När jag jobbade med badrumsrenoveringar fick en av mina samarbetspartners in en förfrågan om ett - minst sagt - speciellt arbete.De som lyssnat på flashback forever minns kanske killen som skulle ta bort en "dagbädd" och istället gjorde hål i ytterväggen ända till utsidan
En kund ringde in med panik i rösten och frågade om de kunde börja renovera hans badrum omgående, gärna redan samma dag. Arbetsledaren för företaget frågade kunden om han hade en vattenläcka och om det var därför det var så akut.
Det visade sig att kunden bodde i parhus där hans badrum låg vägg i vägg med grannens vardagsrum. Kunden hade precis flyttat in i sin bostad och i badrummet fanns en vägghängd wc. Jag vet inte hur det är numera men förut hade en del wc-tillverkare rekommenderad maxvikt på sina vägghängda wc-stolar, runt 150 kilo, vilket den här kunden (som var rejält stor) förmodligen inte haft en tanke på vid köp av fastigheten. Förra ägaren till huset var mer normalbyggd och hade inte haft några problem alls att klara viktrekommendationen men när den nya kunden började använda badrummet tog det inte mer än några dagar efter inflytt innan det brakade loss.
Alltså, bokstavligt talat. När han satt på toaletten gav sig plötsligt wc-fixturen inne i väggen vilket gjorde att den inte bara förstörde en del av väggen i kundens egna badrum utan även drog med sig en bit av väggen till grannens vardagsrum så att det blev ett hål in dit
Ångesten måste ha varit total.