Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet
och jag väntar fortfarande på samtal....
vore ju lite tråkigt om dom inte ringer i morgon, har ju väntat med spänning på detta!!!
*kl*
jag tror att det är så att du som hästägare har det yttersta ansvaret för att hästen sköts inom lagliga ramar, medans du som stallägare är ansvarig för att de djur som finns på din anläggning är skötta inom lagliga gränser.
är ni med på skillnaden?
det blir alltså som ett slags dubbelt ansvar på nått konstigt sätt....
hästägaren bestämmer vad häst äter, stallägare har ett ansvar för att det inte blir helt bort-i-stôlla... (heltokigt alltså...
)
så om hästägaren döms till vanvård av djur, kanske stallägaren dömas till medhjälp eller försummelse?
tänk på att att du som ägare av stallet inte anses ansvrig av djuren skötsel på nått sätt, så länge du bara hyr ut byggnad eller del av del. men börjar du som stallägare att hjälpa till med skötsel, ja då har du genast tagit på dig det ansvaret.
dee79:
om du skulle råka stöta på nån från den avdelningen jag pratade med, kan du inte slänga in en liten påminnelse, bara sådär i förbifarten?
Civil action:
om du sökte plats hos mig, skulle jag säga ordagrant till dig: det här är mitt stall och här är det mina regler som gäller.
du får anpassa dig till de tider och riktlinjer jag har satt upp. du bestämmer vad din häst ska ha för mat, anser jag att det är helt fel kommer jag att ta upp det med dig, samma kommer jag att lägga ett täcke på dig häst alternativ ta av täcke på din häst, helt efter hur jag själv anser att dom ska skötas.
jag kommer att sköta din häst på samma sätt som jag sköter min, dvs spola av leriga ben och rykta borst värsta spånet innan täcket åker på på morgonen.
alla täcken måste vara befogade.
inga hästar är täckta "bara därför att".
jag bestämmer hur och när hästarna utfodras.
jag bestämmer hur och när hästarna kommer in och ut.
detta är mina regler, passar det dig är du välkommen, passar det dig inte kommer du inte heller att passa hos oss.
mitt stall - mina regler. passar det inte - flytta.
vad jag vill ha sagt är att om man vill ha sin häst inackorderad någonstans finns det ALLTID regler att anpassa sig till.
om du tror att man kan hitta ett inackorderingsstall där du kan sätta upp dina egna regler är du så helt fel ute som det bara går.....
TS: vilket bra tankesätt din ex-stallägare verkar ha! ja menar, byta hagkompisar varje dag är ju jättenyttigt för det sociala umgänget och tryggheten hos hästarna.....
du gör så helt rätt i att flytta, hoppas du kommer trivas på det nya stället!!!