Nybörjarhund

https://www.skk.se/sv/hundraser/?group=9

Såhär. Grupp 9. Massa trevliga småhundar för sällskap. Griffoner, Phalene, Löwchen med flera.
Trevliga raser med måttliga behov. Många larmar en hel del, andra har sjukdomar men de är måttliga i sina krav och behov.
Jag skulle lätt välja griffon eller petit brabancon som sällskapshund, eller tibetansk spaniel (fast de är rätt griniga...). Promenader, lite vardagslydnad och få vara med mycket. Häpp liksom.
Fanns det friska Cavalierer skulle de vara intressanta, men jag tycker den aveln gått åt skogen tyvärr.
Men kollar man runt och är noggrann i valet av uppfödare, väljer en hund med en päls man tycker är enkel eller klipper så är väl typ samtliga bra små nybörjarhundar. Papillon är trevliga också, om de får en basal uppfostran.

Ingen i grupp 9 har överdriven jaktlust eller aktiveringsbehov, men man får en gladare roligare hund om man gör saker med den. Det blir roligare att ha hund också.

Kan vi inte börja hylla grupp 9 för vad den är? En grupp trevliga sällskapshundar som nästan vem som helst kan klara av? De är ju super!

Mer Grupp 9 åt folket!!

Jag tycker det är synd att många tittar lite nedlåtande på grupp 9. Det är många förbaskat trevliga raser.

Kunde inte hålla med mer! Och det finns potential om man faktiskt vill träna något också, vi ska inte glömma att Sveriges första lydnadschampion faktiskt var en papillon. Mina shih-tzus har jag alltid lärt olika tricks, kan tänka mig att rallylydnad t ex skulle passa utmärkt. OM man nu vill göra något sånt, alltså. De trivs med livet även utan. Är bekant med en cavalieruppfödare som är väldigt aktiv med sina i viltspår, nosework, rally etc.

Det jag alltså försöker säga är att det faktiskt finns gott om roliga små hundar i grupp 9. :D

Kunde inte hålla med mer! Och det finns potential om man faktiskt vill träna något också, vi ska inte glömma att Sveriges första lydnadschampion faktiskt var en papillon. Mina shih-tzus har jag alltid lärt olika tricks, kan tänka mig att rallylydnad t ex skulle passa utmärkt. OM man nu vill göra något sånt, alltså. De trivs med livet även utan.

Det jag alltså försöker säga är att det faktiskt finns gott om roliga små hundar i grupp 9. :D

Precis. Att de inte äter upp lägenheten för att man inte tränar 5 dagar i veckan innebär inte att de inte kan.

I "inte intresserad av annan vidare träning eller tävling" tänkte jag mer organiserad träning. Att man som blivande hundägare räknar med att gömma lite godis, köra lite sök, trickträning hemma och lite parcour i skogen tar jag för givet ... (därav mitt svar om hanavais). Om man inte tänker göra något alls för att ge hunden mental träning: skaffa en leksakshund. Eller hamster. Alla friskahundar behöver lite hjärngympa, oavsett träningsvilja hos hund/ägare. Att kasta ut fodret på gräsmattan kräver ju ingen större insats av ägaren- men för hunden kan det ge mycket.
Till och med en hamster vill få använda skallen. Jag gömmer alltid deras mat, de har olika intelligensspel och de vill definitivt (alla utom en ras, roborowskin) dessutom komma ut ett par timmar på kvällen på en lekplats.

Expempel på lekplats för hamster:
DSC_0014.JPG

https://www.skk.se/sv/hundraser/?group=9

Såhär. Grupp 9. Massa trevliga småhundar för sällskap. Griffoner, Phalene, Löwchen med flera.
Trevliga raser med måttliga behov. Många larmar en hel del, andra har sjukdomar men de är måttliga i sina krav och behov.
Jag skulle lätt välja griffon eller petit brabancon som sällskapshund, eller tibetansk spaniel (fast de är rätt griniga...). Promenader, lite vardagslydnad och få vara med mycket. Häpp liksom.
Fanns det friska Cavalierer skulle de vara intressanta, men jag tycker den aveln gått åt skogen tyvärr.
Men kollar man runt och är noggrann i valet av uppfödare, väljer en hund med en päls man tycker är enkel eller klipper så är väl typ samtliga bra små nybörjarhundar. Papillon är trevliga också, om de får en basal uppfostran.

Ingen i grupp 9 har överdriven jaktlust eller aktiveringsbehov, men man får en gladare roligare hund om man gör saker med den. Det blir roligare att ha hund också.

Kan vi inte börja hylla grupp 9 för vad den är? En grupp trevliga sällskapshundar som nästan vem som helst kan klara av? De är ju super!

Och eftersom jag är så jäkla brilliant: när frågan kommer här på Hund om just sällskapshundar eller "inte så krävande hundar", kan vi inte alla bli bättre på att lyfta fram fördelarna med hundar i Grupp 9? Lite mer cred till sällskapshundarna och de som faktiskt avlar på bra sällskapshundar som passar i barnfamiljer, till äldre eller de som faktiskt skulle bli superhundägare trots att de inte drömmer om att tillbringa alla helger på brukshundsklubben?

Och eftersom jag är så jäkla brilliant: när frågan kommer här på Hund om just sällskapshundar eller "inte så krävande hundar", kan vi inte alla bli bättre på att lyfta fram fördelarna med hundar i Grupp 9? Lite mer cred till sällskapshundarna och de som faktiskt avlar på bra sällskapshundar som passar i barnfamiljer, till äldre eller de som faktiskt skulle bli superhundägare trots att de inte drömmer om att tillbringa alla helger på brukshundsklubben?

Hear hear!

Lägg till några sällskapsspetsar ur rasgrupp 5.

Nä, jag tycker inte det, inte om de inte placerats i Grupp 9.
Det finns spetstyper som funkar ok, men det finns fler som blir fel.
I rasgrupp 5 finns många sällskapsspetsar: chowchow, eurasier, keeshond, pomerian, mittelspitz, japansk spets, volpino italiano + några till.

Lägg också till sällskapsterrier i rasgrupp 3

och några raser i rasgrupp 4 som tex dvärgschnauzer och berner sennen.

i rasgrupp 8 finns både cocker spaniel och am cockerspaniel

Om man bara tittar på rasgrupp 9 missar man många sällskapsraser.

I rasgrupp 5 finns många sällskapsspetsar: chowchow, eurasier, keeshond, pomerian, mittelspitz, japansk spets, volpino italiano + några till.

Lägg också till sällskapsterrier i rasgrupp 3

och några raser i rasgrupp 4 som tex dvärgschnauzer och berner sennen.

Om man bara tittar på rasgrupp 9 missar man många sällskapsraser.

Då borde de enligt mitt synsätt vara i grupp 9 istället.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 971
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 538
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 450
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar