Nybörjarhund

Så att säga att alla hundar behöver träning (organiserad eller ej) stämmer inte riktigt. Alla hundar uppskattar nog det men en del individer kan bli nöjda bara de får vara med husse/matte under dagen i det husse/matte gör.
Mina hundar behöver inte heller någon mental träning, men som sagt var, de uppskattar det! Dessutom gör vår träning i rallylydnad samt trickträning att vår relation blir bättre och det har vi stor glädje av och stor nytta av i andra sammanhang. Därför tränar jag. Men skulle jag plocka bort mental träning helt hade hundarna fortfarande varit riktigt glada och nöjda. Hade jag istället plockat bort lösspringet hade de snabbt blivit olyckliga. Så är det oftast med vinthundar :)

Jag känner en storpudel som är med sin ägare på jobbet på dagarna men där gör hunden inget jobb utan är med för att slippa vara ensam hemma. Sen får den promenader. Den är nöjd, avslappnad och trevlig att umgås med. Absolut ingen hund som klättrar på väggarna, tvärtom. Jag tror inte att de tränar eller aktiverar på annat sätt. Men den får mycket kel, gos och uppmärksamhet i övrigt och så följer den ju med på husses jobb så den får ju vara med och träffa en del människor och för att klara det så använder sig husse säkert av vardagslydnad. Men den hunden verkar vara nöjd.

Så att säga att alla hundar behöver träning (organiserad eller ej) stämmer inte riktigt. Alla hundar uppskattar nog det men en del individer kan bli nöjda bara de får vara med husse/matte under dagen i det husse/matte gör.

Och jag skulle säga att det är långt färre hundar som är nöjda än som är deprimerade/uppgivna. Om just den hunden du beskriver vet jag såklart inget mer än vad du säger, men i allmänhet är det rätt sorgligt vad folk menar är "nöjd hund".

Och jag skulle säga att det är långt färre hundar som är nöjda än som är deprimerade/uppgivna. Om just den hunden du beskriver vet jag såklart inget mer än vad du säger, men i allmänhet är det rätt sorgligt vad folk menar är "nöjd hund".

Jag är uppvuxen med brukshundar som tränas och tävlas och verkligen aktiverades både fysiskt och mentalt. Den hunden jag skrev om är verkligen nöjd så länge han får vara med. Han skulle aldrig trivas att vara hemma själv på dagarna medan husse och matte jobbar även om de kom hem och gick med honom på lunchen. Men om han får vara med och får sina promenader så är han faktiskt nöjd. Det är ju skillnad på en hund som är hemma själv hela dagen (med kort lunchpromenad) och en som får vara med husse/matte hela dagarna även det inte involverar något direkt jobb.

Om man vill ha en sällskapshund och aldrig haft hund förut, vilka raser bör man titta efter då?

Eget önskemål: Mellan mot liten storlek, korthårig som inte kräver så mycket pälsvård, social, lättlärd, inte kräva timmar av daglig träning/motion

Boende/Levnadsstil: Liten lägenhet men med uteplats med staket runt.
Jobbar halvtid/deltid och jobbet ligger 5 min från boendet. Tänkt dagrutin med motion vore t ex morgonpromenad, lunchprommis, längre em promenad samt kvällskissen.

Kan tänka sig gå en valpkurs och ev. vardagslydnaskurs i början men är inte intresserad av någon annan vidare träning eller tävling. Enbart en kompis-hund som sällskap.

En hund som är naturligt trevlig och social utan vida kända sjukdomar eller "se upp för" inom rasen även om man vet att undantag kan förekomma.

Detta är ett påhittat fall men vad skulle ni säga till personen?
Om personen är mycket ovan vid hundar, så skulle jag föreslå bichon frise´och ta omaket med pälsvård. Pälsen ska klippas/trimmas några gånger per år och enklast är att låta en hundfrisör göra jobbet. Mellan klippningarna kan man klippa lite själv runt och mellan trampdynor och där det ser lite för långt ut. Fördelen är att hunden inte fäller.

Bichon frise´ är de trevligaste, snällaste, mest tillgivna och mest människoälskande småhundar jag har träffat. De är otroligt intelligenta och räknar ut saker själv.

Jag gissar att andra bichonraser har liknande egenskaper. Jag har hört att bichon havanaise ska vara lite mer självständig och inte vara lika lätta att ha lösa som en bichon frise´. Rätta mig ni med bichon havanaise om ni vill.

Andra förslag från mig är någon av sällskapsspetsarna japansk spets, mittelspitz eller finsk lapphund. De kan de kräva mer än bichon frise och speciellt om de är unga, så hellre en vuxen som man vet hur aktiv den är. Spetsar har mycket lättskött päls. Borsta en gång i veckan. De fäller massor 2 gånger per år, men däremellan inte så mycket och lättplockade tussar.

Om personen åtminstone har någon liten erfarenhet av hundar och inte är hundrädd kan en medelstor spets, en eurasier, också passa. Läs på mycket om egenskaper och hur man ska få den att bli mindre reserverad mot främlingar.

Ytterligare ett förslag är dvärgpincher. Pälsvården är minimal. Torka av pälsen med en trasa nån gång i bland. Kolla upp föräldrarna så att den har bra mentalitet. Jag har träffat några som varit lite för osäkra för att jag skulle gilla dem.

Dvärgpinchrar kan frysa på vintern, så de kan behöva ha täcke på sig. De är små med "pinniga" ben, så man får akta så att man inte skadar dem. Jag känner en som råkade trampa av benet på sin.

Senast ändrad:
Korthårig chihuahua passar bra in. Litet obs på patella luxation och tandproblem samt att man väljer från kennel med hundar som är tuffa och bra mentalt.

Om man vill ha en sällskapshund och aldrig haft hund förut, vilka raser bör man titta efter då?

Eget önskemål: Mellan mot liten storlek, korthårig som inte kräver så mycket pälsvård, social, lättlärd, inte kräva timmar av daglig träning/motion

Boende/Levnadsstil: Liten lägenhet men med uteplats med staket runt.
Jobbar halvtid/deltid och jobbet ligger 5 min från boendet. Tänkt dagrutin med motion vore t ex morgonpromenad, lunchprommis, längre em promenad samt kvällskissen.

Kan tänka sig gå en valpkurs och ev. vardagslydnaskurs i början men är inte intresserad av någon annan vidare träning eller tävling. Enbart en kompis-hund som sällskap.

En hund som är naturligt trevlig och social utan vida kända sjukdomar eller "se upp för" inom rasen även om man vet att undantag kan förekomma.

Detta är ett påhittat fall men vad skulle ni säga till personen?

.

Ytterligare ett förslag är dvärgpincher. Pälsvården är minimal. Torka av pälsen med en trasa nån gång i bland. Kolla upp föräldrarna så att den har bra mentalitet. Jag har träffat några som varit lite för osäkra för att jag skulle gilla dem.

Dvärgpinchrar kan frysa på vintern, så de kan behöva ha täcke på sig. De är små med "pinniga" ben, så man får akta så att man inte skadar dem. Jag känner en som råkade trampa av benet på sin.

Nej nej nej !!!!!!! :mad: Pinnar är dobermann i miniatyr,får dom inte jobba och har man inte tummen i ögat på dom så blir det skällande,virriga monster som gärna tar ut sin frustration på omgivningen.
Det är INTE en sällskapshund!! Det är en pinscher,det finns en anledning till att dom mentaltestas och koras.:idea:
Och har dom pinniga ben så har en uppfödare gjort fel.
Jag har en här hemma som gladeligen går ut i vilket väder som helst (tyvärr för mig som gärna stannar i soffan skiktväders dagar) men visst som dom flesta korthåriga raser så blir dom kalla under vintermånaderna.

Jag skaffade en Shih tzu att ha som aktiv sällskapshund .
Har tidigare haft lite kontakt med Shih tzu och både dom och min egen är nog några av de enklaste hundar jag träffat då.
Min lilla valp är orädd och trygg och gillar allt och alla.
Hon är inte avvaktande utan pussar på barn som vuxna och umgås med stora hundar och hästar.
Ett kompostgaller har ramlat ett antal gånger brevid henne utan att hon blir det minsta rädd.
Och hon är så trygg i sig själv.
Ligger gärna ensam några timmar när jag är ute med dom vuxna.
I början åkte hon ryggsäck men jag märkte att hon klarade sig bra ensam.
Oerhört trygg och lätthanterad ras.
Pälsen kommer jag klippa ner några gånger om året bara. Ingen pälsvård då.

Tycker vinthundar ör en bra sällskapsras också om man klarar av ett liv med hund i koppel.
Jag skulle inte orka med den passningen att hela tiden ha inhägnat och koppel på dock.

Kan du berätta om dem. Har du en själv?

Jag har haft en, och det har funnits en frisé i familjen. Frisén var en ganska jobbig hund(som inte madde bra. Stressad, pipig, juckig, gick absolut inte att ha lös) men det berodde helt klart på ägarna samt avelshistoria sa egentligen kan jag inte jämföra de två. Möter dock friséer ofta ute och har aldrig sett en lös faktiskt.
Jag har haft en havanais. Supertrevlig hund som är väldigt lätt att träna(gillar att träna, tricks etc) och naturligtvis behövde vi träna inkallning etc när han var liten men vi hade honom så mycket lös att det var snarare koppelträning som vi fick komplettera med. Upplever havanaisen som mindre skälig än frisé(men kan ha fel såklart!). Vårat exemplar är (jag skriver "är". Hunden lever fortfarande men inte hos oss. Däremot träffar jag honom nästan varje vecka) tuff och orädd på så vis att han tex vid hundmöten snarare är nyfiken än osäker. Där jag upplever de friséer jag har stött på som väldigt människokära men lite egensinniga, är de havanaiser jag har träffat mer självständiga i att de inte är lika "klängiga" och pipiga samt mer som "hundar". Men naturligtvis beror de på ägarna också! Den vi hade har en väldigt bra av- och påknapp (hemma vilar han mest) men det kan ju också vara så enkelt att han aktiveras mycket och då är den knappen lite närmare tillhands. Många bichoner blir enbart sällskapshundar, vilket de ju säkert kan trivas bra med- men det blir lite en annan sak. Jag upplever de bichoner(oavsett sort) som får jobba och aktiveras ordentligt som mer harmoniska sällskapshundar. Många säger att bichoner inte kan lämnas ensamma, men vår var inget problem att lämna. Men återigen kan det ju ha att göra med ägarens syn på hunden, hur man behöver aktivera den, hur man ensamhetstränar. för mig som är uppvuxen med brukshundar var det självklart att träna havanaisen pa samma konsekventa sätt som med de hundar jag växte upp med.
Jättetrevlig ras, vi klippte ner vår för att slippa en del pälsvard eftersom han var sa mycket lös i skogen och hade halva skogen med sig in(vilket inte var kul för honom heller). Vi gick valpkurs, lydnadskurs och tränade en hel del sök (främst tryffel ;-D). Nya ägaren fortsätter med lydnad, agility och han är dessutom terapihund (tillbringar ett visst antal timmar i veckan på ett demenshem).

Oj, det här blev långt. Sorry.

Nej nej nej !!!!!!! :mad: Pinnar är dobermann i miniatyr,får dom inte jobba och har man inte tummen i ögat på dom så blir det skällande,virriga monster som gärna tar ut sin frustration på omgivningen.
Det är INTE en sällskapshund!! Det är en pinscher,det finns en anledning till att dom mentaltestas och koras.:idea:
Och har dom pinniga ben så har en uppfödare gjort fel.
Jag har en här hemma som gladeligen går ut i vilket väder som helst (tyvärr för mig som gärna stannar i soffan skiktväders dagar) men visst som dom flesta korthåriga raser så blir dom kalla under vintermånaderna.

Kan bara hålla med. En bekant ville gärna ha en hund men något lättaktiverat och mindre pga ovana och fysisk sjukdom. Partner ville inte ha något i stil med cockerspaniel eller pudel (en på partnerns jobb föreslog dobermann!).

Det blev en pinne :meh: Djuret i fråga är numera en gapig, hoppande plåga som är TOTALT ouppfostrad och inte rumsren (är flera år gammal nu). Det är naturligtvis inte hundens fel men när jag varit i närheten har jag velat strypa den, den är allt jag inte tycker om med hundar.

Edit: Men visst, pälsvården är ju enkel.

Den lilla erfarenhet jag har av pinnarna är sorgligt nog de som köpts som "enkla sällskapshundar". De har varit skälliga, nervösa små monster där frustrationen osat om dem. Helt klart en ras som många verkar underskatta behovet av simulans på.

Mellan mot liten storlek, korthårig som inte kräver så mycket pälsvård, social, lättlärd, inte kräva timmar av daglig träning/motion
cat-wallpaper-38.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 970
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 538
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 448
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon