Nummer 10 om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 10 om våra 06:or

Det är jättefin modell på honom, jag gillar ju Cortez!:love: Får han gå ute o äta lite gröngräs så tar han sig snart, helt rätt årstid att kunna göda upp honom på.

Det är väl skönt att han gjort det mesta, då behöver han ju bara få hull för att bygga muskler, tekniken o allt det andra har han ju bevisligen om han hoppa 145 o tänk vilken bra läromästare för dig!:)

Vad tråkigt happy. Får hoppas att det är nåt snabbt övergående iaf.

polly: Hon ser lite strak ut på vissa bilder, du behöver få henne rundare i formen o kort bakom sadeln, inte fram. Har du klämt på ryggen nåt mer då?
På andra bilder ser ni jättefina ut o det är ju faktiskt ganska svårt att ge nåt slags gott råd som hör ihop med verkligheten efter att bara se på bilder.

Trist att inte allt känns bra.
Vad beror det på att han har fått artroser i halsen? Hur påverkar det honom? Och hur upptäckte du det?

Hoppas att det bara är våren som påverkar lite.

+Polly: Jag nojjar också jämt över mina hästar och min äldsta tant brukar alltid bli ganska påverkad av årsskiftingarna. Hoppas det bara är så för era också.
Himla fin häst Polly. :)

Den såg väldigt vänlig ut. Blir säkert jättefin med hull och muskler.

Gräs :eek: uff, här ligger det stora snöhögar kvar :meh:

Tack! Han är snäll som ett lamm ;)

Polly, han har busat med en hingst som precis blivit tre år och en unghästar till. Gått på lösdrift och har väl ätit dåligt..
Visst e färgen härlig :)

Nova, ja läromästare är precis det jag behöver :) och hoppa de kan han. På min nivå så är han kanske överkvalificerad men det passar mig perfekt :)

Hehe, det är väl inte jättegrönt här hemma heller men +20 grader idag och lite regn nu i veckan så ska d nog växa :)

Tråkigt med skador :( Hoppas ni vinner nästa vecka som plåster på såren ;)

Polly, fina bilder!! Har du haft ute massör ngn gång? :)

Jag veeet Novali;), men det är inte alltid så lätt men självklart är det så att jag vill hon kommer fram, rundar och länger sin hals och vinklar inunder sig och rundar sig bak och över ryggen!
Men detta är som du skrev bara bilder och har än inte hittat hur man tar fler på en gång sas så det blir ett magert utbud när lilldottern fotar;). Får kännslan av att hon rundar sig väl efter en stunds jobb..
Tycker det är så svårt att bedöma om hon ömmar i ryggen..för allt beror ju på hur hårt man tar i..
Tex här kunde hon varit ännu mer fram med näsan och rundare men helt ok form, hon ser ju helt annorlunda och mycket finare ut på bilder där hon också rundar sig och jobbar rätt men ingen häst som jag har jag jättelätt att få dit alltid:o

Tessa: Njae, har haft massör men inte frekvent..Det är ju inte fel kanske?
Annars masserar jag sj. ibland och ska göra en ny behandling med biolight liknande ljusbehandling..

Lycka till med nya hästen.:D Hoppas att det blir riktigt bra denna gång.

Han äter säkert upp sig under sommaren när gräset väl kommer.;)

Ja det kan man ju tycka men jag red LB förra hösten i laget.:meh:

Lite svårt med en gammal häst som inte har så mycket bjudning längre. Vill ju inte pressa henne för mycket. Kommer nog att hålla mig till LA i fortsättningen.

KL

Red lektion igår och det gick inte bra.:mad: Rivica la hela sin vikt i min hand och jag orkade inte driva så att hon lättade. Håller på att få en rejäl förkylning så mitt ork är lika med noll. Funderar på att stryka mig från Borås. Tror inte att jag orkar åka dit och tävla.:mad:

Happy, Hoppas allt är bra med din pålle. Alltid tråkigt när man inte tycker att det känns bra. Man blir så osäker och känner efter hela tiden så att inget känns bra.

Jättefina bilder Polly!
Hon har en fantastiskt vacker färg din häst. Hon måste ha mörknat? Har för mig att hon varit ljusare innan....

Jag har haft en Amerigo Cortina (från början köpt till hästen jag hade innan Disa) och det har funkat jättebra med den. Men här under vårvintern upptäckte jag plötsligt att jag inte satt lika bra i den som förut och på något vis har även Disa gått och "knipt" lite/inte släppt upp ryggen så bra.

Efter diverse test av olika sadlar har vi till slut tagit oss ur djungeln (som ändå inte var fullt så snårig) efter att vi funnit en Childeric DAC på vägen.

Tack Happy, hon är lite kemeleont min häst och ändrar lite färg tycker jag också..

*kl
Fick hem sadeln igår som jag hittade och som enligt Amerigoutprovaren skulle passa..Har den på prov en vecka ca.
Tycker det är så himla svårt..
Ska rida i den hos tränaren men det blir nog imorgon.
Den har ju himla kort anläggningsyta och släpper tidigt ( är ju lite det som ska vara vitsen..):crazy: Med fårskinnspad låg den fint tyckte jag..
Skön att rida i men fick ingen wow kännsla mer än kanske lite bogfriare i galoppen och lite avspänndare i skritten?
Blir knas på detta med sadlar!

Jag tycker du ska hitta en sadel där du slipper padd! :) När man köper nytt så ska den ju ligga an så bra att inget mer än schabrak ska ligga mellan rygg och sadel. Då får man ju först ut maximalt av sadeln. :)

Vet ju inte om jag behöver pad..ska testa utan också..Var bara kännslan igår när jag sadlade iom att den såg ut att "släppa" så mycket.
Men även utprovaren rekommenderade pad så man blir minst sagt kluven:(.
Har ju hört samma som du påpekar från en del ang. pad och andra inte..
Suck och pust;)..

Håll bara koll på hennes rygg då de närmaste veckorna. Med en childeric kommer du mycket närmare ryggen o det är lätt hänt att hästen får ont då, iaf i början. Är väl en av få sadlar som det rekommenderas att ha pad under just pga de tunna panelerna.

polly: Som sagt, köp ingen sadel du inte trivs med. Det SKA vara WoW känsla när du sitter ned o hästen SKA röra sig bättre annars får du leta vidare.

*kl
Tränat idag och det gick verkligen inge bra alls idag :mad:!
Tycker hon varit lite så´n ett par dagar..
Lite svårt att få bra bild av sadeln jag har på prov när hästen inte funkar och jag tror inte det beror på sadeln..suck, men, såklart funderar man ju.
Jag tycker den är jätteskön däremot och sitter bra i den..

Hinner inte få så mycket kläm på vilket i helgen ( jobbar ) och har den fram till tisdag, men ska ev åka till Mattias som är hyffsat hemma på Amerigo-sadlar och även mer avslappnande, lösgjörande ridning och stöter vi på p även då så är det att leta vidare:)..
( Men vet inte om vårgräs och värme är det som spökar..? )

Jo, jag har hört det där om panelerna och padd. Ska ha koll :)

Men vilken padd är att rekommendera, tycker du? Jag har alltid använt lammullspadd från Mattes när jag behövt, och jag har en som får plats under den här sadeln, men så läste jag någonstans om någon som påstod att de var skadliga och att de inte alls var tryckutjämnande/stötdämpande?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
18 19 20
Svar
394
· Visningar
27 576
Senast: settis
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
281
Senast: Jeps
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
23
· Visningar
1 428
Senast: Idaw83
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka