Om du skulle köpa hund NU?

Visst var det väl en diskussion om just airdale och bruks för ett jag sedan?
Jag vill minnas att det fanns väldigt mycket fler som tävlade och tränade rätt högt upp om en kikade på rasen ner mot Tyskland?

Det är mycket möjligt. Rasen räknades ju till brukshundarna tidigare här i Sverige men Terrierklubben kämpade för att få ta över avelsansvaret i mitten på förra seklet och vann. Som du skriver kan man se airedaleterrier som tävlar i t ex IPO på kontinenten(det gör iofs även collie där men jag tror att airedaleterrier är betydligt vanligare). Dock var utseendeaveln redan då ett problem, så här skrevs i en beskrivning av airedaleterrier i Svenskt Rashundsgalleri från 1940:
”Den överdrivna förädling som rasen i England varit utsatt för till utställningsobjekt, har icke inverkat gott på dess förstånd och fattningsförmåga.”

Helt enkelt det klassiska - avlar man inte för brukbarhet får man inte hundar som kan arbeta.

Ang airedale så är jag inte så insatt i min rasklubb och det är sant att de mycket sällan förekommer på tävling.

Det är nog som @Dentaku skriver, att att deras utseende ställt till det lite för dem. Det är en ståtlig och elegant hund med ett väldigt stolt och tjusigt steg. Om fler ägare var intresserade av att arbeta med dem så är det fortarande en hund som kan bli bra men sällan bäst på det mesta. Observera bara mina teorier. Min känns som om han skulle gå att träna på "allvar". I alla fall med en mer erfaren förare.

Pälsen ska man absolut inte raka eller klippa :nailbiting:. Om man rycker den så har man en fantastisk allvädershund som aldrig fryser, knappt drar med ett barr in samt väldigt sällan blir blöt inpå skinnet. Pälsen är som en oljerock.

De betraktas precis som @Tetri skriver som den minst terrierliknande terriern.

Om du kan på onsdag den 20:e @Red_Chili så får du i alla fall hälsa på min. :)

Ang airedale så är jag inte så insatt i min rasklubb och det är sant att de mycket sällan förekommer på tävling. Det är nog som @Dentaku skriver, att att deras utseende ställt till det lite för dem. Det är en ståtlig och elegant hund med ett väldigt stolt och tjusigt steg. Om fler ägare var intresserade av att arbeta med dem så är det fortarande en hund som kan bli bra men sällan bäst på det mesta. Observera bara mina teorier. Min känns som om han skulle gå att träna på "allvar". I alla fall med en mer erfaren förare.
Pälsen ska man absolut inte raka eller klippa :nailbiting:. Om man rycker den så har man en fantastisk allvädershund som aldrig fryser, knappt drar med ett barr in samt väldigt sällan blir blöt inpå skinnet. Pälsen är som en oljerock. De betraktas precis som @Tetri skriver som den minst terrierliknande terriern.
Om du kan på onsdag den 22:a @Red_Chili så får du i alla fall hälsa på min. :)
Vi ses den 22a :banana: Ska bli otroligt spännande!

Jag som inte skulle ha en omplacering igen är sugen på en 12 mån cocker, som visserligen verkar bo hos uppfödaren, det är ju trots allt bättre än en köpare som tröttnat.
Men jag vet inte om det är risk att det blir en lite mer krävande hund än vad jag hade tänkt mig nu. Det är ju synd om jycken blir lidande i en småbarnsfamilj, samtidigt hade det varit kul att träna allt det där som jag egentligen ville men inte kunde med islänningen. Suck, livet utan hund är så tråkigt, enkelt javisst, men tråkigt :(

Är så fruktansvärt sugen på en till Aussietik. Benji är världens finaste familjehund, men det skulle vara härligt att ha en till hund som man faktiskt kan växla träningen med. Passivitet för den ena, träning för den andra. Jag kör ju med Benji när jag har honom, men att gå från högt tempo och ganska avancerade grejer till att sitta på valp-nivå och försöka shejpa in att hunden ska sätta en tass på en target.. Det är en sak när man gör det med en valp/unghund, men med en hund på 5 och ett halvt? Det blir lite tråkigt.

Så ja, en till arbetsmyra skulle sitta fint :love:

Jag som inte skulle ha en omplacering igen är sugen på en 12 mån cocker, som visserligen verkar bo hos uppfödaren, det är ju trots allt bättre än en köpare som tröttnat.
Men jag vet inte om det är risk att det blir en lite mer krävande hund än vad jag hade tänkt mig nu. Det är ju synd om jycken blir lidande i en småbarnsfamilj, samtidigt hade det varit kul att träna allt det där som jag egentligen ville men inte kunde med islänningen. Suck, livet utan hund är så tråkigt, enkelt javisst, men tråkigt :(

Äsch, efter lite luskande, det är otroligt vad man kan ta reda på via nätet bara man har ett namn :angel:, fick jag tag i den fina stamtavlan enligt annonsen. Hundens pappa har A höfter, fina meriter i utställningsringen åtminstone. Men mamman har C höfter, inga meriter och inga röntgade syskon eller föräldrar :down:. Verkar vara en familj som tagit en kull på sin hund bara och inte en kennel.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 134
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 957
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30