okej, nu lägger jag snart av med hästar...

Sv: okej, nu lägger jag snart av med hästar...

Du är inte ensam!! Det är lika illa. Där gör människor det verkligen med flit!

vissa borde inte få ha djur över huvud taget, stackars hästar:cry:

jo, det är förbjudet och det har det varit länge. minns inte exakt år, men någon gång slutet av -60 början av -70 blev det ett förbud för steeple chase i sverige. var har du sett galopp löp med fasta hinder/häckar här ?

min mor jobbade med steeple hästar(red inga löp, bara skötte och tränade som anställd) på -60 talet, riskerna är stora och skadorna på så väl ryttare som hästar många (och oftast av den allvarligare sorten).

Grand National på Strömsholm är ju fortfarande högaktuell så förbjuden är den inte

är inte det mer fälttävlan än steeple chase ? eftersom min mor jobbade hos en tränare med just steeple chase hästar och dom la ner den veksamheten och började med galopp istället (han har varit och är stor i dom samanhangen fortfarande) pga. att det blev ett förbud, så är det det jag grundat mina inlägg på. eller har det blivit "lagligt" igen dom senaste åren ?

jag har inte själv något intresse av just den typen av "sport" då jag personligen tycker att såväl hästar som ryttare utsätts för allt för stora risker väldigt mkt. pga. den fart dom rider i.

Vad dillar du om egentligen? precis som olgaklara säger så går Strömsholms GP varje år. En steepelchase på 4200 m med 15 hinder. Går dessutom häcklöp på Täby också.

Kanske han la av med hinderhästar för att det knappast går att tjäna pengar på, då vi inte har så många hinderlöp per år.

nej, det blev ett förbud :smirk: men det är möjligt att det blivit "lagligt" igen :smirk: det är ju i så fall synd tycker jag :smirk:

Varken steeple chase eller häcklöpning är förbjudet i Sverige. Jobbade i galoppstall som hade starthästar i både Svenska Grand National och Gyllene hästen. Hästen som blev tvåa i Grand National det året dog några år senare när han bröt benet i sin stora hage... Hästen som vann Gyllene hästen (häcklöp) lever vad jag vet fortfarande, han fick bli ridhäst när hans karriär var över.

är inte det mer fälttävlan än steeple chase ? eftersom min mor jobbade hos en tränare med just steeple chase hästar och dom la ner den veksamheten och började med galopp istället (han har varit och är stor i dom samanhangen fortfarande) pga. att det blev ett förbud, så är det det jag grundat mina inlägg på. eller har det blivit "lagligt" igen dom senaste åren ?

jag har inte själv något intresse av just den typen av "sport" då jag personligen tycker att såväl hästar som ryttare utsätts för allt för stora risker väldigt mkt. pga. den fart dom rider i.

Det är det knappast :crazy:

GN har funnits i Sverige hur många år som helst.

Däremot så har man för ett par år sedan tagit bort steeplen i just fälttävlan.

Nej, det blev det inte.

Förlåt, men vad är så svårt att förstå?
Steepelchase är inte förbjudet och har heller inte varit.

Svenska GN har gått regelbundet i 25-30 år.

En del av oss sysslar med hästar för att vi älskar djuren. Andra gör det för pengar. Ett antal (kanske fåtal) klarar av att kombinera de faktorerna.

:bow: ! Jag gör det för din första anledning!

nu är det ju oftast upplagt på ett annat sätti nom fälttävlan, t.ex. så tar man till medel som gör att skulle hästen fastna så glider de ltät av/från hindret. dessutom är inte tempot detsamma. fälttävlan är i mina ögon mer humant och och indiviuellt än steeplechase & sånt där, när hästarna triggas av varandra.

Självklart vet att det finns MYCKET värre situationer men att man ändå utsätter sin häst för en sådan risk som att bryta av benet bara för att ryttaren vill att den ska hoppa över fasta hinder är skamligt. Då kan man väll lika gärna göra en "kilogräns" där hindrena brakar under en rejäl smäll. Inte riktigt förstått tjusningen med dessa hinder då de säkert går att göra om (till det bättre).

Det jobbas hela tiden med säkerheten inom FT. En av anledningarna är att distans sträckorna har ändras, bla Steepelchase delen, har för mig att den är bort plockad. Jus för säkerheten, att hästarna ska vara piggare i huvudet och i kroppen när de kommer till terräng delen, och på så vis minskas mistagen och hästen har ork och huvud att kunna reda ut vissa misstag.
Sedan så diskuterad det ständigt om hinderna inom FT, med diverse lösningar, vet de ett tag var inne på hinder som "sviktade/gav efter", men det fanns en del nackdelar med det.
Ett FT hinder rider man emot i ett kontrolerat tempo, nästn som i banhoppning. I Steepelchase och liknade så rids det i full kariär samtidigt som hästarna triggas av varandra.

Sedan är det inte heller säkert med hinder som rivs om en häst slår i dem, det är bara till att titta på vanlig banhoppning där ekipage går omkull, där både häst och ryttare kan skada sig allvarligt.

Nä som jag brukar säga: Man kan lika gärna få ett flygplan i huvudet.
Dvs man kan inte skydda sig mot alla faror som finns, men man kan undvika vissa risker.

http://www.toytube.vom/watch?v=FKSsdyvh4

http://www.youtube.com/watch?v=vV0dxf9Ou6Q

Säger inte att det alltid är såhär, men får mig en ordentlig funderare...

Kan ni någonting om fälttävlan som svarat i tråden? Att förbjuda fälttävlan vore löjligt.

Och vad kan ni om hästar? En häst som får benet avsparkat känner ingenting på väldigt länge eftersom hästar är flyktdjur. När de får en skada pumpas det ut så mycket adrenalin i kroppen så de kan helt enkelt inte känna den smärta de "borde känna. En naturligt utvecklad reflex för att överleva i det fria.

Sen är det ju om man ska hårddra det plågeri att ha hästar öht. Eller att låta dem leva fritt då de inte har någon möjlighet till avkoppling eftersom flocken hela tiden måste ha uppsikt för ev rovdjur. De har inte tillgång på vatten och mat hela tiden. Eller vetrinärvård osv.

Jag har aldrig varit särskillt positiv till någon form av hästracing. Hur majoriteten av alla trav- och galopphästar blir behandlade är fruktansvärt. :(

Det var det dummaste jag hört. Så bara för att naturen kan vara grym, måste vi människor också vara det?

Jag skulle aldrig aldrig aldrig riskera min hästs hälsa och välmående, och hur lite du än vill veta så har även hästar känslor och kan både känna fysisk och psykisk smärta.

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 061
Senast: AraSlei
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 244
Senast: MML
·
Samhälle Jag funderar kring det här med att söka vård i en annan region än den man bor i. Jag har förstått att jag har rätt att söka öppenvård i...
Svar
2
· Visningar
384
Senast: manda
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka