Nybörjarhund

Min whippet gick aldrig i koppel..... Min lilla italienska vinthund går också mycket lös. Nästan alla som jag känner som har whippet och italienska vinthundar kan ha dom lösa under kontrollerade former.

TS är ute efter en hund som är lättlärd och inte behöver läggas något större jobb på träning. De flesta som vill kunna ha sina vinthundar lösa verkar som jag uppfattar det ändå behöva lägga ner (och underhålla) en hel del jobb på det beteendet?

TS är ute efter en hund som är lättlärd och inte behöver läggas något större jobb på träning. De flesta som vill kunna ha sina vinthundar lösa verkar som jag uppfattar det ändå behöva lägga ner (och underhålla) en hel del jobb på det beteendet?

Fast i ett senare inlägg har det framgått att de flesta promenader ändå ska ske i koppel. Och finns det då tillgång till inhägnat område där hunden kan får rusa av sig ordentligt så kanske inte träning för att kunna vara lös är det viktigaste om övriga kriterier stämmer.

Det verkar finnas lite olika definitioner på "sällskap". En hund som är nöjd med promenad och att få rusa av sig regelbundet är definitivt vad jag anser som "sällskapshund".

Jag håller med. Jag blir alltid lite förvånad när folk föreslår leksakshund eller katt när folk vill ha en sällskapshund. Det finns ju faktiskt raser som är nöjda och glada även utan massa kurser och mental aktivering i form av spår, lydnad osv. Om de klassiska sällskapsraserna, vars historiska ursprung varit framför allt som sällskaps- och knähundar nu kräver samma aktivering som hundar av raser med arbetande bakgrund så anser jag att aveln har gått snett någonstans.

Sedan ska förstås ingen hund behöva nöja sig med tre promenader runt kvarteret per dag och i övrigt ligga passiv, men utifrån TS inlägg kan man inte utgå från att det kommer att bli så.

Det enda anmärkningsvärda är väl att de raser som nöjer sig med ganska lite brukar inte vara så jätteintresserade av träning och kanske inte de mest lättlärda då de saknar den där arbetslusten och viljan att vara sin ägare till lags.
Därmed är det inte sagt att de är svåra att få en vardagslydnad på.

Sällskapsraser finns det gott om. Både stora och små.

Jag har nästan inte alls trnäst whippan. Hon går att ha lös var som helst och så gör det med alla whippar jag känner. Men annars håller jag med. Jag tycker inte att whippet/vinthund är ett passande alternativ för ts.

Nej nej nej !!!!!!! :mad: Pinnar är dobermann i miniatyr,får dom inte jobba och har man inte tummen i ögat på dom så blir det skällande,virriga monster som gärna tar ut sin frustration på omgivningen.
Det är INTE en sällskapshund!! Det är en pinscher,det finns en anledning till att dom mentaltestas och koras.:idea:
Och har dom pinniga ben så har en uppfödare gjort fel.
Jag har en här hemma som gladeligen går ut i vilket väder som helst (tyvärr för mig som gärna stannar i soffan skiktväders dagar) men visst som dom flesta korthåriga raser så blir dom kalla under vintermånaderna.
Den beskrivs som sällskapshund. Jag har svårt att tro att alla är som du beskriver: "skällande,virriga monster som gärna tar ut sin frustration på omgivningen."

Det som talar för rasen är den nästan obefintliga pälsvården. Eftersom dp av många beskrivs vara ojämna i temperamentet, så är en vuxen dp ett säkrare kort, för då vet man vad man får. För övrigt är rasen inte mitt förstahandstips.

Från rasklubben:
"Dvärgpinschern är livlig, temperamentsfull, självsäker och balanserad. Detta gör den till en trevlig familje- och sällskapshund."
http://dpklubben.se/onewebmedia/FCI185.pdf

Den beskrivs som sällskapshund. Jag har svårt att tro att alla är som du beskriver: "skällande,virriga monster som gärna tar ut sin frustration på omgivningen."

Det som talar för rasen är den nästan obefintliga pälsvården. Eftersom dp av många beskrivs vara ojämna i temperamentet, så är en vuxen dp ett säkrare kort, för då vet man vad man får. För övrigt är rasen inte mitt förstahandstips.

Från rasklubben:
"Dvärgpinschern är livlig, temperamentsfull, självsäker och balanserad. Detta gör den till en trevlig familje- och sällskapshund."

Men snälla, tror du på alla rasbeskrivningar du läser? Mängder av dem är väldigt skönmålande.
@dobbis är uppfödare. Du tror inte hon kan sina raser?

Från rasklubben:
OBS! temperamentsfull, självsäker och livlig ,utan balanserad så har man en gremlin :devil:
Det är på balanserad biten uppfödarkåren i Sverige har misslyckats.
Min första dp var född 89 då var dom allt rasbeskrivningen säger men dom har aldrig varit en sällskapshund i den lugna bemärkelsen

OBS! temperamentsfull, självsäker och livlig ,utan balanserad så har man en gremlin :devil:
Det är på balanserad biten uppfödarkåren i Sverige har misslyckats.
Min första dp var född 89 då var dom allt rasbeskrivningen säger men dom har aldrig varit en sällskapshund i den lugna bemärkelsen

En sån där liiiten detalj man lätt glömmer om man tror på allt en rasbeskrivning säger :up:

Vetkligheten kan se väldigt annorlunda ut. Och i vissa rasbeskrivningar utelämnas en hel del.

Men snälla, tror du på alla rasbeskrivningar du läser? Mängder av dem är väldigt skönmålande.
@dobbis är uppfödare. Du tror inte hon kan sina raser?
Snälla, lägg av! Rasbeskrivningen är ett mål, en önskan om hur rasen ska vara. Finns det någon som tror att varje individ av en ras motsvarar rasstandarden?

Jag betvivlar inte hens erfarenhet. Det är också den bild jag oftast får när man läser på olika hundsidor. De dp jag träffat irl har också bekräftat den negativa bilden av rasen, men det vore konstigt om alla dp var så misslyckade.

@nilie här har du en uppdaterad o mera korrekt rasbeskrivning på en DP. (vet inte var du hittade den där ouppdaterade skiten)
Dvärgpinscher är en underbar ras, men inte en hund för alla.
Dvärgpinschern lämpar sig bäst till en vad beträffar hund relativt erfaren eller en väl påläst/vetgirig ägare
En Dvärgpinscher är kvicktänkt, intelligent, nyfiken och har ofta en egen uppfattning om hur saker och ting ska göras.

Dvärgpinschern är ofta snabb att finna och utnyttja sin ägares svaga punkter om vi inte är uppmärksamma
Dvärgpinschern kräver ett visst mått av såväl fysisk som mental träning för att må bra.

Det är dock viktigt för en Dvärgpinscher att lära sig att koppla av som att få aktivering.

En Dvärgpinscher är en hund som ska kunna koppla av när inget händer, men som ger järnet när det gäller.

Snälla, lägg av! Rasbeskrivningen är ett mål, en önskan om hur rasen ska vara. Finns det någon som tror att varje individ av en ras motsvarar rasstandarden?

Jag betvivlar inte hens erfarenhet. Det är också den bild jag oftast får när man läser på olika hundsidor. De dp jag träffat irl har också bekräftat den negativa bilden av rasen, men det vore konstigt om alla dp var så misslyckade.

Rasbeskrivningar är inte verkligheten alla gånger. Schäfer tex har en över hundra år gammal rasbeskrivning och se hur det ser ut i den rasen. På Schäferhundklubbens hemsida fattas en rad saker om rasen som div sjukdomar. Man målar också upp en mycket naiv bild om hur en schäfer är. Den schäfern de skriver om är mycket svår att hitta ffa deras dillande om vallegenskaper.

Schäfer är bara ett exempel på många raser med missvisande rasbeskrivningar. Det blir rätt befängt att tipsa folk om hundar som är skitsvåra att hitta så vida man inte vill importera.

@dobbis

Minns jag helt galet, eller hörde inte dvärgpinschern till de raser som för några år sedan var överrepresenterade med individer som fått Rapporteringskod A?
Det känns onekligen som en ras där man måste vara noga med att avla för att få mentalt stabila individer om det inte ska gå helt åt helsike.

@dobbis

Minns jag helt galet, eller hörde inte dvärgpinschern till de raser som för några år sedan var överrepresenterade med individer som fått Rapporteringskod A?
Det känns onekligen som en ras där man måste vara noga med att avla för att få mentalt stabila individer om det inte ska gå helt åt helsike.
Det är en mardröm att se dom på utställning,jag ställde Gissa i Lidköping när hon var 10 mån,vi var 13 st totalt,bara 3 juniorer, 11 av dom hundarna backade för dommaren,ett par st morrade och flertalet molhölls av sina ägare på bordet.
Dommaren var MYCKET försiktig när han stack fram handen och då fristod ändå min hund på bordet,med viftande svans och glad kropp och jag stod avslappnat 180cm bort.
Jag lipade nästan av att se eländet :cry:

Vill inte alla det :confused: :wtf::D:p

Vette katten om jag vill det igen.

Men som ett exempel på hur enorm skillnad det kan vara på en ras från land till land så kan vi ju ta upp Dvärgschnauzer igen. Om jag importerade en DS från USA så skulle jag få en hund som var väldigt olik den jag redan har, ändå skulle båda kunna stämma på pricken in på sina rasbeskrivningar för respektive land.

Nu känner jag inte Pinnarna som du gör, men jag tror dig med tanke på din mångåriga erfarenhet av dem att om Sverige inte lever upp till rasbeskrivningen och de Svenska pinnarna inte stämmer in på det TS efterfrågar...ja det är fullt möjligt. En del raser ballar faktiskt ur från beskrivningen med åren. Tyvärr.

Det är en mardröm att se dom på utställning,jag ställde Gissa i Lidköping när hon var 10 mån,vi var 13 st totalt,bara 3 juniorer, 11 av dom hundarna backade för dommaren,ett par st morrade och flertalet molhölls av sina ägare på bordet.
Dommaren var MYCKET försiktig när han stack fram handen och då fristod ändå min hund på bordet,med viftande svans och glad kropp och jag stod avslappnat 180cm bort.

Fy, så trist! Jag hade hoppats på att det blivit bättre, jag har inte sett så många dvärgpinschrar de senaste åren.

Då är alltså din uppfödning av dp någorlunda överensstämmande med rasbeskrivningen eller? Det enda är väl att dina är mer lika brukshundar än vad de ska vara enl rasbeskrivningen. "Användningsområde: sällskapshund"
http://www.dpklubben.se/Meny/kopa_dvargpinscher/rasstandard/Rasstandard.htm

Då är alltså din uppfödning av dp någorlunda överensstämmande med rasbeskrivningen eller? Det enda är väl att dina är mer lika brukshundar än vad de ska vara enl rasbeskrivningen. "Användningsområde: sällskapshund"
http://www.dpklubben.se/Meny/kopa_dvargpinscher/rasstandard/Rasstandard.htm
Fast användningsområdet är inte en ren sällskapshund! Har man dom som sådana.typ promenad några gånger om dagen,oerfaren ägare och okonsekvens, så hittar man dom på blocket .

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 971
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 538
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 450
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar