Om du skulle köpa hund NU?

Åter igen något mer "träningsbart" än mina salukis... Någon lite mer vädertålig, samarbetsvillig och mentalt uthållig, tänk så mycket vi skulle kunna träna och tävla då!

Vill tävla lydnad, agility, pyssla med spår... Undrar om jag någon gång kan hitta en lämplig tävlingshund till mig som inte är vinthund. Känns som om det kan vara svårt att hitta sund hund i lagom storlek, som skulle älska att leva med salukis men som ville träna massor med mig...

Åter igen något mer "träningsbart" än mina salukis... Någon lite mer vädertålig, samarbetsvillig och mentalt uthållig, tänk så mycket vi skulle kunna träna och tävla då!

Vill tävla lydnad, agility, pyssla med spår... Undrar om jag någon gång kan hitta en lämplig tävlingshund till mig som inte är vinthund. Känns som om det kan vara svårt att hitta sund hund i lagom storlek, som skulle älska att leva med salukis men som ville träna massor med mig...
Jag kan vara helt fel ute men airedale terrier?

Aussie? :D Eller kelpie kanske?

En bra korthårscollie skulle älska att rulla ihop sig i soffan eller kuta järnet ute med dina salukis men också träna och tävla lite vad som helst med dig. :)

Men hur mycket skulle inte följa med hem från stallet/skogen/stranden?
Jag tycker inte det är jättekul att dammsuga :o
Inget, allt ramlar av när de torkar :) (så eh ja... När hunden badat och sen rullat i sand och man kommer hem INNAN hon torkat- då blir det smutsigt). Min fäller rejält två gånger/år, då får man dammsuga till förbannelse. I övrigt är det inte så farligt tycker jag.

Jag kan vara helt fel ute men airedale terrier?
Tveksam till pälsen :/ Men jag gillar dem annars! Var till rasklubbens monter på stora sthlm och pratade lite något år, inte för att människan i montern var så vettig i mina ögon men hundarna var fina (människan var av typen: "Joomen min hund har kapacitet för lydnads SM! Det märker jag, du skulle sett vad snabbt han lärde sig att sitta på kommando hemma i köket!" :p ).

Aussie? :D Eller kelpie kanske?
För mycket päls på aussie och kelpies är små och har stående öron :angel:

En bra korthårscollie skulle älska att rulla ihop sig i soffan eller kuta järnet ute med dina salukis men också träna och tävla lite vad som helst med dig. :)
Ja du har ju fått mig att bli nyfiken på rasen :D Såg någon jättefin på en rallytävling för något år sedan och en internetvän har en hane som verkar jättetrevlig. Kanske ska kika lite närmare på dem när det väl börjar närma sig köp av nästa hund :)

Tveksam till pälsen :/ Men jag gillar dem annars! Var till rasklubbens monter på stora sthlm och pratade lite något år, inte för att människan i montern var så vettig i mina ögon men hundarna var fina (människan var av typen: "Joomen min hund har kapacitet för lydnads SM! Det märker jag, du skulle sett vad snabbt han lärde sig att sitta på kommando hemma i köket!" :p ).

Äsch, man kan säkert raka den!
Nu utgår jag från att du gillar samma typ av hund som jag men jag tycker att det är svårt att hitta en ras som är samarbetsvillig men samtidigt trevlig att leva med. Ceskoslovensky vlcak och mudi ser trevliga ut när man läser om dem men csv har skitmentalitet (kanske inte så oväntat med tanke på bakgrunden) och mudi är skällig och även där finns det en del rädslor.
Svensk lapphund gillar jag men skallet hade man kunnat vara utan.
Entlebutcher och appenzeller sennenhund, riesenschnauzer och svart rysk terrier ser ok ut på papper men alla har rätt stora nackdelar den också.
Förutom airedale vet jag också att det finns en del som tävlar och tränar med irländsk terrier.
Portisar är faktiskt förvånansvärt trevliga, roliga och lite självständiga. Raka allt förutom öronen, svansen och hasorna så blir det nästan en saluki. :up:

För mycket päls på aussie och kelpies är små och har stående öron :angel:

Ja du har ju fått mig att bli nyfiken på rasen :D Såg någon jättefin på en rallytävling för något år sedan och en internetvän har en hane som verkar jättetrevlig. Kanske ska kika lite närmare på dem när det väl börjar närma sig köp av nästa hund :)
Fast mentalt är nog en terrier så långt man kan komma från en vinthund om man ska generalisera.
Vill man alltså ha lite av den där "högdragna" och kattlika mentaliteten eller hur jag nu ska beskriva den (tror du vet vad jag menar) så är en terrier inte alls rätt, de har mycket mer attityd och är definitivt mer "på" när det gäller det mesta.
Ska man gå efter vad folk i rasmontrarna säger så har nog varenda ras kapacitet för SM - om man bara tränar och "hittar rätt knappar" :cool:. Tyvärr, för det är att göra både raser och köpare en otjänst eftersom det kan bli totalfel.
I och för sig så tror de flesta säkert att det är så, att deras ras/hundar skulle klara vad som helst "om bara"...

Fast mentalt är nog en terrier så långt man kan komma från en vinthund om man ska generalisera.
Vill man alltså ha lite av den där "högdragna" och kattlika mentaliteten eller hur jag nu ska beskriva den (tror du vet vad jag menar) så är en terrier inte alls rätt, de har mycket mer attityd och är definitivt mer "på" när det gäller det mesta.
Ska man gå efter vad folk i rasmontrarna säger så har nog varenda ras kapacitet för SM - om man bara tränar och "hittar rätt knappar" :cool:. Tyvärr, för det är att göra både raser och köpare en otjänst eftersom det kan bli totalfel.
I och för sig så tror de flesta säkert att det är så, att deras ras/hundar skulle klara vad som helst "om bara"...
Det kan jag tänka mig, har nästan ingen terriererfarenhet alls! Men jag har för mig att just airedale är den terriern som är minst "terrier", i alla fall enligt rasbeskrivningar. Sen var det väl lite det hon ville ha, alltså lite mer driv och annan attityd.
Om jag inte minns fel så var @Red_Chili även inne på att ta över nån liten terrier förut.
(Nej jag har inte stalkat dig, jag kommer bara ihåg massa små detaljer om... det mesta :angel:).

Själv gillade jag shibamontern på stora Stockholm, den var väldigt ärlig!
Annat var det med am akita, där stod de och försökte övertala alla alla som var det minsta intresserad av rasen att den skulle passa dem perfekt.
Några andra montrar kommer jag inte ihåg. :D

Jag kan vara helt tokigt ute men jag vet iaf att mina vänner, som numera föder upp vinthundar, valde mellan vinthund och curly när de skulle köpa valp för typ 10 år sedan. Valet föll förvisso på vinthund, eftersom hon med mest erfarenhet har haft bl.a. saluki samt fått nog av retriever på jobbet :D men ja, hon tyckte ändå att curly var den rasen som låg närmast till hands om det inte blivit vinthund. :) @Red_Chili Så baserat på det tänker jag ändå att det kanske kan vara en ras värd att kika lite på.

Ja, det var ju just det med att människan trodde att alla airedales passade till SM i lydnad som fick mig att skratta lite åt det ;) Han pratade även om någon airedale som varit polishund - för ca 80 år sedan eller vad det nu var... Jag kände inte riktigt för att ta en diskussion om utställningsavel osv då. I övrigt gillar jag verkligen terriers, har flera gånger tänkt att om jag inte ska ha saluki så ska det vara terrier. För alltså, ska jag ha något vinthundslikt så kan jag ju lika gärna fortsätta med mina salukis. Ska jag ha något annat så ska det vara något helt annat.

Det kan jag tänka mig, har nästan ingen terriererfarenhet alls! Men jag har för mig att just airedale är den terriern som är minst "terrier", i alla fall enligt rasbeskrivningar. Sen var det väl lite det hon ville ha, alltså lite mer driv och annan attityd.
Om jag inte minns fel så var @Red_Chili även inne på att ta över nån liten terrier förut.
(Nej jag har inte stalkat dig, jag kommer bara ihåg massa små detaljer om... det mesta :angel:).

Själv gillade jag shibamontern på stora Stockholm, den var väldigt ärlig!
Annat var det med am akita, där stod de och försökte övertala alla alla som var det minsta intresserad av rasen att den skulle passa dem perfekt.
Några andra montrar kommer jag inte ihåg. :D
Haha, du minns bra du ;) Hade en oreggad JRT på prov. Underbar hund, men inte snäll mot Aysu.

Jag kan vara helt tokigt ute men jag vet iaf att mina vänner, som numera föder upp vinthundar, valde mellan vinthund och curly när de skulle köpa valp för typ 10 år sedan. Valet föll förvisso på vinthund, eftersom hon med mest erfarenhet har haft bl.a. saluki samt fått nog av retriever på jobbet :D men ja, hon tyckte ändå att curly var den rasen som låg närmast till hands om det inte blivit vinthund. :) @Red_Chili Så baserat på det tänker jag ändå att det kanske kan vara en ras värd att kika lite på.
Har fått för mig att curlyn är ganska skarp? Har hört något om det någon gång. Fast folk kanske bara jämför dem med överglada och supermjuka goldens och labbar?

Har fått för mig att curlyn är ganska skarp? Har hört något om det någon gång. Fast folk kanske bara jämför dem med överglada och supermjuka goldens och labbar?
Så skarpa vet jag inte om jag tycker att de är (absolut inte som chesapeaken) men de har ju klart mer integritet än labbar och Golden :) Det känns som om de curlysarna jag tränat med mest står och blänger och suckar åt de andra retrievrarnas flamsigast samt att de har mycket mer "kan själv"-mentalitet.

Edit; nu kom jag på vilket ord jag sökte! En curly har lite värdighet i jämförelse med Golden och labbar! :D

Så skarpa vet jag inte om jag tycker att de är (absolut inte som chesapeaken) men de har ju klart mer integritet än labbar och Golden :) Det känns som om de curlysarna jag tränat med mest står och blänger och suckar åt de andra retrievrarnas flamsigast samt att de har mycket mer "kan själv"-mentalitet.

Edit; nu kom jag på vilket ord jag sökte! En curly har lite värdighet i jämförelse med Golden och labbar! :D
Det låter ju trevligt :D (och nu börjar jag fundera på om jag kan ha blandat ihop curly och chesapeak... Eller om den som nämnde något om mentaliteten blandat ihop dem... :cautious:)

Det låter ju trevligt :D (och nu börjar jag fundera på om jag kan ha blandat ihop curly och chesapeak... Eller om den som nämnde något om mentaliteten blandat ihop dem... :cautious:)
Ja men jag tror verkligen att cyrlyn är en ras för personer med vinthundsefrarenhet och humor. Jag tycker det är rätt trista hundar just för att de bara står och kollar på en som om en vore dum i huvudet när en är superglad :D men så älskar jag ju flamsigheten :up:

Kul! Hojta gärna till i såna fall! Jag vet att du är en person som kan kolla upp mycket på egen hand men jag hjälper gärna till med all info jag har(jag är ju stamtavlenörd de luxe :D).

Jag kollade för övrigt på airedaleterrier när jag skulle köpa min första hund men valde bort rasen eftersom uppfödarna hävdade att det var en jättebra brukshund om man var intresserad av det men alla resultat lyste med sin frånvaro. Det gäller i princip fortfarande, på SBK Tävling hittar jag bara en hund som tävlar i elitlydnad, samma hund startar också i högre bruks. Utöver det finns några hundar som startat i lydnadsklass 3 med varierat resultat och blivit godkända i lägre bruks men inte uppflyttade eftersom de inte fått tillräckligt med poäng på lydnadsdelen - förmodligen för att de avstått momenten med skott. Det senare tyder också på att resultatet för de få hundar som gått MH inte är missvisande, snittvärdet för skott låg på hisnande 3,0 vilket är sämre än för t ex långhårig collie.

ag kollade för övrigt på airedaleterrier när jag skulle köpa min första hund men valde bort rasen eftersom uppfödarna hävdade att det var en jättebra brukshund om man var intresserad av det men alla resultat lyste med sin frånvaro.
Visst var det väl en diskussion om just airdale och bruks för ett jag sedan?
Jag vill minnas att det fanns väldigt mycket fler som tävlade och tränade rätt högt upp om en kikade på rasen ner mot Tyskland?

Men hur skarp är chessien egentligen? Vissa säger ju att de är såå vassa men när jag läste på om dem fick jag inte intrycket att de är värre än typ en schäfer.

Men hur skarp är chessien egentligen? Vissa säger ju att de är såå vassa men när jag läste på om dem fick jag inte intrycket att de är värre än typ en schäfer.
Hm jag är nog fel person att vara egentligen, umgås inte så mycket med varken chessies eller schäfrar (och allt är skarpare än Svansson :D). Men iaf, jag uppfattar hanarna som rätt mycket tuffare än tikarna och de jag träffat har varit rätt så självständiga och tuffa. De liksom ger sig aldrig och när de andra hundarna slutar jobba pga motstånd eller tar hjälp så fortsätter chessien på som ett ånglok typ. Men jag tror att ex @Lona och @squarepants har bättre koll :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 134
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 957
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II