Ödets ironi eller?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ödets ironi eller?

För att vara politiskt korrekt är det nog bäst att du gör abort för att sedan inseminera dej.

Observera ironi!!!

I annat fall kan du ju säga att du har inseminerat dej, att du samtidigt hade sex med exet betyder ju inte att det är han som är pappan:cool:

Och man kan använda p-medel precis som de ska användas och en graviditet kan ändå uppstå. Verkligheten är ju sådan, människor ljuger och p-medel fallerar. Det måste vuxna människor vara införstådda med.

Ja blir man gravid på den lilla procent som skyddet inte ger är det en helt annan sak. Där hamnar jag inte ens i ett moraliskt dilemma.

Men för mig är det fel att föra någon bakom ljuset. Därför får jag dubbla känslor. Dudbla känslor är det för att min ena tanke går emot den andra. Dvs. man lurar inte någon med flit, samtidigt som man vet hur barn blir till.

Jag skulle aldrig behålla ett oönskat barn. Vare sig det är från min sida eller den som ska bli fadern. du vill inte förstöra någons liv men tänker absolut inte göra abort.(dubbelmoral?) Ex:et vill absolut inte ha barn och ett barn kan ju då faktiskt förstöra för honom och för det framtida barnet. Vem vill vara oönskad liksom :crazy: men de är så JAG ställer mig till frågor som dessa. Alla gör som de vill

Så nej, jag skaffar inte barn förrän de är önskat av BÅDA föräldrarna.

Och jag skulle aldrig kunna göra en abort.

Men jag är väldit noga med att upplysa om det och har varit super noga med dubbla skydd också.

Ts har hamnat i en svår situation minst sagt.

Om du ändå hade funderat på att bli ensamstående mamma via insemination är det här bättre, tycker jag. Då kommer ju barnet att i alla fall veta vem som är pappan..

där håller iaf inte jag med. Hellre ovetandes om vem pappan är än leva i den vetskapen att min pappa vill inte ha med mig att göra...faktiskt...

Ja men varför är det bara mannen som ska ta "sitt ansvar"? Kvinnan hoppade i säng med en man som inte ville ha barn, vart är hennes ansvar gentemot honom? Vill man absolut inte ha ett barn så är det nog ett livslångt straff, ett straff för ett enda misstag man gjorde. Sen kan man inte gämföra en abort med ett barn, det är inte riktigt samma storlek på händelse, ett barn förändrar ens liv för all framtid, även personerna i ens direkta närhet, en abort kan vara jobbig, men knappast en livsförändrande händelse i samma utsträckning.
Ja man vet aldrig hur man ställer sig till frågor i framtiden, kanske kommer du tycka precis som jag om några år, när livet har förändrats lite.

Alla ska ta sitt ansvar, varken mer eller mindre. Annat har jag inte skrivit. Man kan dividera kring människors ansvar gentemot sina medmänniskor i en evighet men när det gäller just detta område handlar det till syvende och sist ALLTID om det egna ansvaret, för verkligeheten är inte perfekt. P-medel fungerar inte perfekt, människor ljuger och duperar. Vill man inte ha barn ser man således till att det inte händer.

Och som redan påpekat. Livslångt straff? Försörjningsplikten sträcker sig inte riktigt så långt. En abort kan också bli ett livslångt straff. Den kan leda till livslång barnlöshet och det ser vissa människor definitivt som ett straff.

Sedan kan det ju faktiskt vara så att pappan ändrar åsikt. Kanske kommer hans inställning att förändras. Det har skett. Jag har nära släktingar som exempel på det. Hur en pappa som inte ville ha barnen växte in i sin roll och med åren blev bra pappa. Tyvärr övergav mamman barnen... hon som valde att inte göra abort så där bytte de roller.

Delvis kl

Ja man kan vända på det i oändlighet, men min åsikt är ändå att båda ska vara överrens, ingen ska tvingas bli förälder emot sin vilja. Det handlar inte bara om 21 år, du som påstår att en abort kan plåga någon genom hela livet, vad tror du inte det kan göra med killen som inte ville ha barnet sedan när han mognar och inser att han har övergett sin son/dotter, detta är något han kommer att få leva med resten av livet.

Sen verkar det inte som om någon bryr sig om hur det blir för barnet, hur kul är det att veta att en av ens föräldrar inte ville ha en? Tänk om pappan sedan ångrar sig och drar igång rättsliga processer för att få rätt till sitt barn, då är det även barnet som tar skada.

Min åsikt är som sagt att det är fruktansvärt egoistiskt att tvinga någon att bli förälder som inte vill detta, oavsett om den gjort ett misstag eller inte, ingen är perfekt. Det är egoistiskt både mot den andra parten och mot det ofödda barnet.

du som påstår att en abort kan plåga någon genom hela livet, vad tror du inte det kan göra med killen som inte ville ha barnet sedan när han mognar och inser att han har övergett sin son/dotter, detta är något han kommer att få leva med

Om du menar mig så:

Jag menade bara på att allt inte är så jäkla enkelt som du vill få det att låta.

Att alla inte tar så himla lätt på en abort som du.

Det är en jäkla soppa och en svår situation, har aldrig påstått något annat heller.

Det är väl bara bra om pappan ändrar åsikt och faktiskt vill vara en del av barnets liv. Det är aldrig för sent att böra ta del av barnets liv. Sedan får man ju hoppas att mamman inte försöker hindra pappan från att börja träffa sitt barn.

Och visst kan pappan känna sig skyldig för att han struntat i barnet, men som sagt det är aldrig för sent. En kvinna som gjort abort kan känna sig skyldig till att ha dödat ett foster resten av sitt liv. Aborten kan aldrig göras ogjord, ett barn som finns kan man alltid försöka bilda en relation med.

där håller iaf inte jag med. Hellre ovetandes om vem pappan är än leva i den vetskapen att min pappa vill inte ha med mig att göra...faktiskt...

Men tycker du det känns etiskt OK att först abortera ett foster och sedan åka i väg till DK för att genomgå en insemination direkt därpå? DET om något är väl att leka med "livets värde" eller vad man ska säga. Och obs, jag är inte på något vis rabiat abortmotståndare! Det finns absolut massor av fall där abort är det bästa, men som jag ser på den här situationen är det inte det i aktuellt fall!

Här finns en blivande mamma som längtar efter ett barn, och vars barn växer i magen just nu. Vore det inte synnerligen oetiskt att döda det lilla pyret då, för att sedan skaffa ett annat? I så fall är det väl bättre att man lämnar pappan helt utanför om han nu verkligen inte vill ha något att göra med sitt barn.

Dessutom, varför i hela friden skulle det skada pappan mer att få ett oönskat barn än att tvinga mamman att abortera ett efterlängtat?

Delvis kl

Min åsikt är som sagt att det är fruktansvärt egoistiskt att tvinga någon att bli förälder som inte vill detta, oavsett om den gjort ett misstag eller inte, ingen är perfekt. Det är egoistiskt både mot den andra parten och mot det ofödda barnet.

Är det inte lika frukansvärt egoistiskt att tvinga någon att abortera ett efterlängtat barn?

Många pappor får ju också en chock när det inträffar. När det väl sjunker in och blir verklighet så kan det bli raka motsatsen också!

Jag håller tummarna för att även denna blivande pappas hjärta snart kommer att klappra för den lill*!

De första dagarna när vi upptäckte att jag var gravid lovar jag att marken gungade för pappan här hemma :) Samma pappa undrade när vi skulle ha en till innan vi ens lämnat BB! Så den första reaktionen behöver inte alltid betyda allt!

Nej, det tycker jag inte. Vill man så gärna ha barn så kan man skaffa det med någon som delar ens glädje och längtan, eller göra en insimination så man inte raserar någon annans liv.

Då tycker vi väldigt olika! Jag tycker som sagt det är minst lika illa att tvinga någon till en abort, och jag tycker det är oetiskt mot det ofödda barnet att abortera det (ÄVEN fast det inte vet om det s a s) och sedan inseminera sig för att få ett annat barn.

Samma pappa undrade när vi skulle ha en till innan vi ens lämnat BB! Så den första reaktionen behöver inte alltid betyda allt!

Gulligt :love:!!

Jag håller oxå tummarna för att TS barns pappa lugnar ner sig och ser något positivt i situationen.

Med det resonemanget som du har så borde kvinnor som inte vill ha barn kunna tvinga män till hormonell behandling så att de bara skjuter "blanka skott".

Skulle förhållandet sedan ta slut så kan mannen sluta ta hormoner och alstra barn med den kvinna som vill..

*ironi*

*kl*

Oj. Här har det visst hänt lite grejer.

Har inte läst alla svar ordentligt men kommer att göra det senare ikväll.

Kan berätta att jag o mitt ex pratat med varandra mer nu. Han är chockad, ledsen, förbannad, förtvivlad. Han känner sig maktlös o jag förstår honom till 100%. Jag har sagt att han får involvera sig hur mycket han vill, jag kommer inte att tvinga honom. Men som han själv sa "antingen så är man pappa eller inte". Just nu befinner han sig i chocktillstånd. Men när chocken lagt sig kommer han förmodligen börja tänka på ett annat sätt o ta sitt ansvar så mycket han orkar o kan.

Jag har stöd från min familj, från vänner o då jag jobbar på en förskola har jag mycket stöd o kunskap o erfarenhet att hämta från kollegor o föräldrar därifrån.

Jag KAN inte göra en abort. Det är inte ett alternativ i min värld. Det är egoistiskt kanske. Men jag tycker isåfall att skaffa barn över huvud taget är egoistiskt. Det finns miljoner föräldralösa barn i världen ändå väljer vi att skaffa "ett eget" barn..

Mitt barn är önskat o kommer att bli älskat av många o jag kommer att bli en strålande mamma. Jag har aldrig varit så säker i hela mitt liv.

Blev lite förvånad att du tycker att pappan inte ska krävas på underhåll om han inte vill ha barnet.
Ditt barn får inget underhåll eller?
För visst var det så att du behöll ditt barn själv fast pappan inte ville det?
Eller har jag helt tagit fel på person?

Jaa du har tagit fel på person. Jag och pappan gick isär när sonen var 6 månader.

Jag tycker det låter som du är en egostisk skithög rent ut sagt. :devil: Tror inte ett ögonblick på att det skulle vara ödets ironi för vid din ålder borde man vara bekant med hur barn blir till. Enda förmildrande omständigheten är väl att även han har skyldighet att se till att det inte blir några barn om han nu inte vill ha något å andra sidan är ju killen själv just inte mycket mer än ett barn. För mig är det fullkomligt obegripligt hur man kan bete sig så oansvarigt. Barn har rätt till båda sina föräldrar och hur tror du barnet kommer att må av att ha en far som inte vill veta av det. Att föda och uppfostra barn är ingen dans på rosor ens när man är två om det i synnerhet inte när dom är bebisar. Blev både arg och ledsen efter att ha läst ditt inlägg och jag säger bara stackars barn.:(:eek::mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
713
Senast: miumiu
·
Gravid - 1år Anonymt konto för att beskriva min situation. Jag är gravid. Otroligt nog, jag borde inte kunna bli det. Haft dubbelsidig svår...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 209
Senast: vallhund
·
Gravid - 1år Fick igår reda på att jag är gravid, v17+2. Kom som en stor chock då jag har trott att jag har haft en tumör i magen eller liknande...
2
Svar
37
· Visningar
4 274
Senast: sicx
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu när jag sitter och ammar hela dagarna så surfar jag givetvis en hel del under tiden. Igår så läste jag en så otrolig vacker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 232
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar