Nummer 10 om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Ja precis, var inte svårt alls att sälja russen, ridskolor vill gärna ha snälla barnponnyer.

Tittig Rivica? Hon brukar väl inte glutta?

Britta går bara bättre o bättre o nu är ponnyn såld så jag funderar på om jag ska behålla henne...får se vad senaste spekulanten säger.

Ibland är hon "tittig". Blir spänd på dressyrbanan. Nu visade det sig att hon stod emot. Sara tyckte att hon tryckte sporrarna genom hästen utan större reaktion. Rivica hade inte heller koll på benen då kortsidan var "farlig". Rev både fram och bakbom på oxern.:mad:

Blir nog bättre till nästa gång. Ska träna på nytt för den "stränge" på tisdag så Sara lär sig att hålla i tyglarna och rida framåt. Blir nog bra.:p

Så trevligt det ser ut och roligt:)..blir så sugen att rida "på riktigt"..Nu tar vi det lite lugnt jag å loppis och lullar igång oss!

Hade klipp-sejour ikväll så nu sticker det överallt på mig;)..
Imorgon hämtar vi ponny, ska bli jätteroligt! Blev en ung liten new forest vallack men han vart den vi tyckt bäst om så det blir ett spännande projekt!

Han kommer ju från en känd jättebra uppfödare så det blir säkert bra. "Min" unge tittade på honom förra året men hon skulle ju ha c-ponny så det blev aldrig nåt val mellan honom o den hon köpte. Hennes c-ponny är ju den perfekta allround ponnyn som lika snällt går dressyr som hopp o fälttävlan. Och nu får du ju sikta på New Forest SM nästa år! Absolut en av de roligaste tävlingar jag varit på!

Vilken tomas är det hon tränar för? Måste fråga. Filmar ni från mobil?

Polly, grattis till hästlapållen ♥

Var är det för uppfödare? Vi har haft två Hembys new Forrest varav den ena är den bästa ponnyn vi nånsin haft. :d

Tessa Sara rider för Ewas man Thomas Fasteus. Tror inte han har träningar egentligen men Sara ville få hans hjälp så ofta rider hon och Ewa tillsammans för honom.:D Han är så himla petig så det är nyttigt.

På söndag åker jag till gran Canaria:d Ska bli så skönt. Rivica får semester en vecka.

Grattis till ponnyn! Så det blev en ungponny i er familj också :).

Kl
Här har vi ridit rakt fram i skogen i två veckor och vår lille P är otroligt pigg, glad och helt ren. Har kliniktid på torsdag så jag tänkte ta in honom på banan någon gång i helgen och lina honom på mindre volt för att se om hans knackighet finns kvar. Dottern är sugen på att hoppa och jag är sugen på att "trimma"...

Maui: låter underbart med sol och värme... är verkligen avundsjuk :o.

Vår är från Stackarps stuteri!
Letar sadel..suck. Har hem två från en kompis, en knights och en santa cruz..Tycker ingen ligger super.. Får väl bli sadelutprovning men jag har intagit en viss skepsis ;)..

Min lopp är pigg och glad..skulle tömköra lite joggigt och lätt igår men det vart nog allt annat än lösgjörande, busfia!!!

Vete 17 vad jag ska hitta på med hennes tunga som hon lägger ut åt höger..inte över bettet utan bara typ hänger ut den. Har ju kollat så mycket jag kan, både rygg och munhålestatus..

Lite småtråkigt problem när man är "dressyrare":crazy:..
Testred på kandar och red mestadels på bridongen men det var ett bra"tungfelsbett" *ironi, men hon höll inne tungan..suck

Sätt på en tungfels sticka, det kan hjälpa iaf. Och ang kandaret så kommer hon säkert lägga ut tungan sen, det kommer dom på rätt snart att det funkar även med det tyvärr.

Japp Stuteri Stackarp är det. Stor o känd uppfödare inom NF. Fina väluppfödda ponnyer som passar barn.

Här går det bra med Britta, hon är jättefin nu verkligen, enorm skillnad mot när hon kom o var så outvecklad. Flera som är intresserade också så det blir nog försäljning snart.

Jaha okej, är han också tränare? Gott det låter med semester. :D

Happy, hoppas att det går bra på återbesöket. Var den bara denna ponnyn som ni har kvar i familjen?

Polly, är det avdrag i poängen för att hon lägger ut tungan?

Nova, Så glad att det går bra med Britta. Hoppas försäljningen går smidigt :)

KL

Här går allt också bra. Tänk vad mycket kan ändras bara tanken i skallen justeras ;) Så lite kan göra så stor skillnad. Ronaldo är riktigt trevlig i skritt och trav nu när jag lyckats få honom lösgjord. Känns toppen! Galoppen är ett senare projekt då det är ett litet stressmoment för honom i markarbetet. I hoppningen är det helt annat för där väljer jag att inte sätta några krav.

Imorgon åker jag till KRK då Onsala anordnar lokal hopptävling. Ska bli roligt och jag känner mig taggad. Tycker det är mkt starter med runt 84 i 100. För min del som startar sist i 95 och som nr 74 (något) i 100 så blir det låååång väntan så om någon har tid över så sitter jag väl på läktaren och stirrar ;)

Wish me luck :D

Jag vet inte hur det är med avdrag..? Har aldrig fått en enda kommentar och hon "gör" det inte heller "tydligt" på tävling/träning. Mer hemma i skogen mm och i skrittarbete..
Försöker fundera på vad jag gör och inte men klurar inte ut det. Hon springer så glatt som Pluto med tungan hängandes, dock inte över bettet..

Åh stort lycka till idag:)!!!

*kl
Idag ska vi ut på premiärtur med nya ponnyn

Ja det är denna ponny vi köpte i somras...
Sen har vi vår C-ponny utlånad och han kommer tillbaka i början på november.
Har ju lovat min lilla tös att få ha honom som sin egen. Tror dock inte att det finns något riktigt intresse hos henne. Men nu vill hon så då ska hon få prova :).
Mitt dilemma är tyvärr att jag bara har råd att ha två hästar så jag vet inte vad jag tycker egentligen.
Jag kollar annonser varje dag och är såå sugen på en egen stor. Men, men nu har jag lovat dottern så då får det bli såhär (ett tag iaf).

Vad roligt att du är igång och tävlar Tessa! Men tycker det är så himla mycket starter nu för tiden, det var annat förr minsann.... En tävling tar ju verkligen hela dagen :meh:. Lycka till idag!!

Oj, Polly vi postade visst samtidigt :D.
Jag sitter med morgonkaffet och kollar Buke...
Tittar ut genom fönstret och svär över vädret...
Kommer på att jag nog måste inhandla lite nya täcken till hästarna...

Var iväg på träning igår

http://www.youtube.com/watch?v=HfCZ9i3kRbQ

1383968_466240353495124_785082499_n.jpg

1069237_466240203495139_1917914828_n.jpg

1375077_466240033495156_1442921635_n.jpg

1395853_466240130161813_674740617_n.jpg

1378461_466240063495153_1442244644_n.jpg

1377398_466240050161821_1324144110_n.jpg

1391980_466240153495144_1689420560_n.jpg

1383322_466250223494137_649083875_n.jpg

1376512_466240226828470_1482174245_n.jpg

Jag är alltid intresserad av tanken bakom olika tränares metoder. Din häst är jättefin med typiska rörelser för rasen men också då med de typiska svårigheterna. Hon är ju än så länge inte genom kroppen utan rätt låst i sidorna, du behöver få henne mer loss, mer bakifrån och rundad runt din innerskänkel i bägge varven. Med det i minne så undrar jag varför du rider på kandar? Det är ju oändligt mycket svårare att rida loss en häst på kandar än träns, därav min fråga.

Ibland funkar hon bra med bara tränsbett, ibland behöver hon lite extra hjälp med stången (eller ett kimberwick) för att länga överlinjen. Har jag kandaret på kan jag använda det bett som behövs för stunden. Därmed inte sagt att allt blir perfekt bara för att jag har kandaret på ;) Hon kan växla en hel del i vilket bett hon behöver/vill ha, och det är inte alltid så lätt att veta innan passet vad som passar damen just då. Ibland har hon "hata-tränsbett-period" och går bara och spänner sig och biter i det, och då blir hon oftast mer avslappnad med kandaret eller kimberwick, medan hon nästa vecka vill ha sitt tjocka tvådelade tränsbett.

I galoppen fick jag jobba med att få henne rund "åt alla håll", det är hennes svåraste gångart och blir gärna lite stum i benen. I travdelen där hon gick långsammare tränade jag på att samla mot halva steg och hålla henne ganska rak trots böjt spår för att hålla koll på ffa vänsterbogen. Det är dessutom inte lätt att få en bra inverkan med tränsbett på en hand om man behöver den andra handen för att touchera långt bak på rumpan eller på ett bakben, det funkar bättre med stång.

Hoppas att du iaf inte tycker att jag fullständigt missbrukar kandaret, även om det i vissa lägen kunde ha passat bättre med bara ett tränsbett :)

Nej inte alls!:)Jag är väldigt intresserad av hur olika tränare resonerar sig fram till sitt koncept. Om hon blir mer lyhörd på kandar så är det ju kandar du ska använda men själv tycker jag det är svårare att få igenom sidorna o få dom rundade runt innerskänkeln på stång för det blir oftast inte ärligt. Men det är min erfarenhet o jag rider ju halvblod, man får anpassa sig efter individ o ras.

Jag tror att din häst kommer bli väldigt trevlig när du fått henne mer loss o framme för skänkeln.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
18 19 20
Svar
394
· Visningar
27 490
Senast: settis
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
281
Senast: Jeps
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
23
· Visningar
1 404
Senast: Idaw83
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka