Nybörjarhund

:rofl: jaaa!!

Är det någon här som har ändrat sig själv/sin livsstil efter att ha skaffat en hund och hunden visade sig senare ha helt andra behov än man kanske hade tänkt sig från början?

Ja. Jag skaffade Monster för att ha en lite enklare hund (än tidigare bruksvarianter), jag var en väldigt annorlunda hundägare på den tiden. Nu är jag instruktör, och ägnar så gott som all min tid och energi på att utveckla mig själv och/eller andra som hundtränare... Mitt liv kretsar numera nästan helt och hållet runt hund.

@Modig_Korn .
På någon sida stod det "mopsen är generellt en frisk ras men det är bra att veta om sjukdomar som är rasrelaterade OM något skulle dyka upp" och sedan raddades en lista på sjukdomar upp, runt 10st. Och då var andningsbesvär inte med alls.. Stackars hundar tänker jag, är det så illa? Hur ser det ut runt mopsringen på utställningar?

QUOTE]
Det ser inte ut på mopssidan,Det ser inte ut på mopssidan,det HÖRS!! På mops borde andning stå 1a,för det är deras största fel

meeeeeeeeeeeeeeeeen :banghead::banghead: svaret hamnade i rutan

@dobbis
Nu är ju inte jag insatt alls i någon speciell ras mer än CC (men även där var det 8 år sedan nu så man är väl ur gängorna i den kretsen också) så jag vet inte hur mycket jag har rätt att uttala mig :angel:
Men jag gick in på mops rasklubben och jag blir mörkrädd, särskilt av att läsa deras egen rasstandard...

Det jag kan tycka är synd är pälsvården :arghh: det finns så få hundar ur grupp 9 som inte kräver pälsvård eller att man klipper ned dem. Om man bortser från raserna med andningsproblem alltså :grin:

Russkiy Toy ;) bra päls och har ett ansikte som inte ser ut att ha blivit inkört i väggen :angel:
Att min sen går under namnen Ryska terroristen eller Tazmanian devil är en helt annan grej :sneaky:

Russkiy Toy ;) bra päls och har ett ansikte som inte ser ut att ha blivit inkört i väggen :angel:
Att min sen går under namnen Ryska terroristen eller Tazmanian devil är en helt annan grej :sneaky:

Storleken är ju dock ett stort minus. Min syster hade en som hon till slut omplacerade efter att den började hugga efter barnen.

@dobbis
Nu är ju inte jag insatt alls i någon speciell ras mer än CC (men även där var det 8 år sedan nu så man är väl ur gängorna i den kretsen också) så jag vet inte hur mycket jag har rätt att uttala mig :angel:
Men jag gick in på mops rasklubben och jag blir mörkrädd, särskilt av att läsa deras egen rasstandard...
Dom är som strutsar,har man huvudet uppkört i röven så ser man inget.

@Monstermom
Nej det var ny läsning för mig, väldigt intressant och tummen upp. Erfarenheten säger ju dock att "det är svårt att lära en gammal hund att sitta" :cautious:
De uppfödare som är gamla i gemet måste verkligen rannsaka sig själva och sitt avelsmaterial. Det ska ju alla göra men du förstår nog vad jag menar. "Mina barn och andras ungar".

Själv sneglar jag i smyg mot welsh corgin....
Verkar vara en frisk liten rolig hund (förutom att de har väldigt hög kejsarsnitt-statistik och något högre grad av hältor i försäkrings-statistiken)

@Monstermom
Själv sneglar jag i smyg mot welsh corgin....
Verkar vara en frisk liten rolig hund (förutom att de har väldigt hög kejsarsnitt-statistik och något högre grad av hältor i försäkrings-statistiken)

Lust att PM:a länken till statistiken?
/corgi-ägare

:rofl: jaaa!!

Är det någon här som har ändrat sig själv/sin livsstil efter att ha skaffat en hund och hunden visade sig senare ha helt andra behov än man kanske hade tänkt sig från början?
*räcker upp handen*

När jag skaffade lagotton sades det vara enkla och inte kräva så mycket.
Nu vet jag att det är en hund som mår bäst av att jobba och älskar att jobba oavsett vilken hundsport man erbjuder, typ.
Och kan ha sina egna idéer och tankar och därmed inte är särskilt enkla.
Har dock blivit helt såld på rasen, nån gång ska det bli en ny lagotto i familjen.

:cautious: Jag har kikat på dem, fina :love: Men jag personligen skulle föredra en "lugn" personlighet :angel::D

En uppfödarkollega föder förutom bruksschäfer även upp Rusky Toy. Hen säger att Schäfrarna är mycket lättare att ha att göra med :p
Två små krabater var med på ett skyddsläger sambon var med på för nått år sen. De backade tydligen inte för nått. Såg kort efteråt på små ryssar hängandes i en figge :D

En uppfödarkollega föder förutom bruksschäfer även upp Rusky Toy. Hen säger att Schäfrarna är mycket lättare att ha att göra med :p
Två små krabater var med på ett skyddsläger sambon var med på för nått år sen. De backade tydligen inte för nått. Såg kort efteråt på små ryssar hängandes i en figge :D
Det är inte stor hund i liten hund - det är TVÅ stora hundar i ett litet paket :nailbiting::laugh:

Edit: Jag är nästan övertygad om att en ilsken chihuahua skulle kunna användas minst lika bra mot inbrottstjuvar som en schäfer :nailbiting: ingen, inte ens polisen, skulle få stopp på dem :rofl::D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 970
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 538
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 448
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30