Om du skulle köpa hund NU?

Åh, jag vet verkligen inte!
Det går inte en dag utan att jag funderar på vad jag ska ha för hund... Vissa dagar passar alla alternativ, andra dagar passar ingen :( och jag håller mig inte till samma typ heller :angel:

Portis? Men är de tillräckligt energiska och glada?
Weimaraner? Älskar ju galenpannan, men hon är inte direkt rasspecifik. Och jag vill ju inte ha jakten.
DSG? Men är de inte för små? Och går de verkligen att träna? :p
Golden, som inte är utställningsavlad. Men har de inte för mycket päls och är för "bad"-intresserade för att vara med i stallet flera dagar i veckan? Risk för gödselbad?
Aussie? Men har jag tid och energi att träna en bruksras? Och pälsen :nailbiting:
Beauceron? Men det var ju det här med bruksras... och de är väl i största laget...

Jaja, det är nog 2-3 år kvar till det blir aktuellt på riktigt, så jag kan fortsätta fundera :D

Det går inte en dag utan att jag funderar på vad jag ska ha för hund... Vissa dagar passar alla alternativ, andra dagar passar ingen :( och jag håller mig inte till samma typ heller :angel:

Weimaraner? Älskar ju galenpannan, men hon är inte direkt rasspecifik. Och jag vill ju inte ha jakten.
Golden, som inte är utställningsavlad. Men har de inte för mycket päls och är för "bad"-intresserade för att vara med i stallet flera dagar i veckan? Risk för gödselbad?
Aussie? Men har jag tid och energi att träna en bruksras? Och pälsen :nailbiting:
Beauceron? Men det var ju det här med bruksras... och de är väl i största laget...

Jaja, det är nog 2-3 år kvar till det blir aktuellt på riktigt, så jag kan fortsätta fundera :D
De portisar jag har träffat har varit mer i luften än på marken, flugit runt som dammtussar, helt överlyckliga! :D

De portisar jag har träffat har varit mer i luften än på marken, flugit runt som dammtussar, helt överlyckliga! :D
Instämmer! Familjens hane är 10 år och kastrerad och får fortfarande riktiga tokryck ute. Stabilare hund har jag aldrig träffat men om det är vanligt att portisar är så coola har jag inte koll på.

Jag kan hojta till när det dyker upp ;) Min kompis har en husky som inte ville dra längre och fick därför flytta hem till dem. Där hon kommer ifrån har de ibland hundar som inte duger till drag eller som blivit för gamla för att vilja dra längre. När man försörjer sig på hundarna kan man ju inte samla på hundar som inte bidrar.
Schhh :cautious: :nailbiting: :love: :D!

Jag har förvisso inte golden men väl en badglad labbe :). Hon hoppar inte ner i äckelpölar i stallet, däremot är hon duktig på att plumsa i om vi träffar på en göl eller ett dike i skogen - och de är påfallande ofta geggiga :crazy:.
Hon är ju svart så skiten syns inte, på gott och ont, men har man den gule labben med sig så ja, då vill man inte ha in dem efter en promenad!
Å andra sidan kan jag tänka mig att även portisar är tämligen badglada :D.

Här hade det blivit Cairnterrier. Måste ha en sån igen någon gång i livet.
Fler cairn till folket :love:!
Dessutom är de såpass små att man kan ha MÅNGA och ändå få plats med dem i bilen och så vidare :up:.
Måste nog skaffa några till, med tanke på att "en gång är ingen gång" så är väl "en cairn är ingen cairn", alltså måste man ha MINST två :idea: :D?

Jag har förvisso inte golden men väl en badglad labbe :). Hon hoppar inte ner i äckelpölar i stallet, däremot är hon duktig på att plumsa i om vi träffar på en göl eller ett dike i skogen - och de är påfallande ofta geggiga :crazy:.
Hon är ju svart så skiten syns inte, på gott och ont, men har man den gule labben med sig så ja, då vill man inte ha in dem efter en promenad!
Å andra sidan kan jag tänka mig att även portisar är tämligen badglada :D.

Jag har fått för mig att golden är snäppet värre än labbe vad det gäller att bada i konstiga saker och att båda de är värre än portisen. I min värld badar portisar i vatten. Bara :p

Men det är ju helt grundat på ett fåtal individer och allmänt önsketänkande, så jag kan ha gruvligt fel :D

Jag har fått för mig att golden är snäppet värre än labbe vad det gäller att bada i konstiga saker och att båda de är värre än portisen. I min värld badar portisar i vatten. Bara :p
Du kan ju ha tur och få en hund som min, han badar sällan i äckliga saker (och då bara tassarna). Och när han badar på riktigt så går han i som en badkruka, simmar typ två varv och sen går han upp :D Väldigt sansat i jämförelse med många andra hundar, som typ min kompis Flatte som slänger sig ner och dyker ner med huvudet under vattnet i ALLA äckliga kärr/pölar/diken han hittar :eek: :D

Pälsen är så lätt att sköta på Aussies! Min fäller typ inget och jag borstar under öronen lite då och då. :)

Men hur mycket skulle inte följa med hem från stallet/skogen/stranden?
Jag tycker inte det är jättekul att dammsuga :o

Tycker inte att det är så farligt! Inte mer än Dalmatinern. :) Men jag skulle kanske inte välja en Aussiehane med utställningslinjer om jag inte ville ha päls. En tik av arbetslinjer har ju oftast knappt någon päls alls! Tontos mamma har mindre päls en än Golden t.ex.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 134
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 957
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar