okej, nu lägger jag snart av med hästar...

Sv: okej, nu lägger jag snart av med hästar...

Självklart vet att det finns MYCKET värre situationer men att man ändå utsätter sin häst för en sådan risk som att bryta av benet bara för att ryttaren vill att den ska hoppa över fasta hinder är skamligt. Då kan man väll lika gärna göra en "kilogräns" där hindrena brakar under en rejäl smäll. Inte riktigt förstått tjusningen med dessa hinder då de säkert går att göra om (till det bättre).

Ja det är många hästar som lider, djur och människor...svårt att veta vem som har det värst :smirk:

Tycker ibland att det kan fylla en med en känsla av hopplöshet, att "det är ingen idé att bry sig för det förändrar ju inget"..får även ibland att det är lite som media, man vill bara chocka och sälja löpsedlar...men antar att man måste börja någonstans...antar att en väg att gå är upplysning, och då är det ju bra med filmer som i denna tråden, det väcker ju onekligen debatter! Och förhoppningsvis kan man finna lösningar genom dessa diskutioner :)

Ojoj nu ska jag sluta flumma :smirk:

Självklart vet att det finns MYCKET värre situationer men att man ändå utsätter sin häst för en sådan risk som att bryta av benet bara för att ryttaren vill att den ska hoppa över fasta hinder är skamligt. Då kan man väll lika gärna göra en "kilogräns" där hindrena brakar under en rejäl smäll. Inte riktigt förstått tjusningen med dessa hinder då de säkert går att göra om (till det bättre).

Det tycker jag verkligen! Det finns som någon annan sa tidigare ingen anledning till att inte utnyttja den teknik som faktiskt finns! Många hästar skulle sparas från skador om man gjorde så!

Men låt oss säga att jag å min häst hoppar ute i terrängen å hästen slår i en stor stock som ramlar ner framför hästen i språnget? det finns kanske orsaker till att hindrerna är fasta i terrrängen? jag är ingen fälttävlansryttare så jag ska väl egentligen inte yttra mig men det var en tanke som slog mig.

olyckor kan hända även på hinder som inte är fasta oxå även på låg höjd

jag gick omkull med min gamle häst för x antal år sedan på ett räcke på 1.10m höjd, han rev å fick bommen framför sig å hästen gick omkull å fick huvudet under kroppen, men han klarade sig men var bra stel i nacke å hals i ett bra tag.

har även varit med om en dödsolycka (det var inte jag som red vill jag påpeka) på regionaltävling 1.10klass, ekipaget kom fel in i kombinationen, hästen gick omkull å bröt nacken å dog.

jag är av den åsikten att man utsätter inte sitt djur för något man tror kommer sluta med dödlig utgång-

bara för att du slutar med hästar så slutar hästarna inte att gåomkull och bryta ben/rygg/nacke...

Dom i filmen menade nog att man inte ska stödja sporten genom att spela på hästar... Kan ha fel, men jag uppfattade det så...

Tror nästan enbart dressyr är den enda grenen där man inte utsätter hästen för livsfara.. Eller tja finns säkert något där också..

jo dressyrhästar får ju som alla vet kroniska kotledsinflamationer av för mycket dressyrarbete å får stå i boxen å plågas till de avlivas:smirk: skämt å sido, spelar egentligen ingen roll vad du gör för man utsätter ju alltid hästen ändå, tänk bara på riskerna med att transportera en häst..

men även om hindrena "brakar" vid en rejäl smäll så störtar förmodligen hästen iallafall, den kommer ju ändå att "snubbla" över hindret (tappa balansen). inte så ovanligt att "vanliga" hopphästar som hoppar hinder med lösa bommar ändå störtar när det blir ett ordentligt islag/missbedömning. jag vet "vanliga" hopphästar som brutit både ben och nacke vid "vanliga" hoppolyckor (tack och lov har inte mina hästar skadat sig allvarligt, men gått omkull i "vanligt" hinder har jag upplevt några ggr. under årens lopp). vet även olyckor där hästen under galopp över en äng trampat fel eller i en håla och på så sätt brutit benet.

sommaren -05 bröt en häst ett framben i sommarhagen hos oss. trots att det är åkermark. troligen har det varit en håla/ojämnhet som givit benbrottet. va med och tog bort en annan häst som i beteshagen fått ett bakben avsparkat av en annan häst året innan. (det har hänt några ggr. dom senaste 30 åren.) det mesta med häst hantering innebär risker (hur man än gör), även för hästen. jag vet även en tävlingshäst som gick själv i mindre grusad hage med trästaket, som fick för sig att hoppa över staketet (störtade i backen). den ådrog sig K.S och blev oridbar, den togs bort då den aldrig skulle bli bra igen.

jag håller med bubbel om att hästhantering som innebär ett utdraget lidande (även om hästen inte dör) är väldigt mkt. grymmare.

Senast ändrad av en moderator:

rävjakten är väl ändå förbjuden nu i england?

möjligt, jag vet inte riktigt hur det gått. men det har ju varit många turer runt det och stor ovilja att sluta med den typen av "jakt". har det blivit förbjudet så är det iallafall inte länge sedan.

Dom i filmen menade nog att man inte ska stödja sporten genom att spela på hästar... Kan ha fel, men jag uppfattade det så...

ts skrev att hon skulle sluta med hästar. å jag menade bara att bara för att hon slutar med hästa, slutar hästar inte gå omkull. å dom kan ju lika bra gå omkull i hagen å bryta nacken. då kanske vi ska låtta bli att släppa ut hästarna i hagen åsså ?? :confused:

men om man nu ska va sån så kan dom ju riskera att dö hela tiden... tex. i boxen. tänk om taket ramlar i skallen på hästen... :smirk:

(tycker faktiskt denna tråden är lite sandlåde nivå. om de nu e så hemskt varför inte göra nått ått saken istället för att sitta här å skriva *stackars lilla hästen då...* ??)

Vad ska man göra åt det? Finns inte mycket ett par svenskar kan göra något i england. Eller ja inte ens i ponnyhoppning heller tydligen :P

det är ju bra =)

att sätta emot på riktigt är att diskutera med de som har makt att förbjuda detta, och kräva att man gör något åt det,
jag skulle verkligen vilja arbeta emd just hästar som far illa på ex slakterier,auktioner m.m
jag skulle själv vela vara där och ta tag i problemen å kräva fram mer human hantering. mer säkerhet, mera kontroll.

när jag jobbade i england för 5år sedan så var det en hel del demostrationer mot att förbjuda jakten, men tror att det inte tog så lång tid efter det lagen mot jakten gick igenom.

men tjurfäktning finns väl fortfarande i spanien? eller e det någon som vet om det är förbjudet nu ?

jo, fast det disskuteras ju fortfarande friskt om just rävjakten som jag tycker är vidrig mot den stackars räven :cry: har aldrig riktigt fått klart för mig hur det har gått :confused:

tror inte tjurfäktningen i spanien är förbjudet, det visas ju ofta på tv. även det en vidrig sport :crazy: men även matadoren utsätter ju sig för stora risker :angel:

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 061
Senast: AraSlei
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 244
Senast: MML
·
Samhälle Jag funderar kring det här med att söka vård i en annan region än den man bor i. Jag har förstått att jag har rätt att söka öppenvård i...
Svar
2
· Visningar
384
Senast: manda
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat