Olika form

Sv: Olika form

Det är ju det jag har gjort, speciellt det du skrev att du inte är intresserad av att lära dig...om nu andra förbiser det du skriver får dom skylla sig själva.

Nyfikenhet mest. Just detta har jag undrat över ett tag och jag är en sån där som frågar om det är nått jag vill veta.

Då missade du att just det handlade om att jag inte är intresserad av att fara runt på clinics för "att lära mig rida" nu.

Du skrev...

Jag skriver det igen: Jag är inte ute efter att lära mig bra ridning. Det tänker jag försöka lära mig när jag har möjlighet att rida för tränare själv. Ska jag ta det igen?

Nu står det att du inte var intresserad av att lära dig bra ridning....det jag och flera här bla malinsky, som är mer pedagogisk=uttrycker sig bättre än jag, försöker förklara för dig att ridningen med praktiska övningar tillsammans med en bra tränare är ett måste för att kunna förstå och kunna utöva olika slags former då det är ganska komplicerat.
Inget man bara kan lära sig genom att posta en tråd här och dessutom inte vara ödmjuk inför vad folk försöker säga dig...

Men snälla nån, jag har inte frågat om hur man får den i form eller hur jag ska göra. Jag frågade OM det är samma form eller ej, men med olika förutsättningar.

Och vad vill du att man ska svar på detta egentligen?
Självklart finns det olika förutsättningar, extriören, ryttarens nivå, genomsläpp, styrka och skolning mm mm. Sen beror det kunskapen hos den som ser på bilden, du kan få hur många svar som helst.
Gå tillbaka till malinskys inlägg, läsvärt.

Jag vill förstås ha svar på om de 2 hästarna kan gå i samma "bra" form med huvudet och halsen i så olika lägen. Precis som jag skrivit.

Men flera kloka innan mig har ju försökt att förklara att formen fram, inte har något med hur hästen arbetar öht.
Du måste se vad som händer bakom sadeln.
Titta på de 2 hästarna och jämnför deras bäcken och ländrygg.
Om du inte ser någon skillnad, eller vem som arbetar kan jag inte hjälpa dig att förstå på ett forum...du måste få praktiskt kunskap.
Uttrycker jag mig så du förstår?

Och då frågade jag hur det kommer sig att man väldigt ofta säger ifrån att hästen går bakom lod osv? Om nu huvudets läge inte är viktigt, varför tas det upp hela tiden?

Men det jag undrade mest var om halsens välvning på den senare jämfört med den övre. Kan den jobba alldeles rätt i kroppen och ändå ha den raka halsen och det bara rakt ner hängande huvudet?

Senast ändrad:

Den gör det inte på den bilden som var i första inlägget. Den kanske kan gå i en form likt den på andra bilden, men det handlar mindre om halsen än om resten av kroppen.

Det är uppenbart att du inte förstår, det är den nedre hästen som arbetar korrekt.
Den raka halsen, som du uttrycker, betyder i detta fallet att den arbetar långt fram på tygeln.
Den är självbärig och vinklar alla ledgångar bak och med aktiv överlinje som den ska när den arbetar korrekt dvs genom utbildningsskalan.

Tillägg...de som bara pratar huvudform är de som inte har kunskapen nog att förstå korrekt genomsläpplighet enligt mig.
Det är bakom sadeln som är beviset, ledgångar buk och överlinje som är facit till hur hästen arbetar.
Skit i formen ;-)

Senast ändrad:

Självklart förstår jag att den undre jobbar korrekt. Men hade man då alltså lika gärna kunna byta ut hals och huvud på den övre och satt det på den nedre?

Nej, i de flesta fall är formen fram resultat av hur bakbenen arbetar.
OM, man har kunskapen att se HELA hästen.
De finns ryttare som är skickliga nog som kan lägga formen fram hur de vill, djup rund, bakom lodplan mm mm när hästen fortfarande arbetar korrekt med kroppen.
Ibland får man mera gångarter, luft och energi i hästen om man avsikligt lägger formen bakom lodplan väldigt djupt.

För att vissa stirrar sig blinda på lodplanet medans andra tittar på helheten.

Vad det gäller en bild så säger den inget om hur hästen känns. Man vet inget om grundförutsättningarna, hur utbildad är hästen? Är det taget i ett dåligt ögonblick?
Är hästen på hjälperna men just där och då i en ogymsam position. Är det som ser bra ut hos en häst som går i en för ögat trevlig form men jobbar inte med kroppen, kanske går och sparar sig lite och är kanske inte genomsläpplig i sidorna men på rakt spår ser det jättebra ut.

En häst som för ögat inte ser ut att gå i samma bra form kanske är mer lösgjord, har sämre exteriöra förutsättningar men ridkänslan är så.mycket bättre... vad är då bäst?

Nej, i de flesta fall är formen fram resultat av hur bakbenen arbetar.
OM, man har kunskapen att se HELA hästen.
De finns ryttare som är skickliga nog som kan lägga formen fram hur de vill, djup rund, bakom lodplan mm mm när hästen fortfarande arbetar korrekt med kroppen.
Ibland får man mera gångarter, luft och energi i hästen om man avsikligt lägger formen bakom lodplan väldigt djupt.

Ah, så om ni sett en bild på bara huvud/hals på den övre, så hade ni med stor sannolikhet kunnat säga att den inte jobbar rätt i resten av kroppen?
Och ja, jag vet att en bild bara är en bild, men jag är ändå nyfiken!

Nej.
Man måste se vad som finns bakom sadeln.
Länd, bäcken och has plus buk och överlinjen är de markörer du ska se på.
Säger det igen, skit i huvudet ;-)

Fast nu blir jag intresserad ;) Man brukar ju säga att formen fram är ett kvitto på hur det ser ut i resten av hästens kropp. Det leder ju faktiskt tanken till att man av bara hals och huvud borde kunna dra vissa slutsatser om hur resten av hästen kan tänkas arbeta. Min fråga rent konkret är, kan halsen se korrekt ut om resten av kroppen inte jobbar som den ska? När jag säger korrekt så menar jag att halsen har kommit ut ur manken och att hästen verkligen sträcker och välver sin hals med avslappnad underhals. Kan hästen, rent fysiskt, göra det om den jobbar helt åt skogen i övrigt med hängmatterygg och släpande/raka bakben?

Vad säger ni som kan mycket?

Kan inte räknas som kunnig men håller med i din tanke. Har aldrig sett en "dålig hals" på en häst som jobbar rätt.
Allt hänger ju ihop så jag tycker det känns konstigt att säga att man ska skita i hur det ser ut framtill. Förstår själva meningen med varför man säger det- men tycker det är samma klyscha som att man inte ska använda tyglarna och lik förbannat sitter dom där:meh:

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 219
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 958
Senast: fixi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka