Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet
ÄNTLIGEN har dom ringt!!!
såhär ligger det till.
du som stallägare har
inte rätt att bestämma över täcke eller mat eller skötsel i övrigt,
såvida inte hästen far illa.
MEN!!!
då är det inte i egenskap av stallägare du har ett ansvar, utan som civil människa. om hästägaren, efter påtryckningar från dig, inte ändrar foderstat eller täckesrutiner, ska du ringa länsstyrelsen för att få hjälp av dom.
som stallägare har du ingat juridiskt ansvar, men ALLA har ett visst ansvar att anmäla vanskötsel av djur.
var dock noga med att inte tjaffsa om småsaker, ett kilo havre hit eller dit räknas INTE som vanvård eller misskötsel.
för att alltid vara på den säkra sidan, ska kontrakt skrivas, där det står vem som är ansvarig för vad.
bryter stallägaren detta genom att tex byta foderstat är anmälningsbart, eftersom ett skrivet ord alltid håller i rätten.
som jag fatta, så får inte stallägaren byta ut foderstat på en häst,
även om hästen lider. då ska man ringa och anmäla.
samma borde då gälla täcke. även om jag hoppas innerligt att alla tar av täcket på en häst som uppenbarligen tycker att det är för varmt.
lämnar du bort din häst på seminstation eller fodervärd ansäger du dig skötseln och därmed åxå ansvaret och den som hästen står hos är skyldig för hästens vård och skötsel.
passade på att fråga det där med "rimlig tid vid uppsägning av stallplats" åxå och tjejjen hade aldrig hört talats om någon sådan lag, iallafall står det inget om det i djurskyddsföreskrifter. möjligen kan det stå någon i någon hyresgästparagraf-lag-föreskrift....
så nu är vi tre som frågat och fått samma svar, så det finns väl inga tvivel om vem som har det ansvar för vad?
men för att allt ska vara klart, så bör man redan vid första samtalet ställa frågor om alla rutiner, fodringar, täcken, tankar, tycken och allt annat som kan komma upp i samband med hästar. skriv sen ner allt och se till att båda parter fått samma info.
Civil action: anledningen till att jag är så bestämd med "mitt stall - mina regler" är just att jag, precis som du, vill sköta mina hästar på ett visst sätt. OM du skulle komma till mig och söka stallplats skulle jag berätta för dig hur jag lägger upp dagen, vad jag tycker är viktigt och varför och sen är det upp till dig att gilla det eller inte gilla det. Jag vill tex inte ge min häst kraftfoder på morgonen i samband med utsläpp, jag gillar inte stressen som blir då. vill du ge din häst kraftfoder, får du lösa det, men inne i stallet på morgonen i mitt stall förekommer inte kraftfoder.
är du med på hur jag menar?
jag (och alla andra) kan omöjligt sköta ett stall om alla vill ha olika rutiner på sina hästar.
å varför jag sitter å tjötar om detta vet ja inte, jag har inte ens ett stall och hästen, den enda jag har, är hos fodervärd.