Nybörjarhund

Lust att PM:a länken till statistiken?
/corgi-ägare

Den står under R A S som finns på corgiklubbens hemsida (här är ju ett bevis på då att som hundägare är man kanske inte inne så mycket på sin rasklubbs hemsida och läser så hur ska klubbarna sprida kunskap)?

@Targa
Det är nog så väldigt generellt i ALLA raser om en uppfödare satsar på utställning som första prioritet, oavsett vad rasen "är meningen" att göra. T ex min faster födde upp Huskys i väldigt liten skala för 15 år sedan och då var hon på utställning för att få nån av sina hundar godkänt för något så behövdes en officiell bedömning. Och det var "utställningshuskies" där som såg ut som en helt annan ras än hennes (hon tävlade i drag med sina hundar).
De hundarna hade förmodligen aldrig haft en sele på sig och dom var minst sagt mer uppfostrade än min fasters hund som var där för att hon måste, inte för att hon ville :angel:

En uppfödarkollega föder förutom bruksschäfer även upp Rusky Toy. Hen säger att Schäfrarna är mycket lättare att ha att göra med :p
Två små krabater var med på ett skyddsläger sambon var med på för nått år sen. De backade tydligen inte för nått. Såg kort efteråt på små ryssar hängandes i en figge :D

Bara en rolig grej jag kom att tänka på, jag vet en som födde upp schäfrar och chinese crested varav en av hennes nakenhanar använde hennes avelshane-schäfers pungkulor som huvudkudde/värmekuddar på kvällarna :rofl:

@Seabaz en vuxen dansksvensk gårdshund skulle passa (vuxen av den anledningen att då vet du vad du får och att den passar in i ditt liv). Många är riktiga soffvärmare som nöjer sig med promenader och mental stimulering. Finns det (typ som min egen) som är aktiv, älskar att träna och inte skulle nöja sig med enbart promenader i koppel. Men hon kommer från aktiva linjer.

Angående små hundars vaktförmåga, mod och inbrottstjuvar osv.
Hade ventilkoll i området och herrn som skötte det var hundälskare. Sherlock tyckte att han var superspännande och ville svassa efter och lukta på honom och bli kliad, och då började gubben prata friskt om hur det var att komma in till hundar. Vår grannes dvärgtax hade nafsat efter honom och det tyckte han var oerhört otrevligt men inte läskigt. Men på ett annat ställe hade en schäfer släppt in honom helt obrytt men sedan ställt sig i vägen och stirrat på honom när han skulle gå. Det tog många långa minuter innan han kom ut eftersom han inte ville provocera hunden. Den situationen tyckte han blev läskig.

Så nä jag tror nog inte att en vavva/andra ettriga och "modiga" småhundar är lika skrämmande för en inbrottstjuv som inte har nåt emot att skada djur. De har inte mycket att sätta emot om nån börjar stampa och sparka efter dem. Till skillnad från en schäfer som når betydligt högre och tål mer.

I "inte intresserad av annan vidare träning eller tävling" tänkte jag mer organiserad träning. Att man som blivande hundägare räknar med att gömma lite godis, köra lite sök, trickträning hemma och lite parcour i skogen tar jag för givet ... (därav mitt svar om hanavais). Om man inte tänker göra något alls för att ge hunden mental träning: skaffa en leksakshund. Eller hamster. Alla friskahundar behöver lite hjärngympa, oavsett träningsvilja hos hund/ägare. Att kasta ut fodret på gräsmattan kräver ju ingen större insats av ägaren- men för hunden kan det ge mycket.
Men det där har inte jag ens tänkt på, att jag kan slänga ut maten på gräsmattan hemma, och jag har två vallande/brukshundar, haha! Tack för inspirationen! :)

@Elementary

Sjukt intressant. Jag pratade med någon för inte alls länge sen nu, försöker komma ihåg vem det var.. I alla fall.. Pratade om polishundar och just schäfer där denne jag pratade med (tror hen var uppväxt med en pappa som var polis och hade polishundar) berättade att deras hundar släppte vitt och glatt in folk i deras hus men släppte inte ut dom igen utan att få "ok" från sin förare (hens pappa) och att det var meningen skulle hända vid tex inbrott. Dom skulle släppa in en tjuv men aldrig låta den gå.

Är det någon här som har ändrat sig själv/sin livsstil efter att ha skaffat en hund och hunden visade sig senare ha helt andra behov än man kanske hade tänkt sig från början?

Delvis. Jag har tänkt att vara aktiv med min hund men jag är ganska mycket ner aktiv än vad jag hade räknat med. Mest för att jag själv tycker att det är så förbaskat roligt. Jag älskar min hund och jag älskar att få utvecklas med henne och se henne utvecklas. Det är min första hund så var svårt att innan tänka sig tidsåtgång. Hade häst innan som tog mycket tid men den tiden var på rätt tråkiga grejer typ mocka...

EDIT såg att ni hade diskuterat DSG i utställningsringen. Jag har sett en som betett sig dåligt, i övrigt har jag goda erfarenheter av rasen i vänstervarvssituation. Däremot en del feta men det är mer handhavande fel :cautious:

Ok. Mittelspitz då? 34 cm +- 4 cm. Också rasgrupp 5.
Många färger:
"svart, leverbrun, vit, orange, gråschatterad, creme, cremesobel, orangesobel, svart med tanteckning och fläckiga, sk particolour"
https://www.skk.se/sv/hundraser/tysk-spets-mittelspitz/
När jag sa "fluffig päls" drog folk verkligen det till sin spets :rofl:
Jag menade inte en fluffboll. Det ska vara enkel pälsvård så ingen blir avskräckt - medellång päls med fanor och yvig rak svans.

Okej så, ultimata sällskaps- och utställningshunden:
40-45 cm, max 14 kilo. (Behändig storlek, men inte en 'småhund')
Medellång päls med fanor. (Pälsen sköter praktiskt taget sig själv)
Får ha ALLA färger utom övertecknad vit (pga hälsoaspekten)
Kan ha alla ögonfärger. Inklusive blå och blåmelerad.
Rak, fullång svans.
En exteriör utan överdrifter.
Alla öron utom hängöron godkända.

Mentaliteten är stabil, nyfiken, social och lättsam.
Ej skällig.
Svag eller ingen jaktinstinkt.
Nöjer sig med långpromenader och att vara med 'flocken', men hänger glatt med på det mesta.

Vad tror ni? :D Den rasen skulle nog passa t.ex min lillasyster. (Som i övrigt tror att hon kommer få köpa aussievalp av mig i framtiden, HAH, det kan hon fetglömma :angel:)

Angående små hundars vaktförmåga, mod och inbrottstjuvar osv.
Hade ventilkoll i området och herrn som skötte det var hundälskare. Sherlock tyckte att han var superspännande och ville svassa efter och lukta på honom och bli kliad, och då började gubben prata friskt om hur det var att komma in till hundar. Vår grannes dvärgtax hade nafsat efter honom och det tyckte han var oerhört otrevligt men inte läskigt. Men på ett annat ställe hade en schäfer släppt in honom helt obrytt men sedan ställt sig i vägen och stirrat på honom när han skulle gå. Det tog många långa minuter innan han kom ut eftersom han inte ville provocera hunden. Den situationen tyckte han blev läskig.

Så nä jag tror nog inte att en vavva/andra ettriga och "modiga" småhundar är lika skrämmande för en inbrottstjuv som inte har nåt emot att skada djur. De har inte mycket att sätta emot om nån börjar stampa och sparka efter dem. Till skillnad från en schäfer som når betydligt högre och tål mer.

Mamma Mu och Calibra erbjuder skor till alla som kliver in genom dörren. Inte så skrämmande om man inte har någon typ av fot/skofobi :meh:

@Targa
Det är nog så väldigt generellt i ALLA raser om en uppfödare satsar på utställning som första prioritet, oavsett vad rasen "är meningen" att göra. T ex min faster födde upp Huskys i väldigt liten skala för 15 år sedan och då var hon på utställning för att få nån av sina hundar godkänt för något så behövdes en officiell bedömning. Och det var "utställningshuskies" där som såg ut som en helt annan ras än hennes (hon tävlade i drag med sina hundar).
De hundarna hade förmodligen aldrig haft en sele på sig och dom var minst sagt mer uppfostrade än min fasters hund som var där för att hon måste, inte för att hon ville :angel:
Jo, så är det kanske. Himla tråkigt i så fall! En utställning borde ju vara det perfekta stället att göra god reklam för sin ras - både utseende-mässigt och mentalt.

Jag var på gårdshundsklubbens rasspecial i somras. Förutom utställning hölls det en massa kringaktiviteter, t ex lydnadsträning, trickträning, agillity och spårträning. I ringarna med kringaktiviteter såg man enbart härliga, glada och positiva hundar. Men i utställningsringen var där tyvärr en del riktigt tråkiga exemplar. Bl a en som bet domaren (men ändå blev bedömd) och en riktigt skräckslagen liten tik som blev utskickad ur ringen med orden "går inte att bedöma". Ledsamt!

Alltså okej jag var bara tvungen att plöja igenom grupp 9 och hittade typ en ny favorit? Russkaya tsvetnaya bolonka. Dör söthetsdöden, som en shih-tzu fast mindre päls! :love:
Bara för att man inte får vara för glad.:sneaky:
De två jag träffat har båda opererat patellor och är allergiska.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 970
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 538
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 448
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon