okej, nu lägger jag snart av med hästar...

Sv: okej, nu lägger jag snart av med hästar...

Det där är ju inget grymmare än fälttävlan heller, fasta hinder borde förbjudas öht.Bara att hoppa med flera hästar samtidigt utan avstånd är ju verkligen brist på säkerhetstänkande.
Ja, hästar dör för att människor ska få ha kul, men antagligen är människornas nöjen viktigare än hästarnas liv.:smirk:

Förstår faktiskt inte det där med fälttävlan. Med dagens teknik borde det ju vara relativt lätt att göra "halvfasta" hinder. Dvs såna som löser ut för X antal kilo. Kanske borde starta en diskussion om det på fälttävlansforumet...

Det vore ganska intressant faktiskt..
Jag menar, det är ju i det stora hela nästan samma sak. Det stryker väl med ett antal ekipage i fälttävlan med?

Jo, det gör ju tyvärr det :crazy:
Borde ju gå o fixa...

Tänker du verkligen starta en sån diskussion på fältävlansforumet?:crazy:
Att du vågar!:eek: ;)
Antagligen vill de ha fasta hinder för att det ska vara naturhinder, det är väl det som är tanken med fälttävlan men jag tycker att vi kan tänka lite mer på hästarnas hälsa än på att hindren ska se naturliga ut.

Det vore verkligen en bra ide!!:idea:
Det behöver ju inte vara alltför lätt att utlösa dem... jag menar, det finns ju ganska många hundra kilo att välja en gräns bland!!

*kl*

Det är så hemskt att se. Hästarna som ställer upp för oss, och litar på att vi inte utsätter dem för fara:cry:
Hur kan vi göra så mot dem?`

jag kunde inte heller se den ena filmen i första inlägget av ts.
men va det denna fattar jag inte riktigt :confused:

alltså ryttaren utsätter sig för lika stor risk som hästen blir utsatt för, skaderisken är lika hög för hela ekipaget. vad slakten på slakteriet har med löpen att göra förstår jag inte riktigt. så går ju den mesta slakten till på alla djur som blir mat (bortsett från att man i sverige inte skjuter på håll) även lantbrukstjänst måste ju avbloda.

när djuret är dött så har det ju inte ont av att man styckar det och "slänger" slaktavfallet. tänk om svenskarna velat äta mer hästkött, då hade antagligen kg priset gått upp och det hade förmodligen stoppat en hel del slakttransporter till utlandet (då hade det inte varit ngn. lönsamhet i det) vilket i sig hade sparat mkt. lidande.

sedan har ju vad jag förstått england en "anorlunda" syn på djurskydd (rävjakten är ju ett annat exempel) jag menar, det har ju som sagt varit förbjudet med steeple chase i sverige i över 30 år.

Senast ändrad av en moderator:

hahasitte här ochskrattar.
klockanär mycket meniaf...

att ni orkar sitta å diskutera om sånthär våld ..

alla vet det,allaär medvetna om det.
menvad gör man
diskuterar om ämnet i ett forum..

hmm.vågar ingen här sätta eomt på riktigt?

min högsta önskanär att förbjuda steeplechase/svår fälttävlan.
även att fe amerikanerna en rejäl läxa angånde hästslakterier...

har inte sett videorna i fråga, men vet precis vad degår ut på. hästar somgår omkull och plågas.

hmm.

undrar hur dessa sporter tillåts ibland..

men attdiskutera det här har ingen betydlese, gör något istället!
(vilket jagämnar göra)

jag gör vad jag kan :angel: dvs. slaktar mina hästar på svenska slakterier (dom som det går med. övriga tar lantbrukstjänst) jag (och mina barn) äter svenskt hästkött.

vad gäller steeple chase så har det ju som bekant varit en i sverige förbjuden sport i över 30 år ;) visst, fälttävlan är en ganska stor risk att rida för både häst och ryttare, men man hoppar inte i så stora grupper samtidigt (ingen grupp alls) och framförallt inte i dom farterna som vid tex. steeple chase.

får jag fråga vad du menar med att "sätta imot på riktigt" ? sedan är jag övertygad om att "inte alla vet" särskillt som inte steeple chase är en överhuvudtaget förekommande sport i sverige.

hahasitte här ochskrattar.
klockanär mycket meniaf...

att ni orkar sitta å diskutera om sånthär våld ..

alla vet det,allaär medvetna om det.
menvad gör man
diskuterar om ämnet i ett forum..

hmm.vågar ingen här sätta eomt på riktigt?

min högsta önskanär att förbjuda steeplechase/svår fälttävlan.
även att fe amerikanerna en rejäl läxa angånde hästslakterier...

har inte sett videorna i fråga, men vet precis vad degår ut på. hästar somgår omkull och plågas.

hmm.

undrar hur dessa sporter tillåts ibland..

men attdiskutera det här har ingen betydlese, gör något istället!
(vilket jagämnar göra)

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

kan någon säga lite smått vad filmerna handlade om för ja vill inte se de :p

Det är väl bättre att forstätta med hästar och försöka göra något åt det som inte är bra.

Tyvärr kommer nog itne galopp el steeplechasen att upphöra i andra länder, så det är nog något vi i Sverige helt enkelt får acceptera och istället försöka göra saken bättre.
Alt. att åka utomlands och jobba med djurskydd, för att förbättra saken i ngt annat land.

Och som hillevie sa ang slakten: Ät mer svenska hästkött! Det gör mycket även för de svenska hästarna.
(Kan säga att jag itne äter hästkött, men ni som kan det borde göra det!! HAr hört att det är jättegott.. ;) )

Hästkött är gott! Och det är extra trevligt att få äta kött från hästar man har känt och som man vet har haft ett bra liv. :D

De hästar som figurerar (och dör i filmen) har levt ett liv med omvårdnad i toppklass, det bästa fodret som finns att köpa för pengar och har hanterats av mycket kunniga och utbildade människor. Sedan är de med i ett lopp där de förolyckas och dör, knall fall.

Jag tycker mer synd om de stackars hästar som på grund av sina ägares självömkan får stå på boxvila år efter år och genomgå behandling efter behandling för hältor, ryggvärk etc. etc. DET är hemskt. Sådanda hästar bokstavligt talat lider tills de tillslut, när veterinären tvingar ägaren till det, avlivas.

Eller när Lisa 13 år tjatar sig till en billig (tyvärr oftast travare) av sina föräldrar. Tyvärr har oftast varken Lisa eller föräldrarna kunskapen som krävs för att hålla en häst så hästen får boxen rengjord en gång i veckan (ja, jag ha sett detta) och får aldrig se en hovslagare eftersom ("det är väl något man bara gör en gång?") Hästen får antagligen inte tillräckligt med mat ("Men herregud, den fick ju en jättehög i morse!") eller vatten. Veterinärvård, riktig utrustning eller hästkompisar. DET är hemskt...

Omvårdnad i toppklass behöver inte alltid vara något som är postivt för hästen :smirk: eftersom den omvårdnaden ofta utgår ifrån ett mänskligt perspektiv. Ett svindyrt täcke, kakel i stallet, toppfoder, duktiga veterinärer väger inte upp ett liv i med hästkompisar och andra ting som gör en häst glad...tycker mig se att tävlingshästar ofta står i små fyrkanter till hagar och anser det vara sorgligt...

Kanske inte det du syftade på, så det det inte personligt inte riktat mot dig...så ta inte illa upp :smirk:

Nää.. jag förstår hur du tänker... Jag har inte heller mycket till övers för hur de ofta behandlar dessa hästar, men jag ville bara belysa att det finns hästar som har det sååå mycket värre... med stort lidande dagligen.

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 061
Senast: AraSlei
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 244
Senast: MML
·
Samhälle Jag funderar kring det här med att söka vård i en annan region än den man bor i. Jag har förstått att jag har rätt att söka öppenvård i...
Svar
2
· Visningar
384
Senast: manda
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat