Olika form

Sv: Olika form

Kan inte räknas som kunnig men håller med i din tanke. Har aldrig sett en "dålig hals" på en häst som jobbar rätt.
Allt hänger ju ihop så jag tycker det känns konstigt att säga att man ska skita i hur det ser ut framtill. Förstår själva meningen med varför man säger det- men tycker det är samma klyscha som att man inte ska använda tyglarna och lik förbannat sitter dom där:meh:

Håller nog med, har heller aldrig sett en dålig framdel (eller "dålig hals") på en häst som arbetar korrekt. Det som brister fram beror ju på vad som brister bak. När hästen använder bakdel och rygg rätt så blir även framdelen rätt.

Jag vill förstås ha svar på om de 2 hästarna kan gå i samma "bra" form med huvudet och halsen i så olika lägen. Precis som jag skrivit.

Det går inte att svara på om de två olika hästarna du lagt upp, kan gå i samma form.

Antagligen kan de inte det eftersom de är två olika individer.
Men antagligen kan båda hästarna gå i ändamålsenlig form, med rätt träning. Den ändamålsenliga formen kan för ögat komma att se olika ut för de olika hästarna eftersom de har exteriöra skillnader.

Jag inbillar mig att de flesta hästar kan tränas till att gå i ändamålsenlig ("korrekt" form) men det tar olika tid för olika individer och kan kräva olika träning med olika övningar i olika turordning och olika betsling.

De två olika hästarna går på de bilder du publicerat, går i olika form. Men "kan", tja då är vi ute och spekulerar på hög nivå.

Och du.

Jag jobbar också heltid. Jag äger själv 16 hästar som jag sköter varje dag, oavsett jobb eller ledig tid. Jag har också katt (som du skrev om).

Jag är dock väldigt intresserad av ridning och har därför genom att se, lyssna, praktisera, blivit betydligt duktigare än jag var.
Jag kan inte själv få vilken häst som helst att gå i korrekt form av att sätta mig upp på dem.
Jag är inte heller något proffs, det finns många användare här inne som är väldigt mycket duktigare än jag är.

Men om man är tillräckligt intresserad, hinner man lära sig att förstå i ett större sammanhang än att bara titta på två foton som är ögonblicksbilder och därmed svåra att dra slutsatser från.

Nu ingår inte jag under kategorin "kunna mycket" men så mycket vet jag att på en ögonblicksbild så kan det se ut så.

På en film? Nä...

Men det är ju också så att det finns hästar med väldigt tråkig exteriör som kanske dessutom blivit felridna och har muskler på fel ställen. Jag TROR att det kanske inte ser optimalt ut i fronten pga att de kanske inte orkar eller har förutsättningar just då, muskler på fel ställen så det blir ingen snygg hals än på ett tag, men de är kanske på rätt väg? Fast synbart kanske det fattas en del.

Likväl en häst som jobbar bra bak har "gått av" vid sadeln, vid halsen, nacken pga spänningar, felridning osv...

Nu spekulerar jag också bara, men det är vad jag tror :)

Jag vet också (av erfarenhet på egen häst och genom att titta på andra ekipage på clinics) att en häst kan se rätt OK ut framtill men släppa ryggen och fuska med bakdelen.

Så man behöver ha helheten för att kunna avgöra hur ändamålsenligt hästen jobbar.

En häst som går aningen bakom lod kan mycket väl jobba korrekt genom hela kroppen medan det borde vara omöjligt att jobba korrekt med rygg och rumpa och i stort sett sätta nosen i bringan.

En korrekt lång, låg form kan man ha och jobba igenom rygg och bakdel väldigt väl.
Tittar man på olika discipliner så kan man se en välskolad westernhäst som ser väldigt lång ut fram men som bär sig så bra på sin (enorma) bakdel att samlingen är väl utförd fast hästen ser lång ut (oj, det där blev nog svårbegripligt). En välskolad westernhäst har inga svårigheter för galoppombyten, övergång från galopp till skritt (kräver en del samling), halt ur galopp (och nu menar jag inte sliding stops som är en helt annan övning utan just en samlad halt ur galopp) och kan se lång ut framtill - om man bara fokuserar på hals och huvud.

Helheten, igen!

Hmmm, beror det på hur man definierar "rätt ok"? Att en häst kan se eftergiven ut går jag med på. Att den kan ha en avslappnad underhals kan jag också gå med på. Men kan de ha en riktigt fin överlinje, från manken och framåt, om den inte jobbar på med resten av kroppen? Finns där inte alltid något som skvallrar om att något brister under eller bakom sadeln? Jag tänker bl.a. på den lilla gropen framför manken.

I parantes: Jag förstår absolut att vad som är en vettig/rimlig form för en viss häst vid ett givet tillfälle beror på hur den är byggd och tränad, hur stark den är m.m. En unghäst varken kan eller bör gå i GP-form. Och i olika faser kan man vilja ha hästen i olika balans, låg och rund, i horisontell balans etc etc. Men i min värld finns det ändå vissa saker man alltid strävar efter, bl.a. att hästen ska sträcka ut halsen och välva - inte krulla ihop - den. Att det sedan kan ske i olika grader tänker jag är något annat.

Det går inte att svara på om de två olika hästarna du lagt upp, kan gå i samma form.

Antagligen kan de inte det eftersom de är två olika individer.
Men antagligen kan båda hästarna gå i ändamålsenlig form, med rätt träning. Den ändamålsenliga formen kan för ögat komma att se olika ut för de olika hästarna eftersom de har exteriöra skillnader.

Jag inbillar mig att de flesta hästar kan tränas till att gå i ändamålsenlig ("korrekt" form) men det tar olika tid för olika individer och kan kräva olika träning med olika övningar i olika turordning och olika betsling.

De två olika hästarna går på de bilder du publicerat, går i olika form. Men "kan", tja då är vi ute och spekulerar på hög nivå.

Och du.

Jag jobbar också heltid. Jag äger själv 16 hästar som jag sköter varje dag, oavsett jobb eller ledig tid. Jag har också katt (som du skrev om).

Jag är dock väldigt intresserad av ridning och har därför genom att se, lyssna, praktisera, blivit betydligt duktigare än jag var.
Jag kan inte själv få vilken häst som helst att gå i korrekt form av att sätta mig upp på dem.
Jag är inte heller något proffs, det finns många användare här inne som är väldigt mycket duktigare än jag är.

Men om man är tillräckligt intresserad, hinner man lära sig att förstå i ett större sammanhang än att bara titta på två foton som är ögonblicksbilder och därmed svåra att dra slutsatser från.

Och jag väljer att tillbringa tid med mina katter istället för att inte göra det. Hade jag velat vara i stallet all ledig tid hade jag såklart inte skaffat katt.
Sen är det i mina ögon rätt enorm skillnad att som du skriver, lära sig genom att praktisera. Jag kommer inte lära mig speciellt mycket genom att titta och inte kunna testa själv. Hade jag haft egen häst/häst att praktisera på, hade det såklart varit annorlunda. Men nu har jag inte det och då finns det heller ingen anledning för mig att titta på.
Jag har inte minnet som krävs att sitta och titta nu och komma ihåg det om ett par år eller så.

Delvis kl

Nog kan en häst arbeta korrekt med kroppen även fast den är ihopkrullad som du beskriver.
En häst som är ihopkrullad är nog kanske inte helt självbärig med styrka att kunna rida ut halsen, dvs rids mycket mellan hand och skänkel och får hjälp av ryttaren med balansen men fortfarande arbetar den korrekt.

Den punkt framför manken du nämner är intressant.
Om vi kollar på Parzival, Adelindes häst, så kan inte den punkten visas pga att formen är som den är.
Den välver inte ut halsen men nog sjutton är den en av värdens mest vinstrikaste även fast det diskuteras mycket runt ekipaget.

Och om man nu diskuterar tex en GP form, så visst kan alla hästar istort gå i den.
Sett många ekipage där ryttaren sitter med upplyftande tygeltag som ger en falsk resning i formen och arbetet bakifrån med genomsläpp saknas.
För ett otränat öga som inte ser helheten, att ryggen har släppt, ser denna form bra ut såklart.
Se på många iberiska raser, de föds nästan i GP form men oftast är det ruskigt svårt att få den arbeta igenom kroppen, tom ofta att de har två olika takter med fram och bakdel.

När det gäller unghästar har de som arbetar profficiellt, gått tillbaka till den mera djupare unghästform i bedömningar för unga hästar.
Risken är att den unga hästen släpper ryggen om de får gå för hög i formen, de har inte den styrkan ännu.

Sorry för långt inlägg, jag kan nog skriva många spaltmeter i ämnet då formen fram är en mycket dålig markör för hur hästen arbetar egentligen.

Synd att man bara får ställa frågor på dressyrforumet om man är "tillräckligt intresserad"...

Kul ändå att en del svarar utan att kritisera ts intresse, jag har lärt mig en del :)

En häst med superexteriör i sin front kan ju såklart se ok ut i en bild på huvud/hals även om den släppt ryggen. Men jag har aldrig sett det tvärtom- att något som ser dåligt ut fram är bra bak.

Men jag håller med om att det beror ju på vad man menar är bra.
Jag skiter i lodplan faktiskt- tycker det finns- precis som du säger viktigare saker som säger mer. Men hästen på bild ett har ju bara vikit ner huvudet och den kan absolut gå i en bättre form. Och alla hästar som ser ut som den bilden har vikit ner nosen och då tycker inte jag de arbetar korrekt. Sen att det kan vara på väg mot ett bra jobb, eller att det är en dålig ögonblicksbild i ett annars bra pass- det gör ju inte att just denna bilden visar en häst som jobbar rätt.

För att ta in bilden på Gabbis häst så tycker jag roligt nog att man kan se precis vad hon själv beskriver bilden som. En ganska avspänd häst som ännu inte kommit till riktigt jobb. Den ser eftergiven ut men inte framme på bettet och det är helt ok tycker jag när man joggar fram. Man har inte spänt bågen än.
Trevligt men inte wow typ. Bra försäljningsbild för hästen ser ut att vara lättriden, ligga lätt i handen (gillar många!), rör sig naturligt med ett lätt steg, ger ett avspänt intryck. Man blir sugen på att rida och känna efter själv- och det är ju vad en försäljningsbild ska visa!
Skulle säga att 80% av alla som letar häst ser det som mer positivt att hästen är "mjuk i munnen" än att den är som ett järnspett genom halsen. Hellre bakom lod än över... Vad man själv tycker i frågan spelar ingen roll när man ska sälja.

Ja, jag är förvånad. Tidigare har det aldrig varit några problem att fråga, men tydligen får man (för vissa) bara fråga saker man redan kan.

Ja, jag är förvånad. Tidigare har det aldrig varit några problem att fråga, men tydligen får man (för vissa) bara fråga saker man redan kan.

Det som gör åtminstone mig frustrerad är att du så uppenbart tackar nej till de svar som inte passar dig - som försöker diskutera mer på djupet och försöker bidra till en förståelse.

Fast det var ju inte det frågan gällde. Att tipsa om att åka på clinics/träningar var ju inte ens i närheten av vad frågan gällde.
Visst får du bli frustrerad över det, men det verkar lite jobbigt att gå och bli frustrerad över att folk inte vill ha svar på frågor dom inte ställt.

Eftersom du uppenbarligen inte vill se det jag skriver så låter vi bli detta helt enkelt.

Jag gav ett tips eftersom du säger att du inte har tid att åka iväg för att titta på träningar. Du svarade med att snäsa av mig. På vilket vis har jag inte läst vad du skrivit menar du?

Men jag lägger ned, vill inte försöka diskutera med någon som är så otrevlig.

Senast ändrad:

Delvis kl

Nog kan en häst arbeta korrekt med kroppen även fast den är ihopkrullad som du beskriver.
En häst som är ihopkrullad är nog kanske inte helt självbärig med styrka att kunna rida ut halsen, dvs rids mycket mellan hand och skänkel och får hjälp av ryttaren med balansen men fortfarande arbetar den korrekt.

Fast jag tänker mig en ihopkrullad häst som att den har "gått av" någonstans vid manken. Och då går arbetet inte igenom, eller hur jag ska uttrycka mig. Alltså arbetar hästen inte korrekt. Jag sätter alltså inte likhetstecken mellan "ihopkrullad" och "bakom lod".
Hur menar du?

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 219
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 958
Senast: fixi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka