Nummer 10 om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Jag fick 63,5 :-)! Hon var spännd och ville inte gå nära staket och domarbord! Blev jätte förvånad att d blev placering! Hade vi inte ridit in i staketet vid ingången och hon varit liiite mer loss och cool så hade det räckt riktigt långt! Ha ha! I La blev d tok.. Å vi syns ju i isaberg! Kul:D

Vi tittar i equipe. :d Där har man koll på allt som händer.

Jag är 166
Rivica 167
Natalie 166

Kan inte bara gå på längden. Vissa mindre hästar bär upp en ryttare riktigt bra så man tror att de är betydligt större.
Planerar du ny häst?

Yes jag planerar ny häst men det är så svårt när man kollar annonser. Vågar jag åka och kolla på en som är mellan 165-170 eller ska jag hålla mig till de mindre varianterna.
Supersvårt! Är väl bara att testa på ;)

Shit att Rivica var så stor visste jag inte :)

Du får åka och provrida. Hästen kan vara nätt i typen med bara långa ben då är det inga problem. Sen kan du hita en liten knubbig sak som är enorm i kroppen.

Spännande att leta häst. Har du Bulan på annons?

Rivica är smal i kroppen och känns mycket mindre än Natalie att rida.

Det är ju så himla individuellt det där med höjd. Min häst som är ganska rejäl upplever jag inte så stor att rida men jag ser ju på bilder att jag ser ju inte stor ut direkt...
Tror inte du ska sortera bort annonser pga storlek utan testa och känn efter...

Ni har rätt bägge två, beror ju helt på hur hästen är. Japp Bulan är ute och har varit det 2v nu denna veckan. Har två tjejer som är intresserade varav den ena kommer för andra gången imorgon. Mitt hjärta hoppas att hon säger ja, då hon sken som en sol på Bulan. Det känns bra att någon kan älska henne mer än jag själv :)

'kl
Skulle ni kunna hjälpa mig med lite tips på hur jag ska lägga upp igångsättningen på min häst?

Hon har som sagt haft problem med lädryggen och SI leden, rejäl låsning på vänster sida ländrygg och utskott som blivit dragna åt vä sidan plus en inflammerad kota precis i sadelläget, bakre delen.
Veterinären sa upp och rid hon sa även att vi skulle ta det lugnt såklart, inga galopper än på ett tag osv.
Jag har ingen sadel i dagsläge och kommer inte att ha råd att köpa en förrän till sommaren så att någon uppsutten galopp kommer det inte att bli förrän dess ändå. Hon tar fina galopper självmant i hagen och varför jag nu tar upp galoppen främst är för att det var där hon protesterade i höstas.
Men trava, ska man trava alls ännu?
veterinären sa även att jag skulle börja aktivera det där dåliga bakbenet så smått och få henne att börja jobba med det igen. Men hur gör jag det på rätt sätt?

Hon har nu då gått på lösdrift och har skrittats för hand sen mitten på december så hon har ju inte stått stilla alls.

Tyvärr försvinner ju en del ur hjärnan efter veterinärbesök.
Jag ska försöka höra av mig till veterinären igen och höra mer specifika igångsättningstips men jag tänkte höra med er hur ni hade lagt upp det.

Nu har jag bara ridit tre gånger och kört henne en gång. Annars har gått som handhäst i skritt och promenerat.
Ridturen igår blev ca 40 minuter lång och vi gjorde lite skänkelvikningar och serpentiner över vägen.
Idag var hon jätteöm i ländryggen på vä sida jag är nästan 100% säker på att det beror på att det var isregn och storm i natt och hon inte får vara inne i vindskyddet men en liten del av mig oroar mig för att jag har gjort fel med henne.

Tacksam för lite input om nån ids läsa.

Senast ändrad:

Skorpsmulan: Jag tror nog inte du gjort "fel". Det är säkert regnet..
MEN, jag skulle nog rida rakt fram och låta bli böjda spår ett tag framåt under igångsättningen.
Kan däremot inte ge sig råd hur länge du bör skritta innan du går över till trav osv..bättre att ringa veterinären:).
Börja jogga henne lite på töm och gå över bommar..
vet precis hur lätt det är att missa information när man står hos veterinären!

*kl*
Här kommer film och bild från lb1:an i söndags. Många småmissar och hon var jättespännd för domarkortsidan..En större miss :banghead:..blindstyret på ryggen..Man FÅR inte rida in i dressyrstaketet..Uj, vad jag sa förlåt många ggr till Loppan som hyffsat behöll fattningen ändå :love:

http://youtu.be/-mjV_9WDYVg

Jag tror inte du gör så mycket fel men ring din veterinär och rådfråga. De vet oftast bäst. Sedan hade jag bara skritta barbacka på henne med tanke på att du är utan sadel. Om du har möjlighet försök tömköra henne i trav, gärna över bommar och liknande. Fungerar ju bra ute i skogen med om hon går att lita på :)

Jag är 164 och Harriet 163 cm. Grå var 170+ men otroligt lätt att rida ihop. Om du ska köpa hög häst bör det gå att provrida. Ska du köpa liten häst bör det gå att provrida!;):D Köp inte grisen i säcken utan köp en som det går att prova i alla gångarter iaf.

Provridning nu imorgon och på torsdag, 163 är bägge kusarna, en fyra år och en 7 år :) Båda ston, en skimmel och en bruning

Senast ändrad:

och Tessalonica.
Tack så mycket för era tankar. Veterinären är helt omöjlig att få tag på, så går det när man är populär antar jag. Men jag försöker.
Tills jag får tag på henne så ska vi absolut bara skritta rakt fram så får vi se hur vetten tycker vi ska fortsätta.

Tömkörning är ett bra tips. Det glömde jag bort lite i ivern att få rida henne igen. Tyvärr måste vi åka 3 mil till ridhuset för att komma åt några bommar och min bil är trasig. Men snart tinar förhoppningsvis skogen fram. Mycket snö än :yuck:

Nu är det iaf bestämt att vi ska flytta om ca en månad så löser sig hagsituationen också :banana:

Haha ja det är lätt att hitta nya lösningar när man är så fokuserad på en sak. Ridningen är ju det man vill ha :)

Thanks!!

Polly, tycker ni är jättefina men vad i hela friden hände vid staketet?
Tur att hon inte hoppade ur banan iaf...

Skorpsmulan: min häst har problem med ett par halskotor och jag märker på honom när han blivit kall då blir han väldigt stel, så jag tom rider med halstäcke när det är minusgrader. Så mitt tips är att se till att din häst alltid är varm på det "skadade" stället. +som de andra tipsat om hade jag nog mest ridit rakt fram.
Funderade på en sak till, när min häst fick sin diagnos så fick jag med en igångsättningsplan från veterinären. Väldigt enkel att följa, stod precis vecka för vecka vad jag skulle göra. Det kanske vore något att be om från din veterinär?
Lycka till!

Ha ha! Det var väl en kombo av ofokus hos oss båda! Klantigt! Tycker också det gick ok förutom cp galopp där jag inte fick ut henne alls i hörnet och så missödet vid öppningen:-)! Yttre

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
18 19 20
Svar
387
· Visningar
27 035
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
279
Senast: Jeps
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
23
· Visningar
1 297
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka