Nybörjarhund

Alltså begreppet sällskapshund är jäkligt missvisande. Det är ett samlingsnamn för alla hundar som inte har ett arbete tex jakthund, vallhund, brukshund.
Bara för att en hundras hamnar i högen sällskapshund betyder det inte att den kan behöva en hel del motion och aktivering eller är superlätta att ha att göra med.

En del verkar tro att alla hundar som får ordet "sällskap" i sin rasbeskrivning är hundar som nöjer sig med långpromenader, lite lek och enklare träning.

Det jag kan tycka är synd är pälsvården :arghh: det finns så få hundar ur grupp 9 som inte kräver pälsvård eller att man klipper ned dem. Om man bortser från raserna med andningsproblem alltså :grin:

Jag säger igen att det borde avlas fram en medelstor sällskapshund med alla häftiga färger, möjlighet till blå ögon och så klart fluffig päls så vi kan få ha våra arbetande (och snygga/häftiga/färgglada) raser ifred :angel: Så kan den nya rasen få springa vänstervarv, friseras och nöja sig med långpromenader och familjehäng :p

Jag skulle lätt rekommendera massa grupp 9-hundar om inte nästan alla trådar om "nybörjarhundar" och "sällskapshundar" hade lite pälsvård som krav. De grupp 9-hundar jag har erfarenhet av kräver för mycket pälsvård. Även om man klipper ner dem så gäller det att hålla efter så att pälsen inte växer ut till "tovlängden". Det ska klippas väldigt regelbundet om man inte vill börja borsta järnet. Ser många tanter härikring som klippt ner sina lhasas, tzus, bichons och blandisar av dessa men inte inser att det sitter tovor längst in mot huden ändå på vissa ställen. De ser kort päls och tror att det inte kan bildas tovor. Men raserna har otroligt "fin" päls som jättelätt tovas om den inte hålls efter. Det är inte bara längden som spelar roll.

De korthåriga hundarna vet jag inget om och känner därför inte att jag kan tipsa om. Men absolut fler grupp 9 till folket! Havanaiser och löwchen är ju bedårande trickmaskiner som älskar att lära sig nya saker. :love:

Jag skulle lätt rekommendera massa grupp 9-hundar om inte nästan alla trådar om "nybörjarhundar" och "sällskapshundar" hade lite pälsvård som krav. De grupp 9-hundar jag har erfarenhet av kräver för mycket pälsvård. Även om man klipper ner dem så gäller det att hålla efter så att pälsen inte växer ut till "tovlängden". Det ska klippas väldigt regelbundet om man inte vill börja borsta järnet. Ser många tanter härikring som klippt ner sina lhasas, tzus, bichons och blandisar av dessa men inte inser att det sitter tovor längst in mot huden ändå på vissa ställen. De ser kort päls och tror att det inte kan bildas tovor. Men raserna har otroligt "fin" päls som jättelätt tovas om den inte hålls efter. Det är inte bara längden som spelar roll.

De korthåriga hundarna vet jag inget om och känner därför inte att jag kan tipsa om. Men absolut fler grupp 9 till folket! Havanaiser och löwchen är ju bedårande trickmaskiner som älskar att lära sig nya saker. :love:

Säger bara Griffon. Så jäkla fina!

Alltså det här med päls har tagit rejäla svängar den senaste tiden, upplever jag. Det är ju otroligt många idag som letar efter "fällfria" raser och det har ju bidragit till att olika poo-korsningar blivit otroligt populära. Till och med en nära släkting till mig hade det som kriterium senast (eller ja, snarare frugan... :cautious:) som ändå haft korthår hela sitt liv. De skaffade sig en spanjor som drar med sig halva skogen in i sina korta lockar som man sen får sitta och pilla bort skiten från. Jag skrockar gött med min corgi som jag bara drar av med en handduk, om det ens behövs... :angel:

Antingen det eller andnöd :crazy::arghh:

Jag säger igen att det borde avlas fram en medelstor sällskapshund med alla häftiga färger, möjlighet till blå ögon och så klart fluffig päls så vi kan få ha våra arbetande (och snygga/häftiga/färgglada) raser ifred :angel: Så kan den nya rasen få springa vänstervarv, friseras och nöja sig med långpromenader och familjehäng :p
Den finns i rasgrupp 5, fast med blå tunga istället för blå ögon. Den finns i många färger dock inte vit, lila eller rosa. :)

Den är medelstor, har lättskött fluffig päls.

"Den tillkom så sent som på 1960-talet genom initiativ av Julius Wipfel i Tyskland, lärjunge till Konrad Lorenz, som ett sentida experiment med korsningsavel mellan befintliga raser. Ett experiment som fallit mycket väl ut skall tilläggas. Ambitionen var att få fram en medelstor, vacker europeisk spetshund med tilltalande färger och med en speciell mentalitet."
http://www.eurasierklubben.se/rasens-historia/

Den finns i rasgrupp 5, fast med blå tunga istället för blå ögon. Den finns i många färger dock inte vit, lila eller rosa. :)

Den är medelstor, har lättskött fluffig päls.

"Den tillkom så sent som på 1960-talet genom initiativ av Julius Wipfel i Tyskland, lärjunge till Konrad Lorenz, som ett sentida experiment med korsningsavel mellan befintliga raser. Ett experiment som fallit mycket väl ut skall tilläggas. Ambitionen var att få fram en medelstor, vacker europeisk spetshund med tilltalande färger och med en speciell mentalitet."
http://www.eurasierklubben.se/rasens-historia/
Eurasier är för mig en stor hund, och har som sagt inte blå ögon. Och kommer inte heller i merle, färgen som är orsaken (tillsammans med blå ögon) till att mycket av bottenskrapet av Aussie och BC hamnar i blandrasavel.

Med medelstor tänker jag 35-45 cm. Så typ en mindre medelstor, medan t.ex Tinja är en större medelstor hund (50 cm)

Eurasier är för mig en stor hund, och har som sagt inte blå ögon. Och kommer inte heller i merle, färgen som är orsaken (tillsammans med blå ögon) till att mycket av bottenskrapet av Aussie och BC hamnar i blandrasavel.

Med medelstor tänker jag 35-45 cm. Så typ en mindre medelstor, medan t.ex Tinja är en större medelstor hund (50 cm)
Ok. Mittelspitz då? 34 cm +- 4 cm. Också rasgrupp 5.
Många färger:
"svart, leverbrun, vit, orange, gråschatterad, creme, cremesobel, orangesobel, svart med tanteckning och fläckiga, sk particolour"
https://www.skk.se/sv/hundraser/tysk-spets-mittelspitz/

Vad då stor hund? :D
Tycker de är ganska... små, eller ja tikarna i alla fall :angel:

:rofl: jaaa!!

Är det någon här som har ändrat sig själv/sin livsstil efter att ha skaffat en hund och hunden visade sig senare ha helt andra behov än man kanske hade tänkt sig från början?

Ok, men så står det på rasklubbens hemsida. Ett mål att de ska vara det m a o. Rasklubben bör ändra formuleringen om den inte stämmer på flertalet individer.
Tyvärr kan man inte ha rasklubben som facit alla gånger. Rasklubben vill förstås promota sin ras till spekulanter så att fler kommer skaffa rasen. Många rasklubbar är bra, men långt ifrån alla. Tex mopsordern som skriver att det är en frisk ras på sin hemsida. Men vi vet ju alla att det inte stämmer när en stor del av hundarna knappt kan andas, sover sittandes, snarkar i vaket tillstånd, inte kan gå ut och gå varma sommardagar etc.

Är det någon här som har ändrat sig själv/sin livsstil efter att ha skaffat en hund och hunden visade sig senare ha helt andra behov än man kanske hade tänkt sig från början?
Ja, vi skulle ha en trevlig hund som hängde hemma på gården, kunde följa med när jag rider mm. Grannen föder upp pumi, och deras är ju trevliga, plus för att de inte fäller. Så vi köpte en valp. Gick lite små kurser, för skojs skull. Men hon visade sig älska Agility, och maken lärde sig snabbt, så nu är vi helt insyltade i den världen :) Har köpt husbil och far land och rike runt. Och har en till pumi nu, 10 månader <3

@Modig_Korn Efter att ha läst ditt inlägg så googlade jag "mops andning" och herre jisses vad träffar det kom upp.... Nu ska man kanske ta google och internet med en nypa salt men det har ju skrivits en hel del i ämnet från både de som verkar vara riktigt insatta till andra som en själv, på forum.
På någon sida stod det "mopsen är generellt en frisk ras men det är bra att veta om sjukdomar som är rasrelaterade OM något skulle dyka upp" och sedan raddades en lista på sjukdomar upp, runt 10st. Och då var andningsbesvär inte med alls.. Stackars hundar tänker jag, är det så illa? Hur ser det ut runt mopsringen på utställningar?

Jag var en del på större utställningar med min CC när han var 1-2 år (i öppen klass höll han inte måttet sen, i juniorklasserna kunde vi skylla på att han "fortfarande växte").

Men man har ju sett en del raser vid andra ringar mer eller mindre trevliga. Tyvärr är mina egna värsta erfarenheter från Dansk-svensk gårdshund-ringen där många hundar gjorde utfall mot "oss andra" som gick förbi. Alltså många fler så att man verkligen tänkte att det är fel på rasen och inte ägarna.... (förmodligen ägarna men ändå)..

@Seabaz Något jag tycker verkar tillförlitligare än uppfödares och skk:s rasbeskrivningar är RAS, rasspecifik avelsstrategi. Den finns som länk i skk:s rasbeskrivning. Flera raser som jag kollat verkar rätt ärliga med sjukdomsstatistiken där.

Något som är en STOR varningsklocka för mig är när en ras förespråkare/uppfödare lättvindigt skriver "visst finns det sjukdomar men det gör det ju i alla raser". :grin:

:rofl: jaaa!!

Jag har ändrat inriktning på vad jag ville göra med hund, pga att Svansson inte ville eller kunde det jag ville göra. Och även om det innebär att vi gör helt andra saker mot vad jag tänkt mig så är det så värt det! Det är så mycket roligare att träna med en lycklig hund som vill göra det vi gör än att försöka träna något med en seg och olycklig hund.

Jag har också anpassat stor del av vardagen efter vad han behöver för att må bra i form av ensamtid och bostadssituation. Det har fungerat bra, som tur är, men visst är det helt andra anpassningar än jag hade förväntat mig när jag blev med hund.

Just nu rehabar vi, vilket gör att vi fått ändra en del på livet igen för att det ska passa honom så bra som möjligt :) men ja, jag har ju förmånen att kunna anpassa mycket iom att jag har rätt flexibelt jobb, förstående sambo och inga barn. Så det fungerar även om det inte alltid är enkelt :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 971
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 538
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 450
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar