Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Men det är ju redan utagerat.
Hästägaren har ansvaret enligt Länsstyrelsen - och det är den som bestämmer.
Klart och färdigt nu vet vi vad som gäller.

Det går ju pckså båda vägarna tack och lov.
Då hästägare inte heller kan beskylla stallägaren för att ha ansvaret i det här läget.
Och det är jättebra tycker jag.

Vad har detta med saken att göra?
Betalar man för en tjänst tex in/utsläpp fodringar osv och det senare visar sig att stallägaren misskött detta så åker ju personen dit i vilket fall som helst. Papper på allt som skall skötas alltid.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

*kl*

Angående det här med foderlära....

Enligt min erfarenhet så spelar det ingen som helst roll om du så är professor i utfodringslära för många hästägare tror inte på dig i alla fall. Om deras tränare eller annan närstående säger att hästen inte ska äta så mycket hö för den blir bukig då och att hästen måste äta 5 kg kraftfoder för att orka hoppa en LD-bana så är det så, tyvärr.
Det känns ibland hopplöst att försöka öka kunskapen hos vissa folk.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Det är ju du som vill att andra ska söka information och ge dig källor, ...
Ja för som du skrev hittade jag det inte.
Det fanns förut att läsa på DjurskyddsMyndighetens Web-plats, men den finns ju inte mera.
Och för att kunna fatta beslut efter korrekt fakta så behöver jag en källa.

Har du skrivit en masters utan att uppge källor?

Ja och inte fan skulle jag som inackorderad då acceptera att min stallägare mätte på sitt eget odefinierade sätt ang. hennes beslut att diktera vad min häst stoppar i sig! :rofl:
Det är mycket väl definierat.

Få se nu 12 kg per bal ger 6 kakor nå hur många kilo blir då en kaka?
Simpel matematik.

Vilket ämne var det?
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Papper på allt som skall skötas alltid.

Ja precis.
För man kan ju inte komma med att stallägaren plötsligt har ansvar för något som inte står på papperet eller som man inte har betalat för.
Och det är ju jätteskönt för stallägaren att det är så.

Jag personligen tycker att det är mycket bättre att jag hade fel och att hästägaren har det slutliga ansvaret och att inte stallägaren har det.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Ja för som du skrev hittade jag det inte.
Det fanns förut att läsa på DjurskyddsMyndighetens Web-plats, men den finns ju inte mera.
Och för att kunna fatta beslut efter korrekt fakta så behöver jag en källa.

Har du skrivit en masters utan att uppge källor?


Det är mycket väl definierat.

Få se nu 12 kg per bal ger 6 kakor nå hur många kilo blir då en kaka?
Simpel matematik.

Vilket ämne var det?

Nej jag har goda källor vilket man har när man skriver en masters, dock tycker jag att du med dina starka åsikter bör vara kapabel att hitta källor själv när du argumenterar som du gör.
Någonsin funderat på varför du alltid råkar ut för sånt här i trådar? du vägrar visst förstå det folk skriver: som inack så har jag svårt att tro att någon UTÖVER att låta stallägaren bestämma vad ens häst ska äta, DESSUTOM ange givorna i olika mått så som kakor och burkar. Antalet kakor i en bal eller vikten av en bal är ALDRIG satt i sten, utan kan variera rätt stort.

Ämnet jag har en masters i är pedagogik. :D
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

ÄNTLIGEN har dom ringt!!! :banana:

såhär ligger det till.

du som stallägare har inte rätt att bestämma över täcke eller mat eller skötsel i övrigt, såvida inte hästen far illa.
MEN!!!
då är det inte i egenskap av stallägare du har ett ansvar, utan som civil människa. om hästägaren, efter påtryckningar från dig, inte ändrar foderstat eller täckesrutiner, ska du ringa länsstyrelsen för att få hjälp av dom.
som stallägare har du ingat juridiskt ansvar, men ALLA har ett visst ansvar att anmäla vanskötsel av djur.
var dock noga med att inte tjaffsa om småsaker, ett kilo havre hit eller dit räknas INTE som vanvård eller misskötsel.

för att alltid vara på den säkra sidan, ska kontrakt skrivas, där det står vem som är ansvarig för vad.
bryter stallägaren detta genom att tex byta foderstat är anmälningsbart, eftersom ett skrivet ord alltid håller i rätten.

som jag fatta, så får inte stallägaren byta ut foderstat på en häst, även om hästen lider. då ska man ringa och anmäla.
samma borde då gälla täcke. även om jag hoppas innerligt att alla tar av täcket på en häst som uppenbarligen tycker att det är för varmt.

lämnar du bort din häst på seminstation eller fodervärd ansäger du dig skötseln och därmed åxå ansvaret och den som hästen står hos är skyldig för hästens vård och skötsel.


passade på att fråga det där med "rimlig tid vid uppsägning av stallplats" åxå och tjejjen hade aldrig hört talats om någon sådan lag, iallafall står det inget om det i djurskyddsföreskrifter. möjligen kan det stå någon i någon hyresgästparagraf-lag-föreskrift....


så nu är vi tre som frågat och fått samma svar, så det finns väl inga tvivel om vem som har det ansvar för vad?

men för att allt ska vara klart, så bör man redan vid första samtalet ställa frågor om alla rutiner, fodringar, täcken, tankar, tycken och allt annat som kan komma upp i samband med hästar. skriv sen ner allt och se till att båda parter fått samma info.

Civil action: anledningen till att jag är så bestämd med "mitt stall - mina regler" är just att jag, precis som du, vill sköta mina hästar på ett visst sätt. OM du skulle komma till mig och söka stallplats skulle jag berätta för dig hur jag lägger upp dagen, vad jag tycker är viktigt och varför och sen är det upp till dig att gilla det eller inte gilla det. Jag vill tex inte ge min häst kraftfoder på morgonen i samband med utsläpp, jag gillar inte stressen som blir då. vill du ge din häst kraftfoder, får du lösa det, men inne i stallet på morgonen i mitt stall förekommer inte kraftfoder.
är du med på hur jag menar?
jag (och alla andra) kan omöjligt sköta ett stall om alla vill ha olika rutiner på sina hästar.

å varför jag sitter å tjötar om detta vet ja inte, jag har inte ens ett stall och hästen, den enda jag har, är hos fodervärd. :D
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Ja precis.
För man kan ju inte komma med att stallägaren plötsligt har ansvar för något som inte står på papperet eller som man inte har betalat för.
Och det är ju jätteskönt för stallägaren att det är så.

Jag personligen tycker att det är mycket bättre att jag hade fel och att hästägaren har det slutliga ansvaret och att inte stallägaren har det.

Skönt att vi kan komma överens om det då :bump::bump:
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Vet du jag tror dig inte.
Utan jag tror bara att du vill förödmjuka mig och sätta dit mig.
Och det här är en foderfråga och hör inte till denna tråden.

Men om du menar allvar så kan du ju starta en tråd på foder i ämnet så lovar jag att svara.
Men du vill ju inte ens lyssna på en professor i ämnet så varför skulle du vilja lyssna på mig?

Vadå, tror mig inte? Det är ju du själv som kastat ur dig påståenden om mig o mitt sätt att fodra. Klarar du inte av att stå för vad du skriver? Eller var det bara en iver att vara oförskämd o försöka trycka ned mig?
I det här fallet är frågan högst relevant för det du skrivit i denna tråden o jag har ingen som helst önskan att starta en ny tråd på fodersidan.

Så, igen:
HUR ska jag ändra min fodring till något "modernt o billigt"?

Då du slängt ur dig detta så måste du ju kunna ge ett svar. Eller helt enkelt erkänna att det var fel gjort. Att man inte tillskriver sådant till personer man aldrig träffat o inte har en aning om deras metoder. Det vore trevligt.
Du framstår som mer o mer underlig, tyvärr.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Ämnet jag har en masters i är pedagogik. :D
Oj jag måste hämta mig litet.
Den var stark...
(*hämtar en kopp kaffe*)

Nåja någon pedagogik har jag aldrig läst - men det har du väl redan gissat.
Jag är digital, 1 eller 0 (matte, fysik, programmering)

Någonsin funderat på varför du alltid råkar ut för sånt här i trådar?
Jag vet.
Det är för att jag provar mina åsikter och söker sanningen här i stället för i verkligheten.
Det är bättre för mig att bli osams med dig och Solis här än att bli det med en inackordering eller en stallägare (eller grannen).

Antalet kakor i en bal eller vikten av en bal är ALDRIG satt i sten, utan kan variera rätt stort.
Efter att ha vägt tillräckligt många balar, räknat antalet balar i lasset samt vägt lasset så har jag en tillräckligt statistisk tillförlitlighet för att kunna anta att genomsnittsvikten är 12kg.
Det samma gäller efter att ha öppnat ett tillräckligt antal balar och räknat kakor.

Jag har läst statistik också.
Tyvärr så klarade jag inte den tentan men detta är en såpass enkel del av statistiken att den lärde jag mig i alla fall.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Skönt att vi kan komma överens om det då :bump::bump:

Jag är egentligen lätt att komma överens med.
Bara jag säkert vet ramarna runt ämnet.
Och jag håller mig ju alltid till lagarna om jag kan och står ju som alla märker mycket fast vid saker och ting.
Det gör mig förutsägbar och ger inga överraskningar.
Vilket ju är skönt för en hyresgäst.

Har jag sagt något så är det så och man får alltid papper på det.
Tryggt och säkert.

Det är ju därför som jag är så noga här.
För att få det rätt.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Vadå, tror mig inte?

Nej jag tror inte att du verkligen vill veta.
Jag tror bara att du vill gruffa.

Men om du verkligen vill veta så är enda sättet i en tråd på foder.
Något annat kommer jag inte att svara i.

Här i denna tråden kommer jag inte att svara.
För det är på fel ställe.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

verkligheten.
Det är bättre för mig att bli osams med dig och Solis här än att bli det med en inackordering eller en stallägare (eller grannen).

Klokt resonemang.

Efter att ha vägt tillräckligt många balar, räknat antalet balar i lasset samt vägt lasset så har jag en tillräckligt statistisk tillförlitlighet för att kunna anta att genomsnittsvikten är 12kg.
Det samma gäller efter att ha öppnat ett tillräckligt antal balar och räknat kakor.
.

poängen är väl att även om DU vet med dig denna erfarenhet att en inackordering skulle finna det jäkligt diffust när inte ens måtten som används sker i traditionella mått.

men vi släpper detta nu tycker jag.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Och dessutom från två skilda Länsstyrelser.

Jag tycker att det är jättebra att vi har rett ut detta.
För om man vet reglerna och hur man skall hantera dem så blir det så mycket lättare att komma överens.
För man råkar inte tro en massa saker som inte är sanna.
Reglerat är bra.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

poängen är väl att även om DU vet med dig denna erfarenhet att en inackordering skulle finna det jäkligt diffust när inte ens måtten som används sker i traditionella mått.

Jag kan visa fakturan där vikt och antal balar i lasset står.
Lasset är vägt med grusvåg.

Så nej det är inte diffust utan jag kan svara på exakt hur mycket som det blir i längden.
Det är ju vad hästen får per vecka som syns på hullet.
Inte om det är 1,8kg en dag och 2,2kg en annan dag.

Man måste ju kunna svara på frågan "Hur mycket väger en kaka då?"
Annars så är det ju ospecificerat.

Måttet kaka beror på att det blir lättpackat och lättarbetat så.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

och kontrakt!!! allt ska stå på print. å då menar ja ALLT!
Ja det är jätteviktigt.
Det var vad inspektören på Länsstyrelsen upprepade flera gånger.
Att viktigast av allt var ett detaljerat och väl formulerat kontrakt.
Med allt i.

Så jag kommer aldrig att köra med "Det löser sig senare" aldrig.

.... vi verkar vara lika benägna att dra saker och ting till sin spets.... :angel:
Ja om man tar det innan så vet man ju vad som gäller sedan.
Och då så slipper man den där energikrävande vardagsirritationen som man bli när saker och ting flyter.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

ÄNTLIGEN har dom ringt!!! :banana:

såhär ligger det till.

du som stallägare har inte rätt att bestämma över täcke eller mat eller skötsel i övrigt, såvida inte hästen far illa.

Så skönt då skall man alltså köra upp lagstiftningen i ansiktet på alla stallägare som tror att dom kan bestämma. :angel:

MEN!!!
då är det inte i egenskap av stallägare du har ett ansvar, utan som civil människa. om hästägaren, efter påtryckningar från dig, inte ändrar foderstat eller täckesrutiner, ska du ringa länsstyrelsen för att få hjälp av dom.
som stallägare har du ingat juridiskt ansvar, men ALLA har ett visst ansvar att anmäla vanskötsel av djur.
var dock noga med att inte tjaffsa om småsaker, ett kilo havre hit eller dit räknas INTE som vanvård eller misskötsel.

Men det faller ju mera under normalt samvete ;)

för att alltid vara på den säkra sidan, ska kontrakt skrivas, där det står vem som är ansvarig för vad.
bryter stallägaren detta genom att tex byta foderstat är anmälningsbart, eftersom ett skrivet ord alltid håller i rätten.

Även om inget är skrivet så gäller lagen om egenmäktigt förfarande.

som jag fatta, så får inte stallägaren byta ut foderstat på en häst, även om hästen lider. då ska man ringa och anmäla.
samma borde då gälla täcke. även om jag hoppas innerligt att alla tar av täcket på en häst som uppenbarligen tycker att det är för varmt.

Jag skulle faktiskt inte göra det jag vill inte hamna i rättegång eller liknande. Dock så kan man ju alltid ringa och fråga ägaren om denne vill ha hjälp med att ta av ett täcke som är på tok för varmt.:idea:

lämnar du bort din häst på seminstation eller fodervärd ansäger du dig skötseln och därmed åxå ansvaret och den som hästen står hos är skyldig för hästens vård och skötsel.

Detta gäller konstigt nog inte om inget är skrivet. Tex om du sätter en häst i träning så ansvarar inte tränaren för hästens skötsel om inte detta är skrivet även om jag knappast tror att det skulle hända.

men för att allt ska vara klart, så bör man redan vid första samtalet ställa frågor om alla rutiner, fodringar, täcken, tankar, tycken och allt annat som kan komma upp i samband med hästar. skriv sen ner allt och se till att båda parter fått samma info.

Precis:bow:

Civil action: anledningen till att jag är så bestämd med "mitt stall - mina regler" är just att jag, precis som du, vill sköta mina hästar på ett visst sätt. OM du skulle komma till mig och söka stallplats skulle jag berätta för dig hur jag lägger upp dagen, vad jag tycker är viktigt och varför och sen är det upp till dig att gilla det eller inte gilla det. Jag vill tex inte ge min häst kraftfoder på morgonen i samband med utsläpp, jag gillar inte stressen som blir då. vill du ge din häst kraftfoder, får du lösa det, men inne i stallet på morgonen i mitt stall förekommer inte kraftfoder.
är du med på hur jag menar?
jag (och alla andra) kan omöjligt sköta ett stall om alla vill ha olika rutiner på sina hästar.

Jo tävlingshästar och hobbyhästar ska inte stå i samma stall. Där ligger nog det största problemet.:cool:

å varför jag sitter å tjötar om detta vet ja inte, jag har inte ens ett stall och hästen, den enda jag har, är hos fodervärd. :D

Jag tror nog du har ganska så roligt med ;)
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Nej men det fanns ett prejudikat på det som gällde tills för en tid sedan.
Då det tydligen blev ett annat prejudikat som sade annorlunda.

Det stod dessutom förut att den som hade ansvaret var den som hade hästen i sin vård.
Och nu så står det hela tiden "du och din häst".

Förut så ansvarade den som hade hästen i sin vård och nu ansvarar ägaren.
Olika.

Vet du vad ett prejudikat är?

Om det någon gång varit så att stallägaren haft fullt ansvar och fullbestämmanderätt över alla inackorderingar måste det varit ett bra tag sen, inget som ändrats 2007 direkt. Här är t.ex. en dom från 1993 där det i resonemanget är tydligt att om inget annat avtalats så är det hästägarens (eller fodervärdens eller motsvarande person som innehar hästen för tillfället) ansvar att hästen sköts och får vård, inte stallägarens. Och då dömer man ju alltså efter djurskyddslagen från 1987, så det är ju inte helt nytt. Hela två decennier före 2007. Har svårt att tänka mig att något annat gällde innan 1987 heller, men finner mig gärna överbevisad om det finns källor!

Om hästägaren däremot dumpar hästen hos stallägaren så att det blir stallägaren som själv tar hand om hästen (som i fallet för domen) så blir det stallägarens ansvar att hästen får nöjaktig vård och tillsyn, eftersom man då kan anse att det är stallägaren som innehar hästen och därmed ansvarar för den. Men då står det ju hästägaren fritt att förutom att tillkalla veterinär och hovslagare, byta foder etc vid behov att även kontakta djurskyddet och anmäla hästägaren/fodervärden.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Tydligt vet jag inte, men någonstans där står det väl.

Men då står det ju hästägaren fritt att förutom att tillkalla veterinär och hovslagare, byta foder etc vid behov att även kontakta djurskyddet och anmäla hästägaren/fodervärden.
Du menar stallägaren antar jag?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 278
Senast: mars
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: Myzan87
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 436
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 025
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp