Nybörjarhund

Våran granne har en hund som de inte gör något annat med än låååånga promenader. Jättebra att hunden får springa mycket men ägaren klagar på att det tar sådan tid att gå 2x2.5timme/dag (förutom kissrundor) och hunden är ändå aldrig trött. Nu har hunden en outredd hälta så vet har rekommenderat koppelpromenader sedan i december (de har tagit hunden till vet men den är inte försäkrad sa de har inte röntgat el dyl. Jag föreslog fysioterapeut- ägaren skrattade och undrade om det verkligen finns för hundar...) och hunden klättrar pa väggarna... men promeneras lika mycket som innan men nu i koppel ("annars blir han odräglig"). De älskar verkligen sin hund men har noll koll vad gäller aktivering(deras första hund). De såg ut som frågetecken när jag tränade sök med vår havanais. "Vår hund går inte ens att trötta ut med 5timmars promenad per dag- din blir trött av att söka godis en stund".:banghead:

Vad de har för hund? 4årig dobermannhane...

@LiZH hur har det gått med den där hundens bajsande? Jag undrar varje gång jag ser ditt nick. :o

Att du minns!!
Jo, det är bättre. Det händer fortfarande ibland men sällan. Ett tag i höstas (när det regnade mycket...)var det nästan varje morgon. Min man blev rätt grinig över att behöva lyfta bort bajshögar varje morgon(hunden bajsar precis utanför vår garageport) så han började lyfta över bajset och lägga det mitt framför grannarnas bil (vi är inte osams med grannarna alls- men efter att ha sagt till flera ggr blir man less på att säga till!). Så en dag kom grannfrun över och sa hon förstår att vi blir irriterade men att sista veckan hade det inte varit deras hund. Hon hade släppt ut honom varje natt men var helt säker pa att han inte bajsade hos oss. Däremot kan det ha varit en annan lösspringande hund ... Okej. Nu bor vi på landsbygden, inga andra hundar nära, och när hon släpper ut hunden på nätterna är det becksvart ute och jag vet att hon står i ytterdörren(inne i carporten) och väntar-så hon ser inte hunden. Min man och jag skrattade gott åt det där och konstaterar att hunden nog har en låtsaskompis som bajsar på precis samma ställe som deras hund:D. Men det är bättre i alla fall- nu är det bara ngn gång i månaden. Vi väljer våra strider!
jag undrar mest varför en vuxen hund måste ut och bajsa på nätterna?:confused:

Vi började med en vuxen schäfer som passar oss perfekt.
Den har viktiga uppgifter att utföra som tröttar ut huvudet på den så den sover gott när den är ledig.
Så den kan verkligen ge sken av att vara en soffprydnad och sängvärmare.

Våran granne har en hund som de inte gör något annat med än låååånga promenader. Jättebra att hunden får springa mycket men ägaren klagar på att det tar sådan tid att gå 2x2.5timme/dag (förutom kissrundor) och hunden är ändå aldrig trött. Nu har hunden en outredd hälta så vet har rekommenderat koppelpromenader sedan i december (de har tagit hunden till vet men den är inte försäkrad sa de har inte röntgat el dyl. Jag föreslog fysioterapeut- ägaren skrattade och undrade om det verkligen finns för hundar...) och hunden klättrar pa väggarna... men promeneras lika mycket som innan men nu i koppel ("annars blir han odräglig"). De älskar verkligen sin hund men har noll koll vad gäller aktivering(deras första hund). De såg ut som frågetecken när jag tränade sök med vår havanais. "Vår hund går inte ens att trötta ut med 5timmars promenad per dag- din blir trött av att söka godis en stund".:banghead:

Vad de har för hund? 4årig dobermannhane...
Ohhhhhhhh my god !

Att du minns!!
Jo, det är bättre. Det händer fortfarande ibland men sällan. Ett tag i höstas (när det regnade mycket...)var det nästan varje morgon. Min man blev rätt grinig över att behöva lyfta bort bajshögar varje morgon(hunden bajsar precis utanför vår garageport) så han började lyfta över bajset och lägga det mitt framför grannarnas bil (vi är inte osams med grannarna alls- men efter att ha sagt till flera ggr blir man less på att säga till!). Så en dag kom grannfrun över och sa hon förstår att vi blir irriterade men att sista veckan hade det inte varit deras hund. Hon hade släppt ut honom varje natt men var helt säker pa att han inte bajsade hos oss. Däremot kan det ha varit en annan lösspringande hund ... Okej. Nu bor vi på landsbygden, inga andra hundar nära, och när hon släpper ut hunden på nätterna är det becksvart ute och jag vet att hon står i ytterdörren(inne i carporten) och väntar-så hon ser inte hunden. Min man och jag skrattade gott åt det där och konstaterar att hunden nog har en låtsaskompis som bajsar på precis samma ställe som deras hund:D. Men det är bättre i alla fall- nu är det bara ngn gång i månaden. Vi väljer våra strider!
jag undrar mest varför en vuxen hund måste ut och bajsa på nätterna?:confused:
För att den inte får det gjort innan, var det väl? Hon var ensam hemma med hunden på kvällarna och vågade inte gå ut med den.

(Åh min hjärna, om du bara kunde lagra VIKTIGA saker ...)

För att den inte får det gjort innan, var det väl? Hon var ensam hemma med hunden på kvällarna och vågade inte gå ut med den.

(Åh min hjärna, om du bara kunde lagra VIKTIGA saker ...)

Ja, det är klart ;-D. Jag menar bara att jag tycker att det är idiotiskt av ägarna att lägga upp rutiner så att hunden måste bajsa på natten. För mig är det inte "normala" rutiner med en vuxen, frisk hund. Valp, sjuk hund, dräktig hund,stressad hund- självklart. Men att ge mat sent och inte ta ut hunden efter- för att sedan behöva släppa ut den på gårdsplanen klockan 02 är för mig ett mysterium.

Ja, det är klart ;-D. Jag menar bara att jag tycker att det är idiotiskt av ägarna att lägga upp rutiner så att hunden måste bajsa på natten. För mig är det inte "normala" rutiner med en vuxen, frisk hund. Valp, sjuk hund, dräktig hund,stressad hund- självklart. Men att ge mat sent och inte ta ut hunden efter- för att sedan behöva släppa ut den på gårdsplanen klockan 02 är för mig ett mysterium.
Ja, det är väl inte mycket runt den hunden som INTE är idiotiskt.

Om det finns tillgång till inhägnat område så att hunden kan springa av sig, whippet eller italiensk vinthund kanske? Annars håller jag med om bichon havanaise.

Jag har svårt att tänka mig att en individ av dessa raser skulle bli så aktivitetskrävande att den vantrivs som sällskapshund, förutsatt att promenaderna som nämns är tillräckligt långa och varierande och den i övrigt får vara med i vardagen.

Det bor ett par foxterrier i mina kvarter, tidigare var båda tanthundar, nu verkar den ena ha övergått till en farbror. Ägarna stapplar runt i området och hundarna stapplar med. De verkar liksom ha slocknat, reagerar inte på mycket. Utom när de råkar mötas, då blir båda två rasande.
Sorgligt, sorgligt!

Ja alltså sorry, skulle ha skrivit mer angående inte intresserad av vidare träning.
Jag tänker valpkurs och vardagslydnadskurs men sedan inga mer kurser/träningar för tränare (såvida man fått ut det man vill och det sitter hos både hund och ägare förstås).
Att gömma/spåra godis, och leka med hunden hemma osv är självklart.

Med motion säg morgonprommis och kvällskiss är 20-30min runt kvarteret. Lunch 15-20min och em-prommisen säg minst 45min, gärna en större del som lös men småstadsförort så åka till nån skog, hundrastgård eller möta upp en vän med hund och låta dom 'leka av sig' tillsammans skulle nog hända flertalet ggr i veckan men också då risk för att det mesta blir koppelpromenad

När jag tänker allmänt om nybörjar/sällskapshundar så tänker jag hundar med lägre drifter som är ganska lättstyrda och enkla. Men sen får man ju kolla vidare på vad personen trivs med, har för kunskap osv.

Bichoner, mildare terriers och typ sennen och mastiffliknande hundar.

Jag känner en storpudel som är med sin ägare på jobbet på dagarna men där gör hunden inget jobb utan är med för att slippa vara ensam hemma. Sen får den promenader. Den är nöjd, avslappnad och trevlig att umgås med. Absolut ingen hund som klättrar på väggarna, tvärtom. Jag tror inte att de tränar eller aktiverar på annat sätt. Men den får mycket kel, gos och uppmärksamhet i övrigt och så följer den ju med på husses jobb så den får ju vara med och träffa en del människor och för att klara det så använder sig husse säkert av vardagslydnad. Men den hunden verkar vara nöjd.

Så att säga att alla hundar behöver träning (organiserad eller ej) stämmer inte riktigt. Alla hundar uppskattar nog det men en del individer kan bli nöjda bara de får vara med husse/matte under dagen i det husse/matte gör.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 970
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 538
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 448
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon