Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Nej det är inte lösa grunder.
Så var det förut.
Men det är ändrat nu.
Massor av regler är ändrade sedan 2007.
Den senaste som trädde i kraft var "den 1 augusti 2009 gäller att din hästs behov av social kontakt ska tillgodoses".
Nästa är 31 december 2009 då alla taggtråd skall bort ur alla hästhagar.
Sedan så kommer "Från och med den 1 augusti 2010 ska du se till att boxväggar eller boxdörrar, samt skiljeväggar mellan spiltor, är utformade så att din hästs sociala behov tillgodoses."
Källa http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar.4.389b567011d9aa1eeab80008.html

Så det är olika i dag från igår och i morgon på en massa saker.
Då behöver man källor.
I dag så får man ha häst i taggtrådshage.
I januari 2010 får man det inte.
Du hade ingen källa.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Då du skriver att jag skulle lära mig fodra med något nytt o billigare så vore det ju intressant att veta vad du menar. Och DET är inget försök att "sätta dit dig". Utan en undran från en person du aldrig träffat.
Däremot accepterar jag inga personliga påhopp.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Men snälla du.

Det har ALDRIG funnits en lag som säger att som uthyrare ansvarar man för vilken foderstat hästen har, och huruvida den står på en optimal foderstat.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Nej men det fanns ett prejudikat på det som gällde tills för en tid sedan.
Då det tydligen blev ett annat prejudikat som sade annorlunda.

Det stod dessutom förut att den som hade ansvaret var den som hade hästen i sin vård.
Och nu så står det hela tiden "du och din häst".

Förut så ansvarade den som hade hästen i sin vård och nu ansvarar ägaren.
Olika.

Vet du vad ett prejudikat är?
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Men varför svarar du inte? Du säger ju att det finns bättre och billigare alternativ - till vadå?
Enligt din hemsida verkar det inte vara direkt billigt med en mängd olika fabrikat. Där anges även stråfodermängden i antal kakor......vi andra anger kilon...inte kakor eller burkar.

Stick inte ut hakan så långt om du inte har vattentätt på fötterna.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Är det svårt för dig?
Nu när jag har läst dina ytterligare krav så verkar du som en sådan som aldrig är nöjd och flyttar runt hela tiden.

Jag har ju varit i samma stall i nästan 6 år nu. Sen vände mina s.k. vänner kappan för vinden och gick rakt emot mig. Så jag har hittat ett nytt ställe man behöver bara säga ifrån att jag kommer inte att ta någon reson av dig (stallägaren) jag kommer att sköta mig själv och förväntar mig att du också kommer göra det. Så enkelt är det. Behöver du hjälp så hjälper jag dig och vise versa. Funkar utmärkt.

Du borde nog skaffa ett alldeles egen stall utan andra i tror jag.
Och så sköta dig helt själv utan inblandning utifrån.
Köp en gård.

Det ska jag göra med var så lugn men det får vänta tills jag är färdigutbildad.:cool::cool:
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Vet du vad ett prejudikat är?

Ja vännen det vet jag. Jag har i övrigt en masters utbildning så den kan du ta i beräkning när du nämner din universitets kompetens.

När det gäller det prejudikat som du nämner kan du varken visa eller vill visa källor på det, och jag är helt säker på att kunde du det så skulle det visa sig att du fått det om bakfoten, för att utackorderare skulle diktera sina inackars foderstater i detalj har det ALDRIG handlat om det lovar jag dig.

skärp till dig nu.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Den är från 2005 och jag har lärt mig en del sedan dess.
Gått en utbildning t.ex.
Sedan så blev det billigare och bättre.

Kakorna var som intruktioner till mina medryttare i stallet.
Balarna vägde 12kg och innehöll alltid 6 kakor.
När man har vägt och mätt fodret så kan man ge i både liter, burkar och kakor.

Anledningen till att jag inte svarar står i tidigare inlägg.
F.ö. så undrar jag varför du dök upp i tråden nu bara för att hacka på mig?
Vad har det med ursprungsfrågan att göra?
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Super tackar detta borde sätta stopp för alla dessa besserwisar stallägare som tror att dom ska bestämma allt och sedan skylla på ansvars biten.
:bow::bow:
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Det var den information som jag har fått tidigare.
Om du vill ändra på det så borde väl du visa prejudikaten?
Eller?

Med en master i bagaget så borde du vara väl erfaren att söka information.
Vilket ämne är den i förresten?
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Men det är ju redan utagerat.
Hästägaren har ansvaret enligt Länsstyrelsen - och det är den som bestämmer.
Klart och färdigt nu vet vi vad som gäller.

Det går ju pckså båda vägarna tack och lov.
Då hästägare inte heller kan beskylla stallägaren för att ha ansvaret i det här läget.
Och det är jättebra tycker jag.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Nej, du har ingenstans angett varför du inte kan svara på hur jag ska ändra mitt sätt att fodra. Så kom igen, nu vill jag verkligen veta. HUR ska jag få min fodring mer "modern o billig"?
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Det var den information som jag har fått tidigare.
Om du vill ändra på det så borde väl du visa prejudikaten?
Eller?

Med en master i bagaget så borde du vara väl erfaren att söka information.
Vilket ämne är den i förresten?


Nu är det såhär att jag om du läser ordentligt inte hade BEHOV av att söka information. varför skulle jag behöva det - jag vet ju vad som gäller. Det är ju du som vill att andra ska söka information och ge dig källor, samtidigt som du utan att ha sett dessa hävdar att du är säker på din sak.

skippa spydigheterna nu.

Och med en masters examen borde man veta att saker går att mäta på olika sätt - eller?

Ja och inte fan skulle jag som inackorderad då acceptera att min stallägare mätte på sitt eget odefinierade sätt ang. hennes beslut att diktera vad min häst stoppar i sig! :rofl:
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Det var den information som jag har fått tidigare.
Om du vill ändra på det så borde väl du visa prejudikaten?
Eller?

Med en master i bagaget så borde du vara väl erfaren att söka information.
Vilket ämne är den i förresten?


Det är ju du själv som pratar om prejudikat. Då vore det bra med en källhänvisning. Kan tala om att även jag är högutbildad o vet dessutom vikten av att redovisa källor. Det borde även du veta om du, som du säger, har läst på universitet.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Nej, du har ingenstans angett varför du inte kan svara på hur jag ska ändra mitt sätt att fodra. Så kom igen, nu vill jag verkligen veta. HUR ska jag få min fodring mer "modern o billig"?

Vet du jag tror dig inte.
Utan jag tror bara att du vill förödmjuka mig och sätta dit mig.
Och det här är en foderfråga och hör inte till denna tråden.

Men om du menar allvar så kan du ju starta en tråd på foder i ämnet så lovar jag att svara.
Men du vill ju inte ens lyssna på en professor i ämnet så varför skulle du vilja lyssna på mig?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 278
Senast: mars
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: Myzan87
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 436
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 025
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp