Ödets ironi eller?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ödets ironi eller?

Men som sagt om jag inte vill ha barn men min pojkvän vill ha, och jag blir gravid ska jag behålla det för hans skull då? Jag visste ju att sex kan leda till barn. Ska jag då ta mitt ansvar och föda fram ett barn jag inte vill ha ?

Om du inte vill ha barn så antar jag att du skyddar dig ordentligt. Om du gör det har du tagit ditt ansvar, skulle du ändå bli gravid så är det du som bestämmer över din kropp.

Det är fördelen med att vara Kvinna. Valet är ditt, med det valet kommer också ansvar. Nackdelen är att om "olyckan" är framme påverkar det dig, det är du som i så fall behöver gå igenom en abort och allt vad det kan innebära.

Nackdelen med att vara man är att han inte har det valet. Fördelen är att han aldig kommer behöva göra en abort.

Har hon våldtagit killen håller jag helt med dig, då är det klart att han inte ska betala underhåll. Dock förutsätter jag att så inte är fallet (det låter iaf inte så på TS), utan att det är en vuxen man som av fri vilja har legat med henne. Jag förutsätter också att han är såpass bildad att han vet om att barn är en eventuell konsekvens av ett samlag. Varför ska han då inte betala underhåll?

Edit: Missade att läsa andra sidan innan jag svarade, därför jag upprepar lite vad människor sagt innan mig. :o

Håller helt med. Har ju en bekant i samma situation och hon kommer att behöva underhållet då hon får usel fp.

Killen kan väl ändå inte varit så bakom flötet att han inte ens tänkte att risken att bli gravida finns när man har sex oskyddat :idea:

Hade han nu varit så emot att bli pappa skulle han ha skyddat sig, förstår inte hur folk tänker ibland. Och hur man ens kan tänka tanken att inte ta ansvar för sitt barn, när man är en vuxen människa som han faktiskt är.

Du är stark TS som väljer att behålla barnet trots dit idiotiska ex! All lycka till dig.

Detta inlägg väcker en fråga...

I tråd efter tråd så ifrågasätts kvinnors val att skaffa barn med vad som anses vara dåligt pappamaterial. I denna tråd hyllas en kvinna som gör samma val?

Även om man vet att sex kan leda till barn, så finns det dom som inte vill ha barn. Ska dom då sluta ha sex, för inte ens sterilesering (stavning?) sägs vara helt 100 procentigt.

Du skriver att barn inte är någon rättighet. Jag håller med. Men däremot verkar du anse att sex är en rättighet. Det håller jag inte med om. Sex är något som människor gärna ägnar sig åt, och som kan leda till barn, även om man gör allt för att undvika det. Jag tror det finns en poäng i det systemet. Barn kommer inte på beställning.

Fast hon vill ju inte leva med det dåliga pappamaterialet?

Ts hade ju ändå tänkt inseminera sig, nu blev hon gravid ändå.

Problemet med tjejerna i dåligtpappamaterialtrådarna är ofta (tycker jag) att de vill försöka rädda relationen genom att skaffa barn.

Den biologiska klockan är jävligt stark. Starkare än många andra saker.

I tråd efter tråd så ifrågasätts kvinnors val att skaffa barn med vad som anses vara dåligt pappamaterial. I denna tråd hyllas en kvinna som gör samma val?

Hyllas hon? Det tycker inte jag.

Jag tycker de flesta bara konstaterar att hon har rätt att fortsätta graviditeten.

Hon beskriver sig som en barnlängtande kvinna som hade tänkt göra en insemination, och nu frågar hon om hon borde göra abort av hänsyn till pappan. Även om man är kritisk till att ensamstående skaffar barn på egen hand (som jag är), så känns det väl ändå väldigt ologiskt att en kvinna i denna situation skulle göra abort, för att sedan inseminera? Särskilt om man utgår från barnets bästa, för vid insemination är det väl inte ens säkert att barnet ens får veta vem pappan är?

Jag är uppvuxen utan någon som helst kontakt med en pappa som absolut inte ville ha mig. Det har satt en del oläkta sår i mitt hjärta. Det är INTE roligt att veta att jag är oönskad, inte bara av min pappa, utan även av min farmor, farfar och hela den sidan av min släkt!

MEN, om jag fick välja mellan att inte vara här, eller att växa upp med en underbar mamma och som fyraåring få en fantastisk styvfar så väljer jag mitt liv.

Kontentan är:
- föd barnet, men låt det veta att det är det mest fantastiska barn som finns, att pappan är frånvarande är hans förlust, inte barnets. Min mamma trodde att hon skyddade mig genom att inte prata om min pappa och hans släkt. Det hade varit bättre att vetat att jag var bra, och de var korkade!

- Underlätta all kontakt med pappan, men var öppen mot barnet om han säger nej.

-Låt inte pappan hålla på och krångla med träffar, för att sedan ställa in dem i sista sekund och det sen aldrig blir av. Min pappa ringde och ville träffa mig, bara för att ställa in nån timme innan. Jag var 27 år innan jag träffade honom. Då ville även min farmor och farfar ta upp kontakten,men jag valde att inte träffa dem. Har de valt bort mig i sitt liv så ville inte jag när jag blivit vuxen. Nu är de döda, och det gör ont. Men jag vet att jag valde rätt.

Jag vill tillägga att min mamma var ensamstående och 17 år när hon födde mig. Nu är jag 38 år, har tre egna barn, gift och ihop med samma man sen 18 år, jag har skaffat mig universitetsutbildning och jag saknar ingenting i mitt liv!

Många kramar till dig i ditt beslut! Jag hoppas få följa din graviditet här på bukefalos förälder!

Som sagt, jag försvarar varken barnet eller pappan. Jag anser att det finns omständigheter där en pappa faktiskt kan få välja. Det är kvinnans kropp men ska vi verkligen ha rätt att tvinga en kille att bli pappa bara för att vi vill ha barn ? Juridiskt har vi rätt att kräva en ekonomisk bit av pappan men jag tycker inte att det är rätt att kräva något om personerna skyddat sig och det händer ändå.
Nej, det är ingen rättighet enligt lag att ha sex men det är ändå något mestadels av befolkningen sysslar med. Vill man inte ha barn så får man skydda sig, enkelt. Sen om man väl bli gravid ändå så är det ett beslut man får ta då.

Ja, jag skyddar mig väldigt noga eftersom jag inte vill ha mer barn.

*delvis KL*

Jag får dubbla känslor av det här. Det är ingen tvekan om att barnet är välkommet och älskat! Men att ha sex med något för att tillveka barn utan att fråga den andra. Är det rätt av vare sig en man eller en kvinna? Att hoppas att det blir något och tänka att den andra får skylla sig själv som inte skyddar sig? Är inte det ett gemensamt beslut att man har sex under sådana omständigheter att man kan bli gravid? Är det verkligen bara upp till var och en? Jag kan tänka mig 100 scenarios där den andra trott att det var okej. Tjejen är kanske van att kille drar sig ur och en dag gör han inte det utan att förvarna t.ex. (Ja jag vet att det är en osäker metod, men enligt empiriska studier så kan det fungera i många år :angel:) Men hur schyst är det? Är det inte sådana man pratar om innan?

Som sagt, jag försvarar varken barnet eller pappan. Jag anser att det finns omständigheter där en pappa faktiskt kan få välja.

Nej, du försvarar inte barnet. Det stämmer. Du försvarar pappan genom att betona hans rätt att välja om han ska vara pappa till sitt barn eller inte.

Barnets rätt har jag inte sett dig skriva ett enda ord om, vad jag kan minnas.

Eftersom TS knappast våldtog killen har hon alltså inte tvingat honom att få barn. Det är intressant att du lägger ansvaret för mannens fertilitetskontroll på kvinnan.

Om du läser alla mina inlägg så pratar jag generellt om detta.

Rörande TS och den killen så läste jag ju ordentligt att det var oskyddat sex, och då får han givetvis stå sitt kast. Vad ska jag skriva om barnet ? H*n kräver inte att finnas, det är vi mammor som väljer om barnet ska behållas. Då är det vi mammor som får se till att barnet får en bra uppväxt ? Alla är vi olika men jag skulle aldrig med att tvinga killen på underhåll eller umgänge om han berättade innan att han inte vill ha barn.

Nu diskutera jag dessutom bara pappor som gjort klart innan att dom inte vill ha barn och tar sitt ansvar genom att skydda sig.

*delvis KL*

Jag får dubbla känslor av det här. Det är ingen tvekan om att barnet är välkommet och älskat! Men att ha sex med något för att tillveka barn utan att fråga den andra. Är det rätt av vare sig en man eller en kvinna? Att hoppas att det blir något och tänka att den andra får skylla sig själv som inte skyddar sig? Är inte det ett gemensamt beslut att man har sex under sådana omständigheter att man kan bli gravid? Är det verkligen bara upp till var och en? Jag kan tänka mig 100 scenarios där den andra trott att det var okej. Tjejen är kanske van att kille drar sig ur och en dag gör han inte det utan att förvarna t.ex. (Ja jag vet att det är en osäker metod, men enligt empiriska studier så kan det fungera i många år :angel:) Men hur schyst är det? Är det inte sådana man pratar om innan?

Förhoppningsvis talar vi i detta fall om en vuxen, normalbegåvad man och en sådan vet att sex kan leda till barn. Även när preventivmedel används och i synnerhet om inga preventivmedel används (även om killen drar sig ur innan ejakulation).

Det är upp till var och en att ta ansvar för att inte sätta barn till världen om man inte vill ha dem. Det kan innebära tex. total avhållsamhet, sex i alla andra former än snopp i vagina eller sterilisering.

Är det schysst att med vett och vilje gå och in "och göra sig gravid" med någon som inte vill ha barn? Nej. Det tar dock inte ansvaret från den part som inte vill ha barn. Vi ansvarar var och en för oss själva. Vill jag inte ha barn kan inte någon annan ta ansvar för att så inte sker, det måste ju jag ta ansvar för själv eller hur?

Nu diskutera jag dessutom bara pappor som gjort klart innan att dom inte vill ha barn och tar sitt ansvar genom att skydda sig.

Och det är allt som behövs? Att man försöker skydda sig? Man ska inte behöva ta med i beräkningen att skydd inte alltid fungerar? I verkligeheten är det ju så att skydd fallerar även när de används korrekt och den "lilla" detaljen ska man väl ändå alltid ha i åtanke.

*kl*

Även jag är kluven i det här.
Därför ställer jag en fråga innan jag tar ställning:

-Vad vidtog du för åtgärder TS för att inte bli gravid?

Är det schysst att med vett och vilje gå och in "och göra sig gravid" med någon som inte vill ha barn? Nej. Det tar dock inte ansvaret från den part som inte vill ha barn.

Det är just det som orsakar kluvenheten...

Men rent genrellt (eftersom att jag alltid är bra på at fantisera...) Ingen vet heller vad f.d. parter kan ha kommit överens om innan. Någon kanske har varit tillsammans i 10 år och kvinnan har alltid använt spiral, men inte talat om att hon tagit ut den. Mannen kanske har ätit p-piller, men slutat. De kanske "glömde" uppdatera vad som skett sen de gjort slut. Ja man kan fråga. Absolut.

Jaa, självklart ska man det. Man kan vända på det hur mycket som helst. Allt är inte svart eller vitt som sagt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
713
Senast: miumiu
·
Gravid - 1år Anonymt konto för att beskriva min situation. Jag är gravid. Otroligt nog, jag borde inte kunna bli det. Haft dubbelsidig svår...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 209
Senast: vallhund
·
Gravid - 1år Fick igår reda på att jag är gravid, v17+2. Kom som en stor chock då jag har trott att jag har haft en tumör i magen eller liknande...
2
Svar
37
· Visningar
4 274
Senast: sicx
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu när jag sitter och ammar hela dagarna så surfar jag givetvis en hel del under tiden. Igår så läste jag en så otrolig vacker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 232
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel