Nu uppdaterar vi med en ny tråd 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej jag förstår faktiskt inte honom. Han ändrar sig hela tiden. :rofl:

Tax vill vi inte ha i alla fall. Han säger att han bl.a. skulle kunna tänka sig retriever.

Annars är han sugen på en drivande för storvilt säger han. För mig som inte är så insatt betyder detta några timmar på SKKs hemsida etc. :angel:

:D
Det finns inte jättemånga drivande hundar som fungerar till allt högvilt ( ;) ) dvs rådjur, hjort, älg, vildsvin och mufflon. Vill han jaga björn och varg också? :p Typ wachtel, tyskterrier, någon av bassetraserna (inte Hound :p ) eller münster är väl det jag kommer på på rak arm som är lämpliga till klövvilt.

För en retriever är det ju fågeljakt som gäller.

Vill han jaga storvilt behöver han ingen hund :D
https://sv.wikipedia.org/wiki/Storvilt

Det finns inte jättemånga drivande hundar som fungerar till allt högvilt ( ;) ) dvs rådjur, hjort, älg, vildsvin och mufflon. Vill han jaga björn och varg också? :p Typ wachtel, tyskterrier, någon av bassetraserna (inte Hound :p ) eller münster är väl det jag kommer på på rak arm som är lämpliga till klövvilt.

För en retriever är det ju fågeljakt som gäller.

Vill han jaga storvilt behöver han ingen hund :D
https://sv.wikipedia.org/wiki/Storvilt

Någon basset kommer aldrig att komma på tal (sambon hatar dem). Jag är inte heller överförtjust.

Münster och wachtel är i alla fall två otroligt vackra raser. Mer än så vet jag tyvärr inte om dem så det är väl bara att läsa på inför framtiden. :D

Någon basset kommer aldrig att komma på tal (sambon hatar dem). Jag är inte heller överförtjust.

Münster och wachtel är i alla fall två otroligt vackra raser. Mer än så vet jag tyvärr inte om dem så det är väl bara att läsa på inför framtiden. :D

Jag har inte träffat så många bassets, så jag kan inte riktigt uttala mig om dem..
Glömde apländische dachsbrache! Eller hur de nu stavar :p Alptax brukar vi kalla dem :D De jag träffat har varit käcka.

Ja, det är dem :love: Helt opartisk så klart.. Ni kan få komma ner hit och hälsa på när det är dags :)

Jag vill också att min partner ska ta sin jägarexamen någon gång! Så jag kan ha Wachtel igen (helst Otis :angel: ) :love: Dock är han precis likadan som min far (den store jägaren, som inte skjutit något på 15 år. Typiskt citat "Jag stod och siktade på en stor råbock idag! Men den var så fin..") så vet inte om det blir något kött för oss :D
Jag ska dock inte säga något, skulle inte heller kunna skjuta. Hade gärna kunnat, för älskade att hänga med på älgjakten när jag var barn. Speciellt att hänga i slakthuset och få hjälpa till.. :confused:

Själv är jag sambo med en som åker på fiskeresa varje år men alltid kommer hem utan fisk. "De var så fina....."
Fast fisken kan kvitta. Kattmat.

@AraSlei Han sa nyss att han framförallt vill jaga älg, rådjur, hjort och vildsvin. Vilken typ av jakthund brukar vara bäst för det?

Jag har så himla dålig koll på detta med ställande/drivande etc och vad de fungerar bra på. Jag skulle defintivt behöva en privatlektion. Sambon är också nybörjare i jägarkretsar. :)

Jag har inte träffat så många bassets, så jag kan inte riktigt uttala mig om dem..
Glömde apländische dachsbrache! Eller hur de nu stavar :p Alptax brukar vi kalla dem :D De jag träffat har varit käcka.

Ja, det är dem :love: Helt opartisk så klart.. Ni kan få komma ner hit och hälsa på när det är dags :)

De är säkert underbara hundar egentligen, bassets. Missade att du skrev "inte Hounds" för de är just dem vi inte är så förtjusta i. Övergödda stackars små saker. Stinker gör de flesta också :wtf:

Spännande med en hundras man inte ens kan uttala :rofl:
Var i landet är det ni bor? :)

@AraSlei Han sa nyss att han framförallt vill jaga älg, rådjur, hjort och vildsvin. Vilken typ av jakthund brukar vara bäst för det?

Jag har så himla dålig koll på detta med ställande/drivande etc och vad de fungerar bra på. Jag skulle defintivt behöva en privatlektion. Sambon är också nybörjare i jägarkretsar. :)

En kortdrivande/stötande skulle jag säga, om ni vill ha en hund som tar sig an alla viltslagen. Det beror lite på mark också, men en wachtel, tysk jaktterrier, münsterländer eller alpländare. Även någon av bassetarna skulle fungera.

I korta slängar kan man säga så här:
Drivande hundar (traditionellt för hare, räv, rådjur, rovvilt - dock är t ex stövare rent olämpliga för rådjur): stövare, tax, drever, beagle, basset
Ställande hundar (främst älg, vildsvin, fågel, kron, grävling, björn) : spetsraserna
Kortdrivare/stöthundar (allt klöv- och hårvilt): wachtel, tysk jaktterrier, münsterländer, alpländare.
Övriga är fågelhundar av någon modell, eller terriers som främst är grythundar. Flera terriers funkar som stöthundar/kortdrivande också, t ex TJT och Borderterrier.

De är säkert underbara hundar egentligen, bassets. Missade att du skrev "inte Hounds" för de är just dem vi inte är så förtjusta i. Övergödda stackars små saker. Stinker gör de flesta också :wtf:

Spännande med en hundras man inte ens kan uttala :rofl:
Var i landet är det ni bor? :)

Ah, nej, det är inte så många som duger jaktligt heller :D
Med basset tänker jag på griffon vendeen och fauve främst.

Vi bor i västra Småland :)

Känner mig duktig. Har kokat och torkat kycklinghjärta till kursen imorgon. 450g för 19, det är fantastiskt billigt godis alltså. Och nyttigt! Hund har fått broskben också, från mush. Det var nog det futtigaste nånsin, tog slut på max 10 minuter trots att det var fruset :D

Ah, nej, det är inte så många som duger jaktligt heller :D
Med basset tänker jag på griffon vendeen och fauve främst.
Vi bor i västra Småland :)
Vi hade en artesien normand. Helt fantastisk jakthund! Jaktlaget sköt mest för henne av alla hundar hennes första säsong. Tyvärr fick hon lungödem.. Vilket vi senare fick veta är ganska vanligt inom rasen - i synnerhet på framgångsrika hundar, tydligen.

Vi hade en artesien normand. Helt fantastisk jakthund! Jaktlaget sköt mest för henne av alla hundar hennes första säsong. Tyvärr fick hon lungödem.. Vilket vi senare fick veta är ganska vanligt inom rasen - i synnerhet på framgångsrika hundar, tydligen.

Ja, de finns ju också! Det finns flera bassets som man (jag) inte tänker på, de är ovanliga i mina jägarkretsar :)
Tyvärr är ju lungödem inte så ovanligt på varken artesien normand eller drever :down: Övriga jaktraser är ändå rätt förskonade, där verkar lungödem främst uppkomma pga för hård och tidig jakt, hård jakt i samband med t ex halsinfektioner eller andra infektioner.

Ja, de finns ju också! Det finns flera bassets som man (jag) inte tänker på, de är ovanliga i mina jägarkretsar :)
Tyvärr är ju lungödem inte så ovanligt på varken artesien normand eller drever :down: Övriga jaktraser är ändå rätt förskonade, där verkar lungödem främst uppkomma pga för hård och tidig jakt, hård jakt i samband med t ex halsinfektioner eller andra infektioner.
Ja, vi fick senare veta att det fanns i linjerna.. Min pappa var helt knäckt. Det blev en dyr läropeng om oseriös avel och om att man som köpare måste läsa på själv.

@AraSlei Läst lite om Wachtelhundarna nu. (:angel:)

Ser att det finns en uppfödare av Wachtel som bor väldigt nära mig som tydligen håller många olika typer av kurser etc. De har också viltspårskurser vilket jag är lite nyfiken på nu när vi snart får hem vår hund i mars. Fast kurser får blir senare när vi stadgat oss.:)

Men det är såklart lite intressant alltihop inför framtiden. :angel:

Ja, det förstår jag :( Fy så trist.
Ärftligheten är väl typ 30%, så jag fattar inte att folk vågar avla på hundar med ödem i släkten..
Nää, rent vansinne. Och jag har för mig att det var ganska nära, typ föräldradjurens kullsyskon eller föräldrar. Och att det var flera av hundarna som blivit dåliga. Vet iaf att pappa var rasande på uppfödaren.

Av någon anledning har jag alltid haft bilden av att jaktuppfödare skulle vara mer seriösa angående hälsa. För att dom är mer än sällskapsdjur typ.. Men det verkar vara samma skrot i uppfödare av alla raser.

@AraSlei Läst lite om Wachtelhundarna nu. (:angel:)

Ser att det finns en uppfödare av Wachtel som bor väldigt nära mig som tydligen håller många olika typer av kurser etc. De har också viltspårskurser vilket jag är lite nyfiken på nu när vi snart får hem vår hund i mars. Fast kurser får blir senare när vi stadgat oss.:)

Men det är såklart lite intressant alltihop inför framtiden. :angel:

Är det Herre....?
Tror inte de haft någon kull ännu, de ska nog ha sin första kull i år. De är väldigt engagerade i klubben och med träningar, sedan har de sin egen träningsfilosofi och sådär. Jag har träffat dem ett par gånger på prov, de är trevliga :)

Nää, rent vansinne. Och jag har för mig att det var ganska nära, typ föräldradjurens kullsyskon eller föräldrar. Och att det var flera av hundarna som blivit dåliga. Vet iaf att pappa var rasande på uppfödaren.

Av någon anledning har jag alltid haft bilden av att jaktuppfödare skulle vara mer seriösa angående hälsa. För att dom är mer än sällskapsdjur typ.. Men det verkar vara samma skrot i uppfödare av alla raser.

Så jäkla trist :( Förstår om din pappa var rasande!

Det finns nog skit bland alla uppfödare är jag rädd :down:

Är det Herre....?
Tror inte de haft någon kull ännu, de ska nog ha sin första kull i år. De är väldigt engagerade i klubben och med träningar, sedan har de sin egen träningsfilosofi och sådär. Jag har träffat dem ett par gånger på prov, de är trevliga :)

Nej de uppfödare jag tänker på har defintivt haft kullar förut! De verkar ha hållit på ett tag. Kan i alla fall på deras hemsida tyda att de äger en egenuppfödd hund född 2007. :D

I övrigt vet jag ingeting om dem. Mer än att de klipper ändarna på sina prinskorvar och det är verkligen satans påfund.:rage::wtf:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
729
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
326
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 111
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård