt när det kommer till val av hundras (:angel:), skulle jag nog ha kidnappat en av brorsans whippar redan igår.
Men först av allt skulle jag nog ha köpt ett större boende för att få plats med alla hundar jag vill ha

Åh, utan tvekan en beauceron till, förhoppningen är en avkomma efter min yngsta men det lär dröja några år innan det blir av (vilket säkert är bra, 3 hundar räcker gott och väl).

Annars en whippet, eller två.... :love:

Svårt!
Beroende på hur mycket tid och ork så vill jag gärna ha en schäfer, eller en svart kelpie, eller en finsk lapphund, svårt att välja. Jag är hundförare i hemvärnet så det ska bli en patrullhund av den nya i alla fall :)

Skulle bli en drivande hund, aningen Gończy polski (som vi iofs redan står på kö till) eller en Basset artésien normand om vi skulle jaga mer rådjur och haft hjort på marken.

Skulle aldrig drömma om att skaffa en till hund innan bruksavlade schäfern med höftledsfel fått somna in.
Då vill jag ha en västgötaspets.

Jag har ju mer än en gång fått kommentaren att "äähhhh.... är det en schäfervalp?" (nej, det är en 13-årig västgötaspets) så det ligger ju nära till hands!

Och en gång var det en som fascinerat sa "har du en räv i koppel"? Plus att jag fått frågan "'är det där en sån där östgötatax?". Folk gillar västgötaspetsar men har uppenbarligen lite svårt med artbenämningen.

Jag har ju mer än en gång fått kommentaren att "äähhhh.... är det en schäfervalp?" (nej, det är en 13-årig västgötaspets) så det ligger ju nära till hands!

Och en gång var det en som fascinerat sa "har du en räv i koppel"? Plus att jag fått frågan "'är det där en sån där östgötatax?". Folk gillar västgötaspetsar men har uppenbarligen lite svårt med artbenämningen.

En vuxen människa trodde att jag hade ett rådjurskid i koppel när jag kom gående med min italienska vinthund. :laugh:

Idag hade det nog blivit kelpie, eller jaktlabbe, eller liten schäfertik.. Tur jag inte ska ha hund idag så som jag velar :D

Velar även bland ännu fler raser :angel:

Helt klart en whippet till. Fast jag vill nog inte ha tre hundar - jag tycker att det är perfekt med två.
Jag tänker att man lätt kan ha fem-sex stycken. De är så sjukt enkla hundar! Helt okomplicerad att släppa lös tillsammans med en bunt andra. Lydiga nästan av sig själva. Vi brukar gå långa promenader med ca tio st (okej en är saluki) och det är så smidigt!

Jag tänker att man lätt kan ha fem-sex stycken. De är så sjukt enkla hundar! Helt okomplicerad att släppa lös tillsammans med en bunt andra. Lydiga nästan av sig själva. Vi brukar gå långa promenader med ca tio st (okej en är saluki) och det är så smidigt!

Ja absolut. Generellt är det inte några problem att ha många tillsammans. Men jag vill gärna hinna med dem som individer och vill anpassa mig efter hur de individer som jag har hemma är. Min ena behöver aktiveras med annat än spring pga kronisk sjukdom och det tar mer tid än vad race och LC gör och min andra trivs inte i för stora flockar.

Men oavsett individerna så kommer det ju en dag när de inte får tävla LC längre och då har de ju förhoppningsvis halva livet kvar och det måste ju också fyllas med meningsfulla aktiviteter. Jag vill inte hamna i den sitsen att jag har några hundar hemma som inte får tillräckligt med stimulans och kärlek samtidigt som jag är ute och tävlar och tränar med yngre förmågor.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 134
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 945
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3