Olika form

Sv: Olika form

Totola , blir nyfiken på hur du tycker Gabbis häst är framtung och går på bogarna ?

Manken är inte uppe, frambenen är långt "inunder" och halsen kan inte riktigt "växa ut" emellan bogbladen i det läget.
Det är en bra bit på väg eftersom bakdelen ser trevlig ut, men för mig känns det som ett typexempel på när man råkar fastna i fram.

Att den går på bogarna sa jag iofs inte. Ganska mycket vikt kvar fram var det jag sa.

Kl

Jag undrar samma sak som ts. Har inte suttit på en häst på flera år så jag undrar av ren nyfikenhet, kunde lika gärna frågat varför vissa kulstötare skriker så ingen behöver oroa sig för att jag ska gå och rida sönder en häst...
Jag har alltså också lagt märke till att vissa dressyrhästar ser rundade ut medan andra får som ett abrupt avslut i nacken. Även på ganska hög nivå har jag sett det här. Förstår jag rätt att det antingen kan ha med exteriör att göra eller att hästen bär sig dåligt i ryggen vilket ger det kantiga intrycket i halsen?

Clinics är säkert jättebra, men just nu finns inte tiden att åka runt på.

Jag beklagar, men...

Du ställer en fråga som ligger på basic nivå. Det är helt OK.
Men du är inte beredd att lägga den tid det tar på att lära dig "på riktigt" utan lägger ut bilder på vilt främmande hästar, och vill ha lärdomar via ett öppet forum på internet?

En del av tjafset hittills beror på missförstånd: att utbilda sig handlar inte om att gå en hel, lång, arrangerad utbildning utan om att titta, lyssna, lära sig, ställa frågor i situationen. Du missförstod och trodde att någon tyckte att du skulle gå en hel utbildning. Tråkigt missförstånd.
Live är nog det enda rimliga sättet att lära sig en sådan sak. Som flera andra skrivit: var med som fotfolk på clinics - är du betalande fotfolk så ingår det att du "har rätt" att "störa" eller "avbryta" för att få svar på dina frågor.

Det finns rimligen gott om tillfällen att åka och titta och lära sig, för en person som bor i Stockholmstrakten.

Men det har du inte viljan att göra, för att lära dig?

Det är nog inte så lätt, då.

Fast seriöst så blir ditt argument rätt absurt i jmf med hur mkt mer framtunga folks hästar härinne brukar vara tycker jag .

Jag anser att jag just nu har viktigare saker att göra än att åka på clinics. Du må tycka det är konstigt, det får du så gärna göra. Men så är det. Jag jobbar heltid och utöver det har jag hand om ett stall med 20 hästar dom dagar jag är ledig från jobbet. Utöver det ska jag hinna tillbringa tid med mina katter, hinna sköta hem och mig och kanske ibland hinna träffa nån vän.

Jag hade gärna lagt nån tid på clinics eller träningar om jag själv red, men eftersom jag inte gör det (och gör jag det så är det inte på träningsnivå) så är det inte prioriterat.

Kl

Jag undrar samma sak som ts. Har inte suttit på en häst på flera år så jag undrar av ren nyfikenhet, kunde lika gärna frågat varför vissa kulstötare skriker så ingen behöver oroa sig för att jag ska gå och rida sönder en häst...
Jag har alltså också lagt märke till att vissa dressyrhästar ser rundade ut medan andra får som ett abrupt avslut i nacken. Även på ganska hög nivå har jag sett det här. Förstår jag rätt att det antingen kan ha med exteriör att göra eller att hästen bär sig dåligt i ryggen vilket ger det kantiga intrycket i halsen?

Tack! Precis det där abrupta slutet är det jag menar, men inte får fram.

Håller med, tycker detta är jätteintressant! Känner själv när jag läser vissa inlägg att jag har en hel del att lära mig!
Jag själv är livrädd över att jag rider min häst fel. Jag rider för tränare kontinuerligt men känner mig ändå rädd att göra fel..

Men samtidigt så måste ju formen på hästen vara beroende av utbildningspunkt.

Vad ger det egentligen då att jämföra två hästar som är på olika utbildningsnivåer? Jag menar om vi tar en yngre häst som inte kommit så långt i sin utbildning. Hur mycket kan ryttaren påverka vikten på bakdelen innan hästen har styrka nog? Klart man kan säga att en yngre häst är framtung, men har den ens då förutsättningarna för att inte vara framtung?

Balans absolut. Framtung kanske var fel ord av mig, men mycket vikt kvar på framdelen då som kommenterades tidigare här i tråden.

Ja, jösses :eek: Jag sitter faktiskt på Buke från och till, hade ju hunnit med massor av clinics och sånt på de 10-15 min jag sitter här! Att jag inte tänkt på det *korkad*

Fast seriöst så blir ditt argument rätt absurt i jmf med hur mkt mer framtunga folks hästar härinne brukar vara tycker jag .

Håller med, blev lite förvånad över svaret angående formen på Gabbis häst, tyckte den bar sig ganska bra. :confused: men nu är ju jag bara glad hobbyryttare...

Ja, jösses :eek: Jag sitter faktiskt på Buke från och till, hade ju hunnit med massor av clinics och sånt på de 10-15 min jag sitter här! Att jag inte tänkt på det *korkad*

Hahaha, blir nästan full i skratt av den här tråden. Jag tycker du blir lite hårt bemött ts!

Detta är ett diskussionsforum! Vad sjutton är poängen med Bukefalos om man inte får diskutera och ställa frågor? Om man inte får fråga och undra här, utan bara "gå på Clinics och skaffa tränare" så kan vi ju skrota Buke! :banghead:

Ja, jag skulle vilja se hur buke såg ut om ingen fick fråga nått som går att få svar på på annat håll :D
Det är ju det som är grejen? Fråga, få svar, lära.

Hahaha, blir nästan full i skratt av den här tråden. Jag tycker du blir lite hårt bemött ts!

Detta är ett diskussionsforum! Vad sjutton är poängen med Bukefalos om man inte får diskutera och ställa frågor? Om man inte får fråga och undra här, utan bara "gå på Clinics och skaffa tränare" så kan vi ju skrota Buke! :banghead:

Ja men precis! Varför måste man tycka att det är den viktigaste saken i världen att lära sig allt om och vilja lägga ner massor av tid och pengar på saken bara för att man ställer en fråga på ett internetforum? :banghead:

Det finns ju en uppsjö av filmer på nätet att titta på, bl.a diverse träningar, clinics mm mm. Man måste inte åka någonstans för att få se något.

Det är ingen som föreslagit att TS skulle lägga ner massor av tid eller pengar....
Reaktionen kommer av att frågeställningen är en aning mer komplicerat, kanske tom idiotiskt att tro att man kan lära sig om riktig genomsläpp på nätet.
Det behövs praktiska övningar där man succesivt får bygga upp en massa aha upplevelser med en riktigt bra tränare!!

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 219
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 958
Senast: fixi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka