Olika form

Sv: Olika form

Jag kan sitta hela dagen och försöka samla tillräckligt med mod för att våga uttala mig men det kommer ändå inte att hända :p

Jag är uppriktigt rädd för dressyrforumet, haha, MEN jag vill gärna se "fortsättningen" så att säga.

Så snälla lägg ut bilderna i sin helhet så man får se om det man tänkte stämmer eller inte. Sånt här är ju mycket intressant!

Jag gissar :

Bild 1 : hyfsad grundarbetsform och hyfsat balanserad häst .
Bild 2 : ej på tygel och ej i balans, lång i kroppen och ingen rygg på G än .

Bild 3 : inte igenom i ryggen och inte på bettet .

Bild fyra : hästen är samlad men inte riktigt igenom i ryggen och inte riktigt optimalt framme på bettet .

Bild 5 : hästen är samlad och börjar få ut halsen och med en bättre ryggaktivitet .

Bild 6 gissar jag är en unghäst som travar och som håller på att försöka hitta sin balans där huvudet därmed hamnar i olika varierande lägen.

Bild 7 är samma unghäst som rids i trav framåt mot bettet för att börja i rätt ände och få den hitta balansen själv och fram mot handen .

Hur galet blev gissningen ? ;)

Senast ändrad:

Inte så tokigt!

Bild 1 och 2, 4-åring

Bild 3 samma häst som 5-åring

Bild 4 och 5, 6-åring, samma häst som bilden tidigare i tråden.

Bild 6 och 7, 3,5-åring. Bilderna är tagna precis efter varandra.

En intressant grej med bilderna på sista hästen tycker jag är att du har ungefär lika mycket vikt fram på båda trots olika "form", aningens mer bara på nedre bilden (utifrån hästens utbildningsgrad, så inte så konstigt egentligen) och ungefär samma ryggaktivitet, med skillnaden att på den sista är inte länden "uppstretchad". Personligen tycker jag inte den ska vara det, tycker att det är mer hälsosamt för länden att slippa risk för övertänjning.
Det optimala i mina ögon hade alltså varit om hästen som ursprungsläge kan få vara så fri i ramen som på sista bilden och därifrån jobbas till en bärigare form och att använda mer/bättre muskler. En remontform helt enkelt.
Får intrycket att du vill göra i princip tvärtom, eftersom bild tre visar en friare ram än 1 & 2. :)

Fast hur kan du säga att den har lika mycket vikt fram på bild 6 och 7?

På bild 7 är frambenet långt under kroppen och bakersta bakbenet långt bakom i jämförelse med bild 6.

Spännande bilder Gabbi! Kul :) Jag hade mer rätt än jag trodde, så jag borde också ha vågat skriva ;)

jag är alltid fascinerad över hur folk kan SE hur en rygg inte är uppe på tex dessa bilder. Trots ryttare, sadel och diverse saker ivägen.

Kan väl bara svara för egen del men jag tittar bakom sadeln och oftast kan man se hur det ser ut där och bilda sig en uppfattning utifrån det.

Om man går tillbaka till de allra första bilderna i den här tråden kan man ju konstatera att den nedre bilden ser bra mycket trevligare ut än den övre även om ryggen faktiskt är helt gömd på den bilden. I det fallet får man gå på "resten" så att säga, eller röntgensyn förstås :D

Gabby_Ossi - kan du inte beskriva bilderna lite, ge lite mer "facit" utifrån ditt perspektiv?

Fast det ser man ju på både bak och fram partiet hur det förhåller sig i mitten . Bäckenets vinkel och haserna samt hur den bär sin hals och hela överlinjen . Det är ju så domarna tittar de med .

kl, skulle ni säga att denna hästen går i form?
383570_10151602540658847_1275522258_n.jpg

hon kröker på nacken åtminstone. :p

Insåg att min kommentar inte var så tydlig.

Så ser jag också men många här menar ju att det INTE är så.

jag tycker man ser rätt tydlig skillnad på gabbis två nedersta bilder och hur den övre skulle kunna runda sig så i kroppen utan att lyfta ryggen, vilket tydligen vissa ser, är för mig märkligt.

Senast ändrad:

Nu har jag totalt tappat dig hur menar du , förvirrad :)

Vilka menar vad ? Och vad menar dessa vilka ?

Gabbis inlägg var ju om folk kunde enbart via gissning av frampartiet på hästarna kunna spekulera om hur formen ser ut i det primära området dvs bakre partiet ?

Senast ändrad:

Ok då har jag tappat dig mindre ;) det var din formulering "många här anser" som blev väldigt förvirrande .

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 219
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 958
Senast: fixi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka