Nybörjarhund

Det är en mardröm att se dom på utställning,jag ställde Gissa i Lidköping när hon var 10 mån,vi var 13 st totalt,bara 3 juniorer, 11 av dom hundarna backade för dommaren,ett par st morrade och flertalet molhölls av sina ägare på bordet.
Dommaren var MYCKET försiktig när han stack fram handen och då fristod ändå min hund på bordet,med viftande svans och glad kropp och jag stod avslappnat 180cm bort.
Jag lipade nästan av att se eländet :cry:

Det är inte den enda rasen som är ledsam att se på utställning tyvärr. När jag var på utställning i sommar och kikade på Saluki så var det SÅ MÅNGA som hukade sig när domaren gick fram, någon som bar fram sin hund till domaren för att den var så rädd. :cry:

Det är en mardröm att se dom på utställning,jag ställde Gissa i Lidköping när hon var 10 mån,vi var 13 st totalt,bara 3 juniorer, 11 av dom hundarna backade för dommaren,ett par st morrade och flertalet molhölls av sina ägare på bordet.
Dommaren var MYCKET försiktig när han stack fram handen och då fristod ändå min hund på bordet,med viftande svans och glad kropp och jag stod avslappnat 180cm bort.
Jag lipade nästan av att se eländet :cry:
En tidigare kollega föder upp amstaff. När BPH utvecklades o testkördes så gjorde man det på just amstaff o dvärgpinnar. Hon hade inget positivt att säga om rasen, nästan så man skulle välja en gremlin om man säger som så.:devil: Blev helt mörkrädd av hens berättelser från provomgångarna.

Då är alltså din uppfödning av dp någorlunda överensstämmande med rasbeskrivningen eller? Det enda är väl att dina är mer lika brukshundar än vad de ska vara enl rasbeskrivningen. "Användningsområde: sällskapshund"
http://www.dpklubben.se/Meny/kopa_dvargpinscher/rasstandard/Rasstandard.htm
Nu länkar du till den gamla hemsidan. Om du kikar på den nya ser du att det bland annat finns den här kompletterande beskrivningen om aktivitet:

"Dvärgpinschern är till storleken en liten hund men kräver, motion och stimulans som kan liknas vid stora hundars behov.
Många väljer att träna sin hund hemmavid medans andra går med i t ex brukshundklubben för att komma ut och aktivera sin hund.
Det är viktigt att din dvärgpinscher får träna, lära sig nya saker och att den får möjlighet till nya intryck.
Ge din dvärgpinscher tid att umgås med dig i olika former av aktiviteter. - lek, spring, använda nos och hjärna, lära sig konster, tricks och dans.
Oavsett vilken aktivitet du väljer – kom ihåg att ge din hund TID att umgås.
Då mår du och din hund som bäst."

Som dvärgpinscherägare sen drygt 10 år rekommenderar jag inte rasen till någon som inte är intresserad av att aktivera den. Aktiverar jag inte mina hundar aktiverar de sig själva på ett sätt som jag inte alltid uppskattar :devil: Mina behöver ett ordentligt träningspass ca 2ggr/vecka för att hålla sig i schack. Angående mentaliteten så jag har en som är reserverad men som jag tränat så att ingen tror på det när jag säger det. Och min unghund som blir 1 år imorgon är übersocial och hoppar upp i knät på alla hon kan och pussar dem inklusive veterinären, så det finns hopp för rasen bara man avlar på rätt individer.

Jag har inte träffat så många DP MEN dom jag har träffat har verkligen varit krävande "brukshundar" i pyttelitet format. De få jag har träffat har nog haft ägare som skaffat dom som sällskapshundar och således de hundarna blivit mycket ettriga, bjäbbiga och hoppiga...

Jag har själv haft chinese crested. Riktigt härlig ras men pälsvård (eller nakenvård) går bort.

Helst ingen långhårig ras även om den går att klippa ner eller ta den till en hundfrissa som gör det. Det kommer liksom inte bli av och att klippa själv fungerar väl men kommer ju se ut som :rofl:

Var står det?

"Användningsområde: Mångsidig bruks-, vall- och tjänstehund"
https://www.skk.se/globalassets/dokument/rasstandarder/standard-tysk-schafer-fci166.pdf

Det är det väldigt stor skillnad på en schäfer och en dvärgpincher!

Jag tycker det är ganska oproffsigt att argumentera emot två uppfödare som känner DP och schäfer bättre än vad du gör

DP är för mig ingen sällskapshund och sen när har du sett en schäfer användas inom vall? Man ska alltså tro på allt man läser för det är ju sant?
Sen "mångsidig bruks och tjänstehund" så har jag svårt att se att många av e-schäfrarna skulle kunna användas till något annat än utställning..

Om man vill ha en sällskapshund och aldrig haft hund förut, vilka raser bör man titta efter då?

Eget önskemål: Mellan mot liten storlek, korthårig som inte kräver så mycket pälsvård, social, lättlärd, inte kräva timmar av daglig träning/motion

En hund som är naturligt trevlig och social utan vida kända sjukdomar eller "se upp för" inom rasen även om man vet att undantag kan förekomma.

Bichonerna är bra förstahundar, lättsamma sociala och trevliga. De har ju lång päls men kan klippas ned och har då väldigt lättskött päls. Löwchen, bichon frisée, bichon havanais för att nämna några av bichonraserna. Löwchen hade jag själv, en jättetrevlig hund, han blev 14 år.

https://www.skk.se/sv/hundraser/?group=9

Såhär. Grupp 9. Massa trevliga småhundar för sällskap. Griffoner, Phalene, Löwchen med flera.
Trevliga raser med måttliga behov. Många larmar en hel del, andra har sjukdomar men de är måttliga i sina krav och behov.
Jag skulle lätt välja griffon eller petit brabancon som sällskapshund, eller tibetansk spaniel (fast de är rätt griniga...). Promenader, lite vardagslydnad och få vara med mycket. Häpp liksom.
Fanns det friska Cavalierer skulle de vara intressanta, men jag tycker den aveln gått åt skogen tyvärr.
Men kollar man runt och är noggrann i valet av uppfödare, väljer en hund med en päls man tycker är enkel eller klipper så är väl typ samtliga bra små nybörjarhundar. Papillon är trevliga också, om de får en basal uppfostran.

Ingen i grupp 9 har överdriven jaktlust eller aktiveringsbehov, men man får en gladare roligare hund om man gör saker med den. Det blir roligare att ha hund också.

Kan vi inte börja hylla grupp 9 för vad den är? En grupp trevliga sällskapshundar som nästan vem som helst kan klara av? De är ju super!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 971
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 542
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 450
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar