Ödets ironi eller?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ödets ironi eller?

Det är just det som orsakar kluvenheten...

Men rent genrellt (eftersom att jag alltid är bra på at fantisera...) Ingen vet heller vad f.d. parter kan ha kommit överens om innan. Någon kanske har varit tillsammans i 10 år och kvinnan har alltid använt spiral, men inte talat om att hon tagit ut den. Mannen kanske har ätit p-piller, men slutat. De kanske "glömde" uppdatera vad som skett sen de gjort slut. Ja man kan fråga. Absolut.

Och man kan använda p-medel precis som de ska användas och en graviditet kan ändå uppstå. Verkligheten är ju sådan, människor ljuger och p-medel fallerar. Det måste vuxna människor vara införstådda med.

Det finns ett faktiskt ansvar och ett moraliskt ansvar.

Som sagt, jag är kluven och tycker många gånger att männen får bära ett tungt ok.

Kvinnan blir gravid och vill genomgå en abort. Mannen vill ha barn. Han står maktlös med motiveringen att det är kvinnans kropp.

En kvinna blir gravid och vill inte genomgå en abort. Mannen vill inte ha barn.
Han står maktlös med motiveringen att det är kvinnans kropp.

Ja, mannen kan inte bestämma över kvinnans kropp. Bara över sin egen. Kanske något en del män behöver fundera lite på...

Alla normalt funtade vuxna människor vet hur barn blir till. Alltså vet man om riskerna man tar när man väljer att ha sex. Nej, man kan inte vinga någon till att bli pappa, och ha umgänge med sina barn. Men baske mig så ska de betala sitt underhållsbidrag. Har man varit med och gjort barn kan man inte avsäga sig sitt ansvar, man vet ju att en möjlig konsekvens av sex är barn.

Ja men precis, killen är ju lika delaktig i att skapa barnet men ändå så får kvinnan i slutändan bestämma om det blir barn eller inte? Dubbelmoral?

Varför skulle det vara mer rätt att begå ett övergrepp mot kvinnans kropp genom att tvinga henne till abort än vad det är att tvinga mannen till att bli pappa?

Varför är det ena mer tyngre vägande än det andra? Båda bör ha lika stor rätt att säga om de vill/inte vill ha barn. Men tydligen är det så att killarna är bara spermadonatorer i slutändan och de får snällt pröjsa med pengar.

Ja, mannen kan inte bestämma över kvinnans kropp. Bara över sin egen. Kanske något en del män behöver fundera lite på...

M a o så är inte jämställdshetsprincipen gångbar här?

En man som vill ha barn kan endast få barn om kvinnan vill.
En kvinna som vill ha barn kan få barn om inte mannen vill.

Jag håller med om att männen ska ta ansvar. Men jag tycker att det ligger lika mycket på kvinnan.
Det är ett gemensamt ansvar!

Ska vi nå det jämställda samhälle vi vill ha så måste väl det mest grundläggande kunnas appliceras på även önskade och oönskade graviditeter.
Här står männen helt chanslösa. Det måste väl även du hålla med om?

*kl*

Det är inte kul o växa upp med vetskapen att man inte är önskad.
Spelar ingen roll om man är önskad av ena parten om den andra inte ville att man blev till.
Jag vet.
Visserligen var jag inte önskad av någon part, men iaf.

Det hade varit extremt annorlunda om pappan hade varit okänd, genom sperma donation, visst då hade man funderat på vem det var osv, men iaf vetat att man var önskad, för ingen är ju så dum (?) och donerar sperma om man inte vill ha ett barn någonstans i världen..

Pappan i detta fallet tycker jag inte ska ha några som helst moraliska eller ekonomiska förpliktelser då han inte vill ha barnet.

Det finns ett faktiskt ansvar och ett moraliskt ansvar.

Som sagt, jag är kluven och tycker många gånger att männen får bära ett tungt ok.

Kvinnan blir gravid och vill genomgå en abort. Mannen vill ha barn. Han står maktlös med motiveringen att det är kvinnans kropp.

En kvinna blir gravid och vill inte genomgå en abort. Mannen vill inte ha barn.
Han står maktlös med motiveringen att det är kvinnans kropp.

Det är just detta jag också reagerar inför.... för hur situationen än ser ut "är det kvinnans kropp" minsann och mannen ska bara hålla käft och gilla läget :crazy:

Varför ska man överhuvudtaget få göra aborter i så fall om man alltid till 100% får skylla sig själv om kvinnan blir gravid?

Har ni som domderar om mannens dumhet aldrig gjort några misstag själva i livet? Jag säger inte att mannen kan tvinga kvinnan till en abort (det är ju ändå hennes kropp... hehe :o) men jag hade aldrig klarat, moraliskt sett att tvinga någon på pengar när denne TYDLIGT tagit avstånd från barnet.

Vad tycker ni i frågan om ni får reda på att kvinnan sagt till mannen att hon tagit p-piller, men att det inte var sant? Är situationen likadan då? Får mannen ändå skylla sig själv?

Jag tycker det är sjukt oschysst att ha sex med någon enbart i syftet att lura till sig dennes sperma för ett barn, utan att säga något om det innan. Tycker ni inte att det finns ett moraliskt dilemma även på kvinnans sida?

M a o så är inte jämställdshetsprincipen gångbar här?

En man som vill ha barn kan endast få barn om kvinnan vill.
En kvinna som vill ha barn kan få barn om inte mannen vill.

Nej, det är jämställt. Kvinnor kan inte få barn utan sperma, män kan inte få barn utan ägg och livmoder.

Vill män inte ha barn håller de sin sperma borta från ägg och livmödrar, vill inte kvinnor få barn håller de sig borta från sperma.

Sedan är det ju så att det blir kvinnan som har sista ordet om en abort ska utföras eller inte eftersom det är hennes kropp det medicinska/kirurgiska ingreppet ska göras på.

Och ja, visst är det orättvist att kvinnor har den biologiska förmågan att bära fram ett barn och män inte har det. Å andra sidan så kan vi kvinnor inte donera sperma. Det handlar inte om ojämställdhet, det handlar om biologiska skillnader vi inte kan göra något åt.

*kl*

Jag tycker det är fruktansvärt egoistiskt att behålla ett befruktat ägg som inte är önskat av båda föräldrarna och på så sätt förstöra en annan människas liv, jag fattar verkligen inte hur man kan göra så... En abort är inte hela världen, jag vet, men ett barn blir en livstidsdom för pappan i fråga. Är inte båda parter överrens så tycker jag att abort är en självklarhet, oavsett om det är tjejen eller killen som är emot. Det är ju bara bullshit att "Han är vuxen och vet vad han ger sig in på" Bahh!! Har folk inget annat att komma med?? Ska alla som begår ett misstag bli straffade på livstid då? Det är lika mycket kvinnans skyldighet att ta reda på om mannen som hon hoppar i säng med är redo att bli pappa, är han inte det och man ändå väljer att ha sex med honom, ja då får man vara beredd på att göra abort.

/Nussikan, som är så j*vla trött på att det alltid är killens fel...

Det är just detta jag också reagerar inför.... för hur situationen än ser ut "är det kvinnans kropp" minsann och mannen ska bara hålla käft och gilla läget :crazy:

Varför ska man överhuvudtaget få göra aborter i så fall om man alltid till 100% får skylla sig själv om kvinnan blir gravid?

Har ni som domderar om mannens dumhet aldrig gjort några misstag själva i livet? Jag säger inte att mannen kan tvinga kvinnan till en abort (det är ju ändå hennes kropp... hehe :o) men jag hade aldrig klarat, moraliskt sett att tvinga någon på pengar när denne TYDLIGT tagit avstånd från barnet.

Vad tycker ni i frågan om ni får reda på att kvinnan sagt till mannen att hon tagit p-piller, men att det inte var sant? Är situationen likadan då? Får mannen ändå skylla sig själv?

Jag tycker det är sjukt oschysst att ha sex med någon enbart i syftet att lura till sig dennes sperma för ett barn, utan att säga något om det innan. Tycker ni inte att det finns ett moraliskt dilemma även på kvinnans sida?

Jag har nog besvarat allt detta redan i mina tidigare inlägg.

*kl*

Jag tycker det är fruktansvärt egoistiskt att behålla ett befruktat ägg som inte är önskat av båda föräldrarna och på så sätt förstöra en annan människas liv, jag fattar verkligen inte hur man kan göra så... En abort är inte hela världen, jag vet, men ett barn blir en livstidsdom för pappan i fråga. Är inte båda parter överrens så tycker jag att abort är en självklarhet, oavsett om det är tjejen eller killen som är emot. Det är ju bara bullshit att "Han är vuxen och vet vad han ger sig in på" Bahh!! Har folk inget annat att komma med?? Ska alla som begår ett misstag bli straffade på livstid då? Det är lika mycket kvinnans skyldighet att ta reda på om mannen som hon hoppar i säng med är redo att bli pappa, är han inte det och man ändå väljer att ha sex med honom, ja då får man vara beredd på att göra abort.

För dig är inte en abort hela världen, men det kan det vara för andra. Och vaddå det är bara bullshit med att vuxna människor får ta sitt ansvar? Det är väl så det är? Vuxna människor får ta ansvar för sina handlingar. Om man sedan väljer att se ett barn som ett livslångt straff så är ju det frivilligt. Det handlar ju om den egna inställningen... precis som inställningen till abort. Den är ens alldeles egna och den går att förändra. Det är inte heller ovanligt att ens inställning till sådana frågor förändras genom livet.

Så nu kan du tala för alla ?
För dig är kanske inte en abort hela världen, men för andra kanske det är en big deal?

Jag har inte påstått att det inte är en "big deal" för vissa, men ett barn är en betydligt större händelse. Dom flesta kommer över en abort, ett barn är inte direkt något som "går över" efter ett tag.

För dig är inte en abort hela världen, men det kan det vara för andra. Och vaddå det är bara bullshit med att vuxna människor får ta sitt ansvar? Det är väl så det är? Vuxna människor får ta ansvar för sina handlingar. Om man sedan väljer att se ett barn som ett livslångt straff så är ju det frivilligt. Det handlar ju om den egna inställningen... precis som inställningen till abort. Den är ens alldeles egna och den går att förändra. Det är inte heller ovanligt att ens inställning till sådana frågor förändras genom livet.

Ja men varför är det bara mannen som ska ta "sitt ansvar"? Kvinnan hoppade i säng med en man som inte ville ha barn, vart är hennes ansvar gentemot honom? Vill man absolut inte ha ett barn så är det nog ett livslångt straff, ett straff för ett enda misstag man gjorde. Sen kan man inte gämföra en abort med ett barn, det är inte riktigt samma storlek på händelse, ett barn förändrar ens liv för all framtid, även personerna i ens direkta närhet, en abort kan vara jobbig, men knappast en livsförändrande händelse i samma utsträckning.
Ja man vet aldrig hur man ställer sig till frågor i framtiden, kanske kommer du tycka precis som jag om några år, när livet har förändrats lite.

*kl*

Jag blev gravid trots att jag åt p-piller. Min kille ville ABSOLUT inte ha barn "ännu, kanske om några år...", men han visste också att jag ibland glömde ett piller samt att det inte är ett 100%-igt skydd. När jag blev gravid ville han att jag skulle göra abort, men jag ville inte. Till slut insåg han att han skulle förlora mig om han fortsatte tvinga mig och vi flyttade isär en period men framemot slutet av graviditeten var han ivrigare än jag. Nu är han den bästa pappa som finns och skulle aldrig vilja ha vår son ogjord. Han säger själv att han alltid skulle ha hittat på en ursäkt för att det inte var "rätt tillfälle". Jag tror att det påverkar att han är några år yngre än mig + att kvinnan har färre år på sig att få barn.
Jag skulle gärna vilja ha fler barn men respekterar hans vilja att inte skaffa fler och har satt in en p-stav som är ett effektivare skydd. Skulle jag trots allt bli gravid, skulle jag vilja diskutera det, men ge mig lättare om han ville att jag skulle göra abort.

Slutsats: Det är bådas beslut, men eftersom det är kvinnans kropp och hon dessutom har färre år på sig att bli gravid, väger hennes tycke lite tyngre. Eftersom män oftast inte har en biologisk klocka på samma sätt, kanske de inte vet att de faktiskt vill ha barn och det kanske blir jättebra ändå.

TS:
- Behåll barnet om det känns rätt
- Tvinga inte killen, men ge honom chansen att bli en närvarande pappa. Och kanske vet han inte förrän barnet är fött vilket han vill, men låt honom alltid få chansen.
- Underhållet kan ni också diskutera. Om du annars hade inseminerat så hade du ju inte fått underhåll, så om killen bara vill vara "spermadonator", so be it.
- Låt barnet veta vem som är hans far, men om killen inte vill vara närvarande, så var ärlig inför barnet och se till att h*n får närvarande fadersfigur på annat sätt.

Ditt sätt att skriva indikerade på att du tala för alla när du skrev att abort inte är hela världen.

Vilket är felaktigt att påstå.

Att tvingas genomgå en abort mot sin egentliga vilja kan vara väldigt väldigt traumatiskt .

Han skulle ha skyddat sig om han inte ville ha barn är min första tanke. Vill han inte ha barn är det ultimata ansvaret hans. Så känner jag.

I övrigt så vill du ha någon pappa med i bilden? Vill du ha underhåll till barnet? Om svaren är nej så om ni båda vill så kan han få avstå att vara fader till barnet men isåfall ska han inte komma krypandes sedan efter några år tycker jag. Väljer han nu ska det beslutet ta fast så att ni kan bestämma vad som ska sägas till barnet när hon/han blir äldre och du ska förklara hur det ligger till.

I övrigt så tycker jag du ska behålla barnet.

Skickar styrkekramar :)

Ja men varför är det bara mannen som ska ta "sitt ansvar"? Kvinnan hoppade i säng med en man som inte ville ha barn, vart är hennes ansvar gentemot honom? Vill man absolut inte ha ett barn så är det nog ett livslångt straff, ett straff för ett enda misstag man gjorde. Sen kan man inte gämföra en abort med ett barn, det är inte riktigt samma storlek på händelse, ett barn förändrar ens liv för all framtid, även personerna i ens direkta närhet, en abort kan vara jobbig, men knappast en livsförändrande händelse i samma utsträckning.
Ja man vet aldrig hur man ställer sig till frågor i framtiden, kanske kommer du tycka precis som jag om några år, när livet har förändrats lite.

Hur kan du få det till ett livstids straff?
Underhållet är på drygt 1000 kr i som längst 21 år.
Är det en livstid?

Att en abort "går över" är inte sant, det finns många som ångrar sin abort hela livet, och då menar jag tills de dör.
Att aborten inte ändrar ens liv är inte heller sant, inte för de som bär på sorgen över det barn som aldrig fick komma till världen, kanske för att pappan inte ville och kvinnan inte vågade bli själv.

Att du inte tycker att pappan ska "straffas" för att han inte skyddade sig/kondomen gick sönder förstår jag men vem kan säga nu att de inte kommer att ändras med tiden?
Han kanske inte alls ser det som ett straff när barnet är fött?

Att det fortfarande i våra upplysta tider föds barn där någon/båda föräldrarna inte vill ha barnet är tragiskt, inte för den förälder som inte ville ha barnet utan för barnet om det blir utsatt för förälderns ogillande.

Det är så totalt onödigt, alla vet hur ett barn blir till och alla ska ta sitt ansvar.

Att en kvinna ska gå med på att göra abort om hon vet att killen inte vill ha barn:confused: då kan man ju lika gärna vända på det att om mannen har sex med en kvinna som han vet inte gör abort, ja då har han ingen rätt att ens knysta om abort.

Blev lite förvånad att du tycker att pappan inte ska krävas på underhåll om han inte vill ha barnet.
Ditt barn får inget underhåll eller?
För visst var det så att du behöll ditt barn själv fast pappan inte ville det?
Eller har jag helt tagit fel på person?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
713
Senast: miumiu
·
Gravid - 1år Anonymt konto för att beskriva min situation. Jag är gravid. Otroligt nog, jag borde inte kunna bli det. Haft dubbelsidig svår...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 209
Senast: vallhund
·
Gravid - 1år Fick igår reda på att jag är gravid, v17+2. Kom som en stor chock då jag har trott att jag har haft en tumör i magen eller liknande...
2
Svar
37
· Visningar
4 274
Senast: sicx
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu när jag sitter och ammar hela dagarna så surfar jag givetvis en hel del under tiden. Igår så läste jag en så otrolig vacker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 232
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar