okej, nu lägger jag snart av med hästar...

Sv: okej, nu lägger jag snart av med hästar...

*kl*

I princip allt är ju farligt med hästar om man tänker efter...
1.Det är farligt att släppa hästen i hagen, iom att de inte får bestämma vilka de ska gå med själva. De får nästan aldrig någon chans att leva ett normalt liv i en normal flock (ston, unghästar och 1 hingst). Vi har begränsade områden så de inte får söka mat på sitt sätt. Och dessutom har vi staket runt om, vilket är fruktansvärt farligt.
2. Vi fodrar dem med massa "kosntgjord mat"
3. Vi har dem i fångenskap. Mycket kan hända då.
4. Vi rider på dem och påså sätt "sliter ut" deras ben/kroppar.
5. Vi sätter utrustning på dem. En lös häst kan lätt skada sig på nästan all utrustning som finns.
6. Vi transporterar dem (som någon nämnde)

Ja den listan kan göras lång. Allt är farligt för hästens del, och det mesta även för människan. Det är därför man ska skaffa sig "rätt kunskap" så fort som möjligt.
Sen kan olyckor alltid hända, det är sånt man får leva med. Det är likadant som att säga att man itne får sätta sig i en bil, för det är farligt.

Självklart skulle det vara underbart med hästar i frihet, men det skulle vara omöjligt i dagens samhälle + att de isf skulle jagas som rådjur/älgar och det tycker inte jag är så mkt bättre.

tror inte tjurfäktningen i spanien är förbjudet, det visas ju ofta på tv. även det en vidrig sport :crazy: men även matadoren utsätter ju sig för stora risker :angel:

Nej det är inte förbjudet. En (el fler?) dag om året släpper de ju lös några tjurar längs en gata, och kastar saker på dem, retar dem och hugger knivar/spjut i dem. :mad: :cry:
Jag kan faktiskt säga att jag blev 'glad' (eller hur man ska säga) när tjurarna skadade de människor som gjorde dem illa, eller någon annan som var där. Det visade på TV för ngt år sedan...

Tjurfäktning där dom bara retar tjurarna är en sak, det är inte lika hemskt i mina ögon, men just det. Jag mådde illa av att bara se på det.

Bara på tal om kapplöpningar :p

trodde nog att det va så. undviker att titta på den typen av "sport" tycker det är obehagligt, men håller med dig -på tal om kapplöpningar :p

Det är väl ändå inte ryttarnas fel ? De gör ju sitt "jobb", det är alla som tittar på, satsar pengar som finansierar det hela, som är skyldiga.

Fast om ryttarna inte skulle rida, så skulle det heller inte finnas nått att satsa pengar på. Och tvärtom :p
Det är allas fel!

*kl*

I princip allt är ju farligt med hästar om man tänker efter...
1.Det är farligt att släppa hästen i hagen, iom att de inte får bestämma vilka de ska gå med själva. De får nästan aldrig någon chans att leva ett normalt liv i en normal flock (ston, unghästar och 1 hingst). Vi har begränsade områden så de inte får söka mat på sitt sätt. Och dessutom har vi staket runt om, vilket är fruktansvärt farligt.
2. Vi fodrar dem med massa "kosntgjord mat"
3. Vi har dem i fångenskap. Mycket kan hända då.
4. Vi rider på dem och påså sätt "sliter ut" deras ben/kroppar.
5. Vi sätter utrustning på dem. En lös häst kan lätt skada sig på nästan all utrustning som finns.
6. Vi transporterar dem (som någon nämnde)

Ja den listan kan göras lång. Allt är farligt för hästens del, och det mesta även för människan. Det är därför man ska skaffa sig "rätt kunskap" så fort som möjligt.
Sen kan olyckor alltid hända, det är sånt man får leva med. Det är likadant som att säga att man itne får sätta sig i en bil, för det är farligt.

Självklart skulle det vara underbart med hästar i frihet, men det skulle vara omöjligt i dagens samhälle + att de isf skulle jagas som rådjur/älgar och det tycker inte jag är så mkt bättre.

Klart att det finns en miljon saker som är farligt men allt beror ju på vad man sätter det i propotion till...

Har nu startat en tråd om fasta hinder på fälttävlansforumet om nån vill läsa.

Klart att det finns en miljon saker som är farligt men allt beror ju på vad man sätter det i propotion till...

Ja det är klart.
Men vad man än gör så kan det vara farligt.
Varje människa väljer ju själv vad den vill utsätta sig och sin häst för.

Jo tyvärr är det ju så... :cool:

jo, dom sätter "pinnar" med hullingar på i "nacken", tjuren brukar tillslut förblöda (eller rättare sagt blir svagare, sedan sticker dom svärdet i "nacken" och tjuren förblöder) detta har jag läst mig till :crazy:

Det finns det säkert folk som gör. Jag har dock sett den där vanliga "matador"/Ferdinand verisionen där folket iprincip bara retar tjuren. Det är det jag menar som skulle kunna vara okej.

Vad ska man göra åt det? Finns inte mycket ett par svenskar kan göra något i england. Eller ja inte ens i ponnyhoppning heller tydligen :P

de e just därför de inte blir någon förändring...

ts skrev att hon skulle sluta med hästar. å jag menade bara att bara för att hon slutar med hästa, slutar hästar inte gå omkull. å dom kan ju lika bra gå omkull i hagen å bryta nacken. då kanske vi ska låtta bli att släppa ut hästarna i hagen åsså ?? :confused:

Ok, jag missförstod dig... Sorry... :crazy:

Nu har jag inte läst igenom tråden, men det här är ju löjligt. Hur många hästar tas inte bort pga dressyrridningen varje år då? Blir ridna på volt efter volt på sandstansunderlag. Kotledsinflammationer som ett brev på posten.

Galoppen är eg den enda sporten som är naturlig - för att springa, det är vad hästen är skapt för. Sen tror jag hellre att en häst dör på banan med en massa adrenalin i kroppen än avlivas efter veckor i sjukbox.

Sedan är väl Steepelchase inte alls förbjudet i Sverige. Vi har inte sporten i alls samma utsträckning som utomlandsdock.

Tycker inte spöandvändandet är så överdrivet som ni påstår heller. Dessa spön är inte särskilt långa och ofta väldigt stora platta ändar. Spöet är menat som en framåtdrivande hjälp (för hur skänklar man hästen med dom lädrena) inte som en bestraffning.

jo, det är förbjudet och det har det varit länge. minns inte exakt år, men någon gång slutet av -60 början av -70 blev det ett förbud för steeple chase i sverige. var har du sett galopp löp med fasta hinder/häckar här ?

min mor jobbade med steeple hästar(red inga löp, bara skötte och tränade som anställd) på -60 talet, riskerna är stora och skadorna på så väl ryttare som hästar många (och oftast av den allvarligare sorten).

Kl

Det man inte vet kan man ju inte göra något åt... Så det är väl bra att dessa filmer visas!

Sedan tycker jag inte att det hemska i filmen med kadaver var just slakten utan att hästarna fick gå så länge utan att avlivas! Jag tycker inte att de ska behöva gå vägen via en försäljningsring för att sedan skjutas utan de skall få dö direkt på banan.

Förövrigt hittade jag denna film: Rodeo what a sport (what a massacre)
http://www.youtube.com/watch?v=2XCl2feM7gs&NR

Det är inte en massa blod i den utan ren misshandel av hästar och kor!

Malin

Jag började titta...sen la jag av efter någon minut..orkar helt enkelt inte bli mer deprimerad.

Vem har lust att börja demonstrera emot tjurfäktning och rodeo? Upp med en hand!

*håller upp hand och kollar om hon är ensam om det*

Herregud, jag kunde inte kolla klart! Jag blir att må dåligt av sånt där. Fruktansvärda bilder.... :cry:

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 061
Senast: AraSlei
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 244
Senast: MML
·
Samhälle Jag funderar kring det här med att söka vård i en annan region än den man bor i. Jag har förstått att jag har rätt att söka öppenvård i...
Svar
2
· Visningar
384
Senast: manda
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka