Olika form

Sv: Olika form

Jag tänker nog på denna bild

http://www.tlop.se/wp-content/uploads/2011/11/Cornelissen-Adelinde-Parzival1-081130.jpg

formen är ju ihopkrullad enligt mig.
Denna ryttare rider mycket mellan hand och skänkel, gjorde hon inte det skulle hästen inte kunna samlas korrekt.
Det är diskuterbart om den har gått av vid manken som du skriver men fortfarande bedöms den av en domarkår väldigt högt.
Den har ingen egen självbärighet som tex Valegro

http://www.dressage-news.com/wp-content/uploads/2012/08/Charlotte-Dujardin-Valegro-IMG_7625.jpg

man ser ju på bilden att halsen har en jämn välvning. (även fast ryttaren rider med enhandsfatting och står upp)

Ja, Valegro är helt underbar!

När det gäller Parzival så, ja, jag håller med om att han borde komma ut mer med halsen. Men här blir det lite för svårt för mig som inte är så särskilt biomekaniskt insatt att förklara hur han ändå kan utföra det han gör så väl, med energiska bakben, fin lätthet och frihet i framdelen. Men, visst, idealiskt vore om han närmade sig Valegros form.

Sedan kan inte jag låta bli att tro att Parzival skulle få ännu högre betyg om han inte såg så stark ut (tyckte dock det såg mycket bättre ut i EM-küren).

När det gäller ihopkrullad häst så hade jag en värre bild i huvudet dock än Parzival, men är med på hur du menar.

Vill klargöra också att en häst som Parzival kräver sin ryttare.
Eftersom han inte har balansen, självbärigheten att kunnas rida ut halsen på så behöver ryttaren rida med mååånga halvhalter och med mera i handen.
Att A får det hela att se så lätt ut, om man bortser från ihopkrullning och stången som är flitigt andvänd, är en mycket skicklig ryttare för mig, vilken timing hon måste ha.

Hahaha, blir nästan full i skratt av den här tråden. Jag tycker du blir lite hårt bemött ts!

Detta är ett diskussionsforum! Vad sjutton är poängen med Bukefalos om man inte får diskutera och ställa frågor? Om man inte får fråga och undra här, utan bara "gå på Clinics och skaffa tränare" så kan vi ju skrota Buke! :banghead:

Exakt min tanke också! Lägg ner Buke och åk på clinics istället. Och ni med alla era relationsproblem, gå till psykolog hahahoho osv.

fast det är långt ifrån alltid som Parzival ser så ut, det är en ögonblicksbild och jag tycker det ser bättre ut numer.
Sen är han byggd på ett annat sätt än köttbullen valegro.

kl

Tyckte det var intressant med diskussionen om hur fronten hänger ihop med resten av kroppen. Så nu har jag klippt i lite bilder, så får ni om ni vill kommentera vad ni ser och hur ni tror resten av bilden ser ut, så lägger jag ut "facit" sen :)

fast det är långt ifrån alltid som Parzival ser så ut, det är en ögonblicksbild och jag tycker det ser bättre ut numer.
Sen är han byggd på ett annat sätt än köttbullen valegro.

Ja...jag googlade fram lite bilder. Om bilden jag la ut är en ögonblicksbild får den som kollar kollaget avgöra.
Det är viss skillnad på extriören Parzeval-Valegro, jag har absolut inte sagt något annat.
Vet inte riktigt vad du ville säga med inlägget, kanske bara en utveckling av mitt?

https://www.google.se/search?q=parzival&client=firefox-a&hs=cu5&rls=org.mozilla:sv-SE:official&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=kWQwUrr7JImm4gTh0YCIDA&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=800&bih=450#q=parzival%20adelinde&revid=1146202694&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial&tbm=isch&imgdii=_

Ha ha...va kul att det vart en gubbe mitt i texten. Han häpnar-rodnar över hur lika formen är på alla bilder ;)

Senast ändrad:

det var typ ett försvar för Parzival, han dyker alltid upp som NONO i såna här trådar. Lite oförtjänt med den kroppstypen tycker jag.

Då vet inte jag att du missade att jag öste beröm över den som kan balansera upp honom så bra.
Inte någonstans skrev jag kritiskt, hoppas det inte verkade så för det var inte min mening, faktist tvärtom.
Han skulle uppvisas pga att hans form inte är idialisk men han kan med lätthet visas upp av A och vinna en massa.

Jag skulle säga att oavsett exteriör kommer en häst som jobbar i rätt form och med kroppen att närma sig bild 2 i rätt arbete snarare än bild 1. För mig kan bild 1 vara en ögonblicksbild där ryttaren gjort en halvhalt som är sekunden innan hästen tagit den, när hästen tagit halvhalten och ryttaren lättar kan nästa moment vara mycket mer likt bild 2. Troligtvis skulle du hitta färre sådana ögonblicksbilder från ekipage 2 därför att den hästen ser ut rent kroppsmässigt att ha kommit längre i sin utbildning.

För att hästen på bild 2 skulle kunna gå i samma "korta" halsform som hästen i bild 1 behöver den vara väldigt stark och musklad i hela sin överlinje och det skulle troligtvis då inte se ut som bild 1 eftersom bakdelen skulle se annorlunda ut (troligtvis skulle halsen inte se ut riktigt som på bild 1 heller). Bakom lod för att få med ryggen kan på vissa hästar vara en teknik för att komma åt dem men personligen tycker jag att det även på de hästarna är en förutsättning att sedan få fram den framför lod för att få ett arbete från bakhovarna och uppåt/framåt.

Jag tänker nog på denna bild

http://www.tlop.se/wp-content/uploads/2011/11/Cornelissen-Adelinde-Parzival1-081130.jpg

formen är ju ihopkrullad enligt mig.
Denna ryttare rider mycket mellan hand och skänkel, gjorde hon inte det skulle hästen inte kunna samlas korrekt.
Det är diskuterbart om den har gått av vid manken som du skriver men fortfarande bedöms den av en domarkår väldigt högt.
Den har ingen egen självbärighet som tex Valegro

http://www.dressage-news.com/wp-content/uploads/2012/08/Charlotte-Dujardin-Valegro-IMG_7625.jpg

man ser ju på bilden att halsen har en jämn välvning. (även fast ryttaren rider med enhandsfatting och står upp)

Jag skulle vilja lägga till att på båda dina bilder, trots ganska olika kropp och form så har båda mest vikt på framdelen. Kan detta relateras till formen på något sätt? Min tanke är att den ena hålls hårt och tappar balansen något - bärs upp av ryttaren. Den andra ser ut att arbeta mer korrekt av sig själv men faller även den framåt. Varför?

Senast ändrad:

Jag skulle vilja lägga till att på båda dina bilder, trots ganska olika kropp och form så har båda mest vikt på framdelen. Kan detta relateras till formen på något sätt? Min tanke är att den ena hålls hårt och tappar balansen något - bärs upp av ryttaren. Den andra ser ut att arbeta mer korrekt av sig själv men faller även den framåt. Varför?

Jag vet inte riktigt om jag håller med om att 2 av värdens bästa ekipage har de mesta vikten på framdelen men den första ekipaget rids på ett helt annat, svårare sätt enligt mig.
Parzival hålls mycket mellan hand och sätet med ett enormt tryck, ryttaren hjälper mycket till med balansen, något du själv ser.
Valegro har en annan självbärighet men bägge hästarna rids med hjälp av ryttaren med mååånga halvhalter.
Har inte detaljstuderat bilden på Valegro, kommer inte heller göra det då bilden togs i ett tillfälle där ryttaren faktist rider på en hand.
Varför de rids så olika beror nog på att de är 2 olika individer med olika förutsättning till arbete, olika extriör.

kl.

Det är omöjligt att sitta och bedöma och "ge råd" över internet av att enbart se bilder.
För att kunna ge råd måste man se en film på ekipaget.

Precis som en här innan sagt så kan man alltid hitta dåliga bilder från ett pass som går sjukt bra.
Tar man bara bilderna i fel sekund så kan man även få OS vinnarens ritt att se hämsk ut!

Det är väl därför de allra flesta här inne bara lägger ut bilder där fotografen lyckats tagit en bild i rätt ögonblick så allt ser himmelst vackert och bra ut.

Sedan om 99% av det ridpasset gick superdåligt de utelämnar man, utan man lägger ut 3 sjukt fina ridbilder och alla skriver ÅHHHH vad vacker fint åhh vad bra ni rider osv:D

För ingen vill ju höra från främmande människor att man rider dåligt och att ens häst går som en påse skit!

Dörför anser jag att filmtrådarna är betydligt bättre om man vill ha seriös hjälp och råd!

Av att se på ryttaren ser det ut som även den översta vet hur man rider och kan säkerligen rida bättre än många, många av oss här inne.
Roligare vore att göra som en annan här inne.
Klippa bort kroppen och så får man gissa hur resten av kroppen går.
Denna lilla lek/läran kan ju vara riktigt trevlig.

Eller tvärtom klipp bort bog och hals och bara visa bakbenen=)

Ingen som vågar göra något offentligt uttalande om mina huvudbilder? :angel:

Vill ni jag ska lägga ut hela bilderna ändå? Så kan man ju se för sin egen del iaf om det såg ut som man trodde ;).

Väldigt intressant tråd och lärorika inlägg och frågor tycker jag.
"Formen är ett resultat av hur bakbenen arbetar", "oavsett exteriör kommer hästarna som arbetar rätt att närma sig samma form", "varför faller den framåt?" , "saknar egen balans o självbärighet", "få fram arbete från hovarna och framåt uppåt", "formen syns på ledgångar buk o överlinje", "aktivera buken bättre".

Under drygt 20 år har jag haft hästar av många olika exteriörer och alla har arbetat med egen balans o bärighet, i naturlig samlad form.
Det jag insåg efter att jag själv lärt mig sko av en gammaldags man var att hästens naturliga bärighet fanns - eller inte fanns kvar, beroende på hovarnas vinkel mot marken från sidan sett, dvs hur de verkades.....

Under åren har många hästar med denna gammeldags "klassiska verkning" återfått sin naturliga balans och förmåga. Kunskapen är gammal men är idag bortglömd rent allmänt och välkomnas inte alltid tillbaka fast den är naturlig, gör att hästarna får lätt för sig och håller sig friska.

Jag har skrivit flera artiklar om detta, varav två i Ridsport. För den som orkar läsa om något som vid första påseendet inte gör att man blir så glad precis, skickar jag en artikel med teckningar till om jag får mailadressen på PM. MVH

kl

Tyckte det var intressant med diskussionen om hur fronten hänger ihop med resten av kroppen. Så nu har jag klippt i lite bilder, så får ni om ni vill kommentera vad ni ser och hur ni tror resten av bilden ser ut, så lägger jag ut "facit" sen :)

Det är jättesvårt, kanske mest för att man ju sällan ser det absolut optimala och på vägen dit kan man såklart ha lite olika åsikter om vad som är "på rätt väg" utifrån just det ekipaget och vad man fokuserar på för stunden.
Föredrar själv sista bilden som utgångsläge för att sen jobbas till en bärig form där halsen kommer ut mer och manken upp.
Likaså bild nr. 3 som man ser inte är "färdig" men i mina ögon ändå är ett bra utgångsläge att börja jobba ur.
Bild nr. 5 & 6 är väl de jag ser som minst bra, men såna lägen man kan råka hamna i då man försöker jobba men hästen vill avlasta, den första att man kanske tänjer på gränsen och hästen blir spänd, man har kommit till jobb men hästen kortar upp sig (kan ju ändå vara bra om det är tillfälligt, klart man måste kunna tänja på gränserna emellanåt), bild nr. 6 tyder i mina ögon på att man försöker ta hästen på tygeln istället för att långsiktigt jobba den på tygeln för den klarar inte av den formen. Just i det läget, just då.

Att jag överhuvudtaget svarar är för att du verkade uppriktigt nyfiken över gissningar och åsikter, vet att många här inne inte alls är inne på samma linje. ;)

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 219
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 958
Senast: fixi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka