Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kolla frugan! @FrauleinLeo
Mästerdetektiven!!
Jag skulle lätt rekommendera massa grupp 9-hundar om inte nästan alla trådar om "nybörjarhundar" och "sällskapshundar" hade lite pälsvård som krav. De grupp 9-hundar jag har erfarenhet av kräver för mycket pälsvård. Även om man klipper ner dem så gäller det att hålla efter så att pälsen inte växer ut till "tovlängden". Det ska klippas väldigt regelbundet om man inte vill börja borsta järnet. Ser många tanter härikring som klippt ner sina lhasas, tzus, bichons och blandisar av dessa men inte inser att det sitter tovor längst in mot huden ändå på vissa ställen. De ser kort päls och tror att det inte kan bildas tovor. Men raserna har otroligt "fin" päls som jättelätt tovas om den inte hålls efter. Det är inte bara längden som spelar roll.
De korthåriga hundarna vet jag inget om och känner därför inte att jag kan tipsa om. Men absolut fler grupp 9 till folket! Havanaiser och löwchen är ju bedårande trickmaskiner som älskar att lära sig nya saker.
Antingen det eller andnödJag skulle lätt rekommendera massa grupp 9-hundar om inte nästan alla trådar om "nybörjarhundar" och "sällskapshundar" hade lite pälsvård som krav. De grupp 9-hundar jag har erfarenhet av kräver för mycket pälsvård. Även om man klipper ner dem så gäller det att hålla efter så att pälsen inte växer ut till "tovlängden". Det ska klippas väldigt regelbundet om man inte vill börja borsta järnet. Ser många tanter härikring som klippt ner sina lhasas, tzus, bichons och blandisar av dessa men inte inser att det sitter tovor längst in mot huden ändå på vissa ställen. De ser kort päls och tror att det inte kan bildas tovor. Men raserna har otroligt "fin" päls som jättelätt tovas om den inte hålls efter. Det är inte bara längden som spelar roll.
De korthåriga hundarna vet jag inget om och känner därför inte att jag kan tipsa om. Men absolut fler grupp 9 till folket! Havanaiser och löwchen är ju bedårande trickmaskiner som älskar att lära sig nya saker.
Den finns i rasgrupp 5, fast med blå tunga istället för blå ögon. Den finns i många färger dock inte vit, lila eller rosa.Jag säger igen att det borde avlas fram en medelstor sällskapshund med alla häftiga färger, möjlighet till blå ögon och så klart fluffig päls så vi kan få ha våra arbetande (och snygga/häftiga/färgglada) raser ifred Så kan den nya rasen få springa vänstervarv, friseras och nöja sig med långpromenader och familjehäng
Eurasier är för mig en stor hund, och har som sagt inte blå ögon. Och kommer inte heller i merle, färgen som är orsaken (tillsammans med blå ögon) till att mycket av bottenskrapet av Aussie och BC hamnar i blandrasavel.Den finns i rasgrupp 5, fast med blå tunga istället för blå ögon. Den finns i många färger dock inte vit, lila eller rosa.
Den är medelstor, har lättskött fluffig päls.
"Den tillkom så sent som på 1960-talet genom initiativ av Julius Wipfel i Tyskland, lärjunge till Konrad Lorenz, som ett sentida experiment med korsningsavel mellan befintliga raser. Ett experiment som fallit mycket väl ut skall tilläggas. Ambitionen var att få fram en medelstor, vacker europeisk spetshund med tilltalande färger och med en speciell mentalitet."
http://www.eurasierklubben.se/rasens-historia/
Ok. Mittelspitz då? 34 cm +- 4 cm. Också rasgrupp 5.Eurasier är för mig en stor hund, och har som sagt inte blå ögon. Och kommer inte heller i merle, färgen som är orsaken (tillsammans med blå ögon) till att mycket av bottenskrapet av Aussie och BC hamnar i blandrasavel.
Med medelstor tänker jag 35-45 cm. Så typ en mindre medelstor, medan t.ex Tinja är en större medelstor hund (50 cm)
Eurasier är för mig en stor hund, och har som sagt inte blå ögon. Och kommer inte heller i merle, färgen som är orsaken (tillsammans med blå ögon) till att mycket av bottenskrapet av Aussie och BC hamnar i blandrasavel.
Med medelstor tänker jag 35-45 cm. Så typ en mindre medelstor, medan t.ex Tinja är en större medelstor hund (50 cm)
Jag säger igen att det borde avlas fram en medelstor sällskapshund med alla häftiga färger, möjlighet till blå ögon och så klart fluffig päls så vi kan få ha våra arbetande (och snygga/häftiga/färgglada) raser ifred Så kan den nya rasen få springa vänstervarv, friseras och nöja sig med långpromenader och familjehäng
Tyvärr kan man inte ha rasklubben som facit alla gånger. Rasklubben vill förstås promota sin ras till spekulanter så att fler kommer skaffa rasen. Många rasklubbar är bra, men långt ifrån alla. Tex mopsordern som skriver att det är en frisk ras på sin hemsida. Men vi vet ju alla att det inte stämmer när en stor del av hundarna knappt kan andas, sover sittandes, snarkar i vaket tillstånd, inte kan gå ut och gå varma sommardagar etc.Ok, men så står det på rasklubbens hemsida. Ett mål att de ska vara det m a o. Rasklubben bör ändra formuleringen om den inte stämmer på flertalet individer.
Ja, vi skulle ha en trevlig hund som hängde hemma på gården, kunde följa med när jag rider mm. Grannen föder upp pumi, och deras är ju trevliga, plus för att de inte fäller. Så vi köpte en valp. Gick lite små kurser, för skojs skull. Men hon visade sig älska Agility, och maken lärde sig snabbt, så nu är vi helt insyltade i den världen Har köpt husbil och far land och rike runt. Och har en till pumi nu, 10 månaderÄr det någon här som har ändrat sig själv/sin livsstil efter att ha skaffat en hund och hunden visade sig senare ha helt andra behov än man kanske hade tänkt sig från början?
Jag har ändrat inriktning på vad jag ville göra med hund, pga att Svansson inte ville eller kunde det jag ville göra. Och även om det innebär att vi gör helt andra saker mot vad jag tänkt mig så är det så värt det! Det är så mycket roligare att träna med en lycklig hund som vill göra det vi gör än att försöka träna något med en seg och olycklig hund.jaaa!!
Är det någon här som har ändrat sig själv/sin livsstil efter att ha skaffat en hund och hunden visade sig senare ha helt andra behov än man kanske hade tänkt sig från början?