Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Skulle någon säga så till mig hade jag bara bett dom gå och lägga sig eller nått.

Om det hade varit i mitt stall så skulle jag då ha pekat på dörren.

Jag lyssnar gärna på andras åsikter om mina hästar och deras skötsel.
Det händer faktiskt både nu och då att jag lär mig något av det.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Nejdå inte alls.
Det finns de som tycker att det är en bra service också.
Jag har för min del dessutom utbildning i ämnet på universitetsnivå.

För min del och förmodligen för väldigt många andra också så kvittar det om du så är professor i foderlära. Under mina 30 år med häst har jag hunnit skaffa mig en hel del erfarenhet o föredrar att själv bestämma över mina hästar o utfodra dem efter deras behov som jag känner betydligt bättre till än en ev stallägare.
Har haft eget stall i 22 år o inte hyrt ut något box. Men hade jag gjort det så skulle jag ALDRIG ha lagt mig i några foderstater så länge hästarna ifråga mår bra o fodret inte är hygieniskt dåligt.
De år jag har hyrt in mina hästar har heller ingen endaste stallägare lagt sig i utfodringen, tack o lov!


Har faktiskt aldrig någonsin hört någon säga att det vore bra om någon annan bestämde hur ens egen häst ska utfodras...
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Har faktiskt aldrig någonsin hört någon säga att det vore bra om någon annan bestämde hur ens egen häst ska utfodras...

Det kan ju vara enkelt och bekvämt att få det i paket så att säga.

Men om inte du vill lära dig något nytt som är billigare och bättre så är det ju upp till dig.
Då kan ju du trampa på i dina gamla omoderna fotspår som du vill.

Och med den attityd som du visar så förstår jag att ingen försöker att säga något om dina hästar till dig.
Man skulle väl bli halshuggen.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Att lära sig något nytt kan ju alltid vara bra - genom tips och råd och med fritt val att följa det om man vill. Men det är ju en helt annan sak än att ta över och bestämma...
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Om det hade varit i mitt stall så skulle jag då ha pekat på dörren.

Då hade jag dragit in djurskyddet och sett till att jag fick stå kvar i 6 månader som lagen säger är rimlig tid att hitta nytt stall på. :p:p

Jag lyssnar gärna på andras åsikter om mina hästar och deras skötsel.
Det händer faktiskt både nu och då att jag lär mig något av det.

Ja visst kan man detta men man behöver inte följa det någon annan säger till punkt och pricka.:cool:
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Då hade jag dragit in djurskyddet och sett till att jag fick stå kvar i 6 månader som lagen säger är rimlig tid att hitta nytt stall på.

Varför då?
För att bli hunsad ytterligare tid?
Jag skulle ju inte vara trevlig under den tiden precis.
Och någon sådan regel har jag över huvud taget aldrig hört talas om.
Men om den finns så är det ytterligare en orsak till att INTE ta in hyresgäster i stallet.

Här finns det dessutom andra stall att få plats i på dagen.
Jag kan fixa plats åt inackorderingen.
Så då faller nog dessa månader platt.

Men nu så vet jag ju några frågor som jag definitivt skall ställa till intresserade hästägare.
Och vilka svar som jag vill ha resp. inte ha.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Varför då?
För att bli hunsad ytterligare tid?
Jag skulle ju inte vara trevlig under den tiden precis.

Det skulle inte jag heller:cool: Jag kan vara riktigt elak själv med ska du veta.

Och någon sådan regel har jag över huvud taget aldrig hört talas om.
Men om den finns så är det ytterligare en orsak till att INTE ta in hyresgäster i stallet.

Regeln finns för att stoppa folk från att kasta ut folk vind för våg.

Här finns det dessutom andra stall att få plats i på dagen.
Jag kan fixa plats åt inackorderingen.
Så då faller nog dessa månader platt.

Det kan det göra men jag kan alltid säga att mina hästar lätt blir stressade av att flyttas runt då faller djurskyddet in istället.

Men nu så vet jag ju några frågor som jag definitivt skall ställa till intresserade hästägare.
Och vilka svar som jag vill ha resp. inte ha.

Bra för dog tror dock att ditt stall kommer stå med tomma boxar om du kör med envåldshärskare och "jag bestämmer inte du" teorin. Kompromiss heter ordet ;) bara ett tips.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Det skulle inte jag heller:cool: Jag kan vara riktigt elak själv med ska du veta.
Du verkar vara en riktig drömhyresgäst.

Regeln finns för att stoppa folk från att kasta ut folk vind för våg.
Du får nog visa mig var det står om någon sådan regel.
Jag har läst allt som jag hittat om djurskyddsreglerna och trodde att hade hittat allt.
Men var står det där?

Det kan det göra men jag kan alltid säga att mina hästar lätt blir stressade av att flyttas runt då faller djurskyddet in istället.
Varför skulle det göra det.
Du behöver bara flytta en gång - bort.

Bra för dog tror dock att ditt stall kommer stå med tomma boxar om du kör med envåldshärskare och "jag bestämmer inte du" teorin. Kompromiss heter ordet ;) bara ett tips.
Boxarna är nästan alltid tomma hos mig - hästarna går på lösdrift.
Det är bara vid särskilda tillfällen som boxarna används.
Vill jag fylla dem så kan jag bara plocka in mina egna hästar.
Så det är inga problem med det.

Att hyra ut boxar går nästan alltid med förlust så det gör inget att ingen vill ha sin häst här.
De flesta stallägare sponsrar faktiskt mer eller mindre sina hästägare.
Varför skulle jag sponsra någon elak typ som vill härja runt i mitt stall?
Då är jag faktiskt hellre ensam.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Öh sedan när??
Skulle Åby ha ansvaret för alla hästar som står där?

Du får det att låta som om Åby är en person:rofl:

Varje stallsektion på Åby är ju uthyrd i sin helhet till olika ägare/tränare. Då är det denne som har ansvar för sin sektion, Åby är ju uppdelat i flera olika stall.
Åby i säg är ju bara ett namn för hela komplexet,inkl. travbanan.

Missköts ett av stallarna,hästarna däri, är det ju den som hyrt just det stallet som får skiten. Inte "Åby",som ju är kommun/statägt
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Det kan ju vara enkelt och bekvämt att få det i paket så att säga.

Men om inte du vill lära dig något nytt som är billigare och bättre så är det ju upp till dig.
Då kan ju du trampa på i dina gamla omoderna fotspår som du vill.

Och med den attityd som du visar så förstår jag att ingen försöker att säga något om dina hästar till dig.
Man skulle väl bli halshuggen.

Vad tycker du att man som hästÄGARE ska lära sig av stallägare med ospecificerade kunskaper som försöker ta sig rätten att bestämma över ens egna hästar? Med tanke på TS problem. VAR står det i föreskrifterna att stallägaren har rätt att bestämma foderstat åt andras hästar?


Utifrån din "kännedom" om mig o mitt sätt att fodra så skulle det vara intressant om du specificerar VAD som omodernt o dyrt? Vilket foder ska jag ändra på?

Ditt inlägg säger för övrigt mer om dig som person än om mig....
 
Senast ändrad:
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

VAR står det i föreskrifterna att stallägaren har rätt att bestämma foderstat åt andras hästar?
Där så landar vi åter på ansvarsfrågan.
Och den är fortfarande något oklar.
En användare i tråden väntar på svar från sin Länsstyrelse och vi ser fram emot svaret.

Om det är stallägaren som har ansvaret så är det ju stallägaren som ansvarar även för detta:
"Reglerna som gäller från den 1 augusti 2007 säger bland annat att

• din häst ska ges tillräckligt med grovfoder varje dag
• din häst ska ha tillräckligt med tid att äta
• du ska se till att din häst inte blir över- eller underviktig"

Det står här
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo08_7.pdf

Om det är stallägaren som har ansvaret för detta så måste den ju också få besluta över foderstaten.
Annars så fungerar det ju inte.
Man kan inte ha ansvar utan att få bestämma.

Utifrån din "kännedom" om mig o mitt sätt att fodra så skulle det vara intressant om du specificerar VAD som omodernt o dyrt?
Du skiver:
För min del och förmodligen för väldigt många andra också så kvittar det om du så är professor i foderlära.
Vilket ju skulle innebära att du inte ens skulle lyssna på en professor i ämnet.
Hur skall du då kunna lära dig något nytt?
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Om det är stallägaren som har ansvaret för detta så måste den ju också få besluta över foderstaten.
Annars så fungerar det ju inte.
Man kan inte ha ansvar utan att få bestämma.
Stallägaren behöver då givetvis också vara den som beslutar om en uppstallad häst skall skos eller ej, och hur ofta, och vara den som broddar hästen vid behov. Dessutom ankommer det förstås på stallägaren att tvätta hästen (hålla den tillfredsställande ren), och skaffa och applicera insektsmedel vid behov. Stallägaren har förstås vetorätt ifråga om huruvida en häst skall användas i avel eller inte, eftersom det kan medföra lidande för hästen. Samma sak med träning och tävling - sista ordet har stallägaren...

Vi får väl se om tråden så småningom ger litet mer klarhet i ansvars- och bestämmandefrågan, men för mig låter bitarna ovan inte rimliga.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

*KL*

Det ska bli mkt intressant att höra vad Cilla får för svar från djurskyddsinspektörerna. Jag jobbar på nämnda länsstyrelse, ungefär 2m ifrån dessa och hade uppe en liknande fråga till diskussion tidigare i våras. Det rörde sig om ett sto som lämnats av på stallets lösdrift. Hur kontraktet såg ut ifrån början vet jag inte, men ägaren var aldrig där i varje fall. Märren hade det äckligaste sår jag nånsin sett på framsidan av kotleden. Det togs inte omhand, utan hon gick fleran månader i lerblötan i lösdriften, nån gång förbarmade sig någon och försökte tvätta såret, men leden bara svällde och svällde och varet rann. Varje gång (typ minst 2 ggr i veckan) som detta påpekades för stallansvarig så sa hon att veterinär var på väg ut, men veterinären kom aldrig.

Dessutom var märren dräktig och ingen hade en tanke på att fölvaka (och ingen visste när hon skulle föla - inte ens ägaren som de till slut fick tag på efter mycket om och men).

Jag fick svaret då, att i slutänden så var det ändå hästägaren som var den som var ansvarig - både för att hästen fick veterinärvård och för fölvakningen, samt att stallägaren inte kan hållas ansvarig för detta om något gått fel. Om det är så så borde samma gälla täcken, foder m.m. Stallägaren i fråga är reggad hos skatteverket och har paragraf 16 (?) tillstånd.

Nu bytte stallet ansvarig och den nya tjejen såg till att fixa med box och vaka, så hon var med vid fölningen och allt gick bra. Märren är nog i himlen och fölet hos ägaren.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Jag väntar fortfarande med stor spänning på svar från dig angående VAD jag ska byta ut när det gäller mina hästars foder eftersom det är "omodernt o dyrt"...

För övrigt har din utbildning ingenting med tråden att göra.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

och jag väntar fortfarande på samtal.... :crazy:
vore ju lite tråkigt om dom inte ringer i morgon, har ju väntat med spänning på detta!!!

*kl*
jag tror att det är så att du som hästägare har det yttersta ansvaret för att hästen sköts inom lagliga ramar, medans du som stallägare är ansvarig för att de djur som finns på din anläggning är skötta inom lagliga gränser.
är ni med på skillnaden?
det blir alltså som ett slags dubbelt ansvar på nått konstigt sätt....
hästägaren bestämmer vad häst äter, stallägare har ett ansvar för att det inte blir helt bort-i-stôlla... (heltokigt alltså... :D )
så om hästägaren döms till vanvård av djur, kanske stallägaren dömas till medhjälp eller försummelse?

tänk på att att du som ägare av stallet inte anses ansvrig av djuren skötsel på nått sätt, så länge du bara hyr ut byggnad eller del av del. men börjar du som stallägare att hjälpa till med skötsel, ja då har du genast tagit på dig det ansvaret.

dee79:
om du skulle råka stöta på nån från den avdelningen jag pratade med, kan du inte slänga in en liten påminnelse, bara sådär i förbifarten? :angel:

Civil action:
om du sökte plats hos mig, skulle jag säga ordagrant till dig: det här är mitt stall och här är det mina regler som gäller.
du får anpassa dig till de tider och riktlinjer jag har satt upp. du bestämmer vad din häst ska ha för mat, anser jag att det är helt fel kommer jag att ta upp det med dig, samma kommer jag att lägga ett täcke på dig häst alternativ ta av täcke på din häst, helt efter hur jag själv anser att dom ska skötas.
jag kommer att sköta din häst på samma sätt som jag sköter min, dvs spola av leriga ben och rykta borst värsta spånet innan täcket åker på på morgonen.
alla täcken måste vara befogade.
inga hästar är täckta "bara därför att".
jag bestämmer hur och när hästarna utfodras.
jag bestämmer hur och när hästarna kommer in och ut.
detta är mina regler, passar det dig är du välkommen, passar det dig inte kommer du inte heller att passa hos oss.

mitt stall - mina regler. passar det inte - flytta.
vad jag vill ha sagt är att om man vill ha sin häst inackorderad någonstans finns det ALLTID regler att anpassa sig till.
om du tror att man kan hitta ett inackorderingsstall där du kan sätta upp dina egna regler är du så helt fel ute som det bara går.....

TS: vilket bra tankesätt din ex-stallägare verkar ha! ja menar, byta hagkompisar varje dag är ju jättenyttigt för det sociala umgänget och tryggheten hos hästarna..... :rofl::rofl:
du gör så helt rätt i att flytta, hoppas du kommer trivas på det nya stället!!!
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Du får det att låta som om Åby är en person:rofl:

Varje stallsektion på Åby är ju uthyrd i sin helhet till olika ägare/tränare. Då är det denne som har ansvar för sin sektion, Åby är ju uppdelat i flera olika stall.
Åby i säg är ju bara ett namn för hela komplexet,inkl. travbanan.

Nix min kompis har 6 boxar i ett stall alltså inte hela stallet.

Missköts ett av stallarna,hästarna däri, är det ju den som hyrt just det stallet som får skiten. Inte "Åby",som ju är kommun/statägt

Men då han inte hyr ett helt stall utan enbart boxar då?
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Civil action:
om du sökte plats hos mig, skulle jag säga ordagrant till dig: det här är mitt stall och här är det mina regler som gäller.

Har redan haft en som sagt så jag sa tack och adjö på 2 sekunder.

du får anpassa dig till de tider och riktlinjer jag har satt upp. du bestämmer vad din häst ska ha för mat, anser jag att det är helt fel kommer jag att ta upp det med dig, samma kommer jag att lägga ett täcke på dig häst alternativ ta av täcke på din häst, helt efter hur jag själv anser att dom ska skötas.

Inte storstilat: Som det då skall vara.
Storstilat: Egenmäktigt förfarande = straffbart.

jag kommer att sköta din häst på samma sätt som jag sköter min, dvs spola av leriga ben och rykta borst värsta spånet innan täcket åker på på morgonen.
alla täcken måste vara befogade.
inga hästar är täckta "bara därför att".

Som det skall vara då :)

jag bestämmer hur och när hästarna utfodras.
jag bestämmer hur och när hästarna kommer in och ut.
detta är mina regler, passar det dig är du välkommen, passar det dig inte kommer du inte heller att passa hos oss.

Så fungerar det bara inte Egenmäktigt förfarande är straffbart. Vad det gäller att anpassa sig så är jag bra på att hjälpa till men jag låter ingen tala om för mig hur var när mina hästar skall göra något eller inte.

mitt stall - mina regler. passar det inte - flytta.
vad jag vill ha sagt är att om man vill ha sin häst inackorderad någonstans finns det ALLTID regler att anpassa sig till.
om du tror att man kan hitta ett inackorderingsstall där du kan sätta upp dina egna regler är du så helt fel ute som det bara går.....

I de inackorderingsstall jag haft hästar i har det alltid varit problem och shitsnack samt denna jävla tavlan som alltid skall finnas, där ingen skriver sitt namn och talar om vem som sagt det ena med det tredje. Det finns mobiler ring eller SMSa. Jag släpper 9 dagar av 10 ut/tar in mina hästar själv. Fodret ligger i hinkar utanför boxen och är bara att kasta i krubban. Den som först kommer till stallet fodrar alla hästar. Så anser jag att det skall vara. Man ska ta hand om sin häst inte överlåta det till någon annan. Kollektiv stall år dömda att misslyckas. Alla har sina egna åsikter om hur hästar skall hanteras och det fungerar inte för mig och mina hästar. En av mina blev strykrädd och rädd för huvudlaget efter att jag haft henne i ett kollektiv stall och jag vet inte vem som släppt ut så jag vart rätt förbannad kan jag säga.

Jag vill hyra box och hage utan någons inblandning. Så fungerar det i alla travstall varför kan det inte göra det i ridstallar med?:crazy::confused::confused:

En annan sak om tider så kan man inte anpassa sig efter en stallägares tider då man kanske jobbar på andra tider tex. Hur skulle det fungera i ditt stall då?
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Nix min kompis har 6 boxar i ett stall alltså inte hela stallet.



Men då han inte hyr ett helt stall utan enbart boxar då?

Men jag har för mig att varje stallsektion ägs lr hyrs av ngn och denne i sin tur ,om man vill,kan hyra ut vidare till ex inackorderingar.
Men att den som äger just det stallet har huvudansvaret så att säga. Och nu menar jag inte täcken osv, utan om det skulle va vanvård bland hästarna så är det den som äger/hyr den stallsektionen som är ansvarig att se till att det inte inträffar.

Förutom skoldelen,den har kommun/stat fullt ansvar för.

Så har iaf jag fått för mig genom de jag känner där.

*kl*
I det som diskuteras så kan jag ju tycka att det är upp till hästägaren vilket täcke som gäller för sin egen häst då man vet själv hur mkt ens egen häst behöver täckas, fodras etc. Det har ingen annan med att göra sålnge hästen inte uppenbarligen far illa.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 278
Senast: mars
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: Myzan87
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 436
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 025
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp