Nummer 10 om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Åh vad fin hon är! Härliga bilder! Är det ett meclenburgträns? Funderar lite på ett så´nt till min..Nöjd med det?

Maui: Men vad trist kritik..tur att det blev trevligare kommentarer sen. Dressyr är lite knöligt..Ha, ha..fick jag nästan erfara när dotera tävlade sist..fler än mitt barn kom ut och grät..även om domaren inte var otrevlig så räcker det där med att bli kommenterad offentligt:crazy:..

kl*
Jobbigt med ponnykoll.. Dom förälskade sig i en gga oriden överbyggd tjock 13-årig Irländare utan svenska resultat alls..suck..hur mycket ska jag styra och tro på min magkännsla som lite säger no, no..

Stämmde dock jättebra i hoppning för min ena tös som provade detta..

Jag tror att du gör rätt i att lyssna på din magkänsla. Det är ändå du som har rutin och kunskap.
Jag vet att det går att hitta en ponny som du känner motsvarar era krav+ som ungarna gillar...
Connemaran vi köpte var den 4:e ponnyn vi provred och vi blev helt sålda båda två. Trots detta valde vi att titta på en ponny till, men det bara stärkte oss i vår övertygelse att connemaran var den rätta.

Lycka till och ge inte upp!
Det finns en som passar er alla tre!

Åh vad fin hon är! Härliga bilder! Är det ett meclenburgträns? Funderar lite på ett så´nt till min..Nöjd med det?

Det är ett Rambo Micklem Multibridle. Kunde gärna vara lite bättre läder för dom pengarna, men funktionen är kalasbra. Sitter bra och är perfekt om man longerar innan ridning eller jobbar från marken (longering/arbete vid hand/lång tygel) och inte riktigt vet om man behöver bett, bettlöst, kapson eller en kombo innan man sätter igång. Man har ju allt med sig.

KL
Nu har Sara tränat Rivica. Det blev mkt markarbete. Hon skulle hålla i tygeln o sätta press på henne. Det klarade inte Sara av så tränaren skuttade upp o gisses vilken trav han fick fram. Sen red Sara o även då visade hon fin trav. Sara lägger ut film på sin blogg där ni kan se. Tyvärr red tränaren utan hjälm så det lägger hon inte ut.:mad:
Sen hoppade hon några språng men Rivica var genomsvettig i värmen o med tjock päls så de var nöjda snabbt.
Nu blir det tävling till helgen o ny träning nästa vecka.
Han bara öste lovord över Rivica hur fin hon var att rida. Sa att det var perfekt för Sara att träna på henne för att sen lera efter den känslan när hon rider sin femåring.:D
Jag blev väldigt inspirerad o inser att det finns så mkt mer i henne än vad jag kan plocka fram. Nu måste jag börja rida lite.;)

Måste vara roligt att ha förmånen att få se så duktigt folk på sin häst! Fina pållan!!

Kl
Här har vi upplevt vår ponny lite knackig och ojämn i traven på böjt spår i vänster varv ett tag. Har försökt låta honom vila och ta det lugnt men det vill inte ge sig. Så igår bokade jag tid på kliniken om 2,5 vecka...

Blir såå less och orolig. Måtte det inte vara något allvarligt. Har ju fortfarande min stora häst färskt i minnet och tanken var att aldrig mer besöka kliniken (6 gånger på 1,5 år med Aslan :( tycker jag räcker för ett tag framöver).

Ibland vill jag lägga ner hästeriet...

Åh, så tråkigt. Klart att man blir orolig när de går knackigt.:( Får hoppas att det inte är något allvarligt med ponnyn.
Dottern ringde precis och sa att hennes häst inte gick rent när hon longerade. Igår på hoppträningen var han jättefin.:( Hon var också orolig. Tänk om de hade kunnat prata med oss och berätta var det gör ont.

Hallå där.. varför har du lovat att Rivica inte ska gå någon fälttävlan? VA??

1374712_459460600839766_1427182820_n.jpg

Jag vill inte ha en skadad häst:crazy: och ingen skadad dotter.
Bäst att hålla sig till dressyr o hoppbanor samt lite kul i den vanliga skogen.
Skämt å sido det tar för lång tid att träna o tävla fälttävlan. Har inte tid till det.

Tråkigt Happy:(! Förstår att du blir less. Hoppas det inte är något alls!

Maui: Sett filmen:)! Så fin hon är, härligt gung i traven:love:!
Ha, ha..jasså d säger du om ft..Hm, då får jagt försöka leda in min tös på andra tankar annars är det precis vad hon drömmer om att rida;)..

kl*
Åb imorgon..Får hoppas inflammationen gått åt rätt håll. Har ju ridit i veckan i alla gångarter men idag så tröt lusten, lite höstruskigt ute så latmasken gav sig till känna..

Men broms o stopp här nu!:p skadad häst säger du....vilka hästar är mest skadade tro om man läser här på buke? Dressyrkrittren och hoppbarbiedockorna, japp så är det. Och innan någon säger nåt elakt om glas i stenhus så vill jag bara påpeka att jag har ridit o tränat terräng sen 1986 och innan denna fantastiska säsongen har jag aldrig skadat mig under terrängträning. Mina hästar har tävlat högt upp i åldrarna och för det mesta varit skadefria.

Jag är helt övertygad om att det är den allsidiga träning, som FÅR ta tid, som gör att hästen håller. Vi FT ryttare tvingar ju ut oss i skog o mark i regn som snö så näe skadefri är inte ett hållbart argument. Tid är heller inte hållbart då alla borde lägga åtminstone 1,5 tim rid per dag på sin häst, vilket jag gör och tävlingsmässigt blir totaltiden kanske t om mindre då man åker på färre fälttävlan än hoppning o dressyr.

Sådärja, så fick jag upp blodtrycket så här på morgonkvisten!:D

Jag måste få hålla med.....;)

Sen kanske man är mer i intresserad av det ena eller andra men det är en annan femma.

Ta nu ett par djupa andetag och låt pulsen gå ner.... :)

Oj så arg du blev :D

Det är tiden vi inte har. Tar 1,5 timme att åka till terrängträning och 1,5 timme att åka hem igen.:mad:
Sen tar det en helg per tävling. Vi har inte den tiden. Önskar att det hade varit lättare för fälttävlan är verkligen roligt. Vi har rest land och rike runt tidigare men nu räcker inte tiden till.:crazy:

Jaja men du behöver väl inte träna terräng varenda dag eller? :D

Nästan straffbart att INTE rida fälttävlan med den hästen!!

Give it to meeeee :sneaky: Jag kan skaka fram nått annat för dig att rida dressyr på? En mörkgrå pälsboll med ponnygång kanske lockar ;)

Ha ha nejdå, inte arg utan bara lite upprörd för jämförelsen stämmer verkligen inte. Det TAR inte mer tid med fälttävlan totalt på ett tävlingsår med 1 häst än att tävla dressyr o hopp. Kolla själv hur många starter du och dotera har gjort i år, räkna sen ut hur få starter du kan göra med samma häst i fälttävlan så ska du se att jag har rätt!:p

Sen åker man ju inte o hopptränar varje vecka med en fälttävlanshäst när det är försäsong eftersom man kör några terrängträningar men när säsongen är igång så blir det ju inte så mycket hopp eller terrängträning alls för just den hästen.

Nu till annat ämne: Vad sa veterinären idag polly?

Jo, hon har nog svarat riktigt bra på första behandlingen:). Fick en till spruta i si-led och ska nu sättas igång under tre veckor för att efter det börja arbeta vidare där vi var innan klinikbesöket. Det får jag väl se om jag kanske tar det lite lugnare ändå men å andra sidan hävdar en del att det är bra att hyffsat snart komma till arbete igen..:)

Är väl bara att vänta och se men det blir inget återbesök eller så utan veterinären var nog himla nöjd av det han såg idag. Skönt så långt..

Härligt att det går åt rätt håll:D
Nu hoppas jag att allt blir bra så att du kan fortsätta.

Min pålle ska vara hopphäst till helgen. Får hoppas att hon lyfter på benen;)
Fälttävlan väntar vi med:D Funkar inte då vi har fler hästar o de andra inte kan gå, en är super i terrängen men kass i dressyren o den andre feg i terrängen o oskrivet kort i dressyren. Hade jag vågat själv kanske det hade blivit fler starter har faktiskt gjort två startfälttävlan på henne. :p

Håller helt med om att ft är den häftigaste grenen i ridsport och den trevligaste att vara ute på, men vi borde bo närmre banorna...

Joo, det säger väl magkännslan att det liksom ska göra men man ska inte ta ut nå´t i förskott..Får väl leva för lite roliga träningar framöver..Har ju sagt att jag ska "satsa" lite mer på dottern å får väl stå tillbaka sj. ett år framöver eller så. Meeen det suger, bara tanken:arghh:..Vilken hemsk mamma jag är som inte jublar över att curla och vara hejjande, stöttande ponnymorsa;).
Äh, min tid kommer väl och det gör inte ponnytiden men jag har ju knappt fått börja själv:cry:

Fasen vad jag önskar jag hade mod, tid å pengar så hade jag så gärna satt upp som mål en liten debutant med Loppan:)!
Tror hon verkligen hade passat för den sporten, suck..Men jag får väl försöka terränga igen till våren på "hemma" banan..Är ju så kul:D!

Hoppas verkligen att pållan känns bättre efter behandlingen :)

Maui, ska ni till nordhalland?

Gaia, jag såg artikeln på fb. Du måste berätta MER!!!!

fio, hur går det med flytten? :)

Kl

här hemma är det väldigt stilla på ridfronten :( åkt på ett elakt virus som inte vill släppa taget... varit hemma från jobb hela veckan.. passar på att kolla ponny till Alva. :) hon är helt, helt såld på hästar till mammas stora glädje :))
Inte aktuellt innan till nästa sommar. Men kom gärna med tips. Helst vill jag ha en welsh mountain på max 80-85cm men d verkar vara sällsynta. ?.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
18 19 20
Svar
394
· Visningar
27 576
Senast: settis
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
281
Senast: Jeps
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
23
· Visningar
1 428
Senast: Idaw83
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka