Jag tror att allting har varit en chock för alla. Och jag förstår att det har varit en jätte stor chock för mamma. Jag har några kurser kvar i gymnasiet och har änså länge bara ett vikariat jobb. Har nu i efterhand fått reda på att mamma är rädd för att det är hon som ska få ta hand om barnet för att jag inte kommer orka med allt. För ca 1 år sen gick jag in i depression och det är det dom är oroliga för, att jag ska falla tillbaka. Och jag förstår min familj till 100%, jag är också livrädd. Nu vet jag faktiskt inte vad som är rätt eller fel. För mig men jag vill också att det ska bli bra för alla. Men jag önskar också att dom var med på ultraljudet och se det lilla hjärtat slå, för att förstå hur det är för mig. Jag har ingen aning om hur det ska gå med allt. Som det är nu känns en abort som det lättaste och kanske rätta alternativet, för allas skull. Men känns också fruktansvärt, jag kommer döda mitt egna barn. Är så fruktansvärt ledsen över hela situationen att det gör ont i mitt hjärta. För det var inte så här jag ville eller ens kunde föreställa mig att det skulle bli den dagen jag kom hem och berättade att jag var gravid. Ögonen är svullna av gråt och nu kommer det inga tårar längre. Jag har varit hos en kurator och pratat som säger att man klarar allting om man bara vill. Men jag vet inte vad jag vill längre.
Du ska inte göra nått för de är enklare för andra!
Mödravården och även tiden efter finns det riktiga PROFFS för mammor som mått dåligt av olika anledningar. Och det stämmer ju som kuratorn säger, vill du klara detta och behålla barnet kommer du få den hjälp du behöver. Det kan vara allt från tätare barnmorskebesök om du klickar med henne till att du får träffa speciella mödrapsykologer och läkare. Det finns mycket väl prövad medicin som är ofarlig för barnet som man får äta för att "orka".
När barnet är fött hamnar man inte heller på vanliga bb. Man hamnar på en mindre avdelning med mer personal. Det är lugnare och jag upplevde det som mycket hemtrevligare.