Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Att en stallägare delar ansvaret för att se till att djuren sköts enligt Djurskyddslagen är en sak. Men därifrån till att stallägaren skulle ha vetorätt om frågor kring inhyrningars hantering som inte innebär brott mot lagar och förordningar (utöver rena ordningsregler i stallet) köper jag inte en sekund innan någon visar på lagrum.

har ringt till länsstyrelsen, dom ska ta upp detta nästa vecka, sen ringer hon tillbaka till mig. :D
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Det beror ju på vem som har ansvaret.


http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo08_7.pdf

Det är viktigt att veta hur det juridiska ansvaret ser ut för att kunna säga vem som skall få bestämma vad.
Vad jag vet så är det stallägaren som har ansvaret.
Men tydligen så finns det rättsfall som pekar på hästägaren.

Då blir det en annan frågeställning också;
Vad defineras som "verkligen behövs"? När behövs det egentligen? Har inte läst igenom dokumentet (ska iväg till stallet om ett par minuter), men det känns ganska mycket som en tolkningsfråga. En del anser att hästen kan/ska gå helt otäckad oavsett väder året runt, andra vill ha täcke vid riktigt ruskväder och andra vill helt enkelt undvika vinterpälsen. Men de flesta som täckar hästarna har sina egna orsaker, som i deras/våra ögon är anledning nog.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Nej det har den inte. Stallägaren får ha koll så hästen inte vanvårdas. Men den har inte med att göra om hästen äter 2 el 3 dl kraft om dagen tex.

Det där beror ju på.
Om stallägaren anser att hästen tar skada av att äta kraftfoder så har den ju rätt att bestämma att den inte skall göra det.
Det kan ju vara om hästen visar tecken på insulinresistens eller är mycket fet.
Någon dl hit eller dit är dock på fel sida att tjafsa om.
Då det i princip saknar betydelse.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Ja du det är inte lätt att veta.
Och det varierar nog med vilken Djurskyddsinspektör som man frågar.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

egentligen var det av ren nyfikenhet jag ringde dom och tyckte det var lite pinsamt när tjejjen frågade om jag ville att hon skulle ta upp det nästa vecka. jag sa nej, tyckte väl inte att detta var en jätteviktig fråga!

men tydligen hade jag väckt hennes intresse och nyfikenhet för till slut, efter mycket diskuterande om vem som egentligen är ansvarig och på vilken nivå, sa sa hon att hon skulle ta upp det och frågade om jag ville veta vad de kommer fram till.

självklart vill jag det. :D

ska bli riktigt skoj att höra vad de kommer fram till!!!
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Om stallägaren anser att hästen tar skada av att äta kraftfoder så har den ju rätt att bestämma att den inte skall göra det.

Nej, då kastar man ut hästägaren eller gör en anmälan. Finns ganska mycket som stallägare kan "anse" annars och bossa runt över hästägarna.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Nej, då kastar man ut hästägaren eller gör en anmälan. Finns ganska mycket som stallägare kan "anse" annars och bossa runt över hästägarna.

Foderstaten är anpassad efter hans behov.
Han är fin i kroppen och inte för vet eller för smal-
Han rids 5-6 dagar i veckan och 3 dagar hård. Tävlinghäst.


Han har inga problem med hanteringen eller något, han går snällt bredvid eller bakom oss. Han är cool lugn och hanteras av dem minsta barnen.

Men jag tycker inte om att hon skäller på mig varje dag över ingenting.
Säger jag något tillbaka blir hon en huggorm.
Hon har alltid rätt och han inte ha fel osv.

De som stått i stallet tidigare har flyttat av samma orsak. Hon bossar och behandlar hästarna som om det vore henne. Ändrar foderstat eller ger mindre eller så. Min skall tex inte få betfor eftersom det är socker och ponnys behöver inte betfor.
Hennes ponnys för tillsammans ca 10 dl varje dag.
Så hon kör dubbelmoral.

Så jag vet nu att fler flyttade pga denna osämja i stallet och jag gör lika.
Hon säger att vi skall ha samma hö men vill inte samköpa med mig eller leta åt mig. Varav det blev ett hö med mindre näring och ett med högre.
Men den hästen som går med min häst behöver ej mera näring utan klarar sig.

Om man kollar hennes hästars foderstat så är det konstigt att hon gnäller på mig.
Dom får ca 3 olika foder sorter och mineraler mm dagligen.

Jag vill stå i ett stall där man kan prata med varandra och ha roligt ihop, att ,man tar hänsyn till hästens mat som är anpassad efter träning och tävling.
Hon säger att han bara behöver ett bra hö.
Ja visst bra här är a och o men i hans fall måste han ha bra foder för att orka prestera.

Skulle vara roligt att höra vad din länsstyrelse säger om dessa regler när en har stall på gården svart och ändrar hästars foderstat och man inte får ta hand om sin egen häst utan hennes gnäll.
:(
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Nej, då kastar man ut hästägaren eller gör en anmälan. Finns ganska mycket som stallägare kan "anse" annars och bossa runt över hästägarna.

Det är aldrig en annans rätt att bestämma om en häst än ägaren själv.
För den har huvudansvaret.

Stallägaren kan ingripa vid vanvård.
Men inte när jag ger min häst foder som är till för honom när han tränar hårt och tävlar.
Då skall han inte leva på hö och vatten.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Som stallägaren så anser jag ju att det är mitt stall och mina regler, men inte in absurdum! Det får ju inte bli så petigt att det blir snudd på larvigt. Att ingen får komma och rida när hästarna fått lunch t.ex. blir ju en hopplös situation.

Det som rör min arbetssituation vad rör hyresgästernas hästar får man acceptera om man ska stå här, likaså om man fodrar så uppåt väggarna att hästen gör åverkan p.g.a. detta eller blir väldigt besvärlig att hantera. I övrigt får hästägaren bestämma själv över sin häst så länge den inte missköts och jag måste ingripa av den anledningen.

Sedan så bör man ju ha såpass mycket social kompetens att man kan prata till folk och inte skrika och skälla för allt och inget.

Lika lite som jag vill att hyresgästerna ska styra och ställa i mitt stall som om det vore deras eget, lika lite är ju deras hästar "mina"!

Kicki :laugh:
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Lika så med att är det mat 16:00 och bara ena hästens foder är där och vi kommer ex 16:05 så kan vi ej lägga ut min foderpåse eftersom den va 5 min sen.
Så kan man ej hålla på.

Men är det bestämt att hästarna ska ha em. mat kring den tiden så är det ju er uppgift att se till att det finns foder vid hagen! Påsarna får man ju lägga ut dagen innan.

Kicki :laugh:
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

och hur hästarna skall få mat och exakt när. Man har inget att säga till om.


Vad gäller fodringsrutiner så är det jag som stallägare som bestämmer detta, ingen MBL alls! Har jag som praxis att hästarna skall ha mat vissa tider, även där så behöver det ju inte vara på minuten, så ska det vara så. I synnerhet då det är jag som sköter fodringen, då är det inte upp till hyresgästerna att ha synpunkter om vilka tider de anser lämpliga. Då får man stå kollektivt och deala där bäst man vill.

Kicki :laugh:
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

nja, inte alls säkert att det blir det.

det beror på vem som egentligen har ansvaret för djuret och dess omsorg.
hoppas få svar på det till veckan!!
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Nu är det ju Ts fall som i första hand diskuteras och då är det ju inget som behöver tvistas om anser jag. Ts stallägare har ingen som helst befogenhet att pyssla runt med hennes hästs foderstat hur som helst! Ett solklart övertramp!

Jag har ingen som helst rätt att ändra mina hyresgästers hästars foderstater och ge "som jag vill", det är egenmäktigt förfarande och inget annat.

Har vi däremot en överenskommelse om att jag ansvarar för att hästen fodras på det vis som är lämpligt då är det en annan sak. Men då finns ju det åxå dokumenterat iom. att det bör stå i ett kontrakt.

Hästägaren ansvarar om djuret och dess omsorg om inget konkret är skrivet som tyder på något annat. Däremot så har jag som stallägare det yttersta ansvaret att se till att en häst som står under mitt tak inte missköts. Men det är inte detsamma som att jag får ta saken i egna händer hur som helst. Då ska hästägaren vidtalas om det som jag anser är ett problem och det snabbt, blir det då ingen förändring så får jag göra en anmälan mot denne. Samt säga upp personen. Och i ett fall där hästen får för lite mat så ska jag givetvis ge hästen den mängd den behöver även om ägaren är av en annan åsikt.

Kicki :laugh:
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Helt för jävligt!!!
Om ni ej har skrivit ett kontrakt där stallägaren får ansvar för att se till att hästarna får mat så kan hon ej betsämma vad din och hur mkt den ska äta.
Står i ett stall med sammanlagt 6 hästar.:idea:
Vi köper in hö / höselage genmsamt betalar till en stallkassa.betalar en kallhyra till dom som äger stallet.
Vi har gemnsamt bestämt när vi fodrar tex 6-7 frukost 15,30-16,30 em 21 -22 natt.:idea:
Detta för att vi har hand om allt utom utsläppet, och vi jobbar eller går i skolan.
Smartast vore ju om man köpte in samma hö åt alla i stallet.
Vi köper vårat kraft foder själva / häst .
Skulle bli galen om ngn skulle ändra foderstaten.
Tips BYT STALL SÅ SNART DU KAN::banana:
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Men inte när jag ger min häst foder som är till för honom när han tränar hårt och tävlar.
Då skall han inte leva på hö och vatten.

Med ett tillräckligt bra hö så kan även högpresterande hästar leva på hö och natten.
Varför skulle inte din kunna det?
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Med ett tillräckligt bra hö så kan även högpresterande hästar leva på hö och natten.
Varför skulle inte din kunna det?

Jo men han behöver kraftfoder för att hålla sitt hull.
Lika så går han ner när han är på bete.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Med ett tillräckligt bra hö så kan även högpresterande hästar leva på hö och natten.
Varför skulle inte din kunna det?

även när detta stämmer så har det ingen som helst relevans i frågan eller hur? det handlar om huruvida TS stallägare har rätt att diktera sin inackorderings foderstat. Och nej - det har hon inte, oavsett om hon har i praktiken rätt eller ej.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 278
Senast: mars
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: Myzan87
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 436
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 025
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp