okej, nu lägger jag snart av med hästar...

Sv: okej, nu lägger jag snart av med hästar...

vad har du för grund på att galopp och travhästar blir illa behandlade?

för övrigt (kl) dessa videor är hemska. man får genast en känsla av att inte kunna göra ngt. Men jag tycker det är värre med rodeohästarna osv, då de fortsätter plågas. Steeplehästarna får oftast omedelbar avlivning efter ett sådant fall, dvs, den hinner inte lida spec länge.

det är inte så ovanligt att ryttarna dör/blir ivalider vid olyckor vid häcklöpning heller. kommer inte ihåg om det va i slutet av -60 eller på -70 talet det blev förbjudet med steeple chase i sverige.

hemskt är det iallafall :(

Vaa, vad har du fått de ifrån vi har steeplechase i sverige men inte som england.Grand national går varje år på strömsholm.

Senast ändrad:

vad har du för grund på att galopp och travhästar blir illa behandlade?

för övrigt (kl) dessa videor är hemska. man får genast en känsla av att inte kunna göra ngt. Men jag tycker det är värre med rodeohästarna osv, då de fortsätter plågas. Steeplehästarna får oftast omedelbar avlivning efter ett sådant fall, dvs, den hinner inte lida spec länge.
Du har rätt häst som har brutet ben avlivas direkt max 5min efter olycka. Många rodeo hästar är mkt mkt värdefulla och då jag bott och jobbat i USA i 7år så är det så att en buckinghorse har på sig flankjorden max 8sek . De är mkt hårda regler på detta och de gäller tjurarna med de finns gammal tråd om detta vet inte var jag kan hitta den just nu. Men jag tycker oxå det ser hemskt ut speciellt när dom klippt ihop en massa filmer om dessa olycker.

spelar väl ingen roll vilka regler som finns om dom står å rycker i öronen på den m.m ? :mad:

och deras så kallade "inridning" som var med på filmen. Precis som för flera hundra år sen (eller inte så lång tid heller kaske) när det ansågs som enda sättet att rida in en häst. Att "knäcka" den.
Vad tänker folk med :eek: ? Man kan förf*n inte ha några känslor om man klarar av att göra sådär mot djuren.

Jag skulle aldrig kunna äta hästar som jag vet att jag stått och klappat, även ifall jag vet att dom haft det bra. Jag äter iofs inget hästkött alls, känner bara att det känns helt fel. Speciellt mina egan pållar..

Jag ska nog förresten gå ut och pussa & krama mina pållar nu efter alla dessa hemska filmer. :(

Hmm, vad fan tänker vissa på? Antagligen bara pengar för detta är ju inte normalt. Och varför ska du lägga av bara för vissa hanterar sina hästar så där betyder ju inte det att alla gör det!
Har själv ett fullblod i stallet som gott galopplöp dragit in över 1,5 mille men hon hoppa ju inge hinder utan va het o van mycket. Trots sina 17år är hon fortfarande startboxen när hon ska in går inte holla henne tur vi släpper in löst (linor). Nja sånt där som man fick se är djurplogeri!:(

Vet att säket många har skrvit det innan mig men måste bara själv säga att jag tkr det är hemskt att se hästran ramla. Jag menar hästar är sådana fantastiska djur och gör nästan alltid sitt bästa och yttersta för människan, och så missbukar vissa det och gör så att det blir så? usch, ont när jag tänker på det, men jag tror inte att det hjälper att du lägger av med hästar för det!

Det var det dummaste jag hört. Så bara för att naturen kan vara grym, måste vi människor också vara det?

Jag skulle aldrig aldrig aldrig riskera min hästs hälsa och välmående, och hur lite du än vill veta så har även hästar känslor och kan både känna fysisk och psykisk smärta.

VA?
Tror du att galopphästarna torteras för att springa som de gör?
Tror du att din häst mår bra av att du rider den i framvikt flera dagar i veckan och sliter på knä och kotor? Men det är väl inte samma sak att långsamt slita ut din lilla älskling som det är att galopörerna får galopera.

Så jävla vidrig film... Fick magknip nu.:(

jag tycker givetvis illa om denna sport men det är väl inte bara de jockeys som e med som utsätter sig själva och hästarna för fara, det är ju ockse en ägare bakom dessa hästar som avlar fram dom för att tjäna pengar och de klarar sig ju alltid känns det som...

Fy fan va hemskt.:cry: Ursäkta språket.
Fattar inte hur man som ryttare kan vara med och delta i sånna här tävlingar. Att folk sattsar pengar på dem.
Dem störtar ju verkligen. Och den hästen som gick omkull men kom upp och ryttaren slår med pisken för att hästen ska springa, men hästen hade brutet bakben, och säker ont på många fler ställen:(

Stackars hästar och jävla människor.

Fy fan va hemskt.:cry: Ursäkta språket.
Fattar inte hur man som ryttare kan vara med och delta i sånna här tävlingar. Att folk sattsar pengar på dem.
Dem störtar ju verkligen. Och den hästen som gick omkull men kom upp och ryttaren slår med pisken för att hästen ska springa, men hästen hade brutet bakben, och säker ont på många fler ställen:(

Stackars hästar och jävla människor.

Håller bara med, men klarade inte av att se så långt på videon, jag såg bara när hästen föll och försökte ta sig upp, sedan GÅR det inte att se längre, man GRÅTER ju! :cry:

Vad betyder knackery egentligen? Har försökt slå upp i det mesta, tillochmed google men inte hittat något! ;)

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 061
Senast: AraSlei
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 244
Senast: MML
·
Samhälle Jag funderar kring det här med att söka vård i en annan region än den man bor i. Jag har förstått att jag har rätt att söka öppenvård i...
Svar
2
· Visningar
384
Senast: manda
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka