Sv: Nummer 10 om våra 06r
'kl
Skulle ni kunna hjälpa mig med lite tips på hur jag ska lägga upp igångsättningen på min häst?
Hon har som sagt haft problem med lädryggen och SI leden, rejäl låsning på vänster sida ländrygg och utskott som blivit dragna åt vä sidan plus en inflammerad kota precis i sadelläget, bakre delen.
Veterinären sa upp och rid hon sa även att vi skulle ta det lugnt såklart, inga galopper än på ett tag osv.
Jag har ingen sadel i dagsläge och kommer inte att ha råd att köpa en förrän till sommaren så att någon uppsutten galopp kommer det inte att bli förrän dess ändå. Hon tar fina galopper självmant i hagen och varför jag nu tar upp galoppen främst är för att det var där hon protesterade i höstas.
Men trava, ska man trava alls ännu?
veterinären sa även att jag skulle börja aktivera det där dåliga bakbenet så smått och få henne att börja jobba med det igen. Men hur gör jag det på rätt sätt?
Hon har nu då gått på lösdrift och har skrittats för hand sen mitten på december så hon har ju inte stått stilla alls.
Tyvärr försvinner ju en del ur hjärnan efter veterinärbesök.
Jag ska försöka höra av mig till veterinären igen och höra mer specifika igångsättningstips men jag tänkte höra med er hur ni hade lagt upp det.
Nu har jag bara ridit tre gånger och kört henne en gång. Annars har gått som handhäst i skritt och promenerat.
Ridturen igår blev ca 40 minuter lång och vi gjorde lite skänkelvikningar och serpentiner över vägen.
Idag var hon jätteöm i ländryggen på vä sida jag är nästan 100% säker på att det beror på att det var isregn och storm i natt och hon inte får vara inne i vindskyddet men en liten del av mig oroar mig för att jag har gjort fel med henne.
Tacksam för lite input om nån ids läsa.