Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

? vad handlar detta om? Gillar man ej ett stall flyttar man väl? vad är det att bråka om?
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

även när detta stämmer så har det ingen som helst relevans i frågan eller hur? det handlar om huruvida TS stallägare har rätt att diktera sin inackorderings foderstat. Och nej - det har hon inte, oavsett om hon har i praktiken rätt eller ej.

Jo det spelar ju en ganska så stor roll om den vård som stallägaren vill ha av hästar i sitt stall är bra för hästar eller inte.

Om stallägaren av praktiska orsaker vill ha alla hästar på ett bra hö för att slippa kraftfoder i stallet så är det en rimlig önskan om hästarna mår bra på det.
Annars så är det en orimlig önskan.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Fast vad jag förstår så har stallägaren ett ansvar om någon av de inckorderade hästarna vansköts. Därifrån till att lägga sig i de olika hästarnas foderstat är steget enormt långt o knappast något som stallägaren har något att göra med. Alltså så länge ingen häst svälter eller mår dåligt på annat vis.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Därifrån till att lägga sig i de olika hästarnas foderstat är steget enormt långt o knappast något som stallägaren har något att göra med.

Det beror ju på.
Det kanske är ont om plats att förvara kraftfoder.
Stallägaren kanske inte vill blaska med kraftfoder.
Stallägaren kanske vill att alla hästar äter likadan mat så att de kan äta ihop i hagen.

Det finns många rent praktiska aspekter på saker och ting när man har ett stall.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Fast det finns du ju väldigt enkla lösningar på. T.ex att var och en gör iordning burkar med sin hästs kraftfoder som det sedan bara är att ge.
Om stallägaren har sådana krav när det gäller hö så måste ju denne naturligtvis ombesörja att hö finns tillgängligt av samma parti så att det räcker till alla hästarna. Sedan får ju antalet hästar i stallet anpassas efter tillgängligt utrymme för foder o strö. Allt går att lösa med lite god vilja.

Att som stallägare lägga sig i de olika inhyrda hästarna foderstat är knappast något som denne har befogenhet till om inte hästarna vansköts, och mig veterligen stöds heller inte av någon föreskrift någonstans. En föreskrift är ju heller inte detsamma som en lag.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Den plats som inte finns kanske inte finns.
Ingen plats för en massa burkar - då så blir det ju svårt.
Vill man ha burksystem till sin häst så får man väl flytta till ett ställe där det finns.

Man kan inte komma som inhyrd och kräva en massa saker som inte finns.
Eller som inte stallägaren har tid att ta hand om.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Det beror ju på.
Det kanske är ont om plats att förvara kraftfoder.
Stallägaren kanske inte vill blaska med kraftfoder.
Stallägaren kanske vill att alla hästar äter likadan mat så att de kan äta ihop i hagen.

Om så är fallet, förutsätter iaf jag att stallägaren tar upp det redan när man tittar på stallet så att hästägaren (hyresgästen) vet om det när denne flyttar in. För om det är någon av de anledningar du nämnde ovan, så kan h*n ju knappast ha kommit på det senare...


När jag tittade på mitt stall, där jag nu står, gjorde stallägaren klart att det är torv/torv med en del spån som gäller i boxarna - inte halm, papper, endast spån. Hästarna ska helst gå otäckade så länge som möjligt, men behövs täcke så läggs det på, efter hyresgästens önskemål (min brukar gå otäckad, men i år fungerar inte det av olika anledningar).
Jag visste detta när jag flyttade in, och det är helt ok. Eftersom stallägaren var klar med det från början - det är inget som dykt upp i efterhand, när jag redan står i stallet.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Om stallägaren har sådana krav när det gäller hö så måste ju denne naturligtvis ombesörja att hö finns tillgängligt av samma parti så att det räcker till alla hästarna.
Varför måste den det?
Det kanske är slut.
Och då så får väl hästägaren se till att hitta ett likvärdigt.
Så svårt kan det väl inte vara att fixa hö till sin egen häst.

Sedan får ju antalet hästar i stallet anpassas efter tillgängligt utrymme för foder o strö.
I mitt stall så skulle det betyda att inhyrningen fick flytta.
För resten av hästarna är mina och de 10 tar lika mycket plats för sina tillbehör tillsammans som en inackordering gör.

Allt går att lösa med lite god vilja.
Det är inte alls säkert.
Den plats som inte finns - den finns liksom inte.
Om nu inte hästägaren tar och köper sig en egen byggbod eller något sådant.

En föreskrift är ju heller inte detsamma som en lag.
Jo det är precis vad det är det.
Lagen är utformad så att man enligt lag måste följa föreskrifterna.
Detta därför att föreskrifter är lättare att ändra än lagar.
Så att de går att hålla mera aktuella.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Är problemet att stallägaren inte hinner, är det ju bara att se till att göra det själv. Bara stallägaren godkänner det, förstås.

Jo men TS ville ju inte mata sin häst ensam i boxen för att sedan vänta på att den skulle äta upp.
Det var ju ett av problemen.

Den som matar sin häst själv i boxen med foder som den tar med sig varje gång har ju löst problemet.
Hästägaren kan ju ha sin fodersäck hemma hos sig.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Om så är fallet, förutsätter iaf jag att stallägaren tar upp det redan när man tittar på stallet så att hästägaren (hyresgästen) vet om det när denne flyttar in.

Ja självklart måste det vara så.
Att man vet från början vad som gäller och vad som finns.

Men det är ganska så många hästägare som trycker på med tiden och vill ha mera plats och annat efter hand.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Jo men TS ville ju inte mata sin häst ensam i boxen för att sedan vänta på att den skulle äta upp.
Det var ju ett av problemen.

Den som matar sin häst själv i boxen med foder som den tar med sig varje gång har ju löst problemet.
Hästägaren kan ju ha sin fodersäck hemma hos sig.


herregud. Jag är glad att jag inte står uppstallad hemma hos dig vad det verkar på ditt resonemang.
Om man inte har plats för sina inackorderingars foderbytta eller en säck kraftfoder så bör man nog fundera på huruvida men ö.h.t ska ha en inackordering.

ang. att stallägaren styr inackorderingars foderstat. isåfall skall detta vara kommunicerat i samband med hyresavtal, inte ngt som dyker upp senare!
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Om man inte har plats för sina inackorderingars foderbytta eller en säck kraftfoder så bör man nog fundera på huruvida men ö.h.t ska ha en inackordering.

Jo så är det ju.
Och jag har som konsekvens av det inga inackorderingar.
Utan bara egna hästar.

Min mest trånga resurs är plats i sadelkammare.
Därnäst utrymme för foder.
Hästar finns det dock plats för så därför får jag en del ibland ganska så envisa förfrågningar.
Rent lagligt så skulle det gå att ha minst 8 hästar till här.
Jag har 10.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Du får gärna peka ut var någonstans i föreskrifterna det står att stallägaren har rätt att bestämma foderstat åt inhysingarna.
När det gäller hö så förutsatte jag att det i detta fall handlade om att alla hästar skulle äta av samma sorts hö. Och då måste självfallet stallägaren som har det kravet se till att det finns tillräckligt mycket av det höet så att kravet kan uppfyllas. Annars blir det ett moment 22.
Burkar med kraftfoder tar inte mycket plats, har man plats för hästarna så har man självklart plats för foder också. Inget foder = inga hästar. Plättlätt!

Att man sedan hyr ut platser till fler hästar än man har plats för foder o strö till övergår faktiskt mitt förstånd helt o hållet. Är det girighet, oförstånd eller vad?
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Trist att hamna i ett stall man inte trivs i, men o andra sidan så är det ju bara att byta stall!

Tror att det kan vara vettigt att vara lite lyhörd innan man hyr in sig, har ägaren enbart hästar av samma "typ o karaktär" sedan tidigare och anser att hästarna ska gå tillsammans, så är det nog inget bra läge att hyra där om man har något annat (brukar sällan vara rolig miljö för hästen heller).


Lycka Till
//m
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Varför måste den det?
Det kanske är slut.
Och då så får väl hästägaren se till att hitta ett likvärdigt.
Så svårt kan det väl inte vara att fixa hö till sin egen häst.


I mitt stall så skulle det betyda att inhyrningen fick flytta.
För resten av hästarna är mina och de 10 tar lika mycket plats för sina tillbehör tillsammans som en inackordering gör.


Det är inte alls säkert.
Den plats som inte finns - den finns liksom inte.
Om nu inte hästägaren tar och köper sig en egen byggbod eller något sådant.


Jo det är precis vad det är det.
Lagen är utformad så att man enligt lag måste följa föreskrifterna.
Detta därför att föreskrifter är lättare att ändra än lagar.
Så att de går att hålla mera aktuella.

Nu drar du ju i och för sig allt till ett absurdum och ganska långt från TS fall. Stallägaren här fodrar ju bevisligen sina egna ponnyer med en mängd olika kraftfoder. Tid och plats för kraftfoderfodring finns alltså - eller går att ordna med lite god vilja. Vidare hänvisas hästägaren till att köpa och fodra endast med ett specifikt hö (med samma värden som stallägaren köpt), och att bara detta hö får användas. Om nu stallägaren fodrar med detta hö och förstärker det med kraftfoder till sina egna hästar så är det orimligt att hon ställer kravet att inhysta hästar enbart ska klara sig på detta hö plus vatten - särskilt som hästägaren ifråga dessutom får backning i sina åsikter från veterinär som besiktigat/behandlat hästen.

Det ska bli intressant att veta var gränsen för stallägarens ansvar går. Den borde rimligen gå där det gränsar mot vanvård. Jag har svårt att se att jag som stallägare kan ringa ut veterinär för inhysingens envetna mugg och sen tvinga hästägaren att ta räkningen. Kan inte heller tänka mig att hästägaren kan tvinga mig att fodra eller inte fodra med en speciell fodersort om inte kontrakt om detta finns skrivet om detta. Om det skulle vara stallägaren som ska bestämma om detta borde det i så fall finnas ansvar åt andra hållet också, så att jag som hästägare kan stämma stallägaren och få skadestånd om hästen får foderrelaterade åkommor eftersom stallägaren inte ingripit mot mitt felaktiga fodrande eller om stallägaren tillhandahåller dåligt foder som jag sen fodrar med, om jag rider sönder hästen genom att konstant rida hästen i felaktig form utan att stallägaren sett till att stoppa mig eller om hästen inte får veterinärvård i rimlig tid för att jag undlåtit att tillkalla veterinär och stallägaren inte gått mot min vilja? Det låter helt vansinnigt i så fall, och stärker då helt klart mitt beslut att aldrig ta in inackorderingar även om det vore trevligt med lite sällskap.

Men jag håller absolut med om att stallägaren bör säga upp inhysningar denne inte trivs med av en eller annan anledning. Vad är vitsen med att gå och nöta på varandra. Det blir ju inte kul i stallet för något då.

Högpresterande förresten, det är det väl i princip bara högdräktiga och digivande hästar, ridskolehästar och elittävlingshästar som kan klassas under?

Förövrigt kan det visst vara svårt att få tag på ett hö till sina hästar om man fått specifika krav på näringsinnehåll från stallägaren. Vissa typer av hö kan det vara fantastiskt ont om. Och om man inte har något skrivet i kontraktet om att denna typ av hö ovillkorligen måste inköpas, till vilket pris måste då hästägaren vara stallägaren till lags, rent ekonomiskt? Kontrakt gäller åt båda håll. Även om det är stallägaren som äger stallet är det inte rimligt att stallägaren har beslutsföreträde i varje liten detalj angående inhysingens häst. Det som står i kontraktet eller har avtalats muntligt är ju lätt, diskussioner utanför detta och som inte handlar om vanvård eller faller utanför våra svenska lagar är just diskussioner som man måste komma överens om. Och kommer man inte överens står det ju stallägaren fritt att säga upp sin hyrestagare. Men att tvinga denne att ha hästen otäckad, utan kraftfoder och krav på hur hästen rids och sköts måste stå utanför stallägarens beslutsområde om inget av det finns avtalat eller enligt ovan.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Du får gärna peka ut var någonstans i föreskrifterna det står att stallägaren har rätt att bestämma foderstat åt inhysingarna.
Det där väntar vi ju på svar om hur det är.
Om det är stallägaren eller hästägaren som har ansvaret.
Det finns olika resultat av rättslig prövning kring det.

Annars så kan man ju skriva det i installningsavtalet.
Att stallägaren fodrar med uträknade foderstater enligt vetenskap och beprövad erfarenhet.

Att man sedan hyr ut platser till fler hästar än man har plats för foder o strö till övergår faktiskt mitt förstånd helt o hållet. Är det girighet, oförstånd eller vad?
Påtryckningar kanske?
Utifrån.
Det ser ut som om det får plats fler hästar här t.ex.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Det är intressanta frågeställningar.
Och att jag drar det till sin spets beror på att jag funderar på om man alls kan ha inackorderingar.
Och om kollektivstall egentligen är det enda som fungerar för dem utan eget stall.

Man kan ju bara tvinga den inhyrda hästägaren så länge som den stannar kvar.
Om den inte gillar läget så kan den ju alltid flytta.
Som stallägare är ju en flytt litet svårare att fixa om man inte trivs.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Och att jag drar det till sin spets beror på att jag funderar på om man alls kan ha inackorderingar.
Om stallägaren har det fulla ansvaret för uppstallade hästar, och hästägaren därigenom fråntas all (eller åtminstone merparten av) bestämmanderätt runt sin häst, så är ju frågan i lika stor utsträckning huruvida man alls kan hyra stallplats...
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Ja definitivt.
Och jag har ju även den frågan att fundera på då jag funderar på att i framtiden ha med mig en häst till min arbetsort och hyra in den där.
"Flocken" skulle få flytta med till "Svärfar" men en ridhäst kan vara kul att ha med när man jobbar.

Det verkar som att det är mycket viktigt att man tycker likadant runt hästar för att det skall fungera.
För min egen del så skulle jag kunna anpassa mig som inackordering bara hästarna får något som är korrekt för hästen.
Vad är inte så noga för mig personligen.
Jag kan ta seden dit jag kommer.
Om det blir för påfrestande så får jag väl köra hem hästen igen då.
Inte skulle jag börja tjafsa om det i alla fall.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 278
Senast: mars
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: Myzan87
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 436
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 025
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp