R
Raderad medlem 6459
Detta med fem pappamånader verkar inte alls ha något stöd. Måste förslaget röstas igenom i sin helhet eller kan vissa saker gå igenom och andra inte?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Barnledigheten bör väl vara reglerad. men kan man som förälder inte sköta sitt jobb får man väl lämna över till ngn som kan.Men vad tycker du om att den s.k. frivilliga delningen av föräldraledighet givetvis påverkar mina karriärmöjligheter, eller mitt mått av övertid, eller förläggande av t.ex. ledighet på arbetsplatsen? Föräldraledighet får ej nekas om det ansöks i rättan tid.
https://www.svd.se/foraldraledig-pa-sommaren--utmaning-for-arbetsplatser
Jahaja. Jag jobbar för staten så vad gläder det mig?Barnledigheten bör väl vara reglerad. men kan man som förälder inte sköta sitt jobb får man väl lämna över till ngn som kan.
Jag arbetade på en arbetsplats där årligen en julbonus betalades ut...baserad på antalet timmar utöver vad den normala 40 timmar-veckan gav.
Den som var sjuk/barnledig eller frånvarande av annan orsak fick jobba över rätt så mycket för att få den bonusen..för min del brukade den ligga på 100% av en månadslön...
Det finns ju forskning på det här, och det är ju jättebra när aktuell forskning får vara ledande.Och du verkar anta att samhället har de större kunskaperna?
Fine..
Men vad blir nästa fråga, där samhället har större kunskaper än folket?
Det är en förbaskad tunn is du är ute på med den argumenteringen.
Grundregeln måste ändå få vara att familjen vet bäst, inom vissa grundregler.
Att sedan de styrande av politiska/ideologiska grunder föredrar andra lösningar är både genomskinlig och förståeligt.
Det är ju ditt val..de brukar ju säga att statens kaka är både torr och liten..så varför inte se dig om efter bättreJahaja. Jag jobbar för staten så vad gläder det mig?
Ja det finns forskning. Och samtidigt går det knappast att sticka under stol med att samhällets agerande vad det gäller barnomsorg och ersättningar till föräldrar har varit rätt kraftigt kryddat av ideologiska inställningar. Många friska barn, rätt inskolade så att de passar in i mönstret.....Det finns ju forskning på det här, och det är ju jättebra när aktuell forskning får vara ledande.
Inte ha stöd av vem?Detta med fem pappamånader verkar inte alls ha något stöd. Måste förslaget röstas igenom i sin helhet eller kan vissa saker gå igenom och andra inte?
Politik bygger ju på ideologi. Är det så förvånande att det finns med?Ja det finns forskning. Och samtidigt går det knappast att sticka under stol med att samhällets agerande vad det gäller barnomsorg och ersättningar till föräldrar har varit rätt kraftigt kryddat av ideologiska inställningar. Många friska barn, rätt inskolade så att de passar in i mönstret.....
De andra partierna. https://www.expressen.se/nyheter/forslag-for-modernare-foraldraforsakring/Inte ha stöd av vem?
Det här är väl bara en utredning med förslag än så länge. Så gissar att förslaget kan ändras innan det läggs fram i riksdagen.De andra partierna. https://www.expressen.se/nyheter/forslag-for-modernare-foraldraforsakring/
Min fråga kvarstår dock: kan vissa delar i förslaget godkännas och andra inte eller är det allt eller inget?
Nej det är inte förvånande, än mindre förvånande är att samhället vill dana sina nya medborgare..Politik bygger ju på ideologi. Är det så förvånande att det finns med?
Nä, just det här fallet är statens kaka betydligt mer lukrativ än det privata. Men, alldeles oavsett statligt eller privat så kvarstår problemet. Vad erbjuder din lösning för en sån som jag?Det är ju ditt val..de brukar ju säga att statens kaka är både torr och liten..så varför inte se dig om efter bättre
Nja, det är väl mer så att du själv måste leta reda på en lösning som passar dig. inte tvärt om. Du sitter på en arbetsplats där du trivs, hyfsad lön så...då stannar du oavsett en del nackdelar.Nä, just det här fallet är statens kaka betydligt mer lukrativ än det privata. Men, alldeles oavsett statligt eller privat så kvarstår problemet. Vad erbjuder din lösning för en sån som jag?
Verkligen? Nackdelar som förföljer mig var jag än går - för att jag är en kvinna i fertil ålder?Nja, det är väl mer så att du själv måste leta reda på en lösning som passar dig. inte tvärt om. Du sitter på en arbetsplats där du trivs, hyfsad lön så...då stannar du oavsett en del nackdelar.
Var nu inte orolig för hur jag spelar min hand som blivit given - en klassresa är hittills resultatet och jag är inte ens halvvägs.Jag tror ingen har bara fördelar eller för den delen nackdelar av den man är. Du har fått en sats med kort..spela med dem. det är upp till dig att använda din hand så bra du kan.
En del åker genom livet på en räkmacka, andra får verkligen göra rätt för sig.
Det är, i mina ögon inte ok, om ngn får fördelar gentemot dig bara för att har barn...det är ju trots allt så att du är med och finansierar deras ungar![]()
Spontant så låter det ju väldigt vettigt!Vad är det som hindrar att föräldrarnas gemensamma inkomst används som grund för föräldrapenning? Så föräldrarna får ut samma summa/dag.
Dyrare blir det garanterat men finns det något annat argument emot detta?
Vad är det som hindrar att föräldrarnas gemensamma inkomst används som grund för föräldrapenning? Så föräldrarna får ut samma summa/dag.
Dyrare blir det garanterat men finns det något annat argument emot detta?