M
meander
Sv: okej, nu lägger jag snart av med hästar...
Du är inte ensam!! Det är lika illa. Där gör människor det verkligen med flit!
Du är inte ensam!! Det är lika illa. Där gör människor det verkligen med flit!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
jo, det är förbjudet och det har det varit länge. minns inte exakt år, men någon gång slutet av -60 början av -70 blev det ett förbud för steeple chase i sverige. var har du sett galopp löp med fasta hinder/häckar här ?
min mor jobbade med steeple hästar(red inga löp, bara skötte och tränade som anställd) på -60 talet, riskerna är stora och skadorna på så väl ryttare som hästar många (och oftast av den allvarligare sorten).
är inte det mer fälttävlan än steeple chase ? eftersom min mor jobbade hos en tränare med just steeple chase hästar och dom la ner den veksamheten och började med galopp istället (han har varit och är stor i dom samanhangen fortfarande) pga. att det blev ett förbud, så är det det jag grundat mina inlägg på. eller har det blivit "lagligt" igen dom senaste åren ?
jag har inte själv något intresse av just den typen av "sport" då jag personligen tycker att såväl hästar som ryttare utsätts för allt för stora risker väldigt mkt. pga. den fart dom rider i.
bara för att du slutar med hästar så slutar hästarna inte att gåomkull och bryta ben/rygg/nacke...
Självklart vet att det finns MYCKET värre situationer men att man ändå utsätter sin häst för en sådan risk som att bryta av benet bara för att ryttaren vill att den ska hoppa över fasta hinder är skamligt. Då kan man väll lika gärna göra en "kilogräns" där hindrena brakar under en rejäl smäll. Inte riktigt förstått tjusningen med dessa hinder då de säkert går att göra om (till det bättre).
http://www.toytube.vom/watch?v=FKSsdyvh4
http://www.youtube.com/watch?v=vV0dxf9Ou6Q
Säger inte att det alltid är såhär, men får mig en ordentlig funderare...