Oberättigad åsikt eller?

Nej, nu missförstår du. Att min sambo tex har ett jobb som i princip omöjliggör föräldraledighet baserat på att det är ett extremt manligt yrke är viktigt för mig i denna debatt då det omöjliggör ett likadelande av en ev föräldraledighet. Att jag är ensam i sverige om det jag gör är inte ett omöjliggörande men hade sannolikt varit om jag hade varit man.

Problemet ligger just där. Alla köper att jag är hemma ett år, ingen köper att han ska vara det, Trots att vi båda jobbar med extremt personbundna, specifika arbeten. Och tjänar ungefär lika mkt.
Och varför spelar det någon roll vad andra tycker om det. Ta ut vad man har rättighet att ta ut i enlighet med vad ni kommer överens om inom relationen.
 
Dessa rättigheter och skyldigheter är inte baserade på kön. Om något har kvinnor fler rättigheter än vad män har.
Du undviker fortfarande att kommentera varför du vill att föräldraförsäkringen inte ska vara individuell utan kollektiv, så individerna i familjen måste fördela dem sinsemellan - och hur det bidrar till jämställdhet och hur det är bäst för barnet och samhället.
 
Du undviker fortfarande att kommentera varför du vill att föräldraförsäkringen inte ska vara individuell utan kollektiv, så individerna i familjen måste fördela dem sinsemellan - och hur det bidrar till jämställdhet och hur det är bäst för barnet och samhället.
Det är bättre för familjen då man har större flexibilitet med hur man disponerar dagarna.
 
Men så är det med många andra val som människor gör som inte jag tycker är vettiga men det är så välfärdssamhällen fungerar. Det är knappast så att det är antalet uttagna föräldraledighetesdagar som gör skillnad mellan försörjningsstöd eller fullgod pension.

Föräldraledighet eller bara möjligheten att kvinnor kommer vara föräldralediga gör att vi är mindre attraktiva på arbetsmarknaden. Det plus VABandet och deltidsarbete. Det i sig avspeglas sedan i behov av försörjningsstöd och hur pensionen ser ut.
 
Men så är det med många andra val som människor gör som inte jag tycker är vettiga men det är så välfärdssamhällen fungerar. Det är knappast så att det är antalet uttagna föräldraledighetesdagar som gör skillnad mellan försörjningsstöd eller fullgod pension.
Min erfarenhet är att mönstret från föräldraledighet följer med. Den som är hemma längst under föräldraledigheten är också den som vabbar mest, går ner och jobbar halvtid. Sen får man nästa barn och är hemma 1.5 - 2 år då också... Så i slutändan är det många år som försvinner.
 
Föräldraledighet eller bara möjligheten att kvinnor kommer vara föräldralediga gör att vi är mindre attraktiva på arbetsmarknaden. Det plus VABandet och deltidsarbete. Det i sig avspeglas sedan i behov av försörjningsstöd och hur pensionen ser ut.
Båda könen har möjligheten och diskriminerar man på kön så är det förbjudet.
 
Och varför spelar det någon roll vad andra tycker om det. Ta ut vad man har rättighet att ta ut i enlighet med vad ni kommer överens om inom relationen.
Det spelar ingen roll vad andra tycker om det. Jag tycker samma ändå, och han med. Det som spelar roll är om hans bransch kan tvingas in i detta. Annars är det nog en liten minoritet som bidrar till jämställdhet i en stor bransch.
 
Ja, jag vill ha min egen lön. Jag vill ha min egen semester. Jag vill ha min egen sjukpenning. Hamnar jag i situationen att jag behöver ekonomisk hjälp av samhället vill jag att den ska gå till mig. Så det är nog det mesta faktiskt?
Jag menar andra fenomen i samhället där män eller kvinnor oftast beter sig olika av eget val/förväntningar. Oavsett vilket så är det här en rätt tröttsam diskussion för den går bara i cirklar, du/ni tror på att fördelning med reglering är vägen att gå och jag önskar att det vore mer fritt val.

Det vi åtminstone egentligen borde vara överens om är att varken nu eller då så är reglerna ojämlika utan man har samma rätitgheter och skyldigheter oberoende av kön. Däremot kan uttaget vara ojämnt fördelat.
 
Och då bör man inte välja att göra så. Allt du kan göra med "bestämda dagar" kan du även göra med helt fria dagar och mer.
Men det händer ju inte. På grund av ett flertal orsaker som fler än jag tagit upp. Det kommer aldrig hända att min sambo får föräldraledigt i flera månader utan "repressalier" det krävs ju att staten styr det för att det ska hända.
 
Ett problem är att det verkar vara kultur i vissa branscher att man inte är föräldraledig och att föräldraledighet (och annan ledighet fö) anpassas mycket efter företaget.
Där karln jobbar är det nästan bara män, ingen man är/har varit föräldraledig, enda kvinnan tyckte (förvisso säkert skämtsamt) att han skulle förlägga sin föräldraledighet till efter projektslut (problemet är 1. då är barnet ca 1år, och att 2. det ju alltid kommer ett nytt viktigt projekt så kommer Aldrig vara en bra tidspunkt...).

Vilken bransch? Bygg/anläggning :grin: Vilken utbildningsnivå, majoriteten högutbildade :cautious:
Tycker karlar (de som nu är unga/"i barnskaffandeålder") på "arbetarnivå" verkar mer positiva till att vara föräldralediga och "slippa jobba", i teorin iaf.
Själva företaget i sig är dock trevliga och betalar ut en fin kompletterande föräldrapeng :)

Branscher med mer kvinnor och inte lika stor "gubbkultur" upplever jag mer är förberedda på att folk kommer att skaffa barn och vara föräldralediga mht organisation, personalstyrka och rekrytering. Verkar här vara mer "oj fan nån ska faktiskt vara ledig vad GÖÖÖR vi NU?" :banghead:
 
Vi kunde ju haft:

Så ser föräldraledigheten ut i 7 andra länder:
  • USA: 10 veckors obetald föräldraledighet.
  • Tyskland: 47 veckors betald föräldraledighet.
  • Schweiz: 11 veckors betald föräldraledighet.
  • Frankrike: 22 veckors betald föräldraledighet.
  • Finland: 32 veckors betald föräldraledighet.
  • Storbritannien: 13 veckors betald föräldraledighet.
Jag kan förstå om staten gärna tycker att ett års betald ledighet per barn räcker bra för dem att finansiera. De har mycket utgifter att tänka på.

Så det kalla faktumet är ju nog tyvärr just det. Att systemet/staten/skattemedlen fungerar lite på att alla jobbar så mycket som de kan. För att ha pengar att fördela till de som verkligen behöver.


Det är verkligen en deprimerande lösning, håller med dig.



(min klipp&klistring) Jag är cynisk nog att hålla med om detta. Jag tror att de mkt väl vet att alla män/familjer inte kommer lösa det, särskilt inte under en övergångstid, så då fryser dagarna inne och staten sparar pengar. Lidande blir barnen under denna tid. Tyvärr.



Vad är källan på det där? Jag har bekanta som bott i UK o de hade längre- då måste de minskat det rejält nu? Dessutom vill jag minnas att de lovade bostad i vissa områden till de som skaffade kids MEN det kanske var länge sen det var aktuellt-- minnet är bra men kort :o

I USA är det nog kort för att hela deras system i princip bygger på kärnfamiljen där en person (i regel pappan) jobbar järnet medan mamman är hemma. Deras kostnader för motsv förskola är ju galna.. inget smidigt land att vara fattig och/eller ensamstående i.

Morbror bor där och en kompis, de väntar barn nu om ett par månader. Så där är det högaktuellt. Tror iofs det skiljer väldigt mycket på var i USA man bor också, det är ju inget direkt homogent land.

Jag bor i USA, i Oregon, och har bott i Florida, Maryland, South Carolina, Massachusetts, Colorado ... and spend a few months every year in California and Arizona. Jag vet inte nagonstans dar "systemet bygger pa karnfamiljen" och en person jobbar medan den andra ar hemma.
Precis som @mackan sa jobbar bada vuxna och det gor de som regel vare sig de behover badas inkomst eller inte. Det ar inte latt eller kul att vara hemma med barn nar alla andra jobbar, da ar det lattare att jobba sjalv och anstalla en nanny i stallet.
Det som skiljer mest ar det sociala natet i de olika staterna (och det finns lika stora skillnader som mellan de olika landerna i Europa) dar vissa stater har tillagg och forandringar till eventuella federala lagar.

Och bara en lite rattelse, USA har 12 veckor enligt "national family leave law". Sa mycket som 25% av kvinnor med nya bebisar ar, however, tillbaka pa jobbet efter 10 veckor's ledighet, eller tidigare, men de har RATT till 12 veckor enligt lagen.
 
Och bara en lite rattelse, USA har 12 veckor enligt "national family leave law". Sa mycket som 25% av kvinnor med nya bebisar ar, however, tillbaka pa jobbet efter 10 veckor's ledighet, eller tidigare, men de har RATT till 12 veckor enligt lagen.
Jag läste att alla inte kvalificerar sig för det. Stämmer inte det? På dig låter det som att alla kvinnor oavsett anställningsform och arbetsgivare har rätt till detta..?
 
@hastflicka ja precis.
Som inte sällan på sociala media kommer förkunnanden och påståenden om diverse trots att det inte finns någon etablerad substans /kunskap utifrån påståenden.
Det blir väldigt märkligt .
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 385
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 044
Senast: mars
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 629
Senast: Soapbubble
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 261
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp