Olika form

Sv: Olika form

Ja, jag tycker det var ett otroligt otrevligt svar. Jag frågar ju för att lära, tur att de flesta här anser att det är okej att fråga. Och nej, jag tänker inte gå nån utbildning för att lära mig, det har jag ingen anledning till.
Men tack ändå för ett otrevligt svar!

Det är väl det här som kan bli lite tokigt. Att lära härifrån är ju inte optimalt, hur vet du och alla andra hur kunniga folk är här? Bättre då att läsa böcker eller titta på massor av hästar och träningar. Det finns lixom inga genvägar.

Att diskutera är en annan sak - och det är det som Buke är till för mig veteligen, ett diskussionsforum, inte ett forum för att lära sig att rida :)

Jo, om det är filmklipp det refereras till så är det lättare att se en helhet och mer att "ta på", en bild är ju bara en ögonblicksbild.

Nej, att lära sig rida var bara ett exempel. Det är många som ställer frågor om hur de tex får sin häst på tygeln.. det är att försöka lära sig rida vida nätet tycker jag.

Jag missuppfattade dig, din fråga fick mig att tro att du inte var så kunnig - kunnig i området om hästens balans, hur de bör använda sin kropp och ryttarens inverkan. Det brukar klarna på resan med sin egen ryttarutbildning nämligen...

Ber om ursäkt.

kl

Såg att några fler kommenterat min bild nu, så då gör jag också det!

Jag kom att tänka på den här artikeln när jag läste trådstarten, kanske för att jag nyss läst den och ts nämnde annonsbilder och lade in bild på "bakom lod" samt "inte bakom lod":

http://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/forskningskollen-br-haller-nosen-bakom-lodplanet.htm

Nu när tråden har gått lite längre inser jag att ts nog inte alls hade någon tanke på artikeln när hon startade tråden tråden, men det fick iaf mig att fundera på bilden jag lagt in, som jag även har använt i en annons.

Jag tycker ju själv att bilden är trevlig, annars hade jag inte använt den där.
Jag kan dock köpa att det ser ut som att det är "mer vikt på framdelen" än t.ex. andra bilden ts lade in.

Men bilden är alltså tagen precis under första delen av passet, när vi bara travar fram under lättridning. Målet är alltså inte samling, att flytta vikten bakåt, utan snarare att få igång bakbensaktiviteten, få upp ryggen och att få mental och fysisk lösgjordhet.

Så visst finns det "Olika form", men det behöver inte vara så glasklart som det är i ts originalinlägg att det är "bra form" eller "dålig form", utan olika form kan vara bra för olika saker, i olika övningar, för olika hästar och under olika delar av ridpasset.

Och jag tycker visst man kan ha diskussion om olika form utifrån bilder, så länge man är medveten om att det är just en ögonblicksbild och att det inte behöver spegla hur resten av ridpasset ser ut eller hur den övergripande träningen är upplagd.

Jamen bra. Da byter vi ut bukefalos till google. Hejda allihop! Det var kul medan det varade

Sluta larva dig!:mad:

Om du anser att filmer är bullshit så är det upp till dig. Men möjligen har TS inte tänkt på att det finns möjligheter att se både bra och dålig ridning samt få förklaringar av duktiga tränare, filmvägen. Enligt dig får man då alltså inte använda buke till att upplysa om sådant...

Fast seriöst så blir ditt argument rätt absurt i jmf med hur mkt mer framtunga folks hästar härinne brukar vara tycker jag .

Argument?
Du frågade vad jag tittade efter. Det fanns inte där. Klart det finns många andra hästar som inte heller rids med "lätt" framdel, men det säger väl kanske mer om kunskapsnivån överlag och hur svårt det är att skola en häst till det än att det kan motivera varför denna häst skulle vara "lätt" fram trots att den åtminstone just i ögonblicket på bilden inte är det.
Var absolut inte menat att såga någon, därav att jag också tog med det jag tyckte var bra på bilden.

Argumentet är att i en tråd där ts inte är säker på hur en skäligt vettig form öht ser ut så är det väl oerhört missvisande att börja problematiisera en högst trevlig balans och form på en häst på en normal nivå .

Vad är det du tyckte bilden skulle visa ? Det är ju inte direkt skolsprång som det frågas om ;)

Jag tycker ju själv att bilden är trevlig, annars hade jag inte använt den där.
Jag kan dock köpa att det ser ut som att det är "mer vikt på framdelen" än t.ex. andra bilden ts lade in.

Men bilden är alltså tagen precis under första delen av passet, när vi bara travar fram under lättridning. Målet är alltså inte samling, att flytta vikten bakåt, utan snarare att få igång bakbensaktiviteten, få upp ryggen och att få mental och fysisk lösgjordhet.

Så visst finns det "Olika form", men det behöver inte vara så glasklart som det är i ts originalinlägg att det är "bra form" eller "dålig form", utan olika form kan vara bra för olika saker, i olika övningar, för olika hästar och under olika delar av ridpasset.

Och jag tycker visst man kan ha diskussion om olika form utifrån bilder, så länge man är medveten om att det är just en ögonblicksbild och att det inte behöver spegla hur resten av ridpasset ser ut eller hur den övergripande träningen är upplagd.

Håller med, vilket jag vill minnas att jag skrev liknande i ett annat inlägg i tråden. Vilken form som är bra beror ju helt på förutsättningarna och vad man är ute efter. Dels långsiktigt och dels för stunden! (:
En form behöver inte betyda att den är dålig om den inte är som slutmålet.
Beroende på vad man har för mål med ridningen kan det dock finnas sånt som är rent av kontraproduktivt mot vad man själv är ute efter. Som man vill bli av med så snart som möjligt, helst undvika helt. Men även det kan ju variera beroende på mål med ridningen och träningsupplägg.

Argumentet är att i en tråd där ts inte är säker på hur en skäligt vettig form öht ser ut så är det väl oerhört missvisande att börja problematiisera en högst trevlig balans och form på en häst på en normal nivå .

Vad är det du tyckte bilden skulle visa ? Det är ju inte direkt skolsprång som det frågas om ;)

Orka. Vi har olika åsikter uppenbarligen (inte så förvånande heller kanske). Det FÅR vara så, alla behöver inte tycka lika! ;)

Olika åsikter är väl en sak , jag blir bara förvånad att du problematiiserar bilden . Om vi vänder på det : tycker du din egen häst jobbar i en bra form ?

Ja, jösses :eek: Jag sitter faktiskt på Buke från och till, hade ju hunnit med massor av clinics och sånt på de 10-15 min jag sitter här! Att jag inte tänkt på det *korkad*

men du förstår själv att det kräver mer än 10-15 min på buke att lära sig förstå bra ridning? inte rekommenderar du busskörning efter att ha läst en tidning om det?

vi andra hinner. och vi har egna hästar förutom stallskötsel,jobb och familj.

Jag skriver det igen: Jag är inte ute efter att lära mig bra ridning. Det tänker jag försöka lära mig när jag har möjlighet att rida för tränare själv. Ska jag ta det igen?

vad är det exakt du postar en tråd om då, om du inte själv rider, inte förstår, och inte planerar att rida och lära dig för tillfället?

Jag skriver det igen: Jag är inte ute efter att lära mig bra ridning. Det tänker jag försöka lära mig när jag har möjlighet att rida för tränare själv. Ska jag ta det igen?

Tar mig på pannan....
I denna tråd kan jag bara hålla med Mackan, varför ska någon öht ens försöka posta ett svar till dig?

Du är inte ute efter att lära dig bra ridning....muttrar irriterat och lämnar kvickt tråden.

Senast ändrad:

Jag skulle förövrigt inte vilja åka buss med nån som lärt sig via att titta åå andra som kör heller. Jag vill helst att dom lärt sig det mesta via att ha kört en hel del själva.

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 219
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 958
Senast: fixi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka