Olika form

Sv: Olika form

Detta är mkt intressant läsning tycker jag! Jag kan ju självklart se skillnaden mellan ta tex dessa två bidlerna ovan. Men allt blir mycket intressantare när man bryta ner delarna som ovan! Som sagt - intressant!

Håller med!:) Tack tuaphua för superintressant svar!

Ja, jag tycker det var ett otroligt otrevligt svar. Jag frågar ju för att lära, tur att de flesta här anser att det är okej att fråga. Och nej, jag tänker inte gå nån utbildning för att lära mig, det har jag ingen anledning till.
Men tack ändå för ett otrevligt svar!

Tack :bow:
Jag menade lite mer att kan en häst gå i ordentlig form med den hals/huvudplacering (även om näsan ska lite fram så tror jag inte halsen hade påverkats av just det) som första hästen har. Den har ju som du säger en annan exteriör.
Svårt att förklara, hoppas ni förstår.

Ja, jag tycker det var ett otroligt otrevligt svar. Jag frågar ju för att lära, tur att de flesta här anser att det är okej att fråga. Och nej, jag tänker inte gå nån utbildning för att lära mig, det har jag ingen anledning till.
Men tack ändå för ett otrevligt svar!

Jag måste hålla med Jacko.. du har en konstig inställning.. VÄLDIGT konstig inställning..

Ja men då så :) Då behöver du och jacko inte lägga ner nån tid på den här tråden.

Trevlig måndag!!

PS. Jag har inga möjligheter att gå en hel utbildning för att lära mig sånt. Då hade jag inte frågat här såklart.

Senast ändrad:

Den kan ju gå i en bättre form- där hela kroppen är med! Men då kommer inte huvud och hals se ut som de gör på bilden tror jag. Man hade nog behövt rida den i en lägre form för att få den att hänga ihop.
Man behöver aktivera buken bättre så att den lyfter upp hängmagen och då lär hela exteriören se bättre ut.
Men det är inte lätt när de ser ut sådär. Gissningsvis har den ett underbart psyke och den kan vara trevlig att rida! Jag gillar uppsynen på hästen faktiskt. Vi ska ju komma ihåg att en bild är en bild på ett ögonblick...

Ja men då så :) Då behöver du och jacko inte lägga ner nån tid på den här tråden.

Trevlig måndag!!

PS. Jag har inga möjligheter att gå en hel utbildning för att lära mig sånt. Då hade jag inte frågat här såklart.

Fast det är nog ingen som har föreslagit att du ska gå en hel utbildning. Mer så att du kanske ska rida för en tränare som kan förklara sånt här på ett bra sätt.

Det här med form är inte lätt tycker jag själv. Det finns ju mer än en uppfattning om hur det ska se ut och i vilket skede av träningen. Tuaphua förklarade bra tycker jag. Jag, som inte är så avancerad, brukar titta mest på följande.
1. Hur ser ryggen ut bakom sadeln? Är den lyft (bra) eller ser det ut som en hängmatta?
2. Hänger buken eller ser hästen ut att ha dragit upp magen så att den kan använda magmusklerna för att lyfta upp ryggen och bära ryttaren (bra)?
3. Ser hästen ut att böja på lederna i bakdelen (bra) eller är rumpan hög?
4. Ser halsen lång och rund ut (bra) eller kort och hopknökad? Ser halsen rund ut framför manken (bra) eller är det en grop där?
5. Ser underhalsen avslappnad ut eller buktar den ut? (Avslappnad bra, utbuktande mindre bra)

När det gäller huvudets placering finns det olika uppfattningar. Många skulle i dag hävda att man inte kan avgöra formen utan att titta på hela hästen och att bakom lod kan vara helt ok i vissa lägen. Men det finns också de som menar att hästen aldrig kan arbeta i en ändamålsenlig form genom sin kropp om nosen är bakom lodplan.

Då skulle jag säga att nej- den hästen kan inte gå i en bra form med huvud och hals så. Troligtvis kan ingen annan häst det heller.

Hade jag gärna gjort om jag hade haft en häst att träna på och en tränare som höll lektioner dagtid. Nu finns ingetdera, så då frågar jag här.

Är det ens tillåtet att ta annonsbilder och lägga in som underlag ?

Totola , blir nyfiken på hur du tycker Gabbis häst är framtung och går på bogarna ?

Ett tips är att titta på träningar. Tränaren förklarar ofta bra och då kan du se hur det förändrar hästen.
Och besöka clinics, det är toppen för att lära sig se bra ridning och förstå den.
Bilder är för trubbiga och mam fastnar på detaljer.

tillägg till ts:

Och bilder är just ögonblicksbilder. Kollar man på en heeelt fantastisk ritt kan man garanterat om man tar stillbilder hitta bilder då det ser mindre kul ut. För ingen människa är så snabb att man aldrig missar ngt.
Tom världens bästa ryttare missar.

Och under ett ridpass kan man behöva göra korrigeringar. Om man då fotar just då korrigeringen görs(dvs ett tygeltag, en skänkling) så ser det inte kul ut. För just där och då kan man få som respons att hästen för en hundradels sekund tappar gång, spänner till någonstans etc.
Men direkt efter kan man ha snäppt upp allting mer än innan korrigeringen. Så hästen rör sig bättre.

Har man bara internet att tillgå kan filmer iaf vara bättre.
Man kan då om man vill pausa och kika lite mer på "stillbilder". Men gärna efter att ha sett ritten först, flytande i sin helhet. Det för att få känslan hur det genomgående var.

Och det finns nog nedskrivet även på nätet lite här och var HUR man kollar hur hästen arbetar. Utöver ren feeling och erfarenhet så finns det vissa vinklar som man rent tekniskt kan lära sig. Precis som man kan lära sig matte kan man lära sig om vinklar och muskulatur och biomekanik. :)

Håller med. Men det finns clinics på nätet, artiklar, böcker etc.
Jag är helt inne på att man lär sig live. Men finns inget live att tillgå är det bättre än inget.

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 219
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 958
Senast: fixi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar