Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Men jag har för mig att varje stallsektion ägs lr hyrs av ngn och denne i sin tur ,om man vill,kan hyra ut vidare till ex inackorderingar.
Men att den som äger just det stallet har huvudansvaret så att säga. Och nu menar jag inte täcken osv, utan om det skulle va vanvård bland hästarna så är det den som äger/hyr den stallsektionen som är ansvarig att se till att det inte inträffar.

Förutom skoldelen,den har kommun/stat fullt ansvar för.

Så har iaf jag fått för mig genom de jag känner där.

Jag ska kanske hyra boxar där och det är någon på kontoret som har hand om allt och dom hyr ut box för box eller helt stall beroende på vad man vill ha. Undrar om det är föreningen som äger boxarna eller om det är åby själva.

*kl*
I det som diskuteras så kan jag ju tycka att det är upp till hästägaren vilket täcke som gäller för sin egen häst då man vet själv hur mkt ens egen häst behöver täckas, fodras etc. Det har ingen annan med att göra sålnge hästen inte uppenbarligen far illa.

Precis :bow::bow:
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Och jag väntar fortfarande tålmodigt på svar från dig, I_U, angående hur jag ska ändra fodringen av mina hästar till något modernt o billigt.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Vilket innebär att jag måste hitta ett stall där jag kan ha kvar hästarna under lång tid alltså inte behöva flytta efter 2 månader igen.

Är det svårt för dig?
Nu när jag har läst dina ytterligare krav så verkar du som en sådan som aldrig är nöjd och flyttar runt hela tiden.

Du borde nog skaffa ett alldeles egen stall utan andra i tror jag.
Och så sköta dig helt själv utan inblandning utifrån.
Köp en gård.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Varför skulle jag svara på det?
Dina hästar står ju inte i mitt stall och du vill inte att någon skall lägga sig i.

Så jag håller mig undan.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Varför skulle jag svara på det?
Dina hästar står ju inte i mitt stall och du vill inte att någon skall lägga sig i.

Så jag håller mig undan.

Vad vill du med dina inlägg i tråden? Du har ju inga inackorderingar ö.h.t. varför då gå in i debatten och börja föreläsa att man som stallägare helt riktigt och logiskt bör lägga sig i sina inackorderingars foderstater, om man är expert på foderlära? Jag fattar inte syftet med tjafset.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Vad vill du med dina inlägg i tråden?

Reda ut ansvarsfrågan.

Dels för att överväga om jag skulle kunna ha inackorderingar och trivas med det.
Eller vara inackorderad och trivas med det.
Och så för att verkligen veta var ansvaret ligger.

Det blir ju så olika beroende på hur svaret på den frågan är.
Min mardröm är att hamna i ett läge där jag har ett ansvar för saker som andra gör och jag inte får påverka.
Jag har plats för flera hästar.
Det går att bygga en till sadelkammare ganska så enkelt.
Frågan är vad jag själv vill?
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Ja jag kan nog säga såhär, att såvida du inte skriver rakt ut i kontraktet att du ska styra foderstaten åt dina inackar så lär du få grava problem. Tvivlar på att du får ngn inackordering alls, som köper den dealen även om du säger att det ska vara så från början dock.

ansvarsmässigt lagmässigt har du ingen som helst skyldighet eller ansvar för någon annans foderstat, om de hyr en box och tillgång till vissa delar av din anläggning har detta inget att göra med att du har ansvar för vad hästarna äter, det ansvarar hästägaren för, och enda undantaget är om du ser att någon häst är regelrätt vanvårdad, då har du anmälningsplikt som stallägare till djurskyddet eller veterinär. svårare än så är det inte.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Jag tror inte att du har rätt där på någon punkt alls.
Och det är ju detta som måste redas ut.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Jag tror inte att du har rätt där på någon punkt alls.
Och det är ju detta som måste redas ut.

eftersom du verkar så säker på din sak så skulle jag gärna se dina käller till den övertygelsen. Vad är det som är så komplicerat? och om du tror att det faller på uthyraren att hästarna ska fodras efter dennes expertis, har det slagit dig varför knappast en enda uthyrare gör detta?

vad är det som är så komplicerat att du tror att jag har fel? om du specificerat vad inacken hyr av dig och vilka dina tjänster är, varför i helvete skulle du rimligen diktera deras foderstat också?
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

eftersom du verkar så säker på din sak så skulle jag gärna se dina käller till den övertygelsen.

Vi vänder på steken denna gången tycker jag.
Du visar källor.

Jag väntar på Cillas telefonsamtal.

Problemet är att det är oklart och antagligen bestäms från prejudikat.
Tidigare så har det stått i föreskrifterna att det gäller den "som har hästen i sin vård" och det har funnits prejudikat på att det är stallägaren om den har haft ens den minsta lilla service som ingått.
Nu så finns det visst nya prejudikat som pekar på hästägaren.
Den som slutligen avgör detta är Länstyrelsens djurskydd.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Vi vänder på steken denna gången tycker jag.
Du visar källor.

Jag väntar på Cillas telefonsamtal.

Problemet är att det är oklart och antagligen bestäms från prejudikat.
Tidigare så har det stått i föreskrifterna att det gäller den "som har hästen i sin vård" och det har funnits prejudikat på att det är stallägaren om den har haft ens den minsta lilla service som ingått.
Nu så finns det visst nya prejudikat som pekar på hästägaren.
Den som slutligen avgör detta är Länstyrelsens djurskydd.


Nej vi vänder INTE på steken. Det är DU som kommer med ett avvikande påstående och då vill jag veta varför du insisterar på detta. Svara på mina konkreta frågor, eftersom precis som jag skrivit där, jag vill veta vad du baserar ditt krångel på, och varför isåfall inga inackorderare praktiserar detta.
jag anser inte att jag behöver visa så mkt mer källor än just detta och vad jag vet om uthyrares ansvarsförsäkrningar samt allmänt djurskydds ansvar.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Jag bor i ett annat län så jag skall också ta och ringa.
Det är ju intressant att veta om de har samma åsikt.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

*KL igen*

På förfrågan från Cilla har jag nu gått mina 2 meter rakt över korridoren och pratat med djurskyddet angående detta (deras möte blev inställt den här veckan vilket nog lett till att Cilla inte fått det svar hon suttit hemma och väntat på).

Stallägaren i ett vanligt inackorderingsstall
- oavsett om det är paragraf 16 reggat och F-skattat eller om det är svart
- oavsett om det inte ingår någon som helst skötsel eller om det ingår delvis skötsel (typ fodringar och in/utsläpp)

har INTE det yttersta juridiska ansvaret för en inackorderings häst.
- Är hästen misskött eller vanvårdad så ligger ansvaret på hästägaren
- får den för mkt eller för lite mat så ligger ansvaret på hästägaren
- får den inte veterinärvård i tid så ligger ansvaret på hästägaren
- har den för varmt täcke eller går utan när den skulle behöva - så ligger ansvaret på hästägaren.

Stallägaren kan alltså inte hävda att h*n har rätt att ändra i foderstater, byta täcken etc. och basera argumentet på att h*n gör det för att inte råka illa ut om djurskyddet kommer på besök. Det finns tydligen inte en tanke på att anklaga stallägaren för hur någon inackordering sköter sin häst.

Förutsättningen för ovan är att hästägaren på något sett är delaktig i sin häst skötsel, t ex kommer och borstar och rider (vid helinackordering), gör i ordning sin mat, mockar eller liknande.

Däremot om det finns avtal SKRIVET att stallägaren är ansvarig för all skötsel/träning etc. av hästen (som exempel när man lämnar bort en konvalecent eller dräktig märr) och ägaren kanske bor på annat håll eller utomlands eller vad som, så är stallägaren (den som upplåter tjänsten) juridiskt ansvarig. Det är då djurskyddet går på vederbörande och samtidigt informeras berörda djurägare om situationen så att de kan välja att hämta sina djur därifrån.

Sen kan väl en stallägare sätta vilka regler som helst i sitt stall och som det stått tidigare så är det ju valfritt att välja att stalla upp sin häst just hos denne. Gillar man inte reglerna så får man flytta (och åsikter om detta kan man ju ha i vilket fall), men att kontraktet uprättas på det viset kan inte stallägaren hävda beror på något juridiskt ansvar enligt djurskyddslagstiftningen.

Hoppas att ni blev "nöjda" med det svaret.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Varför skulle jag svara på det?
Dina hästar står ju inte i mitt stall och du vill inte att någon skall lägga sig i.

Så jag håller mig undan.


Du har tillskrivit mig metoder o egenskaper utan att känna mig överhuvudtaget. Då tycker jag det är relevant att du står för det du skriver. Man bör akta sig för att slänga ur sig saker om okända personer som internet som man inte har den blekaste aning om, annars blir det enbart löjligt.
Jag har dock sett andra trådar du skriver i o ser att detta är ditt normala sätt att bemöta andra användare på, tyvärr. Självfallet har jag anmält ditt inlägg då jag anser det vara oförskämt samt ett personligt påhopp.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Tack för svaret :bow:
Det var ju också precis som de flesta av oss trott att det är HÄSTÄGAREN som är ansvarig för sin egen häst. Stallägaren har i normalfallet ingen rätt att bestämma på detaljnivå.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Jag ringde till min Länsstyrelse.
Och fick i princip samma svar.

Man reglerar i avtal vad som gäller.
Och anmäler hästägaren till Djurskyddet om det inte sköts.

Så i tillägg till detta var rådet att noga skriva avtal så att det inte står ord mot ord.
Och att göra en noggrann kontroll av hästägare innan man släpper in dem i sitt stall så att man inte får problem.

Ansvarsfrågan hänger på avtalet.
Jag tycker att det är skönt att veta att jag som stallägare inte skulle ha det juridiska ansvaret.
Då så behöver jag ju inte lägga mig i - vilket också är skönt.

Reglerna ändras hela tiden och nu så är det på det här viset.
Förut så var det på ett annat vis.
Det gäller att hålla sig uppdaterad.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Varför jobbar du så hårt på att få mig att skriva något som du kan sätta dit mig för?
Har du inget bättre för dig?
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Jag tror inte att du har rätt där på någon punkt alls.
Och det är ju detta som måste redas ut.

Tänk vad mycket tid vi sparat om du tagit in att folk har lite koll på vad som gäller istället för att be dem lägga ner en massa tid på att visa "källor" samtidigt som du själv inte vill visa en enda för dina påståenden. Ngt att ta med sig i åtanke inför framtida diskussioner?
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Jag kan inte fatta viktiga beslut med en diskussion på Bukefalos som underlag.
Den är ju inte juridiskt giltig.
Däremot så kan jag från tråden få en riktning utstakat så att jag hittar juridiskt giltig information.
Därav önskan om källorna.

Det har ändrats var ansvaret ligger men jag kan inte förlita mig på er anonyma användare för det.
Det håller inte.
Jag måste ha källorna när det blir "skarpt läge".
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Det jag menar är att du gör ett starkt uttalande om att du är övertygad om att jag har fel, på helt lösa grunder, som du ser vet jag mkt väl vad jag pratar om.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 278
Senast: mars
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: Myzan87
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 436
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 025
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp